Romanii si greci sunt cei mai pesimisti europeni in ceea ce priveste consumul privat in 2011, ei resimtind cel mai intens efectele crizei financiare si nivelul ridicat al datoriei tarilor lor, se arata intr-o analiza la nivel european a GfK privind consumul privat in 2010 si perspectivele pentru 2011.
Conform prognozei GfK, consumul privat din Romania a crescut anul trecut cu 0,5%, in conditiile in care produsul intern brut al tarii noastre a scazut cu 1,9%.
In consecinta, explica reprezentantii GfK, asteptarile economice ale consumatorilor au fost negative in 2010: romanii au fost in coada clasamentului in Europa, urmati de greci.
Guvernele din ambele tari se afla sub o mare presiune internationala pentru a-si reduce deficitele bugetare, deoarece ei au primit ajutor financiar din partea Fondului Monetar International, Banca Centrala Europeana si UE.
“Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice in domeniul serviciilor sociale si cresterile de taxe si impozite. In conformitate cu aceasta, asteptarile consumatorilor din ambele tari privind veniturile au fost negative in anul 2010. Dispozitia de a cumpara, de asemenea, a fost afectata de temerile consumatorilor privind viitorul. Romania si Grecia, impreuna cu Portugalia, s-au clasat pe ultimele pozitii intr-un studiu comparativ la nivel european pentru 2010”, se arata in analiza companiei de cercetare.
„Desi s-a scris si s-a vorbit destul de mult inainte de criza ca Romania nu va avea de suferit, iata ca suntem, impreuna cu Grecia, cei mai afectati. Si 2011 se anunta un an foarte dificil, cu venituri reduse pentru populatie si un nivel al pesimismului deasupra mediei europene”, declara Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.
La polul opus al clasamaentului, cei mai optimisti europeni sunt nemtii, tendinta de a cumpara urcand in ianuarie la cel mai inalt nivel din decembrie 2006 si pana acum, in ciuda asteptarilor privind recenta crestere a preturilor.
Potrivit calculelor GfK, vanzarile produselor alimentare si nealimentare s-au imbunatatit in 2010, astfel incat, pe segmentul non-alimentar, s-au realizat vanzari record de aproape 148 miliarde de euro, cele mai bune cifre din 2002 incoace.
”In medie, nemtii au cheltuit mai mult pe fiecare articol cumparat si au avut tendinta de a opta pentru produse de calitate superioara”, apreciaza expertii GfK.
In comparatie cu Germania, in Franta, platile mai mari pentru asigurarile sociale si orele de lucru mai putin numeroase, ca urmare a saptamanii de lucru de 35 de ore impuse legal, isi pun amprenta asupra competitivitatii economiei.
”Consumatorii francezi se tem in prezent de o reducere majora a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflecta in indicele asteptarilor privind nivelul mediu al venitului in 2010 si predispozitia pentru a cumpara a poporului francez, ambele scazute”, arata studiul GfK.
Desi Polonia a inregistrat o crestere a PIB-ului cu 3,5%, aproape la fel de mare ca rata de crestere a Germaniei, polonezii au fost destul de retinuti in consum ca urmare a anxietatii alimentate de mass media cu privire la posibilele consecinte ale crizei financiare, dupa cum explica reprezentantii GfK.
“Cu toate acestea, disponibilitatea de a cumpara a atins o valoare pozitiva in comparatie cu restul Europei“, concluzioneaza raportul.
Comentarii articol (0)