Serviciul "Acces controlat la dosarul contribuabilului" este disponibil pe site-ul ANAF, in sectiunea declaratii electronice, inca din luna martie a anului 2011.
Recent ANAF a reglementat printr-un act normativ procedura de accesare a acestui serviciu, pana acum neexistand niciun cadru legal referitor la aceasta facilitate. Mai exact, Ordinul ANAF nr. 230/2013, publicat in Monitorul Oficial nr. 126 din 7 martie 2013, aproba procedura de accesare a informatiilor cuprinse in dosarul fiscal, puse la dispozitia contribuabililor pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in spatiul privat al contribuabilului.
"In vederea reducerii contactului direct dintre contribuabili si functionarii publici din cadrul organului fiscal si simplificarii accesului la o informatie rapida si exacta, informatiile cuprinse in evidenta creantelor fiscale, care fac parte din dosarul fiscal al contribuabilului, se publica pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, asigurandu-se astfel transparenta datelor cuprinse in fisa pe platitori", se precizeaza in actul normativ publicat de Fisc.
Potrivit ordinului publicat in 7 martie, aplicatia dosar fiscal este disponibila doar utilizatorilor care detin un certificat digital calificat, inregistrat la ANAF.
Actualizarea aplicatiei, lunara
Noutatea cea mai importanta pe care o aduce Ordinul ANAF nr. 230/2013 se refera la actualizarea dosarului fiscal al contribuabilului, disponibil online. Actul normativ stipuleaza clar ca toate informatiile din aplicatia ANAF vor fi actualizate lunar, iar data ultimei actualizari se mentioneaza ori de cate ori sunt solicitate respectivele informatii.
Mai mult decat atat, fiecare organ fiscal este obligat prin acest ordin sa afiseze pana la data de 20 a fiecarei luni calendaristice, pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala toate datele care sunt necesare pentru actualizarea situatiei sintetice a unui contribuabil.
Cum se acceseaza dosarul fiscal online al contribuabilului
Aplicatia ANAF este disponibila utilizatorilor care poseda certificat digital calificat. Acestia trebuie sa se autentifice pe site-ul ANAF, apoi din meniul Spatiul privat al contribuabilului pot alege accesarea aplicatiei Dosar fiscal.
Ordinul ANAF nr. 230/2013 aproba si modelele a doua noi formulare cu numerele de identificare 152 si 153, care vor fi utilizate de contribuabili pentru a obtine dreptul de acces la informatiile cuprinse in dosarul fiscal, dar si pentru a revoca acest drept.
Un ghid de folosire a serviciului ”dosar fiscal”, publicat de ANAF cu ceva timp in urma preciza ca aplicatia functioneaza doar pe calculatoare cu sistem de operare Windows. In plus, browser-ul de internet (ex. Internet Explorer, Mozzila Firefox, etc.) trebuie sa aiba prima optiune limba engleza. In caz contrar, trebuie parcursi urmatorii pasi: din meniul Tools se alege Internet Options, se tasteaza butonul Languages si se alege English (United States).
Dupa accesarea link-ului Dosar fiscal, pe ecran se va afisa meniul principal care contine patru submeniuri de lucru:
- Date identificare;
- Vector fiscal;
- Situatie sintetica;
- submeniuri pentru fiecare Declaratie in parte.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 230/2013 in mod automat, aplicatia afiseaza un camp de editare, referitor la codul fiscal pentru care se doreste afisarea informatiilor.
Pentru completarea campului Cod fiscal, se alege un CUI din lista atasata certificatului digital cu care s-a facut autentificarea. Apoi, se apasa butonul Go, care lanseaza cautarea datelor pentru codul fiscal furnizat.
"In absenta acestei alegeri, utilizatorul va vizualiza meniurile, insa acestea nu vor avea continut", precizeaza ANAF in actul normativ.
Ce informatii se pot obtine din aplicatie
Date identificare
In meniului Date identificare se prezinta principalele date de identificare ale contribuabilului, sub forma de sectiuni.
Spre exemplu, in sectiunea de date comune regasim codul de identificare fiscala selectat si denumirea, precum si domiciliul fiscal, sediul social, organul fiscal competent, grupa de contribuabili din care face parte, starea acestuia, ultima declaratie de inregistrare/mentiuni, cu includerea numarului si datei declaratiei, data atribuirii codului de identificare fiscala, starea acestuia in ceea ce priveste inregistrarea ca platitor de TVA si tipul sediului.
De asemenea, mai avem la dispozitie si sectiunea de date specifice, care prezinta principalele date specifice, caracteristice tipului de contribuabil selectat.
