Principiile fundamentale care guverneaza acordarea contractelor de finantare nerambursabila sunt transparenta si egalitatea de tratament. Proiectul de lege reglementeaza sfera beneficiarilor acestui tip de finantare, procedurile de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila, regimul platilor, precum si controlul executarii contractelor. Aceste norme se completeaza cu dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.60/2001 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Proiect Ordonanta de urgenta privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta:
Sectiunea I
Dispozitii comune
Art. 1. - Finantarile nerambursabile sunt alocatii financiare directe din fonduri publice, în vederea desfasurarii de catre persoane juridice române de drept privat, a unor activitati nonprofit care sa sprijine realizarea unor actiuni sau programe de interes public national, regional sau local.
Art.2. - Finantarile nerambursabile se acorda în baza unui contract de donatie cu sarcini, încheiat, în conditiile legii, intre :
a) o autoritate publica, având calitatea de ordonator principal de credit, numita în continuare, autoritate contractanta, si
b) o persoana juridica româna de drept privat, denumita în continuare beneficiar.
Art.3. - Potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, nu se acorda finantari nerambursabile pentru acoperirea, directa sau indirecta, a nici uneia dintre urmatoarele categorii de cheltuieli sau plati:
a) cheltuieli salariale ale institutiilor publice ori regiilor autonome, costuri de contractare a împrumuturilor sau biletelor de valoare, ori plati datorate în baza contractelor de achizitii publice;
b) cheltuieli în vederea exercitarii autoritatii de stat;
c) platile efectuate catre institutiile publice sau regiile autonome ori companiile nationale din subordine, indiferent de calitatea acestora de ordonator principal de credite;
d) platile contractate pentru activitatile prevazute la art. 6, alin. (1) si alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001, fie ele derulate chiar si în scop nonprofit.
Sectiunea a II-a
Principii de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila
Art.4. - (1) Acordarea finantarilor nerambursabile se face cu respectarea principiului transparentei si al tratamentului nepreferential.
(2) Finantarile nerambursabile nu se acorda cumulativ sau retroactiv.
(3) Finantarile nerambursabile trebuie însotite, întotdeauna, de cofinantare din partea beneficiarului.
(4) Finantarile nerambursabile nu se acorda pentru activitati susceptibile de profit ori care ar putea produce un beneficiu patrimonial, direct sau indirect, si nici pentru activitati din domeniile reglementate de Legea nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate .
Art. 5. - (1) Finantarile nerambursabile sunt efectuate numai în limita unui plafon anual, stabilit potrivit prevederilor legale referitoare la elaborarea, aprobarea, executarea si raportarea bugetara a veniturilor si cheltuielilor ordonatorilor principali de credite.
(2) Regimul instituit prin aceasta ordonanta de urgenta pentru finantarile nerambursabile nu este aplicabil fondurilor speciale pentru ajutor umanitar si interventie în caz de dezastru.
(3) Finantarile nerambursabile planificate în conditiile de la alin. (1), se acorda pe baze competitive si concurentiale, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001.
Art. 6. - (1) În vederea atribuirii contractelor de finantare nerambursabila, se aplica, în mod corespunzator, prevederile art. 9, art. 14 si art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001.
(2) Procedurile de negociere si cerere de oferta, reglementate prin art. 9, alin. (1) lit. c) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 nu se aplica în cazul atribuirii contractelor de finantare nerambursabila.
(3) Procedurile de planificare si executare a plafoanelor de cheltuieli privind finantarile nerambursabile, procedurile de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila, contractele de finantare nerambursabila semnate de autoritatea contractanta cu beneficiarii, precum si rapoartele de executie bugetara privind finantarile nerambursabile, constituie informatii de interes public, potrivit dispozitiilor Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
Art. 7. -(1) Pentru o activitate nonprofit determinata, un beneficiar nu poate contracta decât o singura finantare nerambursabila de la aceeasi autoritate contractanta.
(2) Un beneficiar nu poate contracta, pe perioada unui an fiscal, mai mult de o finantare nerambursabila de la aceeasi autoritate contractanta.
Art. 8. - (1) O finantare nerambursabila nu poate fi atribuita pentru o activitate a carei derulare a început deja, decât în cazuri exceptionale, când beneficiarul potential dovedeste, pe baza specificatiilor tehnice ale propunerii de finantare, necesitatea obiectiva ca activitatea respectiva sa fi început înaintea atribuirii contractului de finantare nerambursabila.
(2) În astfel de cazuri, platile efectuate de beneficiar înaintea atribuirii contractului nu vor putea fi acoperite prin finantarea nerambursabila acordata, chiar daca acele cheltuieli au fost eligibile, cu exceptia cazurilor în care aceasta situatie este prevazuta expres în contractul de finantare nerambursabila, potrivit dispozitiilor alin. (1).
(3) Nici o finantare nerambursabila nu poate fi acordata retroactiv, în conditiile prezentului act normativ, pentru activitati deja finalizate.
