În urma dezbaterilor publice cu asociaþiile de proprietari ºi de chiriaºi, Grupul interministerial de lucru pentru coordonarea elaborãrii, perfecþionãrii ºi implementãrii legislaþiei în domeniul restituirii proprietãþii imobiliare, preluatã în mod abuziv în perioada 6 martie - 22 decembrie 1989 a acceptat o serie de amendamente la pachetul de legi privind proprietatea.
Amendamentele incluse în pachetul de legi în forma prezentatã la ºedinþa de Guvern din 26 mai sunt urmãtoarele:
- La art. 1 alin. (1) din actualul proiect se prevede cã “Imobilele preluate în mod abuziv de stat, de organizaþiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum ºi cele preluate de stat în baza Legii nr. 139/1940 asupra rechiziþiilor ºi nerestituite, se restituie, în naturã, în condiþiile prezentei legi.”. A fost eliminatã aºadar sintagma de regulã, pentru a consacra, în textul cadru al acestui act normativ, principiul prevalenþei restituirii în naturã a imobilelor notificate.
- La art. 10 si art. 11 din Legea nr. 10/2001, a fost eliminatã sintagma “necesare bunei utilizãri a construcþiilor noi” regãsitã în proiectul iniþial având în vedere observaþiile primite referitoare la faptul cã persoana juridicã deþinãtoare ar putea stabili fãrã nici o justificare cã orice suprafaþã liberã ºi indiferent de mãrimea acesteia, alaturatã unei construcþii, este necesarã bunei utilizãri a acesteia. Astfel, s-au însuºit observaþiile primite, în cuprinsul actualului proiect regãsindu-se exceptate de la restituirea în naturã suprafeþele de teren aferente unor noi construcþii, edificate ulterior preluãrii, cele afectate servituþilor legale ºi cele afectate altor amenajãri de utilitate publicã ale localitãþilor urbane ºi rurale.
- În cuprinsul art. 10 si 11 din Legea nr. 10/2001 au fost introduse noi dispoziþii în care se prevede restituirea în naturã atât a terenurile fãrã construcþii afectate de lucrãri de investiþii de interes public aprobate, dacã nu a început construcþia acestora, ori lucrãrile aprobate au fost abandonate, cât ºi a terenurilor pe care, ulterior preluãrii abuzive, s-au edificat construcþii autorizate care nu mai sunt necesare unitãþii deþinãtoare, dacã persoana îndreptãþitã achitã acesteia o despãgubire reprezentând valoarea de piaþã a constructiei respective, stabilitã potrivit standardelor internaþionale de evaluare.
- La art. 12 din Legea nr. 10/2001, alin. 1 a fost eliminatã sintagma preluate cu titlu valabil, obiectul de reglementare al Legii nr. 10/2001 constituindu-l toate imobilele preluate în mod abuziv, indiferent de valabilitatea titlului statului. De altfel, toate preluarile dispuse in perioada de referinþã a Legii nr. 10/2001, au adus atingere si au prejudiciat fostul proprietar in exercitiul dreptului sau de proprietate motiv pentru care se justifica a fi eliminat tratamentul diferentiat de restituire al imobilelor in functie de modalitatea de preluare.
- La art. 22 din proiectul de lege a fost eliminat termenul de depunere actelor doveditoare, prevãzându-se numai cã actele doveditoare ale dreptului de proprietate, ale calitãþii de asociat sau acþionar al persoanei juridice, precum ºi în cazul moºtenitorilor, cele care atestã aceastã calitate ºi, dupã caz, înscrisurile care descriu construcþia demolatã ºi orice alte înscrisuri necesare evaluãrii pretenþiilor de restituire decurgând din lege, pot fi depuse pânã la data soluþionãrii notificãrii.
- În cuprinsul actualului proiect se prevede expres cã imobilele înstrãinate cu încãlcarea prevederilor legale, obiect al unor acte juridice desfiinþate prin hotãrâri judecãtoreºti definitive ºi irevocabile, notificate potrivit art. 21 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicatã, vor fi restituite în naturã.
- Se prevede expres, în cuprinsul actualului proiect, ºi posibilitatea contestãrii actelor juridice de înstrãinare, concesionare, locaþie de gestiune, asociere în participaþiune, ipotecare, locaþiune, precum ºi orice închiriere sau subînchiriere în beneficiul unui nou chiriaº, schimbarea destinaþiei, grevarea sub orice formã a bunurilor imobile – terenuri ºi/sau construcþii, notificate potrivit Legii nr. 10/2001.
- Prevederea introdusã la art.18^1 din proiect a fost reformulatã, în sensul aplicãrii numai în situaþia în care suprafaþa construcþiei noi, edificate ulterior preluãrii, este mai mare decât suprafaþa construcþiei iniþiale. Astfel, se prevede cã numai în situaþia imobilelelor-construcþii notificate ºi cãrora le-au fost adãugate, pe orizontalã ºi/sau verticalã, în raport cu forma iniþialã, noi corpuri a cãror arie desfãºuratã însumeazã peste 100% din aria desfãºuratã iniþial ºi numai dacã pãrþile nu convin altfel, foºtilor proprietari li se acordã/propun mãsuri reparatorii prin echivalent.
Grupul interministerial a avut responsabilitatea de a modifica trei legi din domeniul proprietãþii imobiliare ºi a reglementat modalitatea de acordare a despãgubirilor pentru foºtii proprietari care nu pot fi despãgubiþi în naturã.
Acestea sunt:
- Proiect de Lege pentru modificarea ºi completarea Legii nr.10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare
- Lege pentru modificarea ºi completarea Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparþinut comunitãþilor cetãþenilor aparþinând minoritãþilor naþionale din România aprobatã, cu modificãri ºi completãri, prin Legea nr. 66/2004
- Lege pentru modificarea ºi completarea Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparþinut cultelor religioase din România, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, aprobatã, cu modificãri ºi completãri, prin Legea nr. 501/2002
- Lege privind regimul de stabilire ºi platã a despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv
Proiectele se gãsesc, pe site-ul Guvernului www.guv.ro. Prezentarea în format electronic a proiectelor a avut ca scop accesul celor interesaþi sã cunoascã, sã analizeze ºi sã amendeze conþinutul acestora. În plus, au avut loc o serie de consultãri cu grupurile parlamentare, precum ºi mai multe dezbateri publice cu asociaþiile de proprietari ºi de chiriaºi. În urma dezbaterilor, s-au acceptat o serie de observaþii care, însã, nu au modificat principiile de bazã ale pachetului de legi privind modificarea regimului proprietãþii imobiliare:
a. regula restituirii în naturã a tuturor imobilelor aflate în proprietatea statului la momentul adoptãrii legii ;
b. acordarea de despãgubiri juste ºi echitabile;
c. despãgubirile neplafonate;
d. interesele chiriaºilor nu sunt afectate, cadrul legislativ privind protecþia chiriaºilor menþinându-se integral.
Comentarii articol (0)