Actiunea de control s-a desfasurat cu reprezentantii din teritoriu ai ARR si RAR.
Au fost controlati un numar de:
- 261 agenti economici, constatandu-se abateri la 197 dintre acestia. In urma abaterilor au fost dispuse urmatoarele masuri : - 59 avertismente; - 138 amenzi contraventionale in valoare de 634,5 milioane lei. De asemenea, s-a dispus: - masura opririi temporare a prestarii serviciului la 56 agenti economici. Exemple:
SC Rovial Brasov, SC Double T Brasov, SC Tour Brasov, SC Liviu Class Tur Nasaud-Tecuci, SC Expres Transport Tg. Jiu, SC Delta Autocar Motru, SC Mega Travel Piatra Neamt, SC Dany Tur Roman etc.
În 17 cazuri s-au întocmit adrese catre ARR.
Grupele de agenti economici controlate au fost : agentii de turism licentiate pentru transport de persoane, pe rute interne si internationale, inclusiv agenti economici rent a car; agenti economici care au in dotare autocare si efectueaza transport de persoane intern si international; agenti economici care desfasoara activitati conexe transportului rutier de persoane – rezervari sau vanzari de bilete de calatorie numai pentru transport international in baza unor contracte de colaborare incheiate cu operatori de transport de persoane ce au in dotare autocare.
Abateri constatate de la calitatea serviciilor de transport cu autocarul:
1. Legalitatea functionarii unitatilor controlate
Autocarele înmatriculate în România, detinute de persoane fizice sau juridice, care sunt utilizate pentru turisti, în trafic intern si international trebuie sa dispuna de urmatoarele documente:
- licenta de transport în trafic intern si/sau international;
- carte de identitate a autovehiculului;
- certificatul de înmatriculare a autocarului în România;
- certificatul de clasificare - care atesta gradul de confort al unui autocar;
- însemnele clasificarii acordate – aplicate pe autocar prin panouri (320mm/330mm) cu numarul de stele si simbolurile echipamentelor, numarul de înmatriculare al autocarului, numarul de locuri si perioada de valabilitate. Însemnele sunt amplasate pe exteriorul autocarului, unul pe dreapta lânga usa de intrare a turistilor si unul pe peretele din spate.
Exemple:
- însemnele clasificarii autocarului lipseau la autocarele controlate apartinând SC Autotrans Calatori Filaret SA, SC Yeni OZ Murat SRL, SC Lilian Express EL-RO SRL, SC YENI Ortadogu Turism SRL, toate patru din Bucuresti;
- lipsa licentei de transport intern si international s-a constatat la SC Nevada SRL Bacau pentru autocarul din dotare, marca IVECO.
- SC Mastotrans SRL din comuna Gorgota si SC La Trei frati Soare SNC din comuna Aricesti, ambele din judetul Prahova nu au putut face dovada existentei licentelor de transport persoane in trafic intern eliberate de RAR, avizate pentru perioada in curs.
- la SC Atlassib SRL sibiu – punct de lucru Hunedoara s-a constatat ca unitatea este autorizata ca obiect de activitate « agentie de voiaj si mesagerie internationala », iar in autorizatia de functionare eliberata de Primarie este definita ca fiind agentie de turism.
- 11 din cei 22 de agenti economici controlati in judetul Neamt nu au prezentat licenta de executie pentru activitati conexe transportului rutier ;
- în judetul Bistrita –Nasaud : la SC Tabita Tour SRL Sintereag autocarele BN 71 TAB (marca Setra), BN 78 TAB (marca Mercedes), BN 72 TAB (marca Mercedes), nu aveau insemne nici in partea din fata si nici in partea din spate;
la SC Trans Demiluana SRL Beclean, SC Geocorn Badoc SRL Bistrita, SC Lux Don Tur SRL Rebrisoara, SC Exmitiani SRL Rebrisoara insemnele privind clasificarea acordata nu sunt aplicate nici langa usa de intrare a pasagerilor si nici pe peretele din spate;
la SC Atlassib SRL Sibiu-punct de lucru Bistrita, pe autocarul cu numarul de inmatriculare SB 06 FAN (marca Volvo) insemnul privind clasificarea este aplicat numai in partea din fata, iar in partea din spate acesta lipseste.
