Ministerul Finantelor Publice a elaborat recent un proiect de ordin prin care propune un nou tratament contabil in cazul operatiunilor de reorganizare. De asemenea, se exemplifica modul de reflectare in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
2 noi conturi, in planul de conturi general
Potrivit proiectului initiat de MFP, in Planul de conturi general, prevazut la punctul 329 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, se introduc doua noi conturi, respectiv
contul 1491 ”Pierderi rezultate din reorganizari si legate de anularea titlurilor detinute” (A) si
contul 1495 "Alte pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii" (A).
Situatiile financiare impuse de fuziune, divizare sau lichidare
Legea contabilitatii impune fiecarei societati comerciale obligatia de a intocmi situatii financiare anuale cu ocazia fuziunii, divizarii sau a lichidarii.
Aceste situatii financiare anuale sunt intocmite la data stabilita potrivit legii societatilor comerciale, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile, si se depun, in scop informativ, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Societatile comerciale absorbite/divizate care isi inceteaza existenta precum si cele care se lichideaza depun, de asemenea, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, situatii financiare anuale intocmite la data incetarii existentei acestora, potrivit legii, in scopul regularizarii obligatiilor fiscale in relatia cu institutiile statului. Situatiile financiare intocmite in acest scop cuprind bilantul si contul de profit si pierdere si se depun in termen de 30 zile de la data radierii acestor societati comerciale de la registrul comertului.
La terminarea lichidarii, lichidatorii vor intocmi, potrivit legii, situatia financiara finala. In acest scop se vor evidentia in contabilitate toate operatiunile efectuate si se va intocmi balanta de verificare.
Scopul acestor situatii financiare este de a prezenta situatia elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care se reorganizeaza, valoarea acestor elemente fiind folosita pentru determinarea raportului de schimb.
Formatul acestor situatii financiare este cel prevazut de reglementarile contabile aplicabile.
Situatiile financiare vor cuprinde obligatoriu bilantul si contul de profit si pierdere. In functie de necesitatile proprii specifice, pot fi intocmite si celelalte componente ale situatiilor financiare anuale, prevazute de reglementarile contabile aplicabile. Pentru aceste situatii financiare cu scop special nu exista obligativitatea auditarii.
Cand isi produce efectele fuziunea sau divizarea unei societati comerciale?
Fuziunea/divizarea produce efecte la datele prevazute la art. 249 din legea societatilor comerciale, respectiv:
a) in cazul constituirii uneia sau mai multor societati noi, de la data inmatricularii in registrul comertului a noii societati sau a ultimei dintre ele;
b) in alte cazuri, de la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale a actionarilor/asociatilor care a aprobat operatiunea, cu exceptia cazului in care, prin acordul partilor, se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, care nu poate fi insa ulterioara incheierii exercitiului financiar curent al societatii absorbante sau societatilor beneficiare, nici anterioara incheierii ultimului exercitiu financiar incheiat al societatii sau societatilor ce isi transfera patrimoniul.
Transferul elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la societatea comerciala absorbita catre societatea comerciala absorbanta se efectueaza inainte de incetarea existentei societatii comerciale absorbite. In mod similar se procedeaza si in cazul transferului efectuat cu ocazia divizarii, in situatia in care societatea comerciala care se divizeaza isi inceteaza existenta si transfera in totalitate patrimoniul unor societati comerciale beneficiare deja existente.
In situatia unei operatiuni de fuziune, in care transferul patrimoniului se efectueaza catre o societate comerciala nou constituita, transferul elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la societatile comerciale care isi inceteaza existenta catre societatea comerciala nou constituita se efectueaza la data inmatricularii in registrul comertului a noii societati.
In mod similar se procedeaza si in cazul transferului efectuat cu ocazia divizarii, in situatia in care societatea comerciala care se divizeaza isi transfera in totalitate sau doar partial patrimoniul unei societati comerciale nou constituita/unor societati comerciale nou constituite.
Reorganizarea unei firme - cum se reflecta in contabilitate ?
Societatile comerciale care se reorganizeaza si care detin actiuni/parti sociale una in capitalul social al celeilalte, procedeaza la anularea acestora la valoarea contabila, pe seama elementelor de capitaluri proprii. Elementele de capitaluri proprii pe seama carora se face anularea se stabilesc conform hotararii adunarii generale a actionarilor/asociatilor.
In cazul in care nu exista elemente de capitaluri proprii suficiente sa acopere contravaloarea actiunilor/partilor sociale detinute, diferenta se suporta pe seama cheltuielilor sau pe seama contului
1491 "Pierderi rezultate din reorganizari si legate de anularea titlurilor detinute".
Pierderea reflectata in
contul 1491 "Pierderi rezultate din reorganizari si legate de anularea titlurilor detinute" se acopera din profit sau din alte elemente de capital propriu, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor/asociatilor.
Pentru identificarea sumelor corespunzatoare elementelor transferate cu ocazia reorganizarii societatilor comerciale, conturile sintetice din planul de conturi se vor dezvolta pe conturi analitice, conform reglementarilor contabile aplicabile, daca este cazul.
Societatile comerciale care fuzioneaza/se divizeaza si care au inregistrat pierdere contabila reportata vor stipula in documentele de fuziune/divizare incheiate intre parti modalitatea de acoperire a pierderii sau vor mentiona faptul ca aceasta se
transfera catre societatile comerciale implicate in reorganizare.
Societatile comerciale care se reorganizeaza vor lua masurile necesare pentru respectarea prevederilor legale cu privire la pastrarea si arhivarea documentelor justificative si a registrelor de contabilitate.
In acest sens, societatea comerciala/societatile comerciale care a/au preluat elemente de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la alte societati comerciale, in urma operatiunilor de reorganizare, poarta raspunderea pentru pastrarea si arhivarea documentelor si registrelor contabile apartinand societatilor comerciale predatoare, corespunzatoare elementelor preluate.
In proiectul de fuziune sau divizare trebuie sa se prevada entitatea care raspunde de pastrarea si arhivarea documentelor justificative si a registrelor de contabilitate ale societatii comerciale care isi inceteaza existenta.
Prin proiectul de ordin al MFP
se abroga Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.376/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora.
Exemplele privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale le puteti consulta in Anexa nr. 2. Acestea ilustreaza modul de aplicare a prevederilor de mai sus si nu sunt limitative .
Comentarii articol (3)