Multa vreme Codul de Procedura Fiscala a defavorizat contribuabilii in ceea ce priveste stingerea datoriilor. Lipsa unor reglementari precise privind ordinea de stingere a debitelor dadea posibilitatea ca, in practica, organele fiscale sa stinga intai datoriile corelative si abia apoi creanta principala. Insa, odata cu recentele modificari aduse Codului de procedura fiscala, lucrurile s-au schimbat. In favoarea platitorilor de taxe si impozite, de data aceasta.
Guvernul a modificat Codul de procedura fiscala la inceputul lunii septembrie, prin
OG 29/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 626.
Aceasta ordonanta clarifica modul in care vor fi stinse datoriile, in cazul in care contribuabilul datoreaza mai multe tipuri de creante fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a le plati in totalitate. Mai exact, OG 29 modifica punctul b) al alin. 115 din Codul de procedura fiscala.
Astfel, potrivit noilor reglementari, incepand cu 1 octombrie 2011,
sunt stinse cu prioritate toate obligatiile principale in ordinea vechimii lor si abia apoi se acopera accesoriile, tot in ordinea vechimii pe care acestea o au.
Masura este una benefica pentru ca va ajuta firmele sa evite acumularea de noi accesorii, spunea Emil Boc, la inceputul lunii septembrie, la finalul unei sedinte de Guvern.
“Foarte multe firme - odata ce au o datorie - nu mai reusesc sa iasa din spirala penalitatilor, dobanzilor si datoriilor fata de stat; cand merg sa-si plateasca datoriile din trecut platesc, in esenta, in ordine istorica si nu platesc principalul in primul rand si in continuare se acumuleaza penalitati de intarziere la datoria principala pe care o au”, afirma premierul in acelasi context.
Pana acum, lucrurile stateau tocmai pe dos: daca un contribuabil datora mai multe tipuri de creante fiscale, iar suma platita nu era suficienta pentru a stinge toate datoriile,
se stingeau intai accesoriile si abia apoi creanta principala. Aceasta ordine de stingere a datoriilor data din 1 ianuarie 2007.
Considerand-o abuziva, multi au dorit modificarea ei. Ne-am alaturat si noi
unei asemenea propuneri, care a fost elaborata si postata pe platforma
InitiativaLegislativa.ro de catre
Asociatia Profesionala a Economistilor si Contabililor din Romania. APEC viza exact modificarea care s-a pus acum in practica prin OG 29/2011.
Statul, surd la propunerile de modificare ordinii de stingere a debitelor
Modul in care erau stinse datoriile de catre organele fiscale a fost blamat in repetate randuri de mediul privat: fie ca ne referim la economisti, contabili sau la toti acei contribuabili care nu si-au putut achitat datoriile la timp si apoi s-au trezit in situatia de a plati la nesfarsit penalitati si dobanzi de intarziere, fara a mai ajunge sa achite creanta principala.
Insa, fara ecou, se pare. Autoritatile au ramas surde, iar propunerile de modificare a acestor reglementari au ramas fara raspuns.
Nici propunerile legislative initiate de parlamentari nu au avut mai mult succes. Un astfel de exemplu este o
propunere din septembrie 2007 a unui senator, care prevedea stingerea datoriilor in ordinea urmatoare: obligatii fiscale cu termene de plata in anul curent, obligatii fiscale datorate si neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora si in cele din urma dobanzi si penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale. Initiativa legislativa a fost insa respinsa la vot in decembrie 2007, cu 194 de voturi pentru respingere, 5 voturi contra respingerii si o abtinere.
Cum s-au stins datoriile de-a lungul timpului
La mijlocul lunii aprilie, APEC a publicat pe AvocatNet.ro un
articol in care a aratat istoria modului in care a fost modificata ordinea de stingere a datoriilor din 2004 si pana in prezent.
