Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata si-a incetinit scaderea in al doilea trimestru din 2010, valoarea vanzarilor fiind doar cu 15% mai mica, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate acestea, valoarea totala este mai mica decat in primul trimestru si, luand in calcul si cresterea TVA incepand cu 1 iulie, tendinta negativa ar putea continua, conform unui comunicat al companiei de cercetari de marketing, GFK Temax.
Piata totala a bunurilor de folosinta indelungata monitorizata de GFK TEMAX a fost de 266 milioane de euro in al doilea trimestru al acestui an, in scadere cu 15%, de la 313 milioane de euro, in acelasi trimestru din 2009. Sectoare ca electronicele de larg consum, aparatele foto si electrocasnicele au atins valori similare cu trimestrul doi din 2009, in timp ce sectoarele IT si Telecom au scazut cu mai mult de 20%.
Cresteri usoare - pietele de electrocasnice
In comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, in al doilea trimestru al anului 2010, sectorul produselor electronice de larg consum a afisat o usoara crestere de 1,3%, atingand vanzari de 55 milioane euro.
Efectul Cupei Mondiale FIFA, precum si stirile despre cresterea TVA-ului si promotiile asociate pe care retailerii le-au realizat, au adus o crestere de doua cifre pentru vanzarile de TV, in iunie 2010, in comparatie cu iunie 2009, apreciaza specialistii GFK Temax.
In ceea ce priveste piata romaneasca de electrocasnicele mici, dupa mai multe trimestre de declin, ea continua trendul descendent in al doilea trimestru al anului, dar cu o scadere mai mica - de 1,7%, comparativ cu acelasi trimestru din anul precedent. Redresarea pietei provine de la o serie de categorii de produse precum aparatura pentru prepararea alimentelor, fierbatoarele electrice, masinile de tuns, aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aparatele de ras electrice si epilatoarele. Pe parcursul acestui trimestru, mai a fost luna cu cele mai mari valori pentru mai multe categorii, exceptie facand produsele cumparate mult mai mult in luna aprilie, cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor si aspiratoarele si produsele cumparate in luna iunie, precum epilatoarele.
Pentru multe segmente, vanzarile au crescut gratie promotiilor, acesta ramanand factorul determinant in procesul de achizitie.
Cu vanzari de 70 milioane euro in al doilea trimestru din 2010, piata pentru electrocasnicele mari a fost cu 13,6%, sub performanta atinsa in trimestrul al doilea din 2009, informeaza comunicatul GFK Temax. Cu toate acestea, vanzarile in trimestrul doi din 2010 au fost peste cele obtinute in primul trimestru al acestui an, ca urmare a factorilor sezonieri care au sporit vanzarile de produse de racire (frigidere si congelatoare). De asemenea si crestere TVA-ului a influentat opinia publica si a creat cerere, cred reprezentantii GFK.
Scaderi importante - pietele de IT, telecomunicatii si echipamented de birou
Sectorul IT a scazut in al doilea trimestru al acestui an, in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului trecut cu 20,5%, atingand o valoare de 69 milioane de euro. Pe de alta parte, declinul a incetinit comparativ cu primul trimestru al anului 2010, cand piața a scazut cu 38,2%. Desi notebook-urile sunt categoria cu cea mai buna performanta din sectorul IT, ele nu au putut influenta covarsitor evolutia negativa in valoarea vanzarilor sectorului in ansamblu. Din cauza crizei increderea consumatorului este inca foarte scazuta, ceea ce il determina sa amane achizitiile importante, se mai arata in document.
Si piata de telecomunicatii hardware (telefoane mobile si smartphone-uri) a scazut in al doilea trimestru al anului 2010 cu 28,5%, in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului trecut, atingand o valoare de 39 milioane de euro. Smartphone-urile au avut o performanta mai buna pe piata, fiind singurul grup de produse care si-a marit vanzarile in unitati, insa scaderea generala a preturilor medii pentru telefoane mobile si smartphone-uri a dus la o scadere a valorii pieței.
Situatia pe piata echipamentelor de birou este similara, fiind legata de piata de IT. Acest sector a inregistrat o scadere de 28,9% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009, ajungand la o valoare de 7 milioane euro.
Comentarii articol (0)