- in judetul Mures SC LEON GROUP SRL Reghin nu detine autorizatie de functionare, eliberata de Primarie, lipsa denumirea unitatii si a autorizatiei de functionare; - la SC TRANSERVICE KP SRL Sovata, judetul Mures nu exista concordanta între adresa din anexa la certificatul de înregistrare si cea reala.
2. Starea tehnica generala a autocarelor
a) La prezentarea pentru verificare, autocarele trebuie sa aiba efectuata inspectia tehnica periodica, conform reglementarilor în vigoare (avizate de RAR).
Exemple:
- la controlul efectuat în judetul Bistrita – Nasaud s-a constatat ca la autocarul cu nr. SB 05 NTO apartinand de SC “Atlassib” SRL Sibiu si autocarul cu nr. BN 03 CBN apartinand de SC” Exmitiani” SRL Rebrisoara, parbrizele erau fisurate, astfel ca aceste autocare nu trebuiau admise in circulatie pe drumurile publice. Pentru ambele autocare s-a stabilit ca masura imediata oprirea din circulatie pana la inlocuirea parbrizelor.
b) autocarele trebuie sa îndeplineasca urmatoarele cerinte tehnice:
- integritatea si etanseitatea instalatiei de evacuare; - lipsa oricaror pierderi de lubrifianti, combustibil etc.; - existenta marcajului de omologare a ferestrelor si executia acestora din geam securizat; - absenta, pe exteriorul caroseriei, a ruginei, a zgârieturilor vizibile sau a reparatiilor inestetice; - integritatea instalatiei de iluminare si semnalizare luminoasa (inclusiv existenta catadioptrilor laterali).
Exemple:
- la SC Bogdan Prest SRL si SC Larion SRL, ambele din Botosani, s-a constatat lipsa marcajului de omologare a ferestrelor; - autocarul apartinand SC Domalex SRL Focasni, judetul Vrancea nu avea iluminate treptele de acces in autocar; - parbrize fisurate si anvelope uzate la agentii economici s-au constatat la SC Autotim SA, SC Adronic Reisen SRL, SC Miri Travel SRL, SC Comati PSG SRL, toate patru din judetul Timis; - la controlul efectuat în judetul Bistrita – Nasaud au fost identificate 2 autocare cu deficiente si anume: autocarul cu numarul de inmatriculare SB 05 NTO apartinand firmei “Atlassib” SRL Sibiu prezinta pe caroserie in exterior portiuni ruginite mai ales in zona ornamentelor longitudinale si zgarieturi. De asemenea la acest autocar inchiderea portbagajului exterior nu se poate face etans datorita garniturii de cauciuc care prezinta rupturi in 2 locuri; autocarul cu numarul de inmatriculare BN 03 CBN al SC “Exmitiani” SRL Rebrisoara prezinta in exterior cateva portiuni cu vopseaua exfoliata si doua pete de rugina; - La SC DOUBLE T TOURISM TRANSPORT SRL Brasov s-a constatat ca pozitia dreapta fata nu functiona;
c) Autocarele trebuie sa îndeplineasca urmatoarele cerinte legate de securitatea pasagerilor:
- sa aiba inscriptionate iesirile de siguranta, iar acestea sa fie echipate cu dispozitivele corespunzatoare;
Exemple: - treptele de acces în autocar, precum si treptele interioare (în cazul în care exista) sa fie iluminate, alimentate pe circuitul lanternelor de pozitie ale autocarului; - sa fie dotate cu stingatoare de incendiu.
