Un act legislativ al UE, adoptat recent, clarifica drepturile pacientilor atat in ceea ce priveste accesul la tratament sigur si de buna calitate in intreaga UE, cat si rambursarea cheltuielilor aferente. Pacientii care calatoresc intr-o alta tara a UE pentru a primi asistenta medicala se vor bucura de tratament egal cu cetatenii tarii in care sunt tratati. Astfel, pacientii din UE vor beneficia de acest nou act legislativ in cateva alte moduri.
Acesta va inlesni colaborarea si schimbul de informatii privind standardele de calitate si de siguranta ale asistentei medicale intre autoritatile nationale in materie de sanatate. Actul legislativ va reprezenta un ajutor pentru pacientii care au nevoie de tratament de specialitate, de exemplu pentru cei care au nevoie de diagnostic sau tratament pentru o boala rara. El sprijina dezvoltarea „Retelelor europene de referinta”, care reuneste, pe baza de voluntariat, centre supraspecializate deja consacrate din Europa. Expertii in materie de sanatate din intreaga Europa vor putea sa-si comunice reciproc cele mai bune practici in materie de asistenta medicala si sa puna la dispozitie standarde de excelenta.
Un german in varsta care sufera de diabet zaharat duce cu el retete medicale de rezerva intr-o excursie in Italia. Va accepta farmacistul retetele? O poloneza ar dori sa beneficieze de o interventie chirurgicala la nivelul soldului in tara in care traiesc si lucreaza nepotii ei, dar cum poate ea organiza aceasta din Polonia? Un portughez solicita o interventie chirurgicala pentru cataracta unui specialist din Spania, dar vor fi rambursate cheltuielile sale? Acestea sunt doar cateva dintre cazurile in care un pacient poate avea nevoie de claritate cu privire la drepturile si normele privind asistenta medicala acordata in strainatate.
Despre ce amploare a fenomenului este vorba?
Pacientii prefera sa primeasca asistenta medicala in tara lor. Acesta este motivul pentru care cererea de asistenta medicala acordata in strainatate reprezinta doar aproximativ 1% din cheltuielile publice cu asistenta medicala, care in prezent insumeaza aproximativ 10 miliarde de euro. Aceasta estimare include asistenta medicala acordata in strainatate pe care pacientii nu au planificat-o in avans (cum este asistenta medicala de urgenta). Aceasta inseamna ca mai putin de 1% din cheltuielile si deplasarile pacientilor sunt pentru asistenta medicala acordata in strainatate planificata, cum este cazul interventiilor chirurgicale la nivelul soldului si genunchiului sau pentru cataracta.
Care este raportul cu legislatia existenta in domeniu (regulamentele privind securitatea sociala)?
Cetatenii care au nevoie de asistenta medicala (inclusiv de urgenta) in caz de sedere temporara in strainatate vor continua sa beneficieze de prevederile regulamentelor existente in acest sens si li se va oferi asistenta medicala de care au nevoie.
In cazul asistentei medicale planificate, pacientii pot deja solicita o autorizatie prealabila. Aceasta nu poate fi refuzata daca ei nu pot fi tratati intr-un termen care este justificabil din punct de vedere medical.
Atunci de ce este nevoie de acest nou act legislativ?
Aceasta directiva nu va afecta beneficiile oferite deja cetatenilor prin intermediul regulamentelor actuale privind securitatea sociala. Cu toate ca normele existente – care au ca element central acordurile in materie de securitate sociala si nu drepturile pacientilor – au fost operationale incepand cu 1971, au fost in continuare necesare clarificari cu privire la drepturile cetatenilor din UE de a beneficia de asistenta medicala intr-un al stat al UE.
In cazul asistentei medicale spitalicesti, una dintre principalele realizari ale acestei noi directive este faptul ca pacientii vor putea sa-si aleaga furnizorul de asistenta medicala.
In cazul asistentei medicale nespitalicesti, pacientii vor putea sa solicite asistenta medicala in strainatate fara autorizare sau formalitati prealabile si sa solicite rambursarea cheltuielilor aferente la intoarcerea lor acasa. Aceasta directiva vizeaza nu doar furnizorii de asistenta medicala din sectorul public, ci si pe cei din sectorul privat.
Atat in cazul asistentei medicale spitalicesti, cat si al celei nespitalicesti, pacientii vor avea acces la informatii privind calitatea si siguranta asistentei medicale pe care o vor primi.
