Doar 4 din 10 romani folosesc serviciile bancare online (Internet banking), ceea ce face ca, in Europa Centrala si de Est, Romania sa se situeze pe penultimul loc la acest capitol, tara noastra depasind doar Bulgaria in clasament, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK.
"Romania are una dintre cele mai mici rate de penetrare a serviciilor bancare prin Internet din tarile Europei Centrale si de Est – 4% fata de 42% in Cehia, 34% in Austria sau 13% in Croatia. Numai Bulgaria se afla in urma noastra la acest capitol, cu 2% penetrare", se arata in comunicatul remis redactiei AvocatNet.ro.
Datele GfK releva ca un numar foarte redus de utilizatori acceseaza Internetul pentru tranzactii. Astfel, dintr-un total de 9,6 milioane de romani care folosesc servicii bancare, doar 4% isi verifica contul prin Internet banking si 3% fac tranzactii folosind acest serviciu online. Un procent asemanator face plati online cu cardul (3%, fata de 9% in Austria) sau plati de pe telefonul mobil (1,6%, fata de 29% in Austria) si doar 3% au achizitionat un serviciu financiar prin intermediul Internetului.
Desi penetrarea Internetului in Romania este una dintre cele mai mici din regiune, exista inca suficient de mult loc pentru dezvoltarea serviciilor financiare digitale, in conditiile in care peste jumatate dintre romani folosesc Internetul saptamanal, 80% folosesc telefonul mobil, iar 13% au smart phone, sunt de parere expertii GfK.
Optimismul lor este bazat si pe datele din care rezulta ca aproape o treime dintre romani se declara entuziasti ai noilor tehnologii, iar alta treime, desi nu este formata din entuziasti, arata deschidere spre adoptarea acestora.
„In orice domeniu, nivelul scazut de familiarizare cu tehnologii noi ingreuneaza adoptarea lor, iar serviciile financiare online nu fac exceptie. Chiar mai mult, in cazul lor temerile care ii impiedica pe consumatori sa incerce sa faca plati sau sa cumpere produse financiare online sunt mai mari decat in cazul altor servicii noi, pentru ca riscul unor pierderi este perceput mai acut. In plus, multi romani nu au gasit inca o motivatie suficient de relevanta care sa ii faca sa se informeze mai mult si sa faca primul pas”, a declarat Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant, expert in piata financiar - bancara la GfK Romania.
Datele care stau la baza acestor concluzii provin din studiul GfK Financial Market Data System (FMDS), desfasurat o data la doua luni, care masoara obiceiurile bancare ale locuitorilor cu varsta de peste 15 ani din 13 tari ale Europei Centrale si de Est: Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Hertegovina, Bulgaria si Romania. Esantionul celor chestionati in Romania este de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel national.
Comentarii articol (0)