Exemple: - O parte din autocarele verificate in judetul Bistrita - Nasaud inscriptionarile iesirilor de siguranta nu sunt traduse in limba romana ca de exemplu in autocarul BN 79 PNL al SC “Grozav Trans” SRL Nasaud, in autocarul cu numerele de inmatriculare BN 71 TAB, BN 72 TAB, BN 78 TAB ale SC” Tabita Tour” SRL Sintereag, in autocarele BN 10 DON, BN 12 DON ale SC” Lux Don Tur” SRL Rebrisoara, in autocarul BN 07 BXX al SC ” Geocorn Badoc” SRL Bistrita, in autocarul BN 04 EDV al SC “Eurodevis Tur” SRL Beclean, in autocarul BN 73 CAL al SC “Trans Demiluana” SRL Beclean, in autocarul BN 03 CBN al SC” Exmitiani” SRL Rebrisoara si in autocarul BN 1881 al SC” B si B” SRL Beclean. In ce priveste dispozitivele (ciocanelele) destinate spargerii geamurilor, acestea exista la toate autocarele chiar din fabricatie. - SC IMKATRANS SRL Sovata detine un microbuz marca IVECO, an de fabricatie 2004, care nu are în dotare dispozitivele corespunzatoare (ciocan si suport) pentru iesirile de siguranta, desi exista inscriptionarea pentru iesirile de siguranta; - SC TRANSERVICE KP SRL Sovata nu are dispozitivele pentru iesirile de siguranta montate în suport. - in cazul SC ROVIAL SRL Brasov , la data si ora verificarilor efectuate s-au constatat urmatoarele deficiente la autocarul cu nr BV 11 RVA, clasificat la 4 stele: lipsa marcarii, in limba romana, a iesirilor de siguranta, cele 2 truse medicale de prim-ajutor erau expirate din octombrie 2002, un bec la numarul de inmatriculare, in spate, era ars, la semnalizarea frana, stanga sus, becul era ars. - la SC DOUBLE T TOURISM TRANSPORT SRL Brasov s-a constatat ca luminile de la scari si podea nu functionau. - s-au constatat deficiente la SC TRANSERVICE KP SRL Sovata Mures, stingatorul de incediu, aflat sub scaunul soferului avea termenul de valabilitate expirat din martie 2003. - in cazul SC ROVIAL SRL Brasov , la data si ora verificarilor efectuate s-a constatat ca extinctorul din dotare avea valabilitatea depasita din decembrie 2004. - la SC MIRI TOUR SRL Brasov existau stingatoare de incendiu, insa nu erau elementele de identificare a valabilitatii acestora.
3. Respectarea conditiilor de clasificare pe stele / categorii a autocarelor de turism.
a) autocarele sunt în buna stare, dupa urmatoare criterii de apreciere : - exterior : impresia generala, în special absenta ruginei sau a zgârieturilor vizibile;
Exemple: - la controlul efectuat in judetul Bistrita –Nasaud autocarele cu numerele de inmatriculare SB 05 NTO si BN 03 CBN apartinand societatilor “Atlassib” SRL Sibiu, respectiv SC “Exmitiani” SRL Rebrisoara nu respecta normele in ce priveste rugina si zgarieturile pe exteriorul caroseriei. - la un autocar apartinand SC DOUBLE T TOURISM TRANSPORT SRL Brasov pozitia dreapta fata nu functiona. - autocarul clasificat 1* apartinand SC Turism Felix SA Baile Felix cu care se efectueaza transferul turistilor de la Aeroportul Oradea la Baile Felix si excursii Oradea – pestera Ursilor prezenta reparatii inestetice, zgarieturi. - interior: impresia generala, în particular scaune si cotiere în stare buna (fara desirari, rupturi), învelisul de pe podea si de pe plafon;
Exemple: -In autocarul cu numarul de inmatriculare BN 06 RTR apartinand societatii comerciale “Rosu Tour” SRL Bistrita au fost identificate mai multe cotiere ale caror suporturi au capacele de plastic deteriorate; -In autocarul cu numarul de inmatriculare BN 79 PNL apartinand de SC” Grozav Trans” SRL Nasaud pe capatul fiecarei cotiere sunt amplasate tablite metalice pe care sunt inscriptionate numerele scaunelor, dar la unul din scaune tablita era smulsa fiind vizibile proeminente metalice ascutite care pot provoca rani la maini; -In autocarul cu numarul de inmatriculare SB 05 NTO al SC “Atlassib” SRL Sibiu, unul din scaune are tapiteria rupta fiind vizibil materialul de umplutura (buretele); -In autocarul cu numarul BN 07 BXX al SC “Geocorn Badoc” SRL Bistrita, 1 cotiera de la randul din spate de scaune lipseste de pe suport iar portbrosurile de la 6 scaune sunt partial deteriorate; -In autocarul BN 03 EDV al SC “Eurodevis Tur” SRL Beclean, cotierele de la perete ale randului din spate ce contin 5 scaune, au portiuni metalice neacoperite cu material plastic, masuta-suport din spatele unui scaun este rupta iar boltul metalic din componenta balamalei acestei masute este ascutit putand provoca rani. De asemenea, manerele din plastic amplasate la partea superioara a spatarelor scaunelor sunt