Contribuabilii care sunt obligati sa depuna trimestrial declaratia fiscala unica sunt:
- asociatiile, fundatiile sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, cu exceptia institutiilor publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati, exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati, exclusiv;
- persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati, exclusiv;
- persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
Potrivit prevederilor legale, depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru. Declararea si plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate acestora si a contributiilor sociale obligatorii aferente se va face pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.
Trebuie sa mai stiti ca platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor, care au obligatia depunerii trimestriale a declaratiei unice, trebuie sa depuna declaratia 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit incetarea calitatii de asigurat a unui beneficiar de venit.
Astfel, daca a incetat calitatea de asigurat in prima luna din trimestru, se depune declaratia aferenta acestei luni, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare, iar declaratiile aferente lunilor 2 si 3 din trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare trimestrului. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, pana la data de 25 inclusiv a lunii 3 din trimestru, urmand ca dupa incheierea trimestrului, sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a treia a trimestrului, declaratiile aferente intregului trimestru se depun pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare trimestrului.
Pentru trimestrul IV din 2011, termenul de depunere este 25 ianuarie 2012, astfel incat pana la aceasta data contribuabilii prevazuti mai sus trebuie sa depuna declaratiile 112 aferente lunilor octombrie, noiembrie si decembrie 2011.
Atentie! Cei care aveau obligatia de a depune trimestrial declaratia fiscala unica, dar voiau sa ramana la depunerea ei lunara si in trimestrul IV din 2011 au avut posibilitatea sa depuna pana in 26 septembrie 2011 la organele fiscale un formular prin care sa opteze pentru depunerea lunara. Daca va numarati printre cei care au depus acest formular, inseamna ca v-ati intors la depunerea lunara, astfel incat pana in 25 ianuarie 2012 trebuie sa depuneti doar declaratia 112 aferenta lunii decembrie.
Daca, insa, nu ati depus formularul si indepliniti criteriile care va obliga sa depuneti trimestrial declaratia unica, atunci veti depune cele trei declaratii aferente trimestrului IV (pentru lunile octombrie, noiembrie si decembrie) pana in 25 ianuarie 2012 inclusiv.
Contribuabilii care trebuie sa depuna trimestrial declaratia 112 se pot intoarce la depunerea lunara a acestui formular prin completarea si depunerea Declaratiei de inregistrare fiscala/Declaratiei de mentiuni privind schimbarea optiunii pentru depunerea Declaratiei 112. Mai exact, persoanele juridice trebuie sa depuna formularul 010, iar persoanele fizice, formularul 070.
Cum se depune declaratia 112
Declaratia fiscala unica se depune online, pe portalul www.e-guvernare.ro. Pentru depunerea declaratiei, contribuabilii trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Obtinerea unui certificat calificat se face de la unul din furnizorii acreditati de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale si mentionati pe site-ul www.mcsi.ro, si anume: SC CERT SIGN SRL, SC DIGI SIGN SA si SC TRANS SPEED SRL . (AvocatNet.ro a scris mai multe despre cum puteti obtine un certificat digital aici)
Nedepunerea sau depunerea cu intarziere a formularului 112 constituie contraventie si se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 219 din Codul de procedura fiscala cu amenda de cuprinsa intre 500 – 1.000 lei pentru persoane fizice, respectiv 1.000 – 5.000 lei pentru persoane juridice. In situatia in care angajatorul nu depune in mod repetat declaratia lunara, acesta va fi declarat inactiv.
Este important de precizat ca,, dupa ce ati depus online o declaratie fiscala unica, trebuie sa verificati daca aceasta a fost transmisa corect. Pentru a verifica starea formularului 112, trebuie sa accesati link-ul http://www.anaf.ro/StareD112/. Aici veti completa in campurile din primul tabel afisat informatiile corespunzatoare, si anume: indexul de incarcare (codul primit la incarcarea declaratiei pe portalul e-guvernare.ro) si CUI-ul societatii pentru care a fost depusa declaratia.
Dupa completarea acestor campuri, sistemul va genera o recipisa in care starea declaratiei va fi "validata", daca declaratia a fost validata pe serverul central.
In caz contrar, in recipisa veti fi informat ca declaratia 112 este "nevalidata", ceea ce inseamna ca, in termenul legal stabilit, trebuie sa depuneti o noua declaratie 112 initiala, corecta. Dupa depunere, trebuie sa verificati din nou starea ei, pentru a va asigurati ca a fost validata (prin repetarea procesului descris anterior).
De asemenea, recipisa va poate informa ca declaratia a fost "validata", insa apar anumite atentionari (sume eronate, angajati nedeclarati, etc.). In aceasta situatie, trebuie sa depuneti o declaratie fiscala unica rectificativa cu datele corectate si sa verificati, din nou, starea declaratiei.
Comentarii articol (8)