Aceasta directiva raspunde si altor intrebari cu caracter practic: unde se pot gasi informatii cu privire la standardele de calitate aplicate de un spital? Care este proportia din cheltuieli care va fi rambursata? Curtea Europeana de Justitie a confirmat1 ca dreptul de a beneficia de asistenta medicala in strainatate exista deja in Tratat. Totusi, aceasta directiva nou adoptata stipuleaza in mod clar acest drept in legislatia UE si ofera un cadru uniform si coerent pentru toti cetatenii din Europa.
Este nevoie de autorizatie din partea autoritatii nationale autohtone inainte de a calatori in strainatate pentru tratament?
Autoritatile nationale pot introduce un sistem de „autorizare prealabila” in 3 cazuri:
1) pentru asistenta medicala care implica spitalizare care include cel putin o noapte;
2) pentru asistenta medicala supraspecializata si foarte costisitoare;
3) in cazuri grave si specifice care implica calitatea sau siguranta asistentei medicale acordate in strainatate. In aceste 3 cazuri, ar putea fi necesar ca pacientii sa solicite in avans permisiunea din partea autoritatii nationale de sanatate din tara lor in a carei competenta intra rambursarea.
Poate fi refuzata aceasta autorizatie?
Autoritatile nationale pot refuza autorizatia daca tratamentul in cauza sau furnizorul de asistenta medicala in cauza pot reprezenta un risc pentru pacient. De asemenea, daca asistenta medicala poate fi acordata in tara de origine in mod corespunzator si intr-un termen adecvat, autorizatia poate fi refuzata, in schimb statele membre vor fi nevoite sa explice de ce o astfel de decizie este necesara.
Ce se intampla in cazul refuzarii autorizatiei?
Pacientii au dreptul sa solicite o revizuire a oricarei decizii administrative cu privire la asistenta medicala acordata in strainatate care ii priveste.
In ce proportie va fi rambursat tratamentul efectuat in strainatate?
Pacientilor li se va rambursa aceeasi suma pe care ar primi-o in tara lor pentru acelasi tip de asistenta medicala. Statele membre in care asistenta medicala este gratuita vor fi nevoite sa informeze pacientii despre tarifele de rambursare practicate de ele.
Se poate solicita asistenta medicala in strainatate daca tratamentul nu este disponibil in tara de origine?
Da, daca tratamentul nu este disponibil intr-un stat membru, autoritatile nationale de sanatate nu pot refuza autorizatia unui pacient care doreste sa se trateze intr-o alta tara a UE. Totusi, cheltuielile pacientilor vor fi rambursate pentru astfel de tratamente cu conditia ca acestea sa corespunda „pachetului de servicii de sanatate” oferite la nivel national.
In mod obisnuit, pachetele de servicii publice de sanatate sunt definite intr-un mod mai general, dar daca exista liste precise (cum sunt coduri detaliate de costuri medicale), acestea trebuie sa fie utilizate in scopul rambursarii cheltuielilor cu asistenta medicala acordata in strainatate.
E nevoie de plata imediata pentru serviciile de asistenta medicala acordata in strainatate?
Da, in general pacientul plateste imediat, iar apoi ar trebui sa fie rambursat de catre autoritatea nationala din tara de origine cat mai rapid posibil. Legislatia prevede, de asemenea, ca statele membre pot alege sa confirme imediat valoarea rambursarii in scris, pe baza unei estimari prezentate de pacient.
De unde se pot afla mai multe informatii despre drepturile privind asistenta medicala acordata in strainatate?
Acest nou act legislativ prevede infiintarea unui punct de contact in fiecare stat membru pentru a oferi informatii privind drepturile pacientilor referitoare la acordarea de asistenta medicala in intreaga Europa. Aceste centre vor face schimb de informatii intre ele si vor putea sa puna la dispozitia pacientilor informatii practice cu privire la conditiile si nivelurile de rambursare, tratamentele posibile, furnizorii de asistenta medicala, procedurile privind obtinerea de reparatii, etc. Prin urmare, pacientii vor avea o idee mai clara cu privire la calitatea si siguranta asistentei medicale acordate in strainatate, ceea ce va determina luarea de decizii in conditii de informare mai buna cu privire la asistenta medicala acordata in strainatate.
Se pot transfera datele medicale personale statului membru unde urmeaza sa se efectueze tratamentul?