scobite ca urmare a comportamentului inadecvat al unor pasageri; -In autocarul cu numarul de inmatriculare BN 73 CAL al SC “Trans Demiluana” SRL Beclean, la nici unul din cele 54 de scaune nu mai exista capace la scrumiere; - La SC DOUBLE T TOURISM TRANSPORT SRL Brasov s-au constatat urmatoarele deficiente: la scaunul cu nr 30 al autocarului cu nr B 39 EAY, clasificat la 4 stele, lipsea capacul de protectie din plastic. - curatenie: cu atentie deosebita pentru cotiere, mânere, perdele si parasolare; a) s-a constatat starea necorespunzatoare de curatenie a podelelor, cotierelor, manerelor scaunelor din autocarele apartinand SC Gifan Strong SRL si SC Simpa Trans SRL Mangalia, ambele din judetul Constanta. b)In judetul Bistrita –Nasaud au fost identificate si cateva neconformitati pe care le exemplificam: -In autocarul cu numarul de inmatriculare SB 05 NTO al SC “Atlassib” SRL Sibiu tapiteria de pe o parte din scaune prezinta pete, la un scaun tapiteria este rupta fiind vizibil buretele, iar cosurile de gunoi din material plastic nu au capace; -In autocarul cu nr.BN 08 DAV al SC “Happy Day Impex” SRL Bistrita, cosurile de gunoi nu au capace, pe covorul ce acopera culoarul exista cateva pete, iar in autocarul cu nr. BN 07 DAY, cosurile de gunoi nu au capace; -In autocarul cu nr. BN 79 PNL al SC “Grozav Trans” SRL Nasaud, covorul de pe culoar este usor patat; -In autocarul cu nr. BN 03 CBN al SC “Exmitiani” SRL Rebrisoara cosurile de gunoi din material plastic amplasate pe culoar nu au capace; - 11 din cei 12 agenti economici controlati in judetul Galati nu au putut face dovada efectuarii dezinfectiilor si dezinsectiilor acestora.
b) autocarele sunt amenajate în asa fel încât sa îndeplineasca toate conditiile obligatorii ale uneia dintre clasele de confort: * , ** , *** , **** .
Exemple: - la SC Alfa Toros Trans SRL Bucuresti s-a constatat ca din cele 6 autocare inmatriculate in Romania si care efectueaza curse internationale sunt clasificate ca facând parte din categoria a 2-a si 4 stele, numai unul avea WC in conditiile in care se parcurg 100 Km pana la destinatia finala. - la controlul efectuat in judetul Bistrita – Nasaud au fost identificate si cateva neconformitati pe care le exemplificam: -In autocarul cu numarul SB 06 FAN (marca Volvo) al SC “Atlassib” SRL Sibiu clasificat in clasa de 3 stele nu exista scrumiere (criteriile prevad cel putin o scrumiera pentru 2 locuri de scaune), existand numai 2 scrumiere, una pentru sofer si una pentru ghid. De asemenea pe randul din spate care are 5 scaune lipsesc cele 2 cotiere de perete prevazute in criteriile minime de clasificare. -In autocarele cu nr. BN 71 TAB (marca Setra) si nr. BN 78 TAB (marca Mercedes) ale SC “Tabita Tour” SRL Sintereag clasificate in clasa de 3 stele lipsesc in totalitate scrumierele desi criteriile de clasificare prevad cel putin o scrumiera la doua scaune; -In autocarul cu nr. BN 10 DON al SC “Lux Don Tur” SRL Rebrisoara clasificat in clasa de 3 stele in interiorul portbagajului exterior, 2 din peretii acestuia sunt placati cu lemn (PFL) ceea ce nu este admis deoarece criteriile de clasificare prevad ca peretii compartimentului de bagaje sa fie acoperiti cu o imbracaminte de protectie ca de exemplu PVC, linoleum, stofa, vopsea ce contine fibre protectoare, usor de spalat; in autocarul cu nr.BN 12 DON , clasificat in clasa de 2 stele (marca Iveco 55 locuri) lipsesc in totalitate scrumierele, desi criteriile minime de clasificare prevad cel putin o scrumiera la 2 scaune; -In autocarul cu nr. BN 04 EDV (marca Mercedes) clasificat in clasa de 2 stele, apartinand firmei “Eurodevis Tur” SRL Beclean, pe randul de 5 scaune din spate, lipsesc cele 2 cotiere de perete, desi criteriile minime de clasificare prevad existenta acestor cotiere chiar la autocarele de 1 stea; -In autocarul de 4 stele cu nr. BN 73 CAL al SC “Trans Demiluana” SRL Beclean, in incinta portbagajului exterior, peretii sunt placati cu lemn (PFL) peste care este aplicata vopsea, insa normele de clasificare prevad o imbracaminte de protectie cu PVC, linoleum, stofa sau vopsea ce contine fibre protectoare usor de spalat. De asemenea, autocarul chiar daca a fost dotat din fabricatie cu scrumiere, acestea au fost dezafectate in totalitate de catre agentul economic; -In autocarul de 2 stele cu nr. BN 07 BXX al SC “Geocorn Badoc” SRL Bistrita (autocar Mercedes cu 52 locuri) unul din peretii portbagajului exterior este placat cu PFL, ceea ce nu este admis.
