Hotararea Guvernului nr. 1.088/2011 privind organizarea si functionarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 782 din 3 noiembrie 2011.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 11 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, denumit in continuare I.S.C.T.R., este organismul tehnic permanent specializat in subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, care se organizeaza si functioneaza ca institutie publica finantata integral din venituri proprii, cu personalitate juridica, potrivit prevederilor legale si regulamentului de organizare si functionare, prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Personalul I.S.C.T.R. este alcatuit din inspectori si alte categorii de personal
(2) Structura organizatorica a I.S.C.T.R. este prevazuta in anexa nr. 2. Numarul maxim de posturi este de 400, dintre care 320 posturi de inspector.
Art. 3. - Autovehiculele destinate activitatii de inspectie si control din dotarea I.S.C.T.R. vor fi inscriptionate cu sigla I.S.C.T.R. si dotate cu dispozitive de semnalizare luminoasa cu mesaje variabile de culoare rosie.
Art. 4. - (1) I.S.C.T.R. intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se avizeaza de Consiliul de conducere al I.S.C.T.R. si se aproba in conditiile legii
(3) Excedentele anuale rezultate din executia bugetului de venituri si cheltuieli al I.S.C.T.R. se reporteaza in anul urmator
(4) Modalitatile de finantare a dotarii I.S.C.T.R. cu echipamente se stabilesc prin hotarare a consiliului de conducere, acestea putand fi inclusiv prin credite si/sau imprumuturi contractate in conformitate cu legislatia in vigoare, in lei sau in valuta, rambursabile din veniturile proprii prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii
(5) In termen de 15 zile de la publicarea prezentei hotarari, I.S.C.T.R. va incheia cu Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. si Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” protocoalele prevazute la art. 3 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier.
Art. 5. - (1) Exercitarea atributiilor specifice de inspectie si control se va face pe baza legitimatiei si a ecusonului de identificare emise in conditiile stabilite de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Cu ocazia controlului in trafic, personalul I.S.C.T.R. va purta echipament de protectie fluorescent-reflectorizant, cu insemnele institutiei
(2) In exercitarea atributiilor de serviciu, inspectorii au dreptul sa opreasca:
a) orice vehicul rutier utilizat la efectuarea transporturilor rutiere, cu exceptia vehiculelor rutiere destinate transportului de marfuri a caror masa totala maxima autorizata, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depaseste 3,5 tone si a autovehiculelor destinate transportului de persoane care, prin constructie si echipare, au cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto;
b) masinile autopropulsate pentru lucrari care circula pe drumurile publice, precum si vehiculele rutiere utilizate la tipurile de transport prevazute la art. 11 lit. b), c), j), k), l) si m) si la art. 19 lit. a), b), h), i), j) si k) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, pentru efectuarea controlului privind respectarea reglementarilor in vigoare privind masele si dimensiunile maxime admise/autorizate;
c) orice autovehicul utilizat la activitatea de pregatire practica a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere
(3) In exercitarea atributiilor de serviciu, inspectorii, in calitate de agenti constatatori, controleaza, constata si sanctioneaza abaterile prevazute de legislatia in vigoare
(4) Inspectorii I.S.C.T.R. vor urma cel putin o data pe an cursuri de perfectionare profesionala, finalizate printr-o testare cu relevanta pentru calificativul de evaluare a acestora.
Art. 6. - (1) In vederea indeplinirii atributiilor care ii revin, I.S.C.T.R. va avea acces, in baza protocoalelor incheiate cu Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A. si cu Regia Autonoma „Registrul Auto Roman”, la bazele de date ale acestora, la aplicatiile informatice/electronice, la informatiile furnizate de echipamentele de colectare/transmitere de date, precum si la orice alte informatii necesare realizarii interoperabilitatii sistemelor respective
(2) I.S.C.T.R. poate avea acces si la alte baze de date, in conditiile legii, in baza protocoalelor incheiate cu administratorii acestora.
Art. 7. - Pana la 31 decembrie 2012, I.S.C.T.R. ia masurile necesare astfel incat cel putin activitatile de control, de intocmire a proceselor-verbale de constatare a contraventiei, de aplicare a masurilor complementare si administrative si de actualizare a clasificarii intreprinderilor din punctul de vedere al riscului, potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, sa se realizeze la locul si momentul efectuarii controlului, in sistemul electronic informational.
Art. 8. - Obligatiile I.S.C.T.R. de raportare catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, precum si modul de acces al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii la informatiile si datele statistice din sistemul electronic informational al I.S.C.T.R. se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Art. 9. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor si infrastructurii, Anca Daniela Boagiu
Ministrul administratiei si internelor, Constantin-Traian Igas
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale, Sulfina Barbu
Ministrul finantelor publice, Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti, 2 noiembrie 2011.
Nr. 1.088.
Anexa Nr. 1
REGULAMENT de organizare si functionare a Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, denumit in continuare I.S.C.T.R., infiintat potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, este organizat si functioneaza in conformitate cu legislatia nationala aplicabila si prezentul regulament.
