Modificarile aduse Legii Concurentei incurajeaza achizitiile si simplifica procedura prin eliminarea referirii la cifrele de afaceri ale companiilor, considera Georgeta Harapcea, coordonatorul practicii de concurenta de la NNDKP. Printre cele mai importante modificari ale actului normativ se numara reducerea amenzilor pentru intreprinderile nou infiintate, care nu au avut cifra de afaceri in anul anterior, dar si reducerea cautiunii pe care companiile trebuie sa o plateasca pentru a obtine suspendarea executarii deciziilor prin care Consiliul Concurentei impune amenzi.
Autor: Georgeta Harapcea - Asociat Senior, Coordonator al practicii de concurenta al NNDKP (foto dreapta)
Parlamentul a adoptat
Legea nr. 149/2011 de aprobare a OUG 75/2010 privind modificarea Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial 490 din 11 iulie 2011.
Cele mai importante modificari
•
A fost redusa cautiunea pe care companiile trebuie sa o plateasca pentru a obtine suspendarea executarii deciziilor prin care Consiliul Concurentei impune amenzi. Daca in ultimul an, companiile au platit 30% din amenda contestata, in unele cazuri
ajungandu-se chiar la milioane de euro, in viitor se vor aplica prevederile fiscale (conform Codului de Procedura Fiscala, instanta stabileste cautiunea la o valoare de maxim 20% din amenda)
Reducerea procentului maxim al cautiunii si stabilirea valorii concrete de catre instanta pentru fiecare caz in parte asigura un acces mai bun la justitie pentru companiile sanctionate care contesta amenzile Consiliului si doresc sa obtina suspendarea deciziei.
Nota: Legea face referire la Codul Fiscal, ne asteptam ca aceasta prevedere sa fie corectata, intrucat cautiunea este reglementata de Codul de Procedura Fiscala.
• Intreprinderile care detin o cota de piata de peste 40% pe o piata relevanta vor fi prezumate pana la proba contrara ca avand o pozitie dominanta
Aceasta modificare contravine reglementarilor de la nivelul Uniunii Europene, conform carora, dupa cum prevedea si forma anterioara a legii, o cota de piata care nu depaseste 40% este o prezumtie a inexistentei pozitiei dominante. Consiliul ar fi trebuit sa dovedeasca in fiecare caz, pe baza tuturor factorilor relevanti, existenta unei pozitii dominante, fara a se baza pe o prezumtie pe care companiile trebuie sa o rastoarne doar pentru ca au o cota de piata de 41%. Cotele de piata reprezinta doar un indiciu preliminar, care trebuie corelat cu ceilalti factori ce determina constrangerile concurentiale la care este supusa compania in cauza.
• A fost redusa taxa de autorizare a concentrarilor economice. Daca in cazul achizitiilor supuse controlului Consiliului Concurentei, companiile plateau 0,04% din cifrele de afaceri totale ale intreprinderilor implicate, maxim 100.000 euro, in viitor vor plati intre 10.000 si 25.000 euro.
Reducerea taxei de autorizare incurajeaza achizitiile si simplifica procedura prin eliminarea referirii la cifrele de afaceri ale companiilor implicate. Urmeaza ca autoritatea de concurenta sa emita instructiuni de calcul.
• A crescut maximul reducerii pentru recunoasterea dupa primirea raportului de investigatie si exercitarea dreptului de acces la dosar, in cadrul observatiilor sau al audierilor, a unei incalcari a legii, de la 25% la 30% (inclusiv cand nivelul de baza este deja stabilit la minimul prevazut de lege).
In acelasi timp insa, se introduce obligatia intreprinderii supuse investigatiei de a propune remedii care duc la inlaturarea cauzelor incalcarii (acolo unde este cazul) pentru a putea beneficia de diminuarea amenzii.
Aceasta prevedere poate face mai dificila aplicarea reducerii, mai ales in absenta unor criterii de evaluare a remediilor.