Art. 9. - Contractele privind finantarile nerambursabile nu pot fi semnate într-un termen mai mare de patru luni, de la începutul anului fiscal.
Art. 10. - Cheltuielile eligibile, daca au fost contractate înainte de depunerea ofertei ori înainte de începutul anului fiscal, nu vor putea fi platite în baza unui contract de finantare nerambursabila.
Art. 11. - (1) Finantarea nerambursabila nu poate acoperi în întregime costurile unei activitati, daca derularea acesteia se face în afara razei de competenta teritoriala a autoritatii contractante.
(2) Finantarea nerambursabila nu poate acoperi în întregime costurile interne de organizare si functionare ale beneficiarului.
Art. 12 - Ori de câte ori un contract de finantare nerambursabila este reînnoit între aceeasi autoritate contractanta si acelasi beneficiar, iar legislatia în vigoare nu prevede altfel, valoarea finantarii va fi întotdeauna redusa cu cel putin o zecime.
#PAGEBREAK#
Sectiunea a III-a
Proceduri de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila
Art. 13. - (1) Pot fi beneficiari ai finantarilor nerambursabile, potrivit prezentei ordonante de urgenta, persoanele juridice române de drept privat care deruleaza activitati nonprofit menite sa sprijine realizarea unor obiective de interes public general sau comunitar si candideaza, concureaza ori oferteaza pentru cheltuirea fondurilor publice stabilite în conditiile art. 5-8 din prezentul act normativ.
(2) Prin exceptie, în functie de natura activitatii propuse ori a obiectivului urmarit de autoritatea contractanta, finantarea nerambursabila poate fi acordata unor persoane fizice, numai daca bugetul autoritatii contractante prevede explicit acest lucru.
(3) Prevederile art. 30, art. 98 si art. 99 din Ordonanta de urgenta nr. 60/2001 se aplica în mod corespunzator si persoanelor care participa la procedura de atribuire a contractului de finantare nerambursabila.
Art. 14. - (1) Criteriile de selectie pentru atribuirea contractelor de finantare nerambursabila trebuie sa faca posibila evaluarea, pe baze competitive si concurentiale, a capacitatii candidatilor, concurentilor ori ofertantilor de a duce la bun sfârsit activitatea propusa pentru finantare, potrivit dispozitiilor art. 9, alin. (2) din Ordonanta de urgenta nr. 60/2001.
(2) Criteriile de atribuire a contractului de finantare nerambursabila trebuie sa faca posibila evaluarea calitatii propunerilor si a specificatiilor tehnice si financiare, urmând sa fie publicate în anuntul de participare.
(3) Prevederile art. 16-70 din Ordonanta de urgenta nr. 60/2001 se aplica în mod corespunzator si în procesul de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila.
Sectiunea a IV-a
Platile si controlul executarii contractelor de finantare nerambursabila
Art. 15. - (1) Autoritatea contractanta si beneficiarul pot stabili, prin clauzele contractului de finantare nerambursabila, ca platile catre beneficiar sa se faca în transe, în functie de evaluarea posibilelor riscuri financiare, durata si evolutia în timp a activitatii finantate, ori de costurile interne de organizare si functionare ale beneficiarului, aplicându-se în mod corespunzator prevederile art. 71-76 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001.
(2) Autoritatea contractanta nu va elibera beneficiarului ultima transa a finantarii nerambursabile mai înainte de a valida raportul final de activitate si raportul financiar, pe care beneficiarul este obligat sa le depuna la sediul autoritatii contractante în termen de cel mult 30 de zile de la terminarea activitatii. Autoritatea contractanta îsi pastreaza dreptul de a face verificari ulterioare validarii celor doua rapoarte, în scopul completarii dosarului finantarii nerambursabile, aplicându-se în mod corespunzator prevederile art. 77-79 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001.
Art. 16. - (1) Atunci când, pentru îndeplinirea obligatiilor contractuale, beneficiarul achizitioneaza, din fonduri publice nerambursabile, bunuri, lucrari sau servicii, procedura de achizitie este cea prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001.
(2) Contractele de finantare nerambursabila vor prevedea, sub sanctiunea nulitatii, calitatea Curtii de Conturi de a exercita controlul financiar asupra derularii activitatii nonprofit finantate din fonduri publice.
Art. 17. - Actele sau deciziile care determina sau sunt rezultatul încalcarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta pot fi atacate în temeiul dispozitiilor art. 80-101 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2001.
Sectiunea a V-a
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 18 - Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se coreleaza, în mod corespunzator, cu dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice, aprobata prin Legea nr. 212/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 19. - Prezenta ordonanta de urgenta va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicarii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 20.- În termen de 60 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ordonatorii principali de credite vor adopta actele prin care stabilesc plafonul anual pentru finantarile nerambursabile din domeniul lor de activitate, cu respectarea prevederilor Legii 52/2003 privind transparenta decizionala în administratia publica.
Comentarii articol (0)