Țara de origine va asigura accesul furnizorului de asistenta medicala din tara in care se efectueaza tratamentul la datele medicale, scrise sau electronice, in conformitate cu directivele privind protectia datelor. Cooperarea amplificata in domeniul esanatate dintre statele membre asigura faptul ca aceste date sunt pe deplin lizibile si inteligibile. Cu alte cuvinte, sistemele informatice din sectorul sanitar vor fi capabile sa „comunice reciproc”. Acest fapt poate reprezenta un mare beneficiu, nu doar pentru siguranta pacientului, dar si pentru sustenabilitatea sistemelor de asistenta medicala.
Ce este de facut in caz de evenimente neprevazute aparute in cursul tratamentului efectuat in strainatate?
Noul act legislativ stipuleaza responsabilitatile tarii in care se acorda tratamentul si ale tarii care efectueaza rambursarea in ceea ce priveste reclamatiile si reparatiile. Punctele de contact nationale vor pune la dispozitia pacientilor informatiile de care au nevoie in acest sens.
Cum pot pacientii sa fie siguri ca tratamentul efectuat in strainatate este continuat in mod corespunzator in tara de origine?
Pentru a asigura continuitatea asistentei medicale sunt prevazute o serie de masuri. Țara in care se acorda tratamentul se asigura ca pacientii au acces la datele lor medicale, scrise sau electronice, referitoare la tratamentul primit. Țara de origine se asigura ca tratamentul efectuat in continuare este de aceeasi calitate, indiferent de tara UE in care a fost efectuat tratamentul initial.
Vor fi retetele medicale recunoscute intr-un alt stat membru al UE?
O reteta medicala emisa intr-o alta tara a UE va fi recunoscuta in tara de resedinta a pacientului si viceversa. Aceasta asigura faptul ca asistenta medicala acordata intr-o alta tara a UE este continuata in mod corespunzator la intoarcerea pacientului acasa. Pacientii sunt indreptatiti sa obtina medicamentul prescris cu conditia ca medicamentul in cauza sa fie autorizat pentru vanzare si disponibil in tara in care ei doresc sa il primeasca.
In principiu, retetele medicale ar trebui sa fie deja recunoscute in intreaga UE. Cu toate acestea, in practica, acest aspect nu este intotdeauna respectat. Aceasta noua directiva va pune la dispozitia farmacistilor instrumentele necesare pentru a intelege retetele medicale emise in strainatate (astfel incat sa identifice mai bine medicamentul prescris, precum si doctorii si pacientii in cauza).
Care sunt beneficiile retelei de evaluare a tehnologiei destinate asistentei medicale (Health Technology Assessment - HTA)?
Reteaua formata din autoritatile nationale sau organismele responsabile cu evaluarea tehnologiei destinate asistentei medicale va determina crearea unei structuri UE permanente destinata cooperarii in acest domeniu. Valoarea adaugata a HTA este de a ajuta decidentii sa ia deciziile juste cu privire la investitiile si cheltuielile cu asistenta medicala. Scopul cooperarii in domeniul HTA este de a furniza informatii obiective si fiabile referitoare la eficacitatea si rentabilitatea tehnologiilor destinate asistentei medicale. Aceasta reprezinta o actiune concreta care consolideaza suplimentar procesul de luare a deciziilor in cunostinta de cauza de catre autoritatile de sanatate.
Ce mai ramane de facut?
La nivel national, statele membre vor infiinta cel putin un punct national de contact care pune la dispozitia pacientilor toate informatiile relevante. Ele se vor asigura ca centrele lor de referinta participa in reteaua europeana de referinta.
Este necesar ca ele sa se asigure ca procedurile administrative referitoare la recurgerea la asistenta medicala in strainatate si la rambursarea costurilor sunt operative, inclusiv in ceea ce priveste procedurile de reclamare, precum si mecanismele de calculare a costurilor.
Comisia va infiinta retele de impulsionare a cooperarii la nivel UE cu privire la evaluarea tehnologiilor destinate asistentei medicale si la e-sanatate. Ea va ajuta si la facilitarea recunoasterii retetelor emise in strainatate.
Cand va intra in vigoare acest act legislativ?
Guvernele nationale au la dispozitie 30 de luni pentru a integra aceste masuri in legislatia lor nationala.
Mai multe informatii aici.
Comentarii articol (4)