De la 1 ianuarie, toate companiile aeriene ce opereaza zboruri in UE (sau catre si de la aeroporturi UE) trebuie sa aiba permise de poluare in cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii. Masura aduce si o crestere cu 2 euro a biletelor de avion.
Masurile UE pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera din transportul aerian au provocat
proteste in tarile terte, se mentioneaza intr-un comunicat de presa al Parlamentului European (PE).
Potrivit PE, in momentul de fata, companiile trebuie sa aiba
permise de poluare in cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii. 85% din permise sunt gratuite, iar 15% trebuie cumparate.
Emiterea unei tone de CO2 costa aproximativ 4 euro.
Sanctiunile pentru emisiile neacoperite de permise sunt de 100 de euro pe tona de CO2 sau interdictia zborului in sau prin UE, se mentioneaza pe
site-ul PE.
2 euro in plus la pretul unui bilet de avion
"Schema de comercializare a certificatelor de emisii a aparut ca reactie la neputinta Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile in abordarea
reducerii emisiilor din sectorul aviatic", precizeaza reprezentantii PE, care adauga ca aceasta nu contravine dreptului international si duce la adaugarea a doar
2 euro la pretul unui bilet de avion.
"Trebuie sa ne implementam
legile, altfel cream un precedent pentru multe alte chestiuni, precum regulile referitoare la piata financiara", a spus raportorul german Peter Liese, de la Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat).
Eurodeputatul Bas Eickhout (Verzi/ALE, Olanda) a adaugat: "Sa ne asiguram
ca toti vor plati la acelasi nivel si ceilalti ne vor urma".
4.000 de companii sunt afectate de noile reguli
Noile reguli afecteaza 4.000 de
companii aeriene din aproximativ
90 de state.
"Pana acum, doar 900 de companii au facut cereri pentru alocatiile gratuite. SUA, China si Rusia
s-au opus puternic regulilor UE, peste 20 de state semnand la Moscova, pe 22 februarie, o declaratie
impotriva schemei de comercializare a certificatelor de emisii. China interzice deja companiilor sale sa participe la aceasta schema”, se arata in comunicatul de presa.
Potrivit PE, aceasta coalitie ameninta sa impuna
taxe noi companiilor aeriene europene si cere abordarea emisiilor din sectorul aviatic in cadrul Organizatiei Internationale a Aviatiei Civile.
Pe 28 februarie,
deputatii europeni de la comisia pentru transport vor pune Comisiei Europene intrebari despre ultimele dezvoltari in domeniul emisiilor provenite din transportul aerian, se mentioneaza pe
site-ul PE.
"Emisiile din sectorul aviatic reprezinta
3% din totalul de emisii in UE (de doua ori mai mult decat in 1990) si se estimeaza ca acestea vor creste la
15% pana in 2050. UE
limiteaza aceste emisii la 97% din media pe 2004-2006 in 2012 si 95% in anii urmatori (ceea ce inseamna 213, respectiv 208,5 milioane de tone de CO2)", se mai arata in comunicat.
Comentarii articol (2)