Actul normativ care stabileste actele in baza carora se voteaza la alegerile parlamentare din 9 decembrie este Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului. Amintim ca, desi, pana acum, acest act normativ prevedea ca alegatorul se va prezenta la sectia de votare cu actul de identitate si cartea de alegator, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 46/2012, publicata la inceputul lunii septembrie, modifica aceasta prevedere, introducand mentiunea ca utilizarea cartii de alegator se va face la alegerile parlamentare din 2016. In motivare, Guvernul sustine ca s-a luat in considerare timpul scurt ramas la data desfasurarii scrutinului si ca este nevoie de mai mult timp pentru ca toti cetatenii romani cu drept de vot sa primeasca o carte de alegator.
Concret, in urma modificarii, cetatenii romanii cu domiciliul in tara, inscrisi in lista electorala de la sectia de votare, isi pot exercita dreptul la vot pe baza oricarui document valabil care le atesta identitatea, dupa cum urmeaza:
- carte de identitate;
- carte de identitate provizorie;
- buletin de identitate;
Pe de alta parte, potrivit normelor legale in vigoare, cetatenii romani cu domiciliul in strainatate vor vota cu pasaportul simplu, care va avea, obligatoriu, mentiunea privind stabilirea domiciliului in strainatate. Totodata, romanii care au resedinta in strainatate vor prezenta pasaportul simplu sau, in cazul statelor membre ale Uniunii Europene, si cartea de identitate, insotite de orice alt document emis de autoritatile straine care dovedeste resedinta in strainatate. In cazul elevilor din scolile militare, acestia vor putea vota pe baza carnetuuil de serviciu militar.
In ceea ce priveste personalul misiunilor diplomatice si al oficiilor consulare, Legea nr. 35/2008 stabileste ca acesta isi va exercita dreptul de vot la sectia de votare constituita pe langa misiunea diplomatica sau oficiul consular la care isi desfasoara activitatea. Acesta va fi inscris in lista electorala suplimentara de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare si va putea vota pe baza pasaportului diplomatic sau a pasaportului de serviciu.
Atentie! Actele de identitate trebuie sa se afle in termen de valabilitate.
In cazul in care sunt persoane omise de pe lista electorala permanenta, acestea vor vota in baza oricarui document valabil de identitate, care face dovada ca au domiciliul sau resedinta in raza teritoriala a sectiei de votare respective, fiind inscrise in lista electorala suplimentara.
Toate articolele din sectiunea Alegeri Parlamentare 2012 pot fi consultate aici.
Comentarii articol (1)