Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a promulgat marti Legea Educatiei, in aceeasi zi in care actul normativ a fost declarat constitutional de judecatorii Curtii Constitutionale (CCR), potrivit unui comunicat de presa al Administratiei Prezidentiale, remis redactiei Avocatnet.ro.
Legea Educatiei a ajuns la Curtea Constitutionala pentru ca presedintele Senatului, Mircea Geoana, a reclamat procedura prin actul normativ a fost adoptat, in timp ce un numar de 108 deputati apartinand Grupului parlamentar al Aliantei politice PSD + PC si Grupului parlamentar al P.N.L au contestat legea pe fond.
Judecatorii CCR au decis, cu sapte voturi "pentru" si doua "impotriva", ca ambele cereri sunt inadmisibile, atat procedura de adoptare, cat si articolele contestate respectand legea fundamentala.
Cele mai importante prevederi ale Legii Educatiei:
- in invatamantul preuniversitar, se va face o mutatie radicala in ceea ce priveste conceperea curriculei, punandu-se accentul pe competenta, si nu pe acumularea de informatie.
- numarul maxim de ore va fi redus de la 25 la 20, in invatamantul primar, si de la 30 la 25, in cel gimnazial. Complementar acestei decizii va fi promovat Programul « Scoala dupa scoala », prin care va fi oferit un cadru organizat pentru pregatirea temelor.
- descentralizarea - consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant si autoritatile locale, care vor face parte din conducerile scolilor, vor putea decide in proportie de 20%, pentru invatamantul gimnazial, si de 30%, pentru cel liceal, disciplinele de invatamant. De asemenea, profesorul va avea 25% din timp la dispozitie pentru a-si adapta predarea la nevoile elevilor.
- sistemul de finantare va avea urmatoarele paliere: finantarea de baza, complementara si suplimentara, in functie de performantele unitatii de invatamant.
- in invatamantul universitar accentul se va pune pe calitate. In acest sens, se va realiza o clasificare a universitatilor in functie de programele de studii.
- eliminarea criteriului de vechime in ceea ce priveste ocuparea functiilor didactice din invatamantul superior, « ca o modalitate de sustinere a performantei in mediul academic ».
- va fi asigurata ponderea studentilor in Senatul universitar de minimum 25%, astfel incat sa existe un echilibru in reprezentarea tuturor structurilor in conducerea universitatilor.
- alocarea de resurse financiare universitatilor se va face in functie de nivelul de studiu, respectiv de licenta, de master si de doctorat, renuntandu-se la actualul principiu al finantarii per student.
Comentarii articol (11)