c) autocarele trebuie sa fie amenajate în asa fel încât sa indeplineasca toate conditiile obligatorii ale uneia dintre categoriile: - III autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante scurte; - II autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante medii si scurte; - I autocare/autobuze pentru transporturi publice de persoane, pe distante mari.
Exemple: - Starea autocarului marca IKARUS apartinand SC Carpatest Group SA Comanesti, judetul Bacau nu corespundea categoriei II autocare/autobuze.
4. Respectarea prevederilor legii nr.148/2000 privind publicitatea cu modificarile si completarile ulterioare si ale capitolului 6.5 din Norme - Utilizarea materialelor de informare, promovare si reclama
- În cazul în care detinatorul autocarului/autobuzului clasificat pune la dispozitia pasagerilor transportati materiale de informare, se recomanda ca acestea sa cuprinda minimum urmatoarele date: identificarea agentului economic detinator, criteriile de confort pe care trebuie sa le satisfaca autocarul/autobuzul clasificat, informatii privind iesirile de siguranta din autocar/autobuz. - Suplimentar, materialele de informare pot sa cuprinda si alte informatii: date tehnice generale ale autocarului/autobuzului, materiale de promovare cu referire la agentul economic detinator, reclame diverse.
Exemple: - in pliantele publicitare prezentate de operatorii controlati in judetul Neamt se foloseste sintagma „Comoditate, Siguranta, Eficienta” sau „Seriozitate, Rapiditate, Eficienta”, dar fara a prezenta conditiile de confort reale ale autocarului. - in ce priveste materialele de informare, promovare si reclama, la controlul din judetul Bistrita - Nasasud acestea au fost gasite numai la 3 agenti economici si anume la SC “Atlassib” SRL Sibiu-punct de lucru Bistrita, SC “Rosu Tour” SRL Bistrita si SC “Eurodevis Tur” SRL Beclean, dar in nici unul din aceste materiale nu sunt indicate date referitoare la criteriile de confort pe care trebuie sa le satisfaca autocarul clasificat, sau date referitoare la iesirile de siguranta din autocar, dar nici date tehnice generale ale autocarului respectiv.
5. In plus, pentru tarifele afisate se vor avea in vedere prevederile urmatoarelor acte normative: - Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei nationale (M.O nr.664/23.07.2004); - OG nr. 5/2005 pentru modificarea alin.1 al art. 6 din Legea nr.348/2004 (M.O nr. 84/25.01.2005); - Ordinul MFP nr.1840/2004 pentru aprobarea Precizarilor referitoare la unele masuri care trebuie luate pentru punerea în aplicare a legii nr. 348/2004 (M.O. nr.1247/23.12.2004).
Exemple: - SC MIRI TOUR SRL Brasov si-a intocmit o serie de oferte turistice proprii, in calitate de touroperator. Astfel, motivand cu faptul ca incepand cu luna iulie va intra in circulatie moneda noua, agentul economic avea inscris in catalogul de oferta si afisele expuse la intrarea in agentie, ofertele doar in moneda noua, necunoscandu-si obligatiile prevazute de art 4 din Legea 348/2004. - SC JUCOS TRANS RAPID SRL CARANSEBES si SC X-TREAME SRL CARANSEBES care comercializau bilete de transport international afisând pretul acestora în euro si nespecificându-se cursul de schimb valutar practicat.