Art. 2. - (1) I.S.C.T.R. asigura la nivel national inspectia si controlul respectarii reglementarilor nationale si internationale in domeniul transporturilor rutiere, privind, in principal:
a) conditiile de efectuare a activitatilor de transport rutier, a activitatilor conexe transportului rutier si a activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere;
b) siguranta transporturilor rutiere si protectia mediului;
c) starea tehnica a vehiculelor rutiere;
d) masele si/sau dimensiunile maxime admise pe drumurile publice si masele totale maxime autorizate;
e) tariful de utilizare si tariful de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania
(2) I.S.C.T.R. are sediul in municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
Art. 3. - (1) In realizarea scopului sau, I.S.C.T.R. colaboreaza cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, precum si cu alte ministere, autoritati ale administratiei publice centrale si locale si, dupa caz, poate contracta, in conditiile legii, serviciile unor experti sau ale unor organisme romane ori straine specializate
(2) I.S.C.T.R. colaboreaza cu institutiile din cadrul Uniunii Europene, precum si cu institutii similare din alte tari, pe baza tratatelor si acordurilor in domeniul transporturilor rutiere la care Romania este parte sau a protocoalelor incheiate pe baza de reciprocitate.
CAPITOLUL II
Structura organizatorica
Art. 4. - (1) Pentru indeplinirea atributiilor sale, la nivel central I.S.C.T.R. are in structura sa organizatorica directii si servicii/compartimente specializate, potrivit anexei nr. 2 la hotarare
(2) La nivel teritorial, I.S.C.T.R. se organizeaza in 8 inspectorate teritoriale, fara personalitate juridica, conduse de cate un inspector-sef teritorial. Sediile inspectoratelor teritoriale se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii
(3) I.S.C.T.R. poate infiinta structuri administrative, fara personalitate juridica, in cadrul inspectoratelor teritoriale.
Art. 5. - Structura organizatorica a I.S.C.T.R., cu directii si servicii/compartimente specializate la nivel central si inspectorate teritoriale, respectiv structuri administrative organizate la nivelul acestora, dupa caz, se constituie pe baza urmatoarelor criterii:
a) rolul si responsabilitatile I.S.C.T.R. prevazute de reglementarile in vigoare;
b) volumul, complexitatea si specificul activitatilor desfasurate;
c) caracterul operativ, tehnic si administrativ al activitatilor desfasurate;
d) nivelul de pregatire necesar si nevoile de specializare/perfectionare ale personalului.
Art. 6. - Regulamentul de ordine interna al I.S.C.T.R. se aproba prin hotarare a consiliului de conducere.
CAPITOLUL III
Atributiile I.S.C.T.R.
Art. 7. - In scopul indeplinirii responsabilitatilor ce ii revin, I.S.C.T.R. indeplineste urmatoarele atributii:
a) exercita controlul respectarii reglementarilor in vigoare privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora;
b) exercita controlul respectarii reglementarilor in vigoare privind masele si dimensiunile maxime admise/autorizate pentru vehiculele rutiere inmatriculate sau inregistrate, destinate transportului rutier, si pentru masinile autopropulsate pentru lucrari care circula pe drumurile publice, precum si pentru vehiculele rutiere utilizate la tipurile de transport prevazute la art. 11 lit. b), c), j), k), l) si m), si la art. 19 lit. a), b), h), i), j) si k) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere;
c) exercita controlul prevazut de reglementarile in vigoare privind regimul drumurilor;
d) exercita controlul privind achitarea tarifului de utilizare, prin echipamente tehnice mobile, precum si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, mai putin in cazul vehiculelor rutiere destinate transportului de marfuri, a caror masa totala maxima autorizata, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depaseste 3,5 tone, respectiv a autovehiculelor destinate transportului de persoane care, prin constructie si echipare, au cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto;
e) exercita controlul respectarii reglementarilor in vigoare privind furnizarea, transportul rutier pe drumurile publice si receptia bunurilor divizibile;
f) exercita controlul la sediul furnizorilor si beneficiarilor de bunuri divizibile;
g) exercita controlul respectarii regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora;
h) exercita controlul respectarii reglementarilor in vigoare privind echiparea vehiculelor cu limitatoare de viteza si privind utilizarea acestora;
i) exercita controlul privind efectuarea transporturilor rutiere de marfuri cu vehicule rutiere a caror masa totala maxima autorizata, inclusiv remorca sau semiremorca, depaseste 3,5 tone;
j) exercita controlul privind efectuarea transporturilor rutiere de persoane cu autovehicule care, prin constructie si echipare, au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto;
k) efectueaza controlul tehnic in trafic al vehiculelor rutiere destinate transportului de marfuri, a caror masa totala maxima autorizata, inclusiv remorca sau semiremorca, depaseste 3,5 tone, precum si al autovehiculelor destinate transportului de persoane care, prin constructie si echipare, au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto;
l) exercita controlul respectarii normelor de calitate a serviciilor din transportul rutier de catre operatorii de transport rutier si de catre intreprinderi;
