Sistemul de garanție-returnare (SGR) a devenit operațional la 30 noiembrie 2023, potrivit HG 1.074/2021, însă autoritățile au venit abia acum cu o propunere de tratament contabil pentru garanțiile reținute de comercianți pentru ambalaje. Ministerul Finanțelor (MF) spune că a propus acest tratament contabil deoarece Ministerul Mediului n-a făcut asta până acum. SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani de la clienți pentru fiecare ambalaj vizat de sistem, care apoi este rambursată la predarea ambalajelor. Citește articolul
Deoarece bacșișul trebuie trecut pe bonul fiscal și impozitat, de către restaurante și baruri, începând din ianuarie 2023, prezentăm în continuare un tratament contabil propus de un specialist pentru acest tip de venit. Tratamentul vizează atât localurile, cât și firmele care au cheltuieli de protocol în restaurante și baruri. Citește articolul
Operațiunile cu criptoactive sunt tot mai des utilizate în statele membre ale Uniunii Europene (UE), motiv pentru care autoritățile lucrează la elaborarea unor reglementări care să stabilească tratamentul fiscal și contabil al tranzacțiilor care implică astfel de active. Recent, Parlamentul European și Consiliul UE au ajuns la un acord provizoriu pe un proiect de lege care prevede că transferurile de criptoactive pot fi urmărite, iar tranzacțiile considerate suspecte - blocate. În plus, la nivelul UE există o propunere de regulament privind piețele de active de acest gen. Dar, până la definitivarea cadrului legal, utilizatorii de criptoactive se pot ghida după un set de recomandări și principii care, în anumite situații, au putere de lege. Citește articolul
A devenit deja, poate, destul de clar pentru cei care folosesc telemunca de ceva vreme deja că angajatului este necesar ceva mai mult decât un laptop acasă. Firma e obligată nu doar să-i asigure aceleași drepturi ca celor care vin la locul de muncă organizat de angajator, ci și să-i acopere acestuia diverse cheltuieli generate de activitatea de telemuncă, ca să nu mai vorbim de obligațiile de sănătate și securitate în muncă. Citește articolul
Încă din anul 2019, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța cu entuziasm că a mai descoperit "un focar" de evaziune fiscală (că tot este la modă termenul), în problematica acordării de către companii a tichetelor cadou către salariați, dar mai ales către alte persoane care nu au relații salariale cu acestea. Problema, deși simplă la prima vedere, capătă o notă dramatică pentru mediul de afaceri în momentul în care inspectorii ANAF/Antifraudă forțează legile în vigoare și fac abuz de puterea de apreciere pe care le-o oferă Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, interpretând eronat, după părerea noastră, anumite texte legale, cu scopul de a impune suplimentar tichetele cadou acordate în afara relației angajat-angajator cu contribuții la sistemul public de asigurări sociale (CAS – 25%) și la sistemul public de asigurări sociale de sănătate (CASS – 10%). Citește articolul
Criza provocată de epidemia de coronavirus începe să-și facă simțită prezența și în activitatea curentă a fiscaliștilor. Practic, începând cu raportările contabile semestriale la 30 iunie 2020 și continuând cu situațiile financiare interimare și situațiile financiare aferente anului 2020, criza influențează în mod direct și actele contabile ce reflectă activitatea companiilor. Citește articolul
Reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice (MFP) au pus luni la dispoziția contribuabililor un document în care explică ce regim contabil și fiscal se aplică la amortizare, în perioada de închidere/suspendare a activității din cauza stării de urgență/alertă, și la sumele primite de angajatori pentru șomajul tehnic (OUG 30/2020) și pentru liberele plătite ale părinților (Legea 19/2020). Citește articolul
În contextul în care companiile primesc bani de la stat pentru a plăti indemnizațiile de șomaj tehnic ale salariaților pentru care au suspendat contractele de muncă, din cauza întreruperii temporare a activității, este important de știut, conform experților contabili, ce tratament contabil se aplică acestor sume. Citește articolul
Dacă ești antreprenor sau manager de afacere, cunoștințele despre contabilitate sunt un plus în evoluția businessului tău și te vei simți mai sigur pe ceea ce faci, cu o viziune mai clară asupra strategiilor de dezvoltare. De asemenea, și tu, viitorule student, dacă ești în căutarea unui nou domeniu de studiu sau ești dornic să îți începi cariera într-o lume a cifrelor. Credem că informațiile despre ce înseamnă contabilitatea primară, pe care noi ți le vom prezenta, îți vor capta interesul și te vor ajuta să iei o decizie. Citește articolul
Într-un material anterior, am văzut tratamentul contabil al reducerilor comerciale şi financiare. Astăzi, vă propunem să vedem şi tratamentul fiscal, din punct de vedere al calculului atât al impozitului pe profit, cât şi al impozitului pe venitul microîntreprinderilor. Citește articolul