TITLUL II
Impozitul pe profit
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Contribuabili
Art. 13. - Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului
titlu, urmãtoarele persoane, denumite în continuare contribuabili:
a) persoanele juridice române;
Norme metodologice:
1. Fac parte din aceastã categorie companiile naþionale, societãþile naþionale,
regiile autonome, indiferent de subordonare, societãþile comerciale, indiferent
de forma juridicã de organizare ºi de forma de proprietate, inclusiv cele cu
participare cu capital strãin sau cu capital integral strãin, societãþile
agricole ºi alte forme de asociere agricolã cu personalitate juridicã,
organizaþiile cooperatiste, instituþiile financiare ºi instituþiile de credit,
fundaþiile, asociaþiile, organizaþiile, precum ºi orice altã entitate care are
statutul legal de persoanã juridicã constituitã potrivit legislaþiei române.
2. În cazul persoanelor juridice române care deþin participaþii în capitalul
altor societãþi comerciale ºi care întocmesc situaþii financiare consolidate,
calculul ºi plata impozitului pe profit se fac la nivelul fiecãrei persoane
juridice din grup.
Codul fiscal:
b) persoanele juridice strãine care desfãºoarã activitate prin intermediul unui
sediu permanent în România;
Norme metodologice:
3. Persoanele juridice strãine, cum sunt: companiile, fundaþiile, asociaþiile,
organizaþiile ºi orice entitãþi similare, înfiinþate ºi organizate în
conformitate cu legislaþia unei alte þãri, devin subiect al impunerii atunci
când îºi desfãºoarã activitatea, integral sau parþial, prin intermediul unui
sediu permanent în România, aºa cum este definit acesta în Codul fiscal, de la
începutul activitãþii sediului.
Codul fiscal:
Scutiri
Art. 15. - (1) Sunt scutiþi de la plata impozitului pe profit urmãtorii
contribuabili: [...]
d) fundaþiile române constituite ca urmare a unui legat;
Norme metodologice:
4. Fundaþia constituitã ca urmare a unui legat, în conformitate cu Ordonanþa
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaþii ºi fundaþii, cu modificãrile ºi
completãrile ulterioare, este subiectul de drept înfiinþat de una sau mai multe
persoane, care, pe baza unui act juridic pentru cauzã de moarte, constituie un
patrimoniu afectat în mod permanent ºi irevocabil realizãrii unui scop de
interes general sau, dupã caz, comunitar.
Codul fiscal:
e) cultele religioase, pentru veniturile obþinute din activitãþi economice care
sunt utilizate pentru susþinerea activitãþilor cu scop caritabil;
Norme metodologice:
5. Sunt exceptate de la plata impozitului pe profit cultele religioase pentru
profitul impozabil corespunzãtor veniturilor obþinute din activitãþi economice,
altele decât cele menþionate la art. 15 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, în
situaþia în care sumele respective sunt utilizate în anul curent pentru
susþinerea activitãþilor cu scop caritabil, cum ar fi: ajutorarea persoanelor
aflate în dificultãþi materiale, a oamenilor fãrã adãpost, a centrelor de
îngrijire a copiilor ºi bãtrânilor etc. Justificarea utilizãrii veniturilor
pentru susþinerea activitãþilor cu scop caritabil se realizeazã în baza
documentelor care atestã efectuarea cheltuielilor respective.
Codul fiscal:
f) cultele religioase, pentru veniturile obþinute din producerea ºi
valorificarea obiectelor ºi produselor necesare activitãþii de cult, potrivit
legii, ºi pentru veniturile obþinute din chirii, cu condiþia ca sumele
respective sã fie utilizate, în anul curent sau în anii urmãtori, pentru
întreþinerea ºi funcþionarea unitãþilor de cult, pentru lucrãrile de
construcþie, de reparaþie ºi de consolidare a lãcaºurilor de cult ºi a
clãdirilor ecleziastice, pentru învãþãmânt ºi pentru acþiuni specifice cultelor
religioase, inclusiv veniturile din despãgubiri sub formã bãneascã, obþinute ca
urmare a mãsurilor reparatorii prevãzute de legile privind reconstituirea
dreptului de proprietate;
g) instituþiile de învãþãmânt particular acreditate, precum ºi cele autorizate,
pentru veniturile utilizate, în anul curent sau în anii urmãtori, potrivit Legii
învãþãmântului nr. 84/1995, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile
ulterioare ºi Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr. 174/2001 privind unele
mãsuri pentru îmbunãtãþirea finanþãrii învãþãmântului superior, cu modificãrile
ulterioare;
Norme metodologice:
6. Veniturile obþinute din activitãþi economice de cãtre contribuabilii
prevãzuþi la art. 15 alin. (1) lit. e), f) ºi g) din Codul fiscal ºi care sunt
utilizate în alte scopuri decât cele expres menþionate la literele respective se
supun impozitãrii cu cota prevãzutã la art. 17 alin. (1) din Codul fiscal. În
vederea stabilirii bazei impozabile, din veniturile obþinute se scad
cheltuielile efectuate în scopul realizãrii acestor venituri.
Codul fiscal:
(2) Organizaþiile nonprofit, organizaþiile sindicale ºi organizaþiile patronale
sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru urmãtoarele tipuri de
venituri: [...]
k) veniturile obþinute din reclamã ºi publicitate, realizate de organizaþiile
nonprofit de utilitate publicã, potrivit legilor de organizare ºi funcþionare,
din domeniul culturii, cercetãrii ºtiinþifice, învãþãmântului, sportului,
sãnãtãþii, precum ºi de camerele de comerþ ºi industrie, organizaþiile sindicale
ºi organizaþiile patronale.
Norme metodologice:
7. Sunt venituri neimpozabile din reclamã ºi publicitate veniturile obþinute din
închirieri de spaþii publicitare pe: clãdiri, terenuri, tricouri, cãrþi,
reviste, ziare etc. Nu se includ în veniturile descrise anterior veniturile
obþinute din prestãri de servicii de intermediere în reclamã ºi publicitate.
Codul fiscal:
(3) Organizaþiile nonprofit, organizaþiile sindicale ºi organizaþiile patronale
sunt scutite de la plata impozitului pe profit ºi pentru veniturile din
activitãþi economice realizate pânã la nivelul echivalentului în lei a 15.000
euro, într-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de
la plata impozitului pe profit, prevãzute la alin. (2). Organizaþiile prevãzute
în prezentul alineat datoreazã impozit pe profit pentru partea din profitul
impozabil ce corespunde veniturilor, altele decât cele prevãzute la alin. (2)
sau în prezentul alineat, impozit calculat prin aplicarea cotei prevãzute la
art. 17 alin. (1) sau art. 18, dupã caz.
Norme metodologice:
8. Organizaþiile nonprofit care obþin venituri, altele decât cele menþionate la
art. 15 alin. (2) din Codul fiscal, ºi depãºesc limita prevãzutã la alin. (3)
plãtesc impozit pentru profitul corespunzãtor acestora. Determinarea profitului
impozabil se face în conformitate cu prevederile de la cap. II, titlul II din
Codul fiscal. În acest sens se vor avea în vedere urmãtoarele:
a) stabilirea veniturilor neimpozabile prevãzute la art. 15 alin. (2) din Codul
fiscal;
b) determinarea veniturilor neimpozabile prevãzute la art. 15 alin. (3) din
Codul fiscal, prin parcurgerea urmãtorilor paºi:
- calculul echivalentului în lei a 15.000 euro prin utilizarea cursului mediu de
schimb valutar EUR/ROL comunicat de Banca Naþionalã a României pentru anul
fiscal respectiv;
- calculul valorii procentului de 10% din veniturile prevãzute la lit. a);
- stabilirea veniturilor neimpozabile prevãzute la art. 15 alin. (3) din Codul
fiscal ca fiind valoarea cea mai micã dintre sumele stabilite conform
precizãrilor anterioare;
c) stabilirea veniturilor neimpozabile prin adunarea sumelor de la lit. a) ºi
b);
d) determinarea veniturilor impozabile prin scãderea din totalul veniturilor a
celor de la lit. c);
e) calculul profitului impozabil corespunzãtor veniturilor impozabile de la lit.
d), avându-se în vedere urmãtoarele:
(i) stabilirea cheltuielilor efectuate în scopul realizãrii veniturilor
impozabile de la lit. d). Este necesarã utilizarea de cãtre contribuabil a unor
chei corespunzãtoare de repartizare a cheltuielilor comune;
(ii) stabilirea valorii deductibile a cheltuielilor determinate conform
regulilor de la pct. (i), luându-se în considerare prevederile art. 21 din Codul
fiscal;
(iii) stabilirea profitului impozabil ca diferenþã între veniturile impozabile
de la lit. d) ºi cheltuielile deductibile stabilite la pct. (ii);
f) calculul impozitului pe profit prin aplicarea cotei prevãzute la art. 17
alin. (1) sau la art. 18 din Codul fiscal, dupã caz, asupra profitului impozabil
stabilit la lit. e).
Codul fiscal:
Anul fiscal
Art. 16. - (1) Anul fiscal este anul calendaristic.
(2) Când un contribuabil se înfiinþeazã sau înceteazã sã mai existe în cursul
unui an fiscal, perioada impozabilã este perioada din anul calendaristic pentru
care contribuabilul a existat.