6. Alte aspecte constatate la fata locului, tinand cont de prevederile OG nr.21/1992 cu modificarile ulterioare.
Exemple: - abateri de informare: - in cazul prestatorului de servicii SC DOUBLET TOURISM TRANSPORT SRL BUCURESTI , punct de lucru Sebes jud. Alba , s-au constatat abateri de la prevederile OG 21/1992 , modificata , în ce priveste informarea consumatorilor privind cantitatea de bagaje pe care un calator poate sa o transporte cu autocarul si tariful aplicat pentru surplusul de bagaje , fiind înscrisa în pliantul oferit pentru ruta Bucuresti – Viena – Bucuresti urmatoarea mentiune ~ cu placere puteti sa luati mai multe bagaje , însa aceasta depinde de hotarîrea soferului de pe autocar . In acest caz trebuie sa platiti la sofer suma de 7 euro ~ . Deci , consumatorul nu este informat exact despre cantitatea de bagaje transportata gratuit ( inclusa în costul biletului ) iar pentru tariful suplimentar nu se specifica daca acesta se refera la un kilogram bagaje , la un singur bagaj, sau la mai multe bagaje . - SC PL NORIS SRL Sighisoara, jud. Mures elibereaza tichete de calatorie nenscrise în limba româna (numai în limba germana); - la SC SIBTRANS SRL Sighisoara, SC ATLASSIB SRL Reghin, SC IMKA TRANS SRL Sovata si SC SAGETARIO TRANS SRL Reghin, calatorii nu sunt informati în scris asupra conditiilor de calatorie (bagaje permise, documente necesare, autogara de plecare, ora de plecare etc). - la SC Kartago Tours SRL Timisoara in bonul de comanda nu se precizeaza numarul de locuri si clasificarea autocarului; - la SC Trans Baco SRL Drobeta Turnu Severin nu are afisat la loc vizibil graficul de circulatie in Autogara Timisoara; - SC RATUR TRANS SRL Brasov organizeaza transport in Italia. Pe biletele de calatorie sau in alte inscrisuri aflate la indemana turistilor, nu existau nici un fel de precizari legate de conditiile generale de calatorie si eventualele modalitati de restituire a contravalorii biletelor, pentru calatoriile neefectuate - SC JUST COM SRL Brasov comercializa, la data controlului, numai servicii de transport. Nu existau informatii la indemana turistilor, referitoare la clasificarea mijlocului de transport, iar tarifele nu erau afisate. - SC ANDRA PRODIMEX SRL Brasov, de asemenea efectueaza doar activitate de transport, lipsind conditiile de restituire a contravalorii si tarifele practicate - SC CIPRIANII TOURS SRL Brasov isi axeaza activitatea pe vanzarea biletelor de calatorie pe relatiile Italia si Spania. Agentia functioneaza intr-un spatiu de aproximativ 25 mp, din care circa jumatate este alocat activitatii de XEROX. La ora controlului,cele 2 aparate XEROX de capacitate mare erau in plina activitate, nivelul de zgomot fiind foarte mare si impropriu desfasurarii unei activitati de promovare a pachetelor de servicii turistice. Agentia vindea vouchere pentru mai multi transportatori, neexistand pentru ofertele EUROTIME si OGNIVIA nici un fel de precizari privind conditiile generale de calatorie, cu toate ca in contractul dintre parti cu EUROTIME se prevede aceasta obligatie pentru agentul vanzator. Pe de alta parte, conditiile generale de calatorie pentru operatorul OGNIVIA sunt inscrise doar in biletele de autocar, turistul luand cunostinta despre acestea numai la imbarcare. - nu erau afisate tarifele practicate la : SC L & P Impex Srl din Remetea si SC Vandor Tours Srl din Joseni, jud. Harghita; - tarifele afisate nu erau vizibile si lizibile la : SC One Impex Srl din Miercurea Ciuc si SC Open World Srl din Miercurea Ciuc, ambele din judetul Harghita; - agentiile de voiaj din Focasnai ale SC C&I Lines International SRL Bucuresti si SC Yeni Oz Murat SRL Bucuresti, precum si agentia de turism apartinand SC Robitour SRL Focsani, nu ofera consumatorilor informatii scrise privind rutele, orarul plecarilor, conditii generale de transport, avansul minim necesar pentru rezervarea locului in autocar, costul asigurarilor . - documente de calatorie - la SC SAGETARIO TRANS SRL Reghin