Piata bunurilor de folosinta indelungata a crescut in primul trimestru (T1) din 2011 cu peste 10% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, potrivit studiului GfK Temax. Cele mai mari vanzari s-au inregistrat in sectorul de camere foto, iar cele mai mici in categoria echipamentelor de birou.
“Piata bunurilor de folosinta indelungata in primul trimestru al lui 2011 a fost de 307 milioane de euro, reprezentand o crestere de 10,7% fata de T1 2010. Sectoare precum foto si electronicele de larg consum si-au confirmat evolutia incurajatoare de la sfarsitul anului trecut, in timp ce IT-ul a avut un trimestru excelent, cu o crestere de peste 25%”, se arata in raportul GfK.
Potrivit companiei, piata echipamentelor de birou continua sa intampine dificultati, inregistrand o scadere de peste 20%.
IT, foto, electrocasnicele mici si de larg consum – piete cu vanzari in crestere
Datele GfK releva ca vanzarile de camere foto digitale au crescut cu 28,6% in primele trei luni ale anului, in comparatie cu perioada similara din 2010, ceea ce a dus intreaga
piata foto la o valoare 9 milioane de euro.
Si vanzarile din
sectorul IT s-au majorat cu 26 de puncte procentuale in primul trimestru din 2011, fata de T1 2010, crestere datorata, in principal, vanzarilor inregistrate la computerele portabile. In total, piata IT are cea mai mare valoare din acest trimestru, de 101 milioane de euro.
Piata electrocasnicelor de larg consum a crescut si ea cu 15% in primul trimestru al acestui an, “vedeta” vanzarilor din acest sector fiind televizorul cu ecran plat, dupa cum precizeaza raportul.
In ceea ce priveste
electrocasnicele mici, pentru prima data de cand criza economica a lovit Romania, aceasta piata inregistreaza o crestere. Astfel, vanzarile din acest sector au crescut cu 6,5% in primul trimestru al lui 2011, fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand o valoare de 23 milioane de euro.
“Tendinta pozitiva s-a mentinut pentru toate produsele din categoria electrocasnicelor mici, dar povestea de suces se refera in special la produsele ce au inregistrat cresteri de doua cifre precum: aparatele de coafat parul, aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aparate de ras pentru barbati, aparatele de tuns si fierbatoarele”, se explica in studiul GfK Temax.
Primul trimestru al lui 2011 a fost unul stabil, in termeni de vanzari, pentru
piata electrocasnicelor mari, ea atingand aceeasi valoare ca anul trecut - 59 milioane de euro.
Totusi, potrivt GfK, unul dintre factorii care au contribuit la aceaste rezultate a fost cresterea TVA-ului de anul trecut.
Scaderi in telecom si echipamente de birou
Valoarea totala a
pietei de dispozitive de telecomunicatii (telefoane mobile si smartphone-uri) a scazut cu 1,5% in primul trimestru al lui 2011 comparativ cu aceeasi perioada a lui 2010, insumand 41 milioane de euro.
“In acelasi timp, vanzarile in unitati pentru aceste dispozitive au scazut si mai mult decat cele in valoare din cauza declinului de pe piata telefoanelor mobile. Unul dintre motivele pentru aceasta scadere il reprezinta rata de penetrare pentru aceasta categorie, care este mai mare decat cea a oricarei alte categorii monitorizate”, se mai arata in documentul citat.
Potrivit companiei de cercetare, scaderea in valoare este mai mica decat scaderea in unitati datorita cresterii continue a ponderii smartphone-urilor, ceea ce a crescut pretul mediu de achizitie in sectorul telecom. Vanzarile de smartphone-uri cresc rapid, castigand gradual cota de piata in detrimentul telefoanelor mobile si dublandu-si vanzarile in unitati fata de trimestrul anterior.
Si
piata de imprimante si multifunctionale este, in continuare, in declin, inregistrand o scadere de 23,3% in primul trimestru din 2011 pana la valoarea de 8 milioane de euro.
Totusi specialistii GfJK estimeaza ca exista potential pentru achizitii, atat pentru cei care cumpara pentru prima data echipamentele respective, cat si in cadrul unui proces de inlocuire al celor vechi cu unele mai performante, cu o tehnologie avansata si care genereaza costuri mai mici pe termen lung.
“Segmentele de business-to-business reprezinta cheia pentru revenirea pietei de echipamente de birou, inclusiv pentru consumer, prin faptul ca ele antreneaza piata si dau o nota de incredere”, concluzioneaza acestia.
Comentarii articol (1)