Norme metodologice:
9. În cazul înfiinþãrii unui contribuabil într-un an fiscal perioada impozabilã
începe:
a) de la data înregistrãrii acestuia la registrul comerþului, dacã are aceastã
obligaþie;
b) de la data înregistrãrii în registrul þinut de instanþele judecãtoreºti
competente, dacã are aceastã obligaþie;
c) de la data încheierii sau, dupã caz, a punerii în aplicare a contractelor de
asociere, în cazul asocierilor care nu dau naºtere unei noi persoane juridice.
10. Perioada impozabilã se încheie, în cazul divizãrilor sau fuziunilor care au
ca efect juridic încetarea existenþei persoanelor juridice supuse acestor
operaþiuni, la urmãtoarele date:
a) în cazul constituirii uneia sau mai multor societãþi noi, la data
înregistrãrii în registrul comerþului a noii societãþi sau a ultimei dintre ele;
b) în celelalte cazuri, la data înscrierii în registrul comerþului a menþiunii
privind majorarea capitalului social al societãþii absorbante.
În cazul lichidãrii unui contribuabil într-un an fiscal, perioada impozabilã
înceteazã o datã cu data radierii din registrul unde a fost înregistratã
înfiinþarea acestuia.
Codul fiscal:
Impozit minim pentru baruri de noapte, cluburi de noapte, discoteci, cazinouri
ºi pariuri sportive
Art. 18. - Contribuabilii care desfãºoarã activitãþi de natura barurilor de
noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive
ºi la care impozitul pe profit datorat pentru activitãþile prevãzute în acest
articol este mai mic decât 5% din veniturile respective sunt obligaþi la plata
unui impozit de 5% aplicat acestor venituri realizate.
Norme metodologice:
11. Intrã sub incidenþa prevederilor art. 18 din Codul fiscal contribuabilii
care desfãºoarã activitãþi de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte,
discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, încadraþi potrivit
dispoziþiilor legale în vigoare; aceºtia trebuie sã organizeze ºi sã conducã
evidenþa contabilã pentru a se cunoaºte veniturile ºi cheltuielile
corespunzãtoare acestor activitãþi. La determinarea profitului aferent acestor
activitãþi se iau în calcul ºi cheltuielile de conducere ºi administrare ºi alte
cheltuieli comune ale contribuabilului, proporþional cu veniturile obþinute din
aceste activitãþi. În cazul în care impozitul pe profitul datorat este mai mic
decât 5% din veniturile obþinute din aceste activitãþi, contribuabilul este
obligat la plata unui impozit de 5% din aceste venituri. Acesta se adaugã la
valoarea impozitului pe profit aferent celorlalte activitãþi, impozit calculat
potrivit prevederilor titlului II din Codul fiscal. Veniturile care se iau în
calcul pentru aplicarea cotei de 5% sunt veniturile aferente activitãþilor
respective, înregistrate în conformitate cu reglementãrile contabile.
Codul fiscal:
CAPITOLUL II
Calculul profitului impozabil
Reguli generale
Art. 19. - (1) Profitul impozabil se calculeazã ca diferenþã între veniturile
realizate din orice sursã ºi cheltuielile efectuate în scopul realizãrii de
venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile ºi la
care se adaugã cheltuielile nedeductibile. La stabilirea profitului impozabil se
iau în calcul ºi alte elemente similare veniturilor ºi cheltuielilor potrivit
normelor de aplicare.
Norme metodologice:
12. Veniturile ºi cheltuielile care se iau în calcul la stabilirea profitului
impozabil sunt cele înregistrate în contabilitate potrivit reglementãrilor
contabile date în baza Legii contabilitãþii nr. 82/1991, republicatã, cu
modificãrile ºi completãrile ulterioare, precum ºi orice alte elemente similare
veniturilor ºi cheltuielilor, din care se scad veniturile neimpozabile ºi se
adaugã cheltuielile nedeductibile conform prevederilor art. 21 din Codul fiscal.
Exemple de elemente similare veniturilor:
- diferenþele favorabile de curs valutar, rezultate în urma evaluãrii creanþelor
ºi datoriilor în valutã, înregistrate în evidenþa contabilã în rezultatul
reportat, ca urmare a retratãrii sau transpunerii;
- rezervele din reevaluare la casarea sau cedarea activelor, în situaþia în care
au fost deductibile din profitul impozabil.
Exemple de elemente similare cheltuielilor:
- diferenþele nefavorabile de curs valutar, rezultate în urma evaluãrii
creanþelor ºi datoriilor în valutã, înregistrate în evidenþa contabilã în
rezultatul reportat, ca urmare a retratãrii sau transpunerii;
- cheltuiala cu valoarea neamortizatã a cheltuielilor de cercetare ºi dezvoltare
ºi a mijloacelor fixe de natura obiectelor de inventar care a fost înregistratã
în rezultatul reportat. În acest caz, cheltuiala este deductibilã fiscal pe
perioada rãmasã de amortizat a acestor imobilizãri, respectiv durata iniþialã
stabilitã conform legii, mai puþin perioada pentru care s-a calculat
amortizarea. În mod similar se va proceda ºi în cazul obiectelor de inventar,
baracamentelor ºi amenajãrilor provizorii trecute în rezultatul reportat cu
ocazia retratãrii situaþiilor financiare anuale.
13. Veniturile sau cheltuielile înregistrate eronat sau omise se corecteazã prin
ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale cãreia îi aparþin. În cazul
în care contribuabilul constatã cã dupã depunerea declaraþiei anuale un element
de venit sau de cheltuialã a fost omis ori a fost înregistrat eronat,
contribuabilul este obligat sã depunã declaraþia rectificativã pentru anul
fiscal respectiv. Dacã în urma efectuãrii acestei corecþii rezultã o sumã
suplimentarã de platã a impozitului pe profit, atunci pentru aceastã sumã se
datoreazã dobânzi ºi penalitãþi de întârziere conform legislaþiei în vigoare.
14. La calculul profitului impozabil limitele cheltuielilor deductibile
prevãzute de legislaþia în vigoare se aplicã trimestrial, lunar sau potrivit
prezentelor norme metodologice, dupã caz, astfel încât la finele anului acestea
sã se încadreze în prevederile legii.
15. Pentru determinarea profitului impozabil contribuabilii sunt obligaþi sã
întocmeascã un registru de evidenþã fiscalã, într-un singur exemplar, compus din
cel puþin 100 de file, þinut în formã scrisã sau electronicã. Completarea se
face în ordine cronologicã, iar informaþiile înregistrate trebuie sã corespundã
cu operaþiunile fiscale ºi cu datele prezentate în declaraþiile de impunere.
Registrul de evidenþã fiscalã se completeazã în toate situaþiile în care
informaþiile cuprinse în declaraþia fiscalã sunt obþinute în urma unor
prelucrãri ale datelor furnizate din înregistrãrile contabile. Modul de
completare a registrului de evidenþã fiscalã este la latitudinea fiecãrui
contribuabil, în funcþie de specificul activitãþii ºi de necesitãþile proprii
ale acestuia. Acestea se referã la: calculul dobânzilor ºi al diferenþelor de
curs valutar deductibile fiscal, amortizarea fiscalã, reduceri ºi scutiri de
impozit pe profit, evidenþa fiscalã a vânzãrilor cu plata în rate, valoarea
fiscalã în cazul efectuãrii operaþiunilor prevãzute la art. 27 din Codul fiscal,
alte asemenea operaþiuni.
Codul fiscal:
(3) În cazul contribuabililor care produc bunuri mobile ºi imobile, valorificate
pe baza unui contract cu plata în rate, se poate opta ca veniturile aferente
contractului sã fie luate în calcul la determinarea profitului impozabil, pe
mãsurã ce ratele devin scadente, conform contractului. Cheltuielile
corespunzãtoare acestor venituri sunt deductibile la aceleaºi termene scadente,
proporþional cu valoarea ratei înregistrate în valoarea totalã a contractului.
Opþiunea se exercitã la momentul livrãrii bunurilor ºi este irevocabilã.
Norme metodologice:
16. Opþiunea prevãzutã la art. 19 alin. (3) din Codul fiscal poate fi exercitatã
numai de contribuabilii care vând cu plata în rate bunuri mobile ºi imobile care
sunt rezultate din producþia proprie ºi se face pentru fiecare contract. Pentru
determinarea profitului impozabil în perioada curentã, ratele scadente în
perioada urmãtoare sunt scoase din baza de impunere, prin intermediul
veniturilor neimpozabile, iar cheltuielile corespunzãtoare acestora, prin
intermediul cheltuielilor nedeductibile. Pentru perioadele urmãtoare în care
veniturile, respectiv cheltuielile aferente contractului de vânzare nu se mai
regãsesc în baza de impunere, datoritã trecerii într-un alt an fiscal,
veniturile sunt impozabile, iar cheltuielile aferente sunt deductibile pe mãsura
scadenþei acestora.
Codul fiscal:
(4) În cazul contribuabililor care desfãºoarã activitãþi de servicii
internaþionale, în baza convenþiilor la care România este parte, veniturile ºi
cheltuielile efectuate în scopul realizãrii acestora sunt luate în calcul la
determinarea profitului impozabil, potrivit unor norme speciale stabilite în
conformitate cu reglementãrile din aceste convenþii.