jud. Mures calatorii sunt înregistrati pe o coala de hârtie, documentele de calatorie urmând a fi completate si eliberate la sediul social al firmei din Fagaras; - SC PL MORIS SRL Sighisoara jud. Mures, elibereaza tichetul de calatorie fara se înscrie costul calatoriei; - nerespectarea orarului de traseu - abatere constatata la SC Samex SRL Timis - afisarea denumirii unitatii - neafisarea denumirii unitatii : s-a constatat la – SC Smith & Smith SRL Bucuresti cu punct de lucru la Slatina si SC SC Ro-Tur International SRL Targoviste cu punct de lucru la Slatina. - neafisarea autorizatiei de functionare - SC PEDROS IMPEX SRL Dej, jud.Cluj - lipsa autorizatiei de functionare pentru spatiul in care se desfasoara activitatea s-a constatat la SC ALFA TOROS TRANS SRL Bucuresti-punct de lucru Vaslui, SC Magic Tour SRL Vaslui, SC COltrans SRL din localitatea Odaia Manolache, comuna Vanatori, judetul Galati – punct de lucru Vaslui. - neafisare lista cuprinzând serviciile, prestatiile oferite, tarifele aferente, conditii de contractare ale acestora, orarul curselor, al localitatilor tranzitate, au fost constatate la agentiile apartinând SC TRANS MIXT SA Sibiu, SC ELEGANT TURISM SRL Cluj-Napoca, SC TIVER SERV COM IMPEX SRL Câmpia Turzii, SC PRO REAL Turda, toate patru din judetul Cluj. - lipsa ecusonului soferului si a orei de plecare – SC Yeni Oz Murat SRL, SC Alfa Toros Trans SRL, SC Gebamy Trans Impex SRL Braila - registrul unic de control - SC TRANSERVICE KP SRL Sovata jud. Mures, nu a prezentat registrul unic de control la punctul de lucru din Sovata. - SC SAIZ TOUR ROMANIA SRL BUCURESTI punct de lucru Sebes jud. Alba, s-a constatat ca societatea nu si-a achizitionat registrul unic de control contrar prevederilor Legii 252/ 2003.
RECLAMATII ALE CONSUMATORILOR:
Exemple: - in perioada controlului la OJPC Bacau s-a inregistrat o reclamatie privind neefectuarea excursiei organizata pe Valea Prahovei, agentul economic SC RO-EST SRL Bacau fiind sanctionat contraventional. - la SC HCT TOUR SRL Brasov s-a inregistrat o reclamatie privind nerestituirea contravalorii biletului de intoarcere, la o calatorie dus-intors achitata de catre petent. La inceputul lunii martie. In urma verificarilor s-a constatat ca agentia a incasat banii pe o factura simpla in care a inscris sumele reprezentand contravaloarea biletului de calatorie si a cazarii. Turistul a solicitat returnarea contravalorii calatoriei de intoarcere deoarece societatea transportatoare nu a mai trimis un autocar de intoarcere, incidentul inregistrandu-se in perioada in care mai multe persoane au fost oprite la granita cu Spania. Pana la interventia OJPC Brasov, agentia de turism a amanat restituirea sumelor cuvenite petentului, pe motiv ca va trebui intai sa obtina acordul transportatorului. Totodata, pentru ofertele turistice prezentate consumatorilor, nu existau mentiuni privind categoria de clasificare a mijloacelor de transport. - o alta reclamatie legata de achizitionarea unui bilet de calatorie pe ruta Brasov-Paris (transportator TRANS CONTINENTAL&AMI INTERNATIONAL Bucurest)i, s-a inregistrat la OJPC Brasov in cursul lunii martie, la adresa SC MAGELLAN TURISM SRL Brasov. Consumatorul a reclamat faptul ca autocarul nu a oprit in Brasov, pentru ca el nu se afla pe lista de rezervari. La data si ora controlului agentia nu a putut face dovada (scrisa sau e-mail) a confirmarii/inscrierii pe lista a pasagerului din Brasov. Aceasta a solicitat de la transportator, lista pasagerilor pentru Franta, la data programata a calatoriei, dar lista nu a fost pusa la dispozitie de catre TRANS CONTINENTAL &AMI INTERNATIONAL. Agentia de turism a fost sanctionata contraventional, potrivit dispozitiilor OG 21/92, art 9, reclamantului restituindu-se contravaloarea avansului achitat si a asigurarii incheiate in vederea calatoriei. Totodata a fost trimisa o adresa la OMBPC in vederea efectuarii unui control la TRANS CONTINENTAL & AMI INTERNATIONAL BUCURESTI.
Comentarii articol (10)