Potrivit sintezei APEC, in Codul de procedura fiscala, la 1 ianuarie 2004, prevederile art. 104 referitor la ordinea de stingere a debitelor erau cat se poate de clare: se stingeau obligatiile fiscale cu termene de plata in anul curent, apoi obligatiile fiscale datorate si neachitate la data de 31 decembrie a anului precedent, in ordinea vechimii, pana la stingerea integrala a acestora si apoi dobanzi, penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale.
In mai 2004, art. 104 sufera prima modificare, alin. b) urmand sa prevada stingerea obligatiilor fiscale principale cu termene de plata in anul curent, precum si accesoriile acestora, in ordinea vechimii.
“Corect pentru contribuabil, care avea si dreptul sa stabileasca tipul de creanta fiscala pe care o achita”, precizau atunci specialistii APEC.
In februarie 2005, se face o renumerotare, iar art. 104 devine art. 110, fara modificari de fond.
In iulie 2005, se stabileste ca, daca suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate datoriile, atunci se stinge creanta fiscala stabilita de contribuabil conform numarului de evidenta a platii inscris pe ordinul de plata pentru Trezoreria Statului.
Din nou, in octombrie 2005, se face o renumerotare, iar art. 110 devine art. 111, fara alte modificari.
“Calvarul contribuabilului a inceput insa la 1 ianuarie 2007, cand la alin.(1) se spune ca daca suma platita de contribuabil nu este suficienta pentru acoperirea creantei, atunci se sting datoriile corelative acelui tip de creanta fiscala principala pe care il stabileste contribuabilul. Dar asta n-a fost nimic, pentru ca alin.b) este rescris si prevede ca se sting obligatiile fiscale principale sau accesorii, in ordinea vechimii, cu exceptia cazului in care s-a inceput executarea silita, cand se aplica prevederile art. 166 in mod corespunzator. Un simplu "sau" introdus in acest alineat a dat posibilitatea autoritatilor sa interpreteze ordinea stingerii datoriilor intr-un mod convenabil pentru stat, evident.”, explicau in aprilie specialistii APEC.
Si in septembrie 2007, se produce o modificare de forma, art. 111 devenind art. 115.
“Trecerea la contul unic a inrautatit si mai mult lucrurile. Poate multi ne-am bucurat la introducerea contului unic pentru ca am scapat de comisioanele bancare. Totul a fost insa o mare iluzie. S-a dovedit ca mult hulitele comisioane bancare pentru fiecare ordin de plata au fost mici pe langa ce urma sa ne astepte la redistribuirea sumelor din contul unic”, au concluzionat reprezentantii APEC.
Totul e bine, cand se termina cu bine
Dupa aceasta odisee de modificari, insa, lucrurile par a reintra intr-o ordine fireasca, cel putin la acest capitol. OG 29/2011 clarifica ordinea de stingere a datoriilor si stabileste, in mod concret cum trebuie sa stinga debitele, astfel incat sa nu mai existe probleme de interpretare in practica.
"Art. 115 - Ordinea stingerii datoriilor din Codul de Procedura Fiscala a fost o tema favorita a APEC. Prevederile art. 115, asa cum erau ele pana la modificarea Codului de Procedura de catre OG nr. 29/2011 erau clar in defavoarea platitorilor de impozite si taxe, prin stingerea datoriilor avand in vedere exclusiv vechimea datoriilor, intai accesoriile si apoi debitele. Din pacate mediul de afaceri a avut mult de suferit din cauza acestui articol. Si profesionistii contabili au avut probleme cu art. 115 deoarece stingerea datoriilor dupa criteriile prevazute in articol a adus la neclaritati in fisa pe platitor", a declarat pentru AvocatNet.ro, Beatrice Ambro, economist, membru asociat APEC.
"Noile prevederi ale art. 115 vor aduce putina
ordine si in fisa pe platitor si in bugetele societatilor comerciale. Se vor stinge intai toate debitele in ordinea vechimii si apoi accesoriile, in acest mod
eliminandu-se posibilitatea rostogolirii datoriilor. Ne bucuram ca am fost auziti si ca, in sfarsit, OG nr. 29/2011 a restabilit
ordinea fireasca a stingerii datoriilor", conchide reprezentantul APEC.
Comentarii articol (25)