Norme metodologice:
17. Intrã sub incidenþa acestui alineat contribuabilii care desfãºoarã
activitãþi de servicii internaþionale care aplicã regulile de evidenþã ºi
decontare a veniturilor ºi cheltuielilor stabilite prin regulamente de aplicare
a convenþiilor la care România este parte (de exemplu: serviciile poºtale,
telecomunicaþiile, transporturile internaþionale).
Codul fiscal:
Venituri neimpozabile
Art. 20. - Urmãtoarele venituri sunt neimpozabile la calculul profitului
impozabil:
a) dividendele primite de la o persoanã juridicã românã. Sunt, de asemenea,
neimpozabile, dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, dividendele
primite de la o persoanã juridicã strãinã, din statele Comunitãþii Europene,
dacã persoana juridicã românã deþine minimum 25% din titlurile de participare la
persoana juridicã strãinã, pe o perioadã neîntreruptã de cel puþin 2 ani, care
se încheie la data plãþii dividendului;
Norme metodologice:
18. Dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, veniturile realizate de
persoanele juridice române din dividende primite de la o persoanã juridicã
strãinã, din statele Comunitãþii Europene, sunt neimpozabile în condiþiile în
care acestea justificã îndeplinirea celor douã condiþii cumulativ:
- deþinerea a minimum 25% din titlurile de participare la persoana juridicã
strãinã;
- perioada neîntreruptã de cel puþin 2 ani, care se încheie la data plãþii
dividendului.
Justificarea îndeplinirii celor douã condiþii se face pe baza documentelor care
atestã dreptul de proprietate asupra titlurilor de participare deþinute la
persoana juridicã strãinã.
Codul fiscal:
b) diferenþele favorabile de valoare a titlurilor de participare, înregistrate
ca urmare a încorporãrii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la
persoanele juridice la care se deþin titluri de participare, precum ºi
diferenþele de evaluare a investiþiilor financiare pe termen lung. Acestea sunt
impozabile la data transmiterii cu titlu gratuit, a cesionãrii, a retragerii
titlurilor de participare, precum ºi la data retragerii capitalului social la
persoana juridicã la care se deþin titlurile de participare;
Norme metodologice:
19. În sensul prevederilor art. 20 lit. b) din Codul fiscal, investiþiile
financiare pe termen lung reprezintã activele care au fost înregistrate ca
imobilizãri financiare, potrivit normelor contabile.
Codul fiscal:
d) veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere,
veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat
deducere, precum ºi veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile;
Norme metodologice:
20. Sunt considerate venituri neimpozabile veniturile prin care se recupereazã
cheltuielile pentru care nu s-a acordat deducere la momentul efectuãrii lor, cum
sunt: rambursãrile de impozit pe profit plãtit în perioadele anterioare,
restituirea unor dobânzi ºi/sau penalitãþi de întârziere, veniturile din
anularea unor provizioane care au fost considerate cheltuieli nedeductibile la
data constituirii lor ºi altele asemenea. Veniturile rezultate din înregistrarea
în evidenþa contabilã a creanþelor privind impozitul pe profit amânat sunt
venituri neimpozabile.
Codul fiscal:
e) veniturile neimpozabile, prevãzute expres în acorduri ºi memorandumuri
aprobate prin acte normative.
Norme metodologice:
21. Contribuabilii pentru care prin acorduri ºi memorandumuri aprobate prin acte
normative s-a prevãzut faptul cã profitul aferent anumitor activitãþi nu este
impozabil sunt obligaþi sã organizeze ºi sã conducã evidenþa contabilã pentru
determinarea profitului neimpozabil. La determinarea profitului aferent acestor
activitãþi se iau în calcul ºi cheltuielile de conducere ºi administrare ºi alte
cheltuieli comune ale contribuabilului, proporþional cu veniturile obþinute din
acele activitãþi, în situaþia în care evidenþa contabilã nu asigurã informaþia
necesarã identificãrii acestora, dupã caz.
Codul fiscal:
Cheltuieli
Art. 21. - (1) Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate
cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizãrii de
venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare.
Norme metodologice:
22. Cheltuielile efectuate în scopul realizãrii de venituri impozabile sunt
cheltuielile înregistrate cu realizarea ºi comercializarea bunurilor, prestarea
serviciilor sau executarea lucrãrilor, inclusiv cele reglementate prin acte
normative în vigoare.
23. În sensul art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate în
scopul realizãrii de venituri impozabile ºi cheltuielile efectuate cu editarea
publicaþiilor care sunt înregistrate ca retururi în perioada de determinare a
profitului impozabil pe baza documentelor justificative ºi în limita cotelor
prevãzute în contractele de distribuþie, cu condiþia reflectãrii în
contabilitate a veniturilor ºi cheltuielilor potrivit reglementãrilor contabile,
respectiv cheltuielile generate de taxa pe valoarea adãugatã ca urmare a
aplicãrii pro-ratei, în conformitate cu prevederile titlului VI "Taxa pe
valoarea adãugatã" din Codul fiscal, precum ºi în alte situaþii când taxa pe
valoarea adãugatã aferentã unor cheltuieli deductibile este înregistratã în
costuri.
24. Nu sunt deductibile cheltuielile ocazionate de cesionarea cãtre personalul
societãþii a acþiunilor proprii, în limitele stabilite de adunarea generalã a
acþionarilor, nefiind cheltuieli efectuate în scopul realizãrii de venituri
impozabile.
Codul fiscal:
(2) Sunt cheltuieli efectuate în scopul realizãrii de venituri ºi: [...]
b) cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protecþia muncii ºi
cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de muncã ºi a bolilor
profesionale;
Norme metodologice:
25. Intrã sub incidenþa acestei prevederi cheltuielile efectuate în acest scop,
în condiþiile în care specificul activitãþii desfãºurate se încadreazã în
domeniile pentru care se impune respectarea normelor de protecþie a muncii,
stabilite conform legislaþiei în materie.
Codul fiscal:
c) cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de accidente de muncã,
boli profesionale sau riscuri profesionale;
Norme metodologice:
26. Intrã sub incidenþa prevederilor art. 21 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal
cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de accidente de muncã ºi
boli profesionale, efectuate potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea
pentru accidente de muncã ºi boli profesionale, cu modificãrile ulterioare.
Cheltuielile cu primele de asigurare pentru riscul profesional, efectuate
potrivit legislaþiei specifice, sunt deductibile la calculul profitului
impozabil.
Codul fiscal:
e) cheltuielile de transport ºi cazare în þarã ºi în strãinãtate efectuate de
cãtre salariaþi ºi administratori, în cazul în care contribuabilul realizeazã
profit în exerciþiul curent ºi/sau din anii precedenþi;
Norme metodologice:
27. Calitatea de administrator rezultã din actul constitutiv al contribuabilului
sau contractul de administrare.
28. Analiza în vederea acordãrii deductibilitãþii cheltuielilor de transport ºi
cazare în þarã ºi strãinãtate, efectuate de cãtre salariaþi ºi administratori,
se efectueazã pe baza rezultatului contabil curent, respectiv reportat. Profitul
în exerciþiul curent reprezintã rezultatul contabil cumulat al lunii, respectiv
trimestrului, dupã caz, urmând a se efectua regularizãri periodice. În cazul în
care, prin cumularea rezultatului curent cu cel reportat, contribuabilul
înregistreazã profit contabil, cheltuielile prevãzute la art. 21 alin. (2) lit.
e) din Codul fiscal sunt deductibile.
Codul fiscal:
f) contribuþia la rezerva mutualã de garantare a casei centrale a cooperativelor
de credit;
Norme metodologice:
29. Intrã sub incidenþa prevederilor art. 21 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal
cotizaþiile cooperativelor de credit afiliate casei centrale a cooperativelor de
credit pentru constituirea rezervei mutuale de garantare, în conformitate cu
reglementãrile legale.
Codul fiscal:
g) taxele de înscriere, cotizaþiile ºi contribuþiile obligatorii, reglementate
de actele normative în vigoare, precum ºi contribuþiile pentru fondul destinat
negocierii contractului colectiv de muncã;
Norme metodologice:
30. Intrã sub incidenþa prevederilor art. 21 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal
cheltuielile cu taxele de înscriere, cotizaþiile ºi contribuþiile obligatorii,
stabilite prin acte normative, de practicare a unor profesii cum sunt: expert
contabil, contabil autorizat, arhitect, medic, auditor financiar, avocat, notar
ºi altele asemenea. Contribuþiile pentru fondul destinat negocierii contractului
colectiv de muncã sunt cele datorate patronatelor, în conformitate cu
prevederile Legii patronatelor nr. 356/2001.
Codul fiscal:
i) cheltuielile pentru marketing, studiul pieþei, promovarea pe pieþe existente
sau noi, participarea la târguri ºi expoziþii, la misiuni de afaceri, editarea
de materiale informative proprii, în cazul în care contribuabilul realizeazã
profit în exerciþiul curent ºi/sau din anii precedenþi, precum ºi în situaþia în
care acesta se aflã înãuntrul perioadei de recuperare a pierderii fiscale,
conform legii;
Norme metodologice:
31. În cazul în care activitãþile de promovare pe pieþe existente sau noi,
participarea la târguri ºi expoziþii, la misiuni de afaceri genereazã cheltuieli
cu bunuri din producþia proprie sau prestarea de servicii, în scopul
popularizãrii firmei, produselor sau serviciilor, acestea sunt deductibile la
determinarea profitului impozabil în baza art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul
fiscal. Celelalte cheltuieli aferente activitãþilor prevãzute la art. 21 alin.
