... de 38.578.773 RON ºi 6.607 EURO, la data transferului dreptului de proprietate. Investiþiile asumate ºi realizate s-au ridicat la 7.493.681 RON, 12,6 milioane USD ºi 0,5 milioane EURO.
Printre contractele ieºite din monitorizare postprivatizare se numãrã cele pentru: S.C. Cerealcom S.A. Târgoviºte, S.C. Timco S.A. Timiºoara, S.C. Nutricod S.A. Braºov, S.C. Energomontaj S.A. Bucureºti, S.C. Frigotehnica S.A. Bucureºti, S.C. Hermes S.A. Bistriþa, S.C. Tehnofrig S.A. Cluj, S.C. Reut S.A. Dolj, S.C. Progresul S.A. Ilfov, S.C. Hidroteh S.A. Bucureºti, S.C. Astra Vagoane Cãlãtori S.A. Arad ºi S.C. Ascensorul S.A. Bucureºti.
Pentru fiecare societate privatizatã urmeazã o perioadã în care Autoritatea monitorizeazã respectarea clauzelor contractuale asumate de cumpãrãtor. Încetarea monitorizãrii postprivatizare semnificã îndeplinirea tuturor prevederilor incluse în contractele de privatizare ºi asumate de cumpãrãtor.
Vicepreºedintele AVAS pe probleme de postprivatizare, domnul Corin Nicolae Lunganu apreciazã cã “este vorba de o activitatea foarte importantã, cu multiple componente, care necesitã un volum mare de lucru ºi, mai ales, o bunã cunoaºtere a clauzelor contractuale ºi a prevederilor legale în vigoare. Astfel, pânã în prezent, aproximativ o mie de contracte au ieºit din monitorizare postprivatizare, iar peste 7900 de contracte de privatizare sunt în monitorizare postprivatizare”
Pentru întãrirea controlului postprivatizare, AVAS a propus ºi, în ºedinþa de guvern din data de 14 iulie 2005, s-a aprobat modificarea OG25/2002. Amendarea cadrului legal de monitorizare postprivatizare a contractelor de vânzare-cumpãrare de acþiuni are ca scop fluidizarea procesului de viabilizare a societãþilor comerciale, prevenind ancorarea acestora în scheme rigide, fãrã echivalent economic real.
Modificãrile aduse OG25/2002 sunt un rezultat direct al evoluþiei continue a pieþei, ceea ce a dus la situaþii în care angajamentele investiþionale, determinate de necesitãþile economice la data privatizãrii, sã rãmânã doar o piedicã birocraticã în calea dezvoltãrii libere a societãþii în piaþa concurenþialã.
Astfel, AVAS va putea sã aplice sancþiuni în cazul în care cumpãrãtorul nu îºi respectã obligaþiile asumate prin contractele de privatizare. De asemenea, în cazul în care decide fuziunea, divizarea, lichidarea voluntarã, dizolvarea, reorganizarea juridicã sau falimentul societãþii, cumpãrãtorul este obligat sã comunice Autoritãþii aceastã decizie în termen de zece zile de la adoptarea mãsurii. Ordonanþa interzice exceptarea de la plata dobânzilor, a majorãrilor sau a penalitãþilor de orice fel calculate de AVAS pentru neîndeplinirea la termen a obligaþiilor contractuale referitoare la plata preþului sau a ratelor, la realizarea investiþiilor sau la vãrsarea capitalului de lucru. Societãþile comerciale care au fuzionat dupã privatizare sau au apãrut prin divizarea societãþilor privatizate vor fi de asemenea monitorizate. Prevederile ordonanþei privind unele mãsuri de urmãrire a executãrii obligaþiilor asumate prin contractele de privatizare a societãþilor comerciale se aplicã ºi contractelor de privatizare în derulare.
Modificarea si completarea O.G.25/2002 privind unele mãsuri de urmãrire a executãrii obligaþiilor asumate prin contractele de privatizare a societãþilor comerciale are în vedere numai obligatiile investitionale tehnologice ºi de capital de lucru. Investiþiile de mediu au un regim juridic distinct; conform art.12 din Ordonanþa nr. 25/2002, confirmarea de cãtre AVAS a investiþiei de mediu, asumatã prin contractul de vânzare – cumpãrare de acþiuni, se face în mod obligatoriu pe baza confirmãrii eliberate de autoritatea de mediu competentã, privind respectarea de cãtre societate a prevederilor legale referitoare la protecþia mediului ºi, dupã caz, îndeplinirea obligaþiilor de protecþie a mediului cu termene de realizare, conform scadenþelor prevãzute în contract.
Comentarii articol (0)