m) exercita controlul modului de utilizare de catre operatorii de transport rutier/intreprinderi a licentelor de transport/licentelor comunitare, a certificatelor de transport in cont propriu, precum si a copiilor conforme ale acestora;
n) exercita controlul modului de utilizare de catre operatorii economici a licentelor pentru activitati conexe transportului rutier;
o) exercita controlul activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere si totodata asigura, in limita competentelor stabilite de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, controlul activitatii de pregatire si perfectionare profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere;
p) verifica, la cererea autoritatii emitente, indeplinirea conditiilor in vederea autorizarii/licentierii/certificarii intreprinderilor, operatorilor de transport, operatorilor economici, centrelor de pregatire si perfectionare profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere si a scolilor de conducatori auto si elaboreaza in acest sens rapoarte detaliate;
q) retine, suspenda, retrage sau anuleaza, dupa caz, licente de transport sau copii conforme ale acestora, licente comunitare sau copii conforme ale acestora, certificate de transport in cont propriu sau copii conforme ale acestora, licente de traseu, autorizatii de transport international, certificate/atestate profesionale ale personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, respectiv suspenda, retrage sau anuleaza, dupa caz, autorizatiile centrelor de pregatire si perfectionare profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum si autorizatiile scolilor de conducatori auto, la solicitarea autoritatii emitente;
r) opreste si, daca este cazul, imobilizeaza vehiculele rutiere, in conformitate cu prevederile legii;
s) dispune masura suspendarii dreptului de utilizare a vehiculelor rutiere, in cazurile prevazute de lege;
t) constata incalcarile reglementarilor nationale si internationale in vigoare din domeniul transporturilor rutiere si aplica sanctiunile prevazute de legislatia specifica, in limita competentelor ce ii revin;
u) propune spre aprobare Ministerului Transporturilor si Infrastructurii norme si reglementari specifice;
v) colaboreaza cu alte organisme de specialitate, in vederea initierii unor programe de prevenire a evenimentelor rutiere, si participa la activitatea de cercetare a evenimentelor deosebite si a situatiilor de pericol, pentru limitarea acestora;
w) colaboreaza cu alte organisme de specialitate, in vederea solutionarii reclamatiilor si sesizarilor, si analizeaza propunerile privind siguranta transporturilor rutiere, protectia mediului inconjurator, precum si pentru asigurarea conditiilor unui mediu concurential normal;
x) exercita controlul transportului rutier national si international de persoane prin servicii regulate si servicii regulate speciale, precum si modul de utilizare a licentelor de traseu si a graficelor de circulatie, precum si a autorizatiilor de transport international, in trafic si la sediul operatorilor de transport/intreprinderilor;
y) exercita controlul vehiculelor utilizate la transportul rutier national de persoane prin servicii regulate privind dotarea acestora cu aparate de marcat electronice fiscale si cititoare de carduri;
z) exercita controlul transportului rutier ocazional de persoane; aa) exercita controlul modului de acordare a facilitatilor la transportul rutier national de persoane prin servicii regulate, precum si al utilizarii legitimatiilor de transport tip card; bb) exercita controlul transportului rutier national si international de marfuri, precum si modul de utilizare a autorizatiilor de transport international, in trafic si la sediul operatorilor de transport/intreprinderilor; cc) colaboreaza cu institutii si organisme nationale si internationale si participa la organizarea unor actiuni de cunoastere si aplicare a reglementarilor in domeniul transporturilor rutiere; dd) exercita controlul respectarii restrictiilor de circulatie instituite pe toata reteaua de drumuri publice, precum si privind existenta autorizatiilor care permit utilizarea infrastructurii restrictionate, dupa caz; ee) exercita controlul privind respectarea conditiilor de efectuare a transportului rutier cu depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise; ff) exercita controlul respectarii conditiilor de dotare si al celor privind efectuarea insotirii vehiculelor rutiere care circula cu depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise de catre operatori economici si personal de insotire specializat; gg) intocmeste si comunica rapoartele specifice activitatii prevazute de legislatia nationala si comunitara in vigoare; hh) colaboreaza cu administratorul Registrului electronic national al operatorilor de transport rutier si Registrului intreprinderilor de transport in cont propriu si transmite acestuia/introduce in sistemul informatic datele relevante privind rezultatele controalelor in vederea actualizarii registrelor respective; ii) colaboreaza cu institutiile din cadrul Uniunii Europene, cu institutiile si organismele nationale si internationale, precum si cu institutii similare din alte tari, pe baza tratatelor si acordurilor in domeniul transporturilor rutiere la care Romania este parte sau a protocoalelor incheiate pe baza de reciprocitate; jj) pregateste si perfectioneaza profesional inspectorii proprii si celelalte categorii de personal, in vederea desfasurarii corespunzatoare a atributiilor de serviciu; kk) exercita alte atributii date in competenta sa prin acte normative specifice.