(2) lit. i) din Codul fiscal nu sunt deductibile în situaþia în care
contribuabilul realizeazã pierdere contabilã din cumularea rezultatului curent
cu cel reportat sau nu se aflã înãuntrul perioadei de recuperare a pierderii
fiscale, conform art. 26 din Codul fiscal.
32. Analiza în vederea acordãrii deductibilitãþii cheltuielilor de marketing,
studiul pieþei, promovarea pe pieþe existente sau noi, participarea la târguri
ºi expoziþii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii
se efectueazã pe baza rezultatului contabil curent, respectiv reportat. Profitul
în exerciþiul curent reprezintã rezultatul contabil cumulat al lunii, respectiv
trimestrului, dupã caz, urmând a se efectua regularizãri periodice. În cazul în
care, prin cumularea rezultatului curent cu cel reportat, contribuabilul
înregistreazã profit contabil, precum ºi în situaþia în care contribuabilul se
aflã înãuntrul perioadei de recuperare a pierderii fiscale, conform legii,
cheltuielile prevãzute la art. 21 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal sunt
deductibile.
Codul fiscal:
(3) Urmãtoarele cheltuieli au deductibilitate limitatã:
a) cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2% aplicatã asupra diferenþei
rezultate dintre totalul veniturilor impozabile ºi totalul cheltuielilor
aferente veniturilor impozabile, altele decât cheltuielile de protocol ºi
cheltuielile cu impozitul pe profit;
Norme metodologice:
33. Baza de calcul la care se aplicã cota de 2% o reprezintã diferenþa dintre
totalul veniturilor ºi cheltuielile înregistrate conform reglementãrilor
contabile, la care se efectueazã ajustãrile fiscale. Astfel, din cheltuielile
totale se scad cheltuielile cu impozitul pe profit curent ºi amânat,
cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar
din totalul veniturilor se scad veniturile neimpozabile.
Codul fiscal:
b) suma cheltuielilor cu indemnizaþia de deplasare acordatã salariaþilor pentru
deplasãri în România ºi în strãinãtate, în limita a de 2,5 ori nivelul legal
stabilit pentru instituþiile publice, în cazul în care contribuabilul realizeazã
profit în exerciþiul curent ºi/sau din anii precedenþi. Cheltuielile de
transport, cazare ºi indemnizaþia acordatã salariaþilor, în cazul
contribuabilului care realizeazã pierdere în exerciþiul curent ºi/sau din anii
precedenþi, sunt limitate la nivelul legal stabilit pentru instituþiile publice;
Norme metodologice:
34. Cheltuielile de transport, cazare ºi indemnizaþia acordatã salariaþilor sunt
limitate la nivelul legal stabilit pentru instituþiile publice, în situaþia în
care contribuabilul înregistreazã pierdere contabilã din cumularea rezultatului
contabil curent cu cel reportat.
Codul fiscal:
d) perisabilitãþile, în limitele stabilite de organele de specialitate ale
administraþiei centrale, împreunã cu instituþiile de specialitate, cu avizul
Ministerului Finanþelor Publice;
Norme metodologice:
35. Nu sunt considerate perisabilitãþi pierderile tehnologice care sunt cuprinse
în norma de consum proprie necesarã pentru fabricarea unui produs sau obþinerea
unui serviciu.
Codul fiscal:
l) cheltuielile pentru funcþionarea, întreþinerea ºi repararea locuinþelor de
serviciu situate în localitatea unde se aflã sediul social sau unde societatea
are sedii secundare, deductibile în limita corespunzãtoare suprafeþelor
construite prevãzute de legea locuinþei, care se majoreazã din punct de vedere
fiscal cu 10%. Diferenþa nedeductibilã trebuie recuperatã de la beneficiari,
respectiv chiriaºi/locatari;
Norme metodologice:
36. În cazul locuinþei de serviciu date în folosinþa unui salariat sau
administrator, cheltuielile pentru funcþionarea, întreþinerea ºi repararea
acesteia sunt deductibile în limita corespunzãtoare raportului dintre suprafaþa
construitã prevãzutã de Legea locuinþei nr. 114/1996, republicatã, cu
modificãrile ulterioare, majoratã cu 10%, ºi totalul suprafeþei construite a
locuinþei de serviciu respective.
Codul fiscal:
m) cheltuielile de funcþionare, întreþinere ºi reparaþii aferente unui sediu
aflat în locuinþa proprietate personalã a unei persoane fizice, folositã ºi în
scop personal, deductibile în limita corespunzãtoare suprafeþelor puse la
dispoziþia societãþii în baza contractelor încheiate între pãrþi, în acest scop;
Norme metodologice:
37. În cazul în care sediul unui contribuabil se aflã în locuinþa proprietate a
unei persoane fizice, cheltuielile de funcþionare, întreþinere ºi reparaþii
aferente sediului sunt deductibile în limita determinatã pe baza raportului
dintre suprafaþa pusã la dispoziþie contribuabilului, menþionatã în contractul
încheiat între pãrþi, ºi suprafaþa totalã a locuinþei. Contribuabilul va
justifica cheltuielile de funcþionare, întreþinere ºi reparaþii aferente
sediului cu documente legale, cum sunt contractele încheiate cu furnizorii de
utilitãþi ºi alte documente.
Codul fiscal:
(4) Urmãtoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat,
inclusiv cele reprezentând diferenþe din anii precedenþi sau din anul curent,
precum ºi impozitele pe profit sau pe venit plãtite în strãinãtate. Sunt
nedeductibile ºi cheltuielile cu impozitele nereþinute la sursã în numele
persoanelor fizice ºi juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din
România;
Norme metodologice:
38. Sunt nedeductibile cheltuielile cu impozitul pe profit, inclusiv cele
reprezentând diferenþe din anii precedenþi sau din anul curent, precum ºi
impozitele plãtite în strãinãtate. Sunt nedeductibile ºi impozitele cu reþinere
la sursã plãtite în numele persoanelor fizice ºi juridice nerezidente pentru
veniturile realizate din România. Cheltuielile cu impozitul pe profit amânat,
înregistrate de contribuabil, sunt nedeductibile.
Codul fiscal:
b) amenzile, confiscãrile, majorãrile de întârziere ºi penalitãþile de
întârziere datorate cãtre autoritãþile române, potrivit prevederilor legale.
Amenzile, penalitãþile sau majorãrile datorate cãtre autoritãþi strãine ori în
cadrul contractelor economice încheiate cu persoane nerezidente în România
ºi/sau autoritãþi strãine sunt cheltuieli nedeductibile, cu excepþia
majorãrilor, al cãror regim este reglementat prin convenþiile de evitare a
dublei impuneri. [...]
Norme metodologice:
39. Prin autoritãþi române se înþelege totalitatea organelor administraþiei
publice centrale ºi locale care urmãresc ºi încaseazã amenzi, majorãri ºi
penalitãþi de întârziere, executã confiscãri, potrivit prevederilor legale.
40. Majorãrile datorate cãtre autoritãþi strãine ori în cadrul contractelor
economice încheiate cu persoane nerezidente în România care, potrivit
convenþiilor de evitare a dublei impuneri, sunt tratate ca dobânzi sunt
cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil în condiþiile prevãzute
de titlul II din Codul fiscal.
Codul fiscal:
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale
constatate lipsã din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au
fost încheiate contracte de asigurare, precum ºi taxa pe valoarea adãugatã
aferentã, dacã aceasta este datoratã potrivit prevederilor titlului VI;
Norme metodologice:
41. Cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor constatate lipsã din gestiune
sau degradate ºi neimputabile, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã aferentã, dupã
caz, pentru care s-au încheiat contracte de asigurare, nu intrã sub incidenþa
prevederilor art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
42. Cheltuiala cu valoarea neamortizatã a activelor corporale lipsã din gestiune
sau distruse, pentru care nu s-au încheiat contracte de asigurare, nu este
cheltuialã deductibilã fiscal, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã aferentã, dupã
caz. Cheltuiala cu valoarea neamortizatã a activelor corporale lipsã din
gestiune sau distruse, care excedeazã valorii recuperate în baza contractelor de
asigurare încheiate, inclusiv taxa pe valoarea adãugatã aferentã, dupã caz, nu
este deductibilã fiscal.
Codul fiscal:
e) cheltuielile fãcute în favoarea acþionarilor sau asociaþilor, altele decât
cele generate de plãþi pentru bunurile livrate sau serviciile prestate
contribuabilului, la preþul de piaþã pentru aceste bunuri sau servicii;
Norme metodologice:
43. Sunt considerate cheltuieli fãcute în favoarea participanþilor urmãtoarele:
a) cheltuielile cu amortizarea, întreþinerea ºi repararea mijloacelor de
transport utilizate de cãtre participanþi, în favoarea acestora;
b) bunurile, mãrfurile ºi serviciile acordate participanþilor, precum ºi
lucrãrile executate în favoarea acestora;
c) cheltuielile cu chiria ºi întreþinerea spaþiilor puse la dispoziþie acestora;
d) alte cheltuieli în favoarea acestora.
Codul fiscal:
f) cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la bazã un document
justificativ, potrivit legii, prin care sã se facã dovada efectuãrii operaþiunii
sau intrãrii în gestiune, dupã caz, potrivit normelor;
Norme metodologice:
44. Înregistrãrile în evidenþa contabilã se fac cronologic ºi sistematic, pe
baza înscrisurilor ce dobândesc calitatea de document justificativ care
angajeazã rãspunderea persoanelor care l-au întocmit, conform reglementãrilor
contabile în vigoare.