• Se schimba regimul audierilor. Pana acum, rapoartele de investigatie erau urmate de audieri, o decizie de sanctionare fiind luata numai in urma audierii partilor implicate. In viitor, dupa primirea rapoartelor de investigatie si o data cu depunerea observatiilor scrise, companiile vor putea solicita sa aiba loc audieri. Legea nu reglementeaza insa in ce conditii poate Consiliul aproba sau respinge astfel de cereri, sau ce se intampla cand nu toate companiile investigate solicita. In plus, Consiliul poate organiza audieri si daca intreprinderile investigate nu solicita, cand apreciaza ca este util pentru stabilirea adevarului in cauza investigata. In plus, sanctiunile pentru incalcarile art. 5 si 6 din lege / 101 si 102 din Tratat (intelegeri si abuz de pozitie dominanta) sau pentru implementarea concentrarilor economice anterior autorizarii nu vor fi aplicate neaparat de Plen (care este format din 7 membri), ci pot fi aplicate de o comisie (formata din 3 membri) careia Plenul ii deleaga aceasta atributie.
• Informatiile obtinute de Consiliul Concurentei in cadrul unei investigatii sau inspectii, si care pana acum puteau fi folosite doar pentru scopul in care fusesera obtinute, vor putea fi utilizate „pentru scopul aplicarii legislatiei concurentei” (pentru situatiile in care se descopera elemente ce nu tin de investigatia in curs, de exemplu). In plus, se introduce si posibilitatea Consiliului Concurentei de a sesiza alte institutii sau autoritati in baza informatiilor colectate in cursul desfasurarii propriilor activitati (investigatii, inspectii).
Ramane de vazut in ce masura aceste modificari vor genera in practica o serie de contestatii pe motive procedurale, in contextul in care la nivelul Uniunii Europene reglementarea este aceeasi precum cea din varianta anterioara a legii (folosirea doar in scopul in care au fost obtinute).
• Avizele Consiliului pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurential nu mai sunt conforme. Ramane asadar solutia remediilor ulterioare, daca institutiile obligate sa solicite avizul nu urmeaza recomandarile Consiliului si are loc o incalcare a art. 9 din lege (care interzice actiunile autoritatilor si institutiilor ce restrang concurenta).
Alte modificari
• Se infiinteaza
Colegiul Consultativ (compus din reprezentanti ai mediului universitar, ai mediului de afaceri, ai asociatiilor de protectie a consumatorilor sau alte persoane cu prestigiu in domeniul juridic, economic sau al concurentei), care emite opinii neobligatorii cu privire la principalele aspecte ale politicii de concurenta si face propuneri de numire a membrilor Plenului Consiliului Concurentei
• Consiliul Concurentei devine competent pentru sanctionarea faptelor de
concurenta neloiala prevazute de Legea nr. 11/1991
• Se clarifica faptul ca
actiunile in justitie pentru repararea prejudiciilor cauzate printr-o practica anticoncurentiala pot fi intentate de asociatiile de protectia consumatorilor pentru consumatori si de asociatiile profesionale pentru membrii lor
• O achizitie va putea fi interzisa de Guvern la propunerea CSAT daca prezinta riscuri pentru siguranta nationala, Consiliul Concurentei avand datoria de a informa CSAT cu privire la astfel de operatiuni
• Se reduce de la 4 ani la 3 ani maximul pedepsei cu inchisoarea pentru persoanele fizice care participa cu intentie frauduloasa si in mod determinant la conceperea, organizarea sau practicilor interzise de art. 5 din lege
• Se reduc minimum si maximul amenzilor pentru autoritati si institutii ale administratiei publice (minim 1.000 RON, maxim 20.000 RON) (fata de 5.000 – 40.000 RON). Se reduc la jumatate minimul si maximul amenzilor pentru intreprinderile nou infiintate, care nu au avut cifra de afaceri in anul anterior (astfel, amenda maxima nu poate depasi 2.5 milioane RON)
Comentarii articol (0)