Va invitam sa-l urmariti pe omul de mai jos vorbind, iar la final hai sa incercam sa definim care sunt motivele pentru care la noi nimeni nu face nimic. De ce ar fi nevoie pentru a se schimba lucrurile? In fond, daca e sa-l citam pe omul care vorbeste mai jos, "Mostenirea noastra este mult mai mult decat memoria noastra colectiva - este comoara noastra colectiva. Le datoram copiilor nostri, nepotilor si generatiilor pe care nu le vom cunoaste niciodata sa o pastram in siguranta si sa o transmitem mai departe. Va multumesc.".
Ben Kacyra vorbeste la TedGlobal 2011 despre "Minuni ale Antichitãții surprinse în 3D". Materialul este preluat de pe Ted.com, in conformitate cu prevederile licentei Creative Commons "Attribution -- NonCommercial -- NonDerivative."
Aș vrea sã încep cu o poveste scurtã. Este vorba despre un bãiețel al cãrui tatã era pasionat de istorie și care obișnuia sã-l ducã de mânã pentru a vizita ruinele unei metropole antice aflate în vecinãtatea taberei lor. Întotdeauna se opreau sã viziteze bivolii înaripați care obișnuiau sã pãzeascã porțile acelei vechi metropole, iar bãiatul se temea de acești bivoli înaripați dar care, în același timp, îl și entuziasmau. Și tatãl obișnuia sã se foloseascã de acei bivoli pentru a-i spune bãiatului povești despre acea civilizație și despre operele lor.Discursul poate fi urmarit mai jos, cu traducere in limba romana. Atentie, pentru a vizualiza traducerea, trebuie sa porniti videoclipul apasand butonul de play si nu imaginea videoclipului (se pare ca altfel traducerea nu se afiseaza).
Haideți sã dãm înainte timpul pânã în San Francisco Bay Area cu multe decenii mai târziu acolo unde am înființat o companie de tehnologie care a adus lumii primul sistem de scanare 3D cu laser. Sã vã arãt cum funcționeazã. Voce de femeie: Scanarea cu laser la distanțã funcþioneazã prin trimiterea unui puls care este de fapt o razã de luminã laser. Sistemul mãsoarã timpul de zbor al razei, înregistrând timpul care îi ia luminii sã loveascã o suprafațã și sã se întoarcã. Cu ajutorul a douã oglinzi, scanerul calculeazã unghiul vertical și unghiul orizontal al razei, dând coordonate precise în sistemul x, y, z. Punctul este apoi înregistrat într-un program de vizualizare 3D. Toate aceste lucruri se petrec în câteva secunde. Ben Kacyra: Puteți vedea aici aceste sisteme sunt extrem de rapide. Adunã milioane de puncte deodatã cu o precizie ridicatã și la o rezoluție mare. Un geodez cu instrumente tradiționale de cercetare ar fi presat sã producã poate 500 de puncte într-o zi. Aceste instrumente produc ceva în jurul a zece mii de puncte pe secundã. Deci, dupã cum vã puteți imagina, aceasta a produs o schimbare de paradigmã în domeniul geodeziei și al construcțiilor, cât și în industria surprinderii realitãții.
Acum aproximativ zece ani, eu și soția mea am inițiat o fundație pentru a face bine și chiar în acest timp, statuile Buddha din Bamiyan, înalte de 54 de metri, din Afganistan, au fost aruncate în aer de cãtre talibani. Au dispãrut într-o secundã. Și, din nefericire, nu exista nicio documentare detaliatã a acestor statui. Acest lucru m-a afectat profund și nu am putut sã nu mã întreb despre soarta prietenilor mei vechi, bivolii înaripați, cât și despre soarta multor altor situri de patrimoniu din toatã lumea. Atât eu, cât și soția mea am fost atât de impresionați de aceste evenimente, încât am decis sã lãrgim misiunea fundației noastre pentru a putea include conservarea digitalã a siturilor de patrimoniu mondial. Am denumit acest proiect CyArk, prescurtare de la Arhiva Ciberneticã.
Pânã acum, cu ajutorul unei rețele globale de parteneri, am terminat aproape cincizeci de proiecte. Sã vã arãt pe unele dintre ele: Chichen Itza, Rapa Nui -- și ceea ce vedeți aici sunt aglomerãri de puncte - Babilon, Capela Rosslyn, Pompei, și cel mai recent proiect al nostru, Muntele Rushmore, care s-a întâmplat sã fie unul dintre proiectele cele mai provocatoare. Dupã cum vedeți aici, a trebuit sã inventãm o instalație specialã pentru a aduce scanerul aproape. Rezultatele muncii noastre de teren sunt folosite pentru a produce media și produse pentru a fi utilizate de cãtre conservatori și cercetãtori. De asemenea, producem media pentru diseminarea cãtre public - gratis prin intermediul website-ului CyArk. Acestea ar fi folosite pentru educație, turism cultural etc.
Ce credeti ca ar trebui sa facem pentru ca lucrurile sa se schimbe in privinta modului in care autoritatile locale si centrale trateaza problema intretinerii locurilor in care s-a construit istoria noastra nationala? Sau, mai important, ce ar trebui sa facem sa schimbam lucrurile prin propriile noastre actiuni?
Comentarii articol (3)