Astfel, pentru agentii economici gasim forma de organizare siinformatii privind forma de organizare, informatii despre codul CAEN, domiciliul fiscal, sediul social, organul fiscal competent, grupa de contribuabili, stare, ultima declaratie de inregistrare/mentiuni, data atribuirii codului de identificare fiscala, platitor T.V.A., tip sediu.
La PFA, sunt incluse informatii privind forma de organizare si informatii despre codul CAEN (incluzand numarul si denumirea cestuia precum si anul din care contribuabilul are asociat acest cod). In plus, in functie de categoria de persoana fizica (profesii libere sau prestatoare de activitati comerciale), se prezinta codul numeric personal, nume si prenume, cod CAEN (incluzand denumirea si anul de atribuire), numarul de inregistrare la registrul comertului.
In ceea ce priveste institutiile publice, sectiunea de Date specifice va include actul normativ de infiintare, sistemul de finantare, organul tutelar, sectorul de activitate, iar pentru persoanele juridice nerezidente, codul de identificare fiscala in tara de apartenenta si forma juridica.
Vector fiscal
Aplicatia Dosar fiscal permite si accesul la informatii legate de vectorul fiscal asociat contribuabilului pentru fiecare impozit/taxa/contributie, datele de inceput si sfarsit (daca este cazul) si periodicitatea declararii acestora.
Declaratii
De asemenea, prin intermediul acestei aplicatii, putem afla si informatii despre declaratiile depuse de un contribuabil, grupate dupa tipul declaratiei.
Prezentarea se face sub forma tabelara in ordinea descrescatoare a anilor de raportare, iar in cadrul anilor, gruparea se face pe luna de raportare. Atasat fiecarei sectiunii de declaratii, exista filtre pe baza carora se poate selecta o declaratie in vederea generarii si vizualizarii copiei acesteia.
Concret, aplicatia pune la dispozitie doua butoane:
- View pentru generarea declaratiei in format .pdf in browser;
- Export pentru exportul declaratiei in format .pdf si salvare externa.
Situatie sintetica
O ultima categorie de informatii care pot fi accesate prin intermediul Dosarului fiscal este cea referitoare la situatia sintetica a unui contribuabil, unde se regasesc informatii referitoare la obligatiile de plata restante. Informatiile prezentate vizeaza:
- titlu de creanta (declaratie, decizie de impunere, decizie referitoare la obligatiile de plata accesorii etc.);
- tipul de impozit, taxa, contributie sau alta suma datorata bugetului general consolidat;
- scadenta soldului obligatiei de plata neachitate;
- categoria de suma (debit, majorare de intarziere/dobanda, penalitate de intarziere, inclusiv, penalitate si dobanda pentru contribuabilii care beneficiaza sau au beneficiat de esalonare la plata, amenda);
- termen de plata;
- soldul debitor reprezentand obligatia de plata ramasa neachitata din titlul de creanta.
In situatia in care contribuabilul doreste sa vizualizeze informatii cu privire la situatia sa fiscala, acesta va accesa campul „Obligatii fiscale datorate”, moment in care se afiseaza informatii grupate pe ani calendaristici, in cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita, iar in cadrul fiecarui an, pe luni calendaristice.
In plus, pentru a putea vizualiza informatii cu privire la provenienta sumelor datorate intr-o anumita luna, contribuabilul va selecta luna respectiva, moment in care i se vor afisa informatii referitoare la soldul obligatiilor fiscale datorate.
Ordinul ANAF publicat joi mai precizeaza ca, pentru obtinerea unei situatii fiscale detaliate, contribuabilul va accesa campul „Soldul obligatiilor fiscale datorate”, moment in care se vor afisa toate tipurile de impozite, taxe, contributii sau alte sume datorate bugetului general consolidat, impreuna cu soldurile aferente.
De asemenea, prin accesarea campurilor reprezentand soldurile aferente fiecarui tip de impozit, taxa, contributie sau alta suma datorata bugetului general consolidat, se afiseaza informatii cu privire la titlurile de creanta din care provin, scadentele obligatiilor fiscale neachitate, categoria de suma, termenul de plata a acestora si cuantumul sumei neachitate.
Indicatii suplimentare despre utilizarea aplicatiei Dosar fiscal puteti citi si in ghidul atasat, elaborat de ANAF si publicat pe pagina sa de internet cu mai multe luni in urma.
Ordinul ANAF nr. 230/2013 poate fi consultat in sectiunea noastra de legislatie.