Codul fiscal:
h) cheltuielile determinate de diferenþele nefavorabile de valoare a titlurilor
de participare la persoanele juridice la care se deþin participaþii, precum ºi
de diferenþele nefavorabile de valoare aferente obligaþiunilor emise pe termen
lung, cu excepþia celor determinate de vânzarea-cesionarea acestora;
Norme metodologice:
45. Cheltuielile reprezentând pierderi de valoare a titlurilor de participare,
ca urmare a reducerii valorii capitalului social la societatea comercialã la
care se deþin titlurile de participare sau ca urmare a modificãrii cotaþiei pe
piaþa bursierã, sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil.
46. Nu intrã sub incidenþa acestor prevederi cheltuielile reprezentând valoarea
titlurilor de participare tranzacþionate sau cesionate.
47. În cazul vânzãrii titlurilor de participare, profitul impozabil se determinã
ca diferenþã între valoarea obþinutã în urma vânzãrii ºi valoarea nominalã în
cazul primei vânzãri sau costul de achiziþie ori valoarea fiscalã definitã
potrivit art. 27 din Codul fiscal, dupã caz. La scoaterea din gestiune a
titlurilor de participare se poate utiliza una dintre metodele folosite pentru
scoaterea din evidenþã a stocurilor.
Codul fiscal:
m) cheltuielile cu serviciile de management, consultanþã, asistenþã sau alte
prestãri de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea
prestãrii acestora în scopul desfãºurãrii activitãþii proprii ºi pentru care nu
sunt încheiate contracte;
Norme metodologice:
48. Pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanþã,
asistenþã sau alte prestãri de servicii trebuie sã se îndeplineascã cumulativ
urmãtoarele condiþii:
- serviciile trebuie sã fie efectiv prestate, sã fie executate în baza unui
contract care sã cuprindã date referitoare la prestatori, termene de execuþie,
precizarea serviciilor prestate, precum ºi tarifele percepute, respectiv
valoarea totalã a contractului, iar defalcarea cheltuielilor de aceastã naturã
sã se facã pe întreaga duratã de desfãºurare a contractului sau pe durata
realizãrii obiectului contractului; prestarea efectivã a serviciilor se
justificã prin: situaþii de lucrãri, procese-verbale de recepþie, rapoarte de
lucru, studii de fezabilitate, de piaþã sau orice alte materiale
corespunzãtoare;
- contribuabilul trebuie sã dovedeascã necesitatea efectuãrii cheltuielilor prin
specificul activitãþilor desfãºurate.
49. Pentru servicii de management, consultanþã ºi asistenþã tehnicã prestate de
nerezidenþii afiliaþi contribuabilului, la analiza tranzacþiilor pentru
determinarea deductibilitãþii cheltuielilor trebuie sã se aibã în vedere ºi
principiile din comentariul la articolul 9 privind impunerea întreprinderilor
asociate din Convenþia-model cu privire la impozitele pe venit ºi impozitele pe
capital. Analiza trebuie sã aibã în vedere:
(i) pãrþile implicate;
(ii) natura serviciilor prestate;
(iii) elementele de recunoaºtere a cheltuielilor ºi veniturilor pe baza
documentelor justificative care sã ateste prestarea acestor servicii.
Codul fiscal:
Provizioane ºi rezerve
Art. 22 - (1) Contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor ºi
provizioanelor, numai în conformitate cu prezentul articol, astfel:
a) rezerva legalã este deductibilã în limita unei cote de 5% aplicatã asupra
profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se
scad veniturile neimpozabile ºi se adaugã cheltuielile aferente acestor venituri
neimpozabile, pânã ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social
subscris ºi vãrsat sau din patrimoniu, dupã caz, potrivit legilor de organizare
ºi funcþionare. În cazul în care aceasta este utilizatã pentru acoperirea
pierderilor sau este distribuitã sub orice formã, reconstituirea ulterioarã a
rezervei nu mai este deductibilã la calculul profitului impozabil. Prin
excepþie, rezerva constituitã de persoanele juridice care furnizeazã utilitãþi
societãþilor comerciale care se restructureazã, se reorganizeazã sau se
privatizeazã poate fi folositã pentru acoperirea pierderilor de valoare a
pachetului de acþiuni obþinut în urma procedurii de conversie a creanþelor, iar
sumele destinate reconstituirii ulterioare a acesteia sunt deductibile la
calculul profitului impozabil;
Norme metodologice:
50. Cota de 5% reprezentând rezerva prevãzutã la art. 22 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal se aplicã asupra diferenþei dintre totalul veniturilor, din care se
scad veniturile neimpozabile, ºi totalul cheltuielilor, din care se scad
cheltuielile cu impozitul pe profit curent ºi amânat ºi cheltuielile aferente
veniturilor neimpozabile, înregistrate în contabilitate. Rezerva se calculeazã
cumulat de la începutul anului ºi este deductibilã la calculul profitului
impozabil lunar sau trimestrial, dupã caz. În veniturile neimpozabile care se
scad la determinarea bazei de calcul pentru rezervã sunt incluse veniturile
prevãzute la art. 20 din Codul fiscal, cu excepþia celor prevãzute la lit. e)
din acelaºi articol. Rezervele astfel constituite se completeazã sau se
diminueazã în funcþie de nivelul profitului contabil din perioada de calcul.
51. În cazul în care aceastã rezervã este utilizatã pentru acoperirea
pierderilor sau este distribuitã sub orice formã, rezerva reconstituitã ulterior
acestei utilizãri în aceeaºi limitã nu mai este deductibilã la calculul
profitului impozabil.
Codul fiscal:
b) provizioanele pentru garanþii de bunã execuþie acordate clienþilor;
Norme metodologice:
52. Provizioanele pentru garanþii de bunã execuþie acordate clienþilor se
constituie trimestrial numai pentru bunurile livrate, lucrãrile executate ºi
serviciile prestate în cursul trimestrului respectiv pentru care se acordã
garanþie în perioadele urmãtoare, la nivelul cotelor prevãzute în contractele
încheiate sau la nivelul procentelor de garantare prevãzut în tariful lucrãrilor
executate ori serviciilor prestate.
Pentru lucrãrile de construcþii care necesitã garanþii de bunã execuþie, conform
prevederilor din contractele încheiate, astfel de provizioane se constituie
trimestrial, în limita cotelor prevãzute în contracte, cu condiþia reflectãrii
integrale la venituri a valorii lucrãrilor executate ºi confirmate de beneficiar
pe baza situaþiilor de lucrãri.
Înregistrarea la venituri a provizioanelor constituite pentru garanþiile de bunã
execuþie se face pe mãsura efectuãrii cheltuielilor cu remedierile sau la
expirarea perioadei de garanþie înscrise în contract.
Aceleaºi prevederi se aplicã ºi în cazul provizioanelor pentru garanþii de bunã
execuþie a contractelor externe, acordate în condiþiile legii producãtorilor ºi
prestatorilor de servicii, în cazul exporturilor complexe, proporþional cu cota
de participare la realizarea acestora, cu condiþia ca acestea sã se regãseascã
distinct în contractele încheiate sau în tariful lucrãrilor executate ºi în
facturile emise.
Prin export complex se înþelege exportul de echipamente, instalaþii sau pãrþi de
instalaþii, separat ori împreunã cu tehnologii, licenþe, know-how, asistenþã
tehnicã, proiectare, construcþii-montaj, lucrãri de punere în funcþiune ºi
recepþie, precum ºi piesele de schimb ºi materialele aferente, definite în
conformitate cu actele normative în vigoare.
Sunt considerate exporturi complexe lucrãrile geologice de proiectare-explorare,
lucrãrile de exploatare pentru zãcãminte minerale, construcþii de reþele
electrice, executarea de foraje de sonde, construcþii de schele, de instalaþii
ºi conducte de transport, de depozitare ºi de distribuire a produselor
petroliere ºi a gazelor naturale, precum ºi realizarea de nave complete, de
obiective în domeniile agriculturii, îmbunãtãþirilor funciare, amenajãrilor
hidrotehnice, silvice, organizarea exploatãrilor forestiere ºi altele asemenea,
definite în conformitate cu actele normative în vigoare.
Codul fiscal:
c) provizioanele constituite în limita unui procent de 20% începând cu data de 1
ianuarie 2004, 25% începând cu data de 1 ianuarie 2005, 30% începând cu data de
1 ianuarie 2006, din valoarea creanþelor asupra clienþilor, înregistrate de
cãtre contribuabili, altele decât cele prevãzute la lit. d), f), g) ºi i), care
îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiþii:
1. sunt înregistrate dupã data de 1 ianuarie 2004;
2. sunt neîncasate într-o perioadã ce depãºeºte 270 de zile de la data
scadenþei;
3. nu sunt garantate de altã persoanã;
4. sunt datorate de o persoanã care nu este persoanã afiliatã contribuabilului;
5. au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului.
Norme metodologice:
53. Creanþele asupra clienþilor reprezintã sumele datorate de clienþii interni
ºi externi pentru produse, semifabricate, materiale, mãrfuri etc. vândute,
lucrãri executate ºi servicii prestate, pe bazã de facturi, înregistrate dupã 1
ianuarie 2004 ºi neîncasate într-o perioadã ce depãºeºte 270 de zile de la data
scadenþei.
