Potrivit unei informari a Directiei Generale a Finantelor Publice Valcea, platitorii de TVA trebuie sa tina evidente contabile ale activitatii lor economice, dar si evidenta facturilor si documentelor pe care le emit in legatura cu activitatea lor economica.
Contribuabilul inregistrat in scopuri de TVA trebuie sa tina evidenta facturilor si oricaror altor documente pe care le primeste in legatura cu activitatea sa aconomica, precum si evidenta documentelor vamale sau cele privind accizele legate de importul, exportul, livrarea intracomunitara si achizitia intracomunitara de bunuri pe care le realizeaza.
De asemenea, persoana impozabila trebuie sa tina evidenta facturilor si a altor documente pe care le emite sau pe care le primeste pentru majorarea sau reducerea contravalorii livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii, achizitiilor intracomunitare sau importurilor.
Nu in ultimul rand, daca este cazul, platitorii de TVA trebuie sa intocmeasca un registru al nontransferurilor de bunuri transportate in afara Romaniei, dar in interiorul Comunitatii, pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (12) lit. f) - h) din Codul fiscal.
Registrul nontransferurilor va cuprinde:
- denumirea si adresa primitorului,
- un numar de ordine,
- data transportului bunurilor,
- descrierea bunurilor transportate, cantitatea bunurilor transportate,
- valoarea bunurilor transportate,
- data transportului bunurilor care se intorc dupa prelucrare sau expertiza,
- descrierea si cantitatea bunurilor returnate,
- descrierea si cantitatea bunurilor care nu sunt returnate, precum
- o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu operatiunile prezentate,
- data emiterii acestor documente.
Trebuie sa stiti ca acest registru nu trebuie completat pentru anumite categorii de bunuri, si anume:
- mijloacele de transport inmatriculate in Romania;
- paleti, containere si alte ambalaje care circula fara facturare;
- bunurile necesare desfasurarii activitatii de presa, radiodifuziune si televiziune;
- bunurile necesare exercitarii unei profesii sau meserii daca: pretul sau valoarea normala pe fiecare bun nu depaseste nivelul de 1.250 de euro la cursul de schimb din data la care bunul este transportat ori expediat in alt stat membru si cu conditia ca bunul sa nu fie utilizat mai mult de 7 zile in afara Romaniei; sau pretul ori valoarea normala pe fiecare bun nu depaseste nivelul de 250 de euro la cursul de schimb din data la care bunul este transportat ori expediat in alt stat membru si cu conditia ca bunul sa nu fie utilizat mai mult de 24 de luni in afara Romaniei;
- computerele portabile si alt material profesional similar care este transportat in afara Romaniei in cadrul unei deplasari de afaceri de catre personalul unei entitati economice sau de catre o persoana fizica autorizata.
In ceea ce priveste documentele care trebuie intocmite obligatoriu de un platitor de TVA, nu poate lipsi dintre acestea, daca este cazul, nici registrul pentru bunurile mobile corporale primite care au fost transportate din alt stat membru al Comunitatii in Romania sau care au fost importate in Romania ori achizitionate din Romania de o persoana impozabila nestabilita in Romania si care sunt date unei persoane impozabile in Romania in scopul expertizarii sau pentru lucrari efectuate asupra acestor bunuri in Romania. De la aceasta obligatie fac exceptie doar situatiile scutite, prin ordin al ministrului finantelor publice.
Potrivit sursei citate, acest registru va cuprinde:
- denumirea si adresa expeditorului;
- un numar de ordine;
- data primirii bunurilor;
- descrierea bunurilor primite;
- cantitatea bunurilor primite;
- data transportului bunurilor transmise clientului dupa expertizare sau prelucrare;
- cantitatea si descrierea bunurilor care sunt returnate clientului dupa expertizare sau prelucrare;
- cantitatea si descrierea bunurilor care nu sunt returnate clientului;
- o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu serviciile prestate;
- data emiterii acestor documente.
Directia Generala a Finantelor Publice Valcea precizeaza ca jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari, registrele, evidentele si alte documente similare ale activitatii economice a fiecarei persoane impozabile se vor intocmi astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente:
a) valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
- livrarile intracomunitare de bunuri scutite;
- livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei;
- livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;
- prestarile de servicii efectuate conform art. 133 alin. (2) din CF catre beneficiari persoane impozabile stabilite in Comunitate, denumite prestari de servicii intracomunitare, pentru care locul este in afara Romaniei.
b) valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:
- achizitii intracomunitare de bunuri;
- achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (3) - (6) din CF;
- achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;
- achizitii de servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei in conditiile art. 150 alin. (2) din CF, care sunt prestate de catre persoane impozabile stabilite in Comunitate, denumite achizitii intracomunitare de servicii.
c) taxa colectata pentru fiecare perioada fiscala;
d) taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;
e) calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, al taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro rata, evidentiind distinct:
- taxa dedusa;
- taxa nededusa;
- taxa dedusa pe baza de pro rata.
Trebuie sa stiti ca documentele prevazute anterior nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
"Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila conform specificului propriu de activitate, dar acestea trebuie sa contina informatiile minimale prezentate si sa asigure intocmirea decontului de TVA", mai precizeaza sursa citata.