Sintetic, daca exista un acord unanim al asociatilor, procedura de dizolvare si lichidare a societatii va parcurge doua faze, nefiind necesara numirea unui lichidator. In schimb, in cazul in care asociatii nu se inteleg asupra distribuirii bunurilor, se va numi un lichidator, iar procedura de lichidare va avea patru etape.
Andreea Paun, partener in cadrul firmei de avocatura Serban & Asociatii, a explicat pentru AvocatNet.ro ca o societate poate fi dizolvata fara lichidare in anumite cazuri limitativ prevazute de lege, insa o societate nu poate fi lichidata fara dizolvare.
„Asftel lichidarea poate fi fie concomitenta, fie ulterioara dizolvarii”, a subliniat avocatul.
Asa cum aratam la inceputul articolului, lichidarea unei societati se poate desfasura fie in doua, fie in patru etape.
Scenariul 1: Asociatii se inteleg asupra repartizarii bunurilor
Potrivit avocatului Andreea Paun, in acesta prima situatie, cea in care asociatii se inteleg asupra modului de impartire a bunurilor, nu este nevoie de numirea unui lichidator, iar procedura de dizolvare si lichidare a unei societati comerciale cuprinde doua etape, ambele desfasurandu-se in fata Registrului Comertului. In total, costurile pentru formalitati sunt de aproximativ 600 de lei de lei, fiecare din cele doua faze care trebuie parcurse necesitand cu aproximatie cate 300 de lei.
Prima etapa presupune redactarea Hotararii de dizolvare si lichidare si publicarea acesteia in Monitorul Oficial. Hotararea se depune la Registrul Comertului pentru a fi mentionata in Registru si se publica in partea a IV-a a Monitorului Oficial.
Partenerul de la Serban & Asociatii a aratat ca actele de care aveti nevoie in aceasta prima etapa sunt:
- Cerere de inregistrare – formular tip – original;
- Hotararea de dizolvare si lichidare luata de asociati in conditiile legii si ale actului constitutiv – original;
- Dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (daca este cazul) – original;
- Imputernicire pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (daca este cazul);
- Dovada achitarii taxelor si a tarifelor legale (taxa de registru si tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a).
Etapa a doua a procedurii consta in inregistrarea dizolvarii si lichidarii societatii si radierea acesteia, dupa cum ne-a declarat avocatul, care a explicat ca documentele necesare in aceasta faza sunt:
- Cerere de radiere – formular tip - original;
- Hotararea de repartizare a activelor ramase dupa plata creditorilor sau Hotararea depusa in Etapa I , dupa caz – original;
- Situatia financiara de lichidare, impreuna cu balanta corespunzatoare -copie;
- Raport stingere activ/pasiv - original;
- Certificat fiscal din care sa rezulte ca societatea nu are datorii catre stat - original;
- Certificatul de inregistrare al societatii, impreuna cu anexele la acesta – original;
- Imputernicire, daca este cazul;
- Dovada platii taxelor.
Ca timp, avocatul a precizat ca fiecare dintre cele doua etape descrise dureaza 5 zile lucratoare de la data depunerii dosarului complet la Registrul comertului.
„Trebuie insa mentionat ca la Etapa II se poate trece numai dupa expirarea termenului de opozitie de 30 de zile calendaristice, calculat de la data publicarii Hotararii de dizolvare si lichidare in Monitorul Oficial”, a subliniat Andreea Paun.
Aceasta a precizat ca publicarea Hotararii de dizolvare si lichidare in Monitorul Oficial are loc intr-un termen de 8-10 zile lucratoare de la data solutionarii dosarului.
Scenariul 2: Asociatii NU se inteleg in privinta repartizarii bunurilor
In cazul in care nu exista un acord privind impartirea bunurilor, procedura lichidarii cuprinde mai multe etape, care este posibil sa se desfasoare atat in fata Registrulu Comertului, cat si in fata instantelor de judecata, dupa cum a afirmat partenerul de la Serban & Asociatii, Andreea Paun.
Astfel, in prima etapa se redacteaza hotararea de dizolvare si lichidare si se publica in Monitorul Oficial.
Documentele de care aveti nevoie sunt, potrivit Andreei Paun:
Documentele de care aveti nevoie acum sunt, potrivit Andreei Paun:
- Cerere de depunere si mentionare acte – formular tip – original;
- Hotararea privind dizolvarea si numirea lichidatorului, cu mentiunea incetarii mandatului administratorului – original;
- Imputernicire;
- Dovada achitarii taxelor.
In cea de-a doua etapa a procedurii lichidarii, se inregistreaza Hotararea de dizolvare si de numire a lichidatorului, precum si specimenul de semnatura al acestuia.
Avocatul de la Serban & Asociatii a enumerat actele necesare:
- Cerere de inregistrare – formular tip – original;
- Hotararea de la Etapa I – copie sau dupa caz, hotararea judecatoreasca irevocabila cand lichidatorul a fost numit de catre instanta de judecata – original;
- Specimenul de semnatura al lichidatorului - orginal;
- Imputernicire;
- Dovada achitarii taxelor si tarifelor legale.
Actele pe care trebuie sa le pregatiti sunt:
- Cerere de depunere si mentionare acte – formular tip – original;
- Situatia financiara de lichidare, impreuna cu balanta corespunzatoare – copie;
- Imputernicire;
- Taxe.
In ultima faza a procedurii, cea de-a patra, are loc inregistrarea dizolvarii si lichidarii societatii, precum si radierea acesteia.
Documentele necesare pentru aceasta etapa sunt:
- Cerere de radiere – formular tip – original;
- Situatia financiara de lichidare, impreuna cu balanta corespunzatoare –copie;
- Raport stingere activ/pasiv – original;
- Certificat fiscal din care sa rezulte ca societatea nu are datorii catre stat – original;
- Certificatul de inregistrare al societatii, impreuna cu anexele la acesta – original;
- Imputernicire;
- Dovada achitarii taxelor si tarifelor legale.
Din punct de vedere al duratei intregii proceduri, Andreea Paun a aratat ca, in cazul in care asociatii se inteleg asupra numirii lichidatorului si nu este necesara interventia instantei, fiecare etapa dureaza 5 zile lucratoare de la data depunerii dosarului complet la Registrul comertului, la care se adauga termenele de opozitie de 30 de zile calendaristice de la publicarea Hotararii, respectiv 15 zile calendaristice de la data publicarii situatiei financiare de catre lichidator.
„In caz contrar, cand o parte din procedura se desfasoara in fata instantei de judecata nu se poate aprecia cu exactitate durata”, a punctat partenerul de la Serban & Asociatii.
Comentarii articol (10)