Diminuarea sau anularea provizioanelor se efectueazã prin trecerea acestora pe
venituri în cazul încasãrii creanþei, proporþional cu valoarea încasatã sau
înregistrarea acesteia pe cheltuieli.
În cazul creanþelor în valutã, provizionul este deductibil la nivelul valorii
influenþate cu diferenþele de curs favorabile sau nefavorabile ce apar cu ocazia
evaluãrii acestora.
Codul fiscal:
e) rezervele constituite de societãþile comerciale bancare sau alte instituþii
de credit autorizate, precum ºi de societãþile de credit ipotecar, potrivit
legilor de organizare ºi funcþionare;
Norme metodologice:
54. Rezervele deductibile din punct de vedere fiscal, inclusiv fondul pentru
riscuri bancare generale, în cazul bãncilor, precum ºi în cazul sucursalelor din
România ale bãncilor, persoane juridice strãine, se calculeazã lunar în cotele
ºi în limitele prevãzute de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu
modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Codul fiscal:
g) rezervele legale ºi provizioanele constituite de Banca Naþionalã a României,
în conformitate cu legislaþia în vigoare;
Norme metodologice:
55. Rezervele legale se constituie lunar din profitul Bãncii Naþionale a
României, în cotele ºi în limitele stabilite, conform legii.
Codul fiscal:
h) rezervele tehnice constituite de societãþile de asigurare ºi reasigurare,
potrivit prevederilor legale de organizare ºi funcþionare. Pentru contractele de
asigurare cedate în reasigurare, rezervele se diminueazã astfel încât nivelul
acestora sã acopere partea de risc care rãmâne în sarcina asigurãtorului, dupã
deducerea reasigurãrii;
Norme metodologice:
56. În cazul societãþilor din domeniul asigurãrilor ºi reasigurãrilor sunt
deductibile rezervele tehnice calculate conform prevederilor Legii nr. 32/2000
privind societãþile de asigurare ºi supravegherea asigurãrilor, cu modificãrile
ºi completãrile ulterioare. Conform dispoziþiilor acestei legi rezervele de
prime ºi de daune se constituie din cote-pãrþi corespunzãtoare sumelor aferente
riscurilor neexpirate în anul în care s-au încasat primele.
Codul fiscal:
(2) Contribuabilii autorizaþi sã desfãºoare activitate în domeniul exploatãrii
zãcãmintelor naturale sunt obligaþi sã înregistreze în evidenþa contabilã ºi sã
deducã provizioane pentru refacerea terenurilor afectate ºi pentru redarea
acestora în circuitul economic, silvic sau agricol, în limita unei cote de 1%
aplicate asupra diferenþei dintre veniturile ºi cheltuielile din exploatare, pe
toatã durata de funcþionare a exploatãrii zãcãmintelor naturale.
Norme metodologice:
57. Provizioanele prevãzute la art. 22 alin. (2) din Codul fiscal sunt
obligatorii pentru contribuabilii care au ca domeniu de activitate exploatarea
de resurse minerale, gaze naturale ºi pentru titularii acordurilor petroliere.
Codul fiscal:
(6) Sumele înregistrate în conturi de rezerve legale ºi rezerve reprezentând
facilitãþi fiscale nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau
pentru acoperirea pierderilor. În cazul în care nu sunt respectate prevederile
prezentului alineat, asupra acestor sume se recalculeazã impozitul pe profit ºi
se stabilesc dobânzi ºi penalitãþi de întârziere, de la data aplicãrii
facilitãþii respective, potrivit legii. Nu se supun impozitãrii rezervele din
influenþe de curs valutar aferente aprecierii disponibilitãþilor în valutã,
constituite potrivit legii, înregistrate de societãþi comerciale bancare -
persoane juridice române ºi sucursalele bãncilor strãine, care îºi desfãºoarã
activitatea în România.
Norme metodologice:
58. Intrã sub incidenþa art. 22 alin. (6) din Codul fiscal urmãtoarele sume
înregistrate în conturi de rezerve sau surse proprii de finanþare, în
conformitate cu reglementãrile privind impozitul pe profit:
a) sumele reprezentând diferenþele nete rezultate din evaluarea disponibilului
în devize, în conformitate cu actele normative în vigoare, care au fost
neimpozabile;
b) scutirile ºi reducerile de impozit pe profit aplicate asupra profitului
investit potrivit prevederilor legii, inclusiv suma profitului investit,
diferenþa dintre cota redusã de impozit pentru exportul de bunuri ºi/sau
servicii ºi cota standard, precum ºi cele prevãzute în legi speciale.
Codul fiscal:
Cheltuieli cu dobânzile ºi diferenþe de curs valutar
Art. 23. - (1) Cheltuielile cu dobânzile sunt integral deductibile în cazul în
care gradul de îndatorare a capitalului este mai mic decât unu. Gradul de
îndatorare a capitalului se determinã ca raport între capitalul împrumutat cu
termen de rambursare peste un an ºi capitalul propriu, ca medie a valorilor
existente la începutul anului ºi sfârºitul perioadei pentru care se determinã
impozitul pe profit. Prin capitalul împrumutat se înþelege totalul creditelor ºi
împrumuturilor cu termen de rambursare peste un an, potrivit clauzelor
contractuale. Începând cu data de 1 ianuarie 2006, cheltuielile cu dobânzile
sunt integral deductibile, în cazul în care gradul de îndatorare a capitalului
este mai mic decât trei.
(2) În cazul în care gradul de îndatorare a capitalului este peste unu inclusiv,
cheltuielile cu dobânzile ºi cu pierderea netã din diferenþele de curs valutar
sunt deductibile pânã la nivelul sumei veniturilor din dobânzi, plus 10% din
celelalte venituri ale contribuabilului. Cheltuielile cu dobânzile ºi cu
pierderea netã din diferenþele de curs valutar rãmase nedeductibile se
reporteazã în perioada urmãtoare, în aceleaºi condiþii, pânã la deductibilitatea
integralã a acestora.
(3) În cazul în care cheltuielile din diferenþele de curs valutar ale
contribuabilului depãºesc veniturile din diferenþele de curs valutar, diferenþa
va fi tratatã ca o cheltuialã cu dobânda, potrivit alin. (1) ºi (2),
deductibilitatea acestei diferenþe fiind supusã limitãrilor prevãzute în aceste
alineate. Cheltuielile din diferenþele de curs valutar, care se limiteazã
potrivit prezentului alineat, sunt cele aferente împrumuturilor luate în calcul
la determinarea gradului de îndatorare a capitalului.
(4) Dobânzile ºi pierderile din diferenþe de curs valutar, în legãturã cu
împrumuturile obþinute direct sau indirect de la bãnci internaþionale de
dezvoltare ºi organizaþii similare, menþionate în norme, ºi cele care sunt
garantate de stat nu intrã sub incidenþa prevederilor prezentului articol.
(5) În cazul împrumuturilor obþinute de la alte entitãþi, cu excepþia
societãþilor comerciale bancare române sau strãine, sucursalelor bãncilor
strãine, cooperativelor de credit, a societãþilor de leasing pentru operaþiuni
de leasing, a societãþilor de credit ipotecar ºi a persoanelor juridice care
acordã credite potrivit legii, dobânzile deductibile sunt limitate la:
a) nivelul ratei dobânzilor de referinþã a Bãncii Naþionale a României,
corespunzãtoare ultimei luni din trimestru, pentru împrumuturile în lei, ºi
b) nivelul ratei dobânzii anuale de 9%, pentru împrumuturile în valutã. Acest
nivel al ratei dobânzii se aplicã la determinarea profitului impozabil aferent
anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile în valutã se va
actualiza prin hotãrâre a Guvernului.
(6) Limita prevãzutã la alin. (5) se aplicã separat pentru fiecare împrumut,
înainte de aplicarea prevederilor alin. (1) ºi (2).
(7) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplicã societãþilor comerciale bancare,
persoane juridice române, sucursalelor bãncilor strãine care îºi desfãºoarã
activitatea în România, societãþilor de leasing pentru operaþiunile de leasing,
societãþilor de credit ipotecar, precum ºi instituþiilor de credit.
(8) În cazul unei persoane juridice strãine care îºi desfãºoarã activitatea
printr-un sediu permanent în România, prevederile prezentului articol se aplicã
prin luarea în considerare a capitalului propriu.
Norme metodologice:
59. În vederea determinãrii valorii deductibile a cheltuielilor cu dobânzile se
efectueazã mai întâi ajustãrile conform art. 23 alin. (5) din Codul fiscal.
Valoarea cheltuielilor cu dobânzile care excedeazã nivelului de deductibilitate
permis conform art. 23 alin. (5) este consideratã nedeductibilã, fãrã a mai fi
luatã în calcul în perioadele urmãtoare.
60. În cazul în care capitalul propriu are o valoare negativã sau gradul de
îndatorare este mai mare ori egal cu 1, contribuabilul aplicã limitarea
prevãzutã la art. 23 alin. (2) din Codul fiscal.
61. Intrã sub incidenþa art. 23 alin. (3) din Codul fiscal pierderea netã din
diferenþe de curs valutar aferente capitalului împrumutat.
62. Instituþiile de credit, în sensul art. 23 alin. (7) din Codul fiscal, sunt
cele autorizate, potrivit legii, de Banca Naþionalã a României. În sensul art.