Art. 8. - I.S.C.T.R. indeplineste si rolul de autoritate competenta pentru verificare, control, sanctionare si raportare in sensul prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri si ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006.
CAPITOLUL IV
Atributiile si obligatiile inspectorilor I.S.C.T.R.
Art. 9. - Inspectia, controlul si supravegherea modului de respectare a reglementarilor nationale si internationale din domeniul transporturilor rutiere se efectueaza de catre inspectorii I.S.C.T.R., denumiti in continuare inspectori, in conditiile legii.
Art. 10. - Potrivit legii, inspectorul are urmatoarele atributii:
a) sa controleze, sa constate si sa aplice sanctiuni contraventionale, tarife de despagubire, sanctiuni complementare si/sau masuri administrative, dupa caz, conform reglementarilor in vigoare;
b) sa verifice legalitatea activitatilor desfasurate de operatorii de transport rutier si/sau intreprinderi;
c) sa verifice activitatea operatorilor de transport, a intreprinderilor, a operatorilor economici care desfasoara activitati conexe transportului rutier, a centrelor de pregatire si perfectionare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere si a scolilor de conducatori auto, avand in acest sens drept de control in orice spatiu de lucru in care se desfasoara activitati sau exista documente, inscrisuri ori mijloace legate de desfasurarea activitatilor operatorilor economici mentionati, in vederea indeplinirii corespunzatoare a atributiilor de serviciu;
d) sa opreasca si sa controleze vehiculele rutiere, inmatriculate in Romania sau in alte state, care efectueaza activitati de transport rutier ce intra in competentele sale de control, avand in acest sens dreptul de a controla atat in cabina, in compartimentul destinat transportului pasagerilor, in spatiul destinat transportului marfurilor, precum si in oricare parte a vehiculului, in vederea indeplinirii corespunzatoare a atributiilor de serviciu;
e) sa verifice existenta, autenticitatea, precum si concordanta inscrisurilor din documentele de transport cu marfurile/persoanele transportate;
f) sa dispuna, in conditiile legii, masura suspendarii dreptului de utilizare a vehiculului rutier, a tractorului agricol ori forestier sau a oricarei masini autopropulsate pentru lucrari care circula pe drumurile publice;
g) sa verifice existenta si functionarea aparatelor tahograf si limitatoarelor de viteza;
h) sa imobilizeze vehiculele rutiere, apartinand atat operatorilor de transport/intreprinderilor romanesti, cat si operatorilor de transport/intreprinderilor straine, atunci cand la efectuarea controlului s-au constatat incalcari ale prevederilor legale in vigoare ce reglementeaza domeniul transporturilor rutiere, cu exceptia vehiculelor rutiere care transporta animale vii, marfuri perisabile sau sub temperatura controlata;
i) sa procedeze la ridicarea placutelor de inmatriculare ale vehiculelor rutiere inmatriculate in alte state cu ocazia dispunerii masurii de imobilizare, sa interzica dreptul de utilizare a vehiculelor rutiere inmatriculate in Romania, care nu indeplinesc conditiile de operare, pana la indeplinirea conditiilor legale prevazute de reglementarile in vigoare pentru continuarea transportului;
j) sa retina copia conforma a licentei de transport/licentei comunitare, copia conforma a certificatului de transport in cont propriu, licenta de traseu, autorizatia de transport international sau certificatul de calificare profesionala al conducatorului auto;
k) sa controleze ambalajele marfurilor in vederea verificarii conditiilor de ambalare, expediere si transport;
l) sa preleveze mostre din marfurile susceptibile de a fi periculoase sau susceptibile de a fi incorect identificate ca marfuri periculoase, atunci cand circumstantele impun aceasta verificare, atat in trafic, cat si in locurile de incarcare/descarcare a acestora;
m) sa retina documente pe baza de proces-verbal;
n) sa controleze respectarea maselor maxime admise/autorizate, prin cantarire, si respectarea dimensiunilor maxime admise, prin masurare;
o) sa controleze existenta si valabilitatea autorizatiei speciale de transport eliberate pentru circulatia cu depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise;
p) sa controleze respectarea restrictiilor de circulatie instituite, precum si existenta si valabilitatea autorizatiilor care permit utilizarea infrastructurii restrictionate, dupa caz;
q) sa controleze achitarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri de interes national din Romania;
r) sa controleze respectarea conditiilor de dotare si a celor privind efectuarea insotirii vehiculelor care circula cu depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise de catre operatori economici si personal de insotire specializat;
s) sa controleze respectarea reglementarilor in vigoare privind furnizarea, transportul si receptia bunurilor divizibile pe drumurile publice din Romania;
t) sa retina, in cazul circulatiei fara achitarea sau cu achitarea necorespunzatoare a tarifului de utilizare, certificatul de inmatriculare al vehiculului pana la achitarea de catre utilizator a tarifului de despagubire;
u) sa retina, in cazul incalcarii reglementarilor in vigoare, si sa inainteze emitentului in vederea stabilirii sanctiunilor administrative: (i) autorizatia speciala de transport; (ii) autorizatia nominala a personalului de insotire specializat si/sau autorizatia nominala a vehiculelor de insotire specializate; (iii) autorizatia nominala de circulatie pe DN1 (E60), sectorul Bucuresti-Ploiesti-Brasov;
v) sa indeplineasca orice alte indatoriri prevazute de lege.
Art. 11. - Principiile care stau la baza exercitarii activitatii inspectorilor sunt:
a) legalitate, impartialitate, obiectivitate si profesionalism;
b) transparenta;
c) eficienta si eficacitate;
d) responsabilitate, in conformitate cu prevederile legale;
e) siguranta rutiera.
Art. 12. - (1) Inspectorii au urmatoarele obligatii:
a) de a respecta intocmai Constitutia Romaniei, republicata, de a cunoaste si aplica intocmai reglementarile in vigoare aferente domeniului transporturilor rutiere;
b) de a respecta ordinele date de sefii ierarhici, informand asupra modului de indeplinire a acestora;
c) de a pastra cu strictete secretul de serviciu, al actiunilor de control, al informatiilor cu caracter confidential, detinute ca urmare a exercitarii atributiilor de serviciu, si de a nu le face publice, in afara cazului in care indatoririle functiei sau necesitatile justitiei impun in mod absolut contrariul;
d) de a nu pretinde si de a nu primi niciun fel de bunuri in natura sau bani si nici de a-si crea avantaje in legatura cu serviciul sau prin exercitarea functiei;
e) de a purta uniforma de serviciu;
f) de a pastra in buna stare bunurile din dotare si insemnele de legitimare;
g) de a detine asupra lor legitimatia de control si ecusonul de identificare, pe timpul efectuarii actiunilor de control;
h) de a respecta prevederile legale privind oprirea si imobilizarea vehiculelor rutiere in trafic;
i) de a participa la pregatirea si perfectionarea permanenta cu privire la cunoasterea temeinica a normelor legale;
j) de a utiliza mijloacele si echipamentele de control, numai in conditiile prevazute de producatorul sau furnizorul acestora si de legislatia metrologica in vigoare, dupa caz
(2) In exercitarea atributiilor, inspectorii au sarcina sa isi faca cunoscuta, in prealabil, calitatea si sa prezinte legitimatia de control, fiind obligati sa aiba o conduita demna, politicoasa, civilizata si intransigenta fata de cei care incalca legile din domeniu
(3) Pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, inspectorul are dreptul:
a) sa participe la actiunile comune de control efectuate impreuna cu alte organe abilitate;
b) sa opreasca orice vehicul rutier care executa activitati de transport rutier asupra carora are competente de control, semnalizand regulamentar din pozitie statica, in acelasi mod ca si politistii rutieri, sau din autovehiculul din dotare, aflat in mers;
c) sa efectueze controlul si verificarile necesare in legatura cu activitatea de transport rutier, activitatile conexe transportului rutier si activitatea de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere, cand situatia o impune, in spatiile de lucru in care isi desfasoara activitatea intreprinderea/operatorul de transport, in vehiculele detinute de „furnizorul si/sau beneficiarul bunurilor divizibile”, precum si in spatiul destinat conducatorului auto si in spatiul destinat transportului de marfuri si/sau de persoane;
d) sa solicite prezentarea tuturor documentelor care intra in competenta sa de control, in cazul controlului la sediul intreprinderilor/operatorilor de transport;
e) sa verifice legitimatiile de calatorie, in cazul transportului de persoane prin servicii regulate, si sa stabileasca concordanta dintre inscrisurile continute in documentul de transport si identitatea persoanelor transportate, in cazul transportului de persoane, conform legii;
f) sa preleveze mostre care vor fi transmise spre analiza laboratoarelor autorizate, in cazul transporturilor de marfuri periculoase, cand exista suspiciunea neconcordantei dintre inscrisurile continute in documentele de transport si marfurile transportate;
g) sa constate contraventiile si sa aplice sanctiunile corespunzatoare, prevazute de legislatia in vigoare;
h) sa utilizeze autovehiculele dotate cu dispozitive de semnalizare luminoasa cu mesaje variabile de culoare rosie pentru oprirea in trafic a vehiculelor rutiere care efectueaza activitati de transport rutier;
i) sa apeleze la fortele de ordine publica, in conditiile legii, atunci cand este cazul, pentru a-si indeplini atributiile care ii revin conform legii;
j) sa verifice documentele necesare pentru stabilirea legalitatii activitatii de transport rutier, a activitatilor conexe transportului rutier, a activitatii de pregatire si perfectionare in vederea atestarii profesionale a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere si a activitatii de pregatire a persoanelor in vederea obtinerii permisului de conducere;
k) sa controleze vehiculele rutiere in punctele de trecere a frontierei;
l) sa verifice coletele si/sau sigiliile existente la compartimentele de depozitare a marfurilor, in cazuri iminente de pericol public, precum si sa verifice sesizarile transmise de institutiile abilitate, cu exceptiile stabilite prin lege;
m) sa aplice, dupa verificarea marfurilor, sigiliile personalizate ale institutiei si/sau sa inchida coletele cu banda adeziva personalizata
(4) Incalcarea oricarei obligatii de serviciu atrage raspunderea administrativa, disciplinara, civila sau penala, dupa caz.
CAPITOLUL V
Conditii privind numirea si revocarea membrilor consiliului de conducere, a inspectorului de stat sef si a inspectorilor-sefi teritoriali
Art. 13. - (1) Conducerea I.S.C.T.R. este asigurata de catre un consiliu de conducere format din 5 membri
(2) Presedintele consiliului de conducere este inspectorul de stat sef
(3) Presedintele si ceilalti membri ai consiliului de conducere sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, in conditiile legii
(4) Inspectorii-sefi teritoriali sunt numiti si revocati prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii, la propunerea inspectorului de stat sef, in conditiile legii
(5) Mandatul membrilor consiliului de conducere este de 4 ani si poate fi prelungit prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii din 4 in 4 ani
(6) Atributiile membrilor consiliului de conducere si ale inspectorului de stat sef se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al I.S.C.T.R.
Art. 14. - Inspectorul de stat sef este independent in luarea deciziilor cu privire la activitatea I.S.C.T.R. fata de orice organism de siguranta rutiera, administrator de infrastructura rutiera, operator de transport rutier si fata de orice parte ale carei interese ar putea intra in conflict cu domeniul de activitate al I.S.C.T.R. si/sau cu sarcinile incredintate.
Art. 15. - In vederea numirii, inspectorul de stat sef trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba experienta de cel putin 5 ani intr-o functie de conducere in domeniul transporturilor rutiere;
b) sa aiba studii superioare de lunga durata tehnice, economice si/sau juridice;
c) sa cunoasca la nivel avansat o limba straina de circulatie internationala.
Art. 16. - Mandatul membrilor consiliului de conducere, al inspectorului de stat sef si cel al inspectorilor-sefi teritoriali inceteaza in urmatoarele situatii:
a) daca nu mai este indeplinita oricare dintre conditiile prevazute la art. 15;
b) in situatia imposibilitatii acestora de a-si indeplini mandatul mai mult de 120 de zile calendaristice consecutive dintr-un interval de 140 de zile;
c) prin demisie;
d) prin deces;
e) la expirarea sa;
f) prin revocare de catre ministrul transporturilor si infrastructurii.
Art. 17. - Salarizarea inspectorului de stat sef, a inspectorilor-sefi teritoriali, precum si indemnizatiile membrilor consiliului de conducere se stabilesc, in conditiile legii, prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Art. 18. - Consiliul de conducere isi desfasoara activitatea in sedinte ordinare si extraordinare, in conformitate cu propriul regulament.
Art. 19. - Consiliul de conducere are, in principal, urmatoarele atributii si competente:
a) aproba regulamentul de ordine interna al I.S.C.T.R.;
b) aproba statul de functii;
c) aproba strategia de dezvoltare sau modernizare a I.S.C.T.R.;
d) avizeaza structura organizatorica a I.S.C.T.R.;
e) negociaza contractul colectiv de munca cu reprezentantii salariatilor, in conditiile legii;
f) avizeaza bugetul de venituri si cheltuieli si il supune spre aprobare Ministerului Transporturilor si Infrastructurii;
g) avizeaza programele de investitii, aproba contractarea de credite bancare, precum si constituirea de alte sume pentru finantarea investitiilor si prezinta spre aprobare Ministerului Transporturilor si Infrastructurii investitiile ce urmeaza a se realiza de catre I.S.C.T.R.;
h) propune spre aprobare Ministerului Transporturilor si Infrastructurii modalitati de finantare a dotarii cu echipamente, inclusiv prin credite si/sau imprumuturi contractate in conformitate cu legislatia in vigoare, in lei sau in valuta, rambursabile din veniturile proprii prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii;
i) aproba situatiile financiare periodice ale I.S.C.T.R. privind activitatea desfasurata si stabileste masuri pentru continuarea activitatii in conditii de echilibrare a bugetului;
j) aproba rapoartele periodice, conform legii, ale inspectoratelor teritoriale si ale celorlalte structuri ale I.S.C.T.R.;
k) aproba inchirierea de cladiri, spatii, terenuri si de alte bunuri aflate in proprietatea si/sau in administrarea I.S.C.T.R.;
l) aproba incheierea contractelor de catre I.S.C.T.R.;
m) aproba scoaterea din functiune si valorificarea, in conditiile legii, a bunurilor din patrimoniul I.S.C.T.R.;
n) analizeaza periodic derularea exercitiului bugetar si eficienta cheltuielilor;
o) elaboreaza si supune spre aprobare Ministerului Transporturilor si Infrastructurii norme si reglementari specifice obiectului sau de activitate;
p) analizeaza si propune Ministerului Transporturilor si Infrastructurii proiecte de acte normative pentru a fi supuse aprobarii, potrivit legii;
q) avizeaza raportul anual de activitate, care se supune spre aprobare Ministerului Transporturilor si Infrastructurii;
r) aproba participarea I.S.C.T.R. ca partener in cadrul unor proiecte internationale, in cooperare cu institutii similare din alte tari, in special din Uniunea Europeana;
s) exercita orice atributii care ii revin din reglementarile in vigoare, precum si din dispozitiile Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Art. 20. - (1) Consiliul de conducere se intruneste lunar sau ori de cate ori este necesar, la cererea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor sai
(2) Sedinta este prezidata de presedinte, iar in lipsa acestuia de catre vicepresedinte sau de un membru al consiliului de conducere, delegat de catre presedinte
(3) Sedintele consiliului de conducere se desfasoara in prezenta a cel putin jumatate plus unu dintre membrii acestuia
(4) Hotararile consiliului de conducere se iau cu majoritatea voturilor membrilor acestuia. Votul este deschis, egal si direct
(5) Secretariatul consiliului de conducere se asigura de catre o persoana desemnata de inspectorul de stat sef dintre angajatii I.S.C.T.R.
Art. 21. - (1) Inspectorul de stat sef indeplineste, in conformitate cu legislatia in vigoare, urmatoarele atributii principale:
a) conduce activitatea I.S.C.T.R., avand calitatea de ordonator tertiar de credite, in conditiile prevazute de lege;
b) organizeaza, coordoneaza si indruma activitatea I.S.C.T.R., exercitand toate prerogativele stabilite de lege;
c) reprezinta I.S.C.T.R. in raporturile cu autoritatile administratiei publice, cu alte persoane fizice si juridice publice sau private, cu organismele internationale in domeniu, pe baza si in limitele imputernicirilor date de consiliul de conducere si ale celor conferite de reglementarile in vigoare;
d) propune numirea si, dupa caz, revocarea inspectorilor-sefi teritoriali;
e) propune spre aprobare consiliului de conducere numirea si revocarea personalului de conducere din cadrul I.S.C.T.R.;
f) emite actele referitoare la angajarea si concedierea personalului de executie din cadrul I.S.C.T.R., potrivit prevederilor legale in materie;
g) avizeaza strategia activitatii de inspectie si control, precum si toate procedurile operationale, instructiunile si ghidurile specifice activitatii I.S.C.T.R.;
h) emite decizii de control pentru realizarea activitatilor de inspectie si control si aproba programele de control, in conditiile legii;
i) coordoneaza elaborarea proiectelor si programelor internationale in domeniul de activitate al I.S.C.T.R.;
j) aproba planul anual de audit intern;
k) aproba promovarea si sanctionarea personalului I.S.C.T.R., cu respectarea prevederilor legale;
l) coordoneaza activitatea de evaluare a performantelor profesionale ale personalului I.S.C.T.R la sfarsitul fiecarui an de activitate;
m) aproba si coordoneaza implementarea planului anual de pregatire si perfectionare profesionala a personalului I.S.C.T.R.;
n) aproba deplasarea in tara si in strainatate a personalului I.S.C.T.R. pentru participare la sesiuni, seminare, conferinte, scolarizare, expozitii din domeniul specific de activitate, precum si pentru organizarea si sustinerea de cursuri;
o) formuleaza propuneri de imbunatatire a cadrului legislativ din domeniul de activitate al I.S.C.T.R. si le inainteaza Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pentru promovare, precum si altor autoritati ale administratiei publice centrale spre informare;
p) reprezinta I.S.C.T.R. in relatiile cu mass-media si cu societatea civila;
q) exercita atributiile care ii revin conform prezentului regulament, precum si cele stabilite prin hotararile consiliului de conducere si prevederile legale
(2) Pentru exercitarea atributiilor ce ii revin, inspectorul de stat sef emite decizii obligatorii pentru personalul I.S.C.T.R
(3) Pentru indeplinirea functiilor specifice ale I.S.C.T.R., inspectorul de stat sef emite decizii, metodologii, instructiuni si proceduri
(4) Atributiile inspectorului de stat sef pot fi delegate, prin decizia acestuia, unuia dintre inspectorii-sefi teritoriali.
CAPITOLUL VI
Conditii privind angajarea si desfasurarea activitatii inspectorilor si a celorlalte categorii de personal al I.S.C.T.R.
Art. 22. - (1) Personalul I.S.C.T.R. este alcatuit din inspectori si alte categorii de personal si este supus prevederilor regulamentului de ordine interna al I.S.C.T.R
(2) Incadrarea inspectorilor si a celorlalte categorii de personal se face prin concurs organizat potrivit Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzator functiilor contractuale si a criteriilor de promovare in grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar platit din fonduri publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 286/2011, in limita posturilor vacante
(3) Anuntul privind concursul se afiseaza de catre I.S.C.T.R. la sediul acestuia si, dupa caz, pe site-ul institutiei si se publica intr-un cotidian de larga circulatie, cu cel putin 15 zile inainte de data desfasurarii concursului
(4) Inspectorii I.S.C.T.R. poarta uniforma de serviciu cu insemne specifice
(5) Modelul si insemnele specifice uniformei inspectorilor I.S.C.T.R., precum si dotarea si inscriptionarea autovehiculelor se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii
(6) Personalul I.S.C.T.R. este angajat cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata
(7) Atributiile si responsabilitatile individuale ale personalului I.S.C.T.R. se stabilesc prin fisa postului, care se aproba de catre inspectorul de stat sef. Fisa postului este anexa la contractul individual de munca si se semneaza de salariat si de seful ierarhic al acestuia
(8) Salarizarea personalului I.S.C.T.R. se face potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 23. - (1) Personalul I.S.C.T.R. este constituit din:
a) inspectori, in calitate de personal de specialitate angajat cu contract individual de munca, in conditiile legii;
b) personal angajat cu contract individual de munca, in conditiile legii, pentru celelalte compartimente necesare desfasurarii activitatii I.S.C.T.R
(2) Pentru a putea ocupa postul de inspector, un candidat trebuie:
a) sa aiba cetatenia romana si domiciliul in Romania;
b) sa nu fi fost destituit din functie dintr-o institutie publica sau sa nu ii fi incetat contractul individual de munca pentru motive disciplinare in ultimii 7 ani;
c) sa indeplineasca conditia de studii necesare si experienta profesionala prevazuta la alin. (3);
d) sa cunoasca la nivel mediu o limba straina de circulatie internationala;
e) sa detina permis de conducere minimum categoria B;
f) sa nu fi avut suspendata pentru consum de alcool exercitarea dreptului de conducere a autovehiculelor in ultimele 6 luni sau mai mult de doua ori de la data obtinerii permisului de conducere;
g) sa nu fi avut anulat permisul de conducere in ultimii 10 ani;
h) sa fie apt din punct de vedere medical si psihologic pentru desfasurarea activitatii de inspector;
i) sa nu fi fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva pentru o infractiune la regimul armelor si munitiilor, la regimul circulatiei pe drumurile publice sau privind legislatia din domeniul transportului rutier, de omor, loviri sau vatamari cauzatoare de moarte, vatamare corporala grava, talharie, ultraj, ultraj contra bunelor moravuri, furt, tulburare a linistii publice, viol, lipsire de libertate in mod ilegal, luare sau dare de mita, trafic de influenta, trafic sau consum ilicit de droguri, cu exceptia cazului in care a intervenit reabilitarea sau amnistia
(3) Conditia de studii necesare si experienta profesionala prevazuta la alin. (2) lit. c) este indeplinita de candidatii care:
a) detin diploma de licenta ca urmare a absolvirii unei institutii acreditate de invatamant superior in domeniul stiintelor ingineresti, specializarea ingineria autovehiculelor sau ingineria transporturilor; sau
b) detin diploma de licenta ca urmare a absolvirii unei institutii acreditate de invatamant superior in domeniile stiinte juridice, stiinte economice si/sau stiinte ingineresti si au o vechime in munca in domeniul transporturilor rutiere de cel putin 3 ani; sau
c) detin diploma de bacalaureat ca urmare a absolvirii unui liceu in profilul tehnic si au o vechime in munca in domeniul transporturilor rutiere de cel putin 3 ani
(4) Inspectorii I.S.C.T.R. poarta uniforma de serviciu in timpul desfasurarii activitatilor de inspectie si control.
Art. 24. - (1) Inspectorii I.S.C.T.R. sunt investiti cu exercitiul autoritatii publice in exercitarea atributiilor ce le revin, beneficiind de protectie potrivit legii
(2) Inspectorii I.S.C.T.R. sunt independenti in derularea activitatii de inspectie si control fata de orice organism de siguranta rutiera, administrator de infrastructura rutiera, operator de transport rutier si fata de orice parte ale carei interese ar putea intra in conflict cu sarcinile incredintate
(3) Inspectorii I.S.C.T.R. vor utiliza legitimatia de control numai pe timpul si in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, in limitele si potrivit competentelor stabilite prin lege si de prezentul regulament
(4) Modelul legitimatiei de inspector I.S.C.T.R. se aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 25. - I.S.C.T.R. poate sa incheie contracte sau conventii cu alte organisme similare si cu operatori economici, din tara si din strainatate, in vederea colaborarii si cooperarii pe plan national sau international in domeniul sau de activitate, pe baza mandatelor acordate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.
Art. 26. - Pentru indeplinirea atributiilor pe care le are, I.S.C.T.R. foloseste mijloace de transport, aparatura tehnica adecvata si alte mijloace de lucru necesare, in conditiile legii.
____
Nota AvocatNet.ro: Anexa nr. 2 poate fi consultata in fisierul atasat.
Comentarii articol (4)