23 alin. (5) din Codul fiscal, prin persoane juridice care acordã credite
potrivit legii se înþelege persoanele juridice care sunt autorizate sã acorde
credite prin legi speciale de înfiinþare.
63. Gradul de îndatorare al capitalului se determinã ca raport între capitalul
împrumutat ºi capitalul propriu. Prin capital împrumutat se înþelege totalul
creditelor ºi împrumuturilor cu termen de rambursare peste un an de la data
semnãrii contractului, respectiv credite bancare, împrumuturi de la instituþii
financiare, împrumuturi de la acþionari, asociaþi sau alte persoane, credite
furnizori.
64. Capitalul propriu cuprinde capitalul social, rezervele legale, alte rezerve,
profitul nedistribuit, rezultatul exerciþiului ºi alte elemente de capital
propriu constituite potrivit reglementãrilor legale. În cazul sediilor
permanente, capitalul propriu cuprinde capitalul de dotare pus la dispoziþie de
societatea principalã pentru desfãºurarea activitãþii în România, potrivit
documentelor de autorizare, rezervele legale, alte rezerve, rezultatul
exerciþiului ºi alte elemente de capital propriu constituite potrivit
reglementãrilor legale.
Capital împrumutatGradul de îndatorare = ──Capital propriu
65. Pentru calculul deductibilitãþii cheltuielilor cu dobânzile se au în vedere
urmãtoarele:
a) Pentru împrumuturile angajate de la alte entitãþi, cu excepþia societãþilor
bancare române sau strãine, sucursalelor bãncilor strãine, cooperativelor de
credit, a societãþilor de leasing pentru operaþiuni de leasing, a societãþilor
de credit ipotecar ºi a persoanelor juridice care acordã credite potrivit legii,
se aplicã limita prevãzutã la art. 23 alin. (5) din Codul fiscal, indiferent de
perioada în care au fost contractate.
b) În scopul aplicãrii art. 23 alin. (5) din Codul fiscal, nivelul ratei
dobânzii de referinþã, recunoscutã la calculul profitului impozabil, este cea
din ultima lunã a trimestrului pentru care se calculeazã impozitul pe profit,
publicatã de Banca Naþionalã a României în Monitorul Oficial al României, Partea
I;
c) Modul de calcul al dobânzii, conform art. 23 alin. (5) din Codul fiscal, va
fi cel corespunzãtor modului de calcul al dobânzii aferente împrumuturilor.
d) Rezultatul exerciþiului luat în calcul la determinarea capitalului propriu
pentru sfârºitul perioadei este cel înregistrat de contribuabil înainte de
calculul impozitului pe profit.
66. Cheltuielile cu dobânzile însumate cu pierderea netã din diferenþele de curs
valutar aferente împrumuturilor cu termen de rambursare mai mare de un an, luate
în considerare la calculul gradului de îndatorare, sunt deductibile la
determinarea profitului impozabil în limitele prevãzute la art. 23 alin. (2) din
Codul fiscal.
67. În cazul leasingului financiar, utilizatorul nu aplicã limita prevãzutã la
art. 23 alin. (5) din Codul fiscal.
68. În vederea determinãrii impozitului pe profit, gradul de îndatorare se
calculeazã ca raport între media capitalului împrumutat ºi media capitalului
propriu. Pentru calculul acestor medii se folosesc valorile existente la
începutul anului ºi la sfârºitul perioadei pentru care se determinã impozitul pe
profit, dupã cum urmeazã:
În cazul în care gradul de îndatorare astfel determinat este mai mic decât 1,
cheltuielile cu dobânzile ºi cu pierderea netã de curs valutar sunt deductibile
integral dupã ce s-au efectuat ajustãrile prevãzute la art. 23 alin. (5) din
Codul fiscal.
Dacã gradul de îndatorare astfel determinat este 1 sau mai mare decât 1, suma
cheltuielilor cu dobânzile ºi cu pierderea netã din diferenþe de curs valutar
este deductibilã numai în limita urmãtoarei sume: venitul din dobânzi al
contribuabilului plus 10% din celelalte venituri impozabile ale acestuia.
Celelalte venituri nu includ: veniturile din dobânzi, veniturile din diferenþe
de curs valutar, veniturile înregistrate în conturile 711, 721 ºi 722, precum ºi
eventualele venituri rezultate din operaþiuni care au ca scop majorarea limitei
prevãzute în art. 23 alin. (2) din Codul fiscal.
69. Cheltuielile rãmase nedeductibile dupã aplicarea prevederilor art. 23 alin.
(2) din Codul fiscal sunt reportate în perioada urmãtoare ºi sunt tratate din
punct de vedere fiscal ca fiind cheltuieli ale perioadei respective, urmând sã
devinã subiect al limitãrii aplicabile în acea perioadã.
70. În sensul prevederilor art. 23 alin. (4) din Codul fiscal, prin bãnci
internaþionale de dezvoltare se înþelege:
- Banca Internaþionalã pentru Reconstrucþie ºi Dezvoltare (BIRD), Corporaþia
Financiarã Internaþionalã (CFI) ºi Asociaþia pentru Dezvoltare Internaþionalã
(ADI);
- Banca Europeanã de Investiþii (BEI);
- Banca Europeanã pentru Reconstrucþie ºi Dezvoltare (BERD);
- bãnci ºi organizaþii de cooperare ºi dezvoltare regionalã similare.
Prin împrumut garantat de stat se înþelege împrumutul garantat de stat potrivit
Legii datoriei publice nr. 81/1999.
Codul fiscal:
Amortizarea fiscalã
Art. 24 [...]
(8) În cazul metodei de amortizare degresivã, amortizarea se calculeazã prin
multiplicarea cotelor de amortizare liniarã cu unul dintre coeficienþii
urmãtori:
a) 1,5, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix amortizabil este între
2 ºi 5 ani;
b) 2,0, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix amortizabil este între
5 ºi 10 ani;
c) 2,5, dacã durata normalã de utilizare a mijlocului fix amortizabil este mai
mare de 10 ani.
Norme metodologice:
71. Exemplu de calcul al amortizãrii prin utilizarea regimului de amortizare
degresivã. Pentru un mijloc fix se dau urmãtoarele date:
- valoarea de intrare: 350.000.000 lei;
- durata normalã de funcþionare conform catalogului: 10 ani;
- cota anualã de amortizare: 100/10 = 10%;
- cota anualã de amortizare degresivã: 10% x 2,0 = 20%;
Amortizarea anualã se va calcula astfel:
Codul fiscal:
Contracte de leasing
Art. 25. - (1) În cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct
de vedere fiscal ca proprietar, în timp ce în cazul leasingului operaþional,
locatorul are aceastã calitate. Amortizarea bunului care face obiectul unui
contract de leasing se face de cãtre utilizator, în cazul leasingului financiar,
ºi de cãtre locator, în cazul leasingului operaþional, cheltuielile fiind
deductibile, potrivit art. 24.
(2) În cazul leasingului financiar utilizatorul deduce dobânda, iar în cazul
leasingului operaþional locatorul deduce chiria (rata de leasing).
Norme metodologice:
72. Încadrarea operaþiunilor de leasing se realizeazã avându-se în vedere
prevederile art. 7 alin. (1) pct. 7 ºi 8 din Codul fiscal ºi clauzele
contractului de leasing.
Codul fiscal:
Pierderi fiscale
Art. 26. - (1) Pierderea anualã, stabilitã prin declaraþia de impozit pe profit,
se recupereazã din profiturile impozabile obþinute în urmãtorii 5 ani
consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua în ordinea înregistrãrii
acestora, la fiecare termen de platã a impozitului pe profit, potrivit
prevederilor legale în vigoare din anul înregistrãrii acestora.
(2) Pierderea fiscalã înregistratã de contribuabilii care îºi înceteazã
existenþa prin divizare sau fuziune nu se recupereazã de cãtre contribuabilii
nou-înfiinþaþi sau de cãtre cei care preiau patrimoniul societãþii absorbite,
dupã caz.
(3) În cazul persoanelor juridice strãine, prevederile alin. (1) se aplicã
luându-se în considerare numai veniturile ºi cheltuielile atribuibile sediului
permanent în România.
(4) Contribuabilii care au fost obligaþi la plata unui impozit pe venit ºi care
anterior au realizat pierdere fiscalã, intrã sub incidenþa prevederilor alin.
(1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de
prezentul titlu. Aceastã pierdere se recupereazã pe perioada cuprinsã între data
înregistrãrii pierderii fiscale ºi limita celor 5 ani.
Norme metodologice:
73. Recuperarea pierderilor fiscale anuale se face în ordinea înregistrãrii
acestora, la fiecare termen de platã a impozitului pe profit, potrivit
prevederilor legale în vigoare din anul înregistrãrii acestora.
74. Pierderea fiscalã reprezintã suma înregistratã în declaraþia de impunere a
anului precedent.
75. În cazul în care recuperarea pierderii contabile se face din rezervele
legale, constituite din profit înainte de impozitare, reconstituirea ulterioarã
a rezervei legale nu va mai fi o sumã deductibilã la calculul profitului
impozabil.
76. Persoana juridicã din al cãrei patrimoniu se desprinde o parte în urma unei
operaþiuni de divizare ºi care îºi continuã existenþa ca persoanã juridicã
recupereazã partea din pierderea fiscalã înregistratã înainte de momentul în
care operaþiunea de divizare produce efecte, proporþional cu drepturile ºi
obligaþiile menþinute de persoana juridicã respectivã.
77. În cazul fuziunii prin absorbþie pierderea fiscalã rezultatã din declaraþia
de impunere a persoanei juridice absorbante, declaratã pânã la data înscrierii
la registrul comerþului a menþiunii privind majorarea capitalului social, se
recupereazã potrivit prevederilor din lege.
Codul fiscal:
Reorganizãri, lichidãri ºi alte transferuri de active ºi titluri de participare
Art. 27. - (1) În cazul contribuþiilor cu active la capitalul unei persoane
juridice în schimbul unor titluri de participare la aceastã persoanã juridicã se
aplicã urmãtoarele reguli:
a) contribuþiile nu sunt transferuri impozabile în înþelesul prevederilor
prezentului titlu ºi al prevederilor titlului III;
b) valoarea fiscalã a activelor primite de persoana juridicã este egalã cu
valoarea fiscalã a acelor active la persoana care contribuie cu activul;
c) valoarea fiscalã a titlurilor de participare primite de persoana care
contribuie cu activele este egalã cu valoarea fiscalã a activelor aduse drept
contribuþie de cãtre persoana respectivã.
Norme metodologice:
78. În sensul dispoziþiilor art. 27 alin. (1) din Codul fiscal, o persoanã
juridicã poate participa cu active la una sau mai multe persoane juridice
existente sau care iau astfel fiinþã, prin constituirea sau majorarea
capitalului social al acestora primind în schimb titluri de participare ale
societãþilor respective. Contribuþiile cu active la capitalul social al unei
persoane juridice în schimbul unor titluri de participare la aceastã persoanã
juridicã nu sunt luate în calcul la determinarea profitului impozabil.
79. În cazul în care pentru contribuþia cu active se datoreazã taxa pe valoarea
adãugatã potrivit dispoziþiilor titlului VI din Codul fiscal, iar beneficiarul
aportului nu poate exercita dreptul de deducere pentru aceasta, valoarea
fiscalã, în sensul art. 27 alin. (1) din Codul fiscal, se majoreazã cu taxa pe
valoarea adãugatã.
Codul fiscal:
(2) Distribuirea de active de cãtre o persoanã juridicã românã cãtre
participanþii sãi, fie sub formã de dividend, fie ca urmare a operaþiunii de
lichidare, se trateazã ca transfer impozabil, exceptându-se cazurile prevãzute
la alin. (3).
Norme metodologice:
80. Distribuirea de active de cãtre o persoanã juridicã românã cãtre
participanþii sãi se poate realiza în cazul lichidãrii.
81. Profitul impozabil în cazul lichidãrii se calculeazã ca diferenþã între
veniturile ºi cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate
cumulat de la începutul anului fiscal, luându-se în calcul: profitul din
lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele
înregistrate în conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut ºi
care nu au fost impozitate la data constituirii, alte elemente similare
veniturilor ºi cheltuielilor.
82. La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care îºi
înceteazã existenþa în urma operaþiunilor de lichidare nu sunt impozitate
rezervele constituite din profitul net, inclusiv sumele aferente unor reduceri
ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finanþare pe parcursul
perioadei de funcþionare, potrivit legii, acestea fiind tratate în conformitate
cu prevederile art. 22. Acelaºi tratament se aplicã ºi rezervelor constituite
din diferenþe de curs favorabile capitalului social în devize sau din evaluarea,
în conformitate cu actele normative în vigoare, a disponibilului în devize, dacã
legea nu prevede altfel.
83. Impozitul pe dividende se determinã dupã calculul profitului impozabil, se
reþine ºi se vireazã, pentru urmãtoarele elemente:
- profit obþinut în urma operaþiunii de lichidare a societãþilor comerciale;
- capital social majorat prin utilizarea unor elemente de capitaluri proprii
(diferenþe provenite din reevaluarea imobilizãrilor ºi a stocurilor, potrivit
legii, sume înregistrate la rezerve din diferenþe de curs valutar etc.);
- capitaluri proprii constituite din profitul brut, potrivit prevederilor legale
(rezerve legale, reduceri sau scutiri de impozit pe profit pentru profitul
reinvestit etc.);
- capitaluri proprii constituite în conformitate cu prevederile legale, fãrã ca
sumele cuprinse în capitaluri sã fie evidenþiate în prealabil la venituri
(diferenþe provenite din reevaluarea imobilizãrilor, diferenþe de curs valutar
din evaluarea disponibilitãþilor în valutã, diferenþe din aplicarea cotei reduse
pentru activitatea de export, subvenþii pentru investiþii etc.).
84. Pentru elementele de capital propriu, constituite din profitul net (rezerva
statutarã, alte rezerve, profitul net realizat în exerciþiile precedente a cãrui
repartizare a fost amânatã etc.), se calculeazã ºi se vireazã numai impozit pe
dividende.
Codul fiscal:
(3) Prevederile prezentului articol se aplicã urmãtoarelor operaþiuni de
reorganizare, dacã acestea nu au ca principal obiectiv evaziunea fiscalã sau
evitarea plãþii impozitelor:
a) fuziunea între douã sau mai multe persoane juridice române, în cazul în care
participanþii la oricare persoanã juridicã care fuzioneazã primesc titluri de
participare la persoana juridicã succesoare;
b) divizarea unei persoane juridice române în douã sau mai multe persoane
juridice române, în cazul în care participanþii la persoana juridicã iniþialã
beneficiazã de o distribuire proporþionalã a titlurilor de participare la
persoanele juridice succesoare;
Norme metodologice:
85. În înþelesul art. 27 alin. (3) lit. a) ºi b) din Codul fiscal, operaþiunile
de fuziune ºi divizare sunt reglementate prin Legea nr. 31/1990 privind
societãþile comerciale, republicatã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Codul fiscal:
c) achiziþionarea de cãtre o persoanã juridicã românã a tuturor activelor ºi
pasivelor aparþinând uneia sau mai multor activitãþi economice ale altei
persoane juridice române, numai în schimbul unor titluri de participare;
Norme metodologice:
86. Prevederea de la art. 27 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal are în vedere
transferul unei pãrþi din activul unei societãþi (transmiþãtoare) cãtre una sau
mai multe societãþi (beneficiare) existente sau care iau astfel fiinþã, în
schimbul atribuirii de titluri de participare ale societãþilor beneficiare.
Codul fiscal:
CAPITOLUL III
Aspecte fiscale internaþionale
Veniturile unui sediu permanent
Art. 29. [...]
(2) Profitul impozabil se determinã în conformitate cu regulile stabilite în
capitolul II al prezentului titlu, în urmãtoarele condiþii:
a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se includ în
veniturile impozabile;
b) numai cheltuielile efectuate în scopul obþinerii acestor venituri se includ
în cheltuielile deductibile;
c) cheltuielile de conducere ºi cheltuielile generale de administrare,
indiferent de locul în care s-au efectuat, decontate de persoana juridicã
strãinã ºi înregistrate de sediul permanent, sunt deductibile în limita a 10%
din veniturile salariale ale angajaþilor sediului permanent.
Norme metodologice:
87. Prin angajaþi ai sediului permanent se înþelege persoanele angajate cu
contract individual de muncã în condiþiile legii.
Codul fiscal:
(3) Profitul impozabil al sediului permanent se determinã prin tratarea sediului
permanent ca persoanã separatã ºi prin utilizarea regulilor preþurilor de
transfer la stabilirea preþului de piaþã al unui transfer fãcut între persoana
juridicã strãinã ºi sediul sãu permanent.
(4) Înainte de a desfãºura activitate printr-un sediu permanent în România,
reprezentantul legal la persoanei juridice strãine prevãzute la alin. (1)
trebuie sã înregistreze sediul permanent la autoritatea fiscalã competentã.
Norme metodologice:
88. Persoanele juridice strãine care desfãºoarã activitãþile menþionate la art.
8 alin. (3) din Codul fiscal datoreazã impozit pe profit de la începutul
activitãþii, în mãsura în care se determinã depãºirea duratei legale de 6 luni
sau termenele prevãzute în convenþiile de evitare a dublei impuneri, dupã caz.
În situaþia în care nu se determinã înainte de sfârºitul anului fiscal dacã
activitãþile din România vor fi pe o duratã suficientã pentru a deveni un sediu
permanent, veniturile acelui an fiscal vor fi luate în considerare în urmãtorul
an fiscal, în situaþia în care durata specificatã este depãºitã.
89. Profiturile ce urmeazã a fi atribuite unui sediu permanent sunt acelea pe
care sediul permanent le-ar fi realizat dacã, în loc de a derula afaceri cu
persoana juridicã nerezidentã al cãrei sediu permanent este, ar fi derulat
afaceri cu o persoanã juridicã separatã. La stabilirea preþului de piaþã al
transferurilor efectuate între persoana juridicã strãinã ºi sediul sãu permanent
se utilizeazã regulile preþurilor de transfer.
Codul fiscal:
Credit fiscal
Art. 31. - (1) Dacã o persoana juridicã românã obþine venituri dintr-un stat
strãin prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu
reþinere la sursã ºi veniturile sunt impozitate atât în România, cât ºi în
statul strãin, atunci impozitul plãtit cãtre statul strãin, fie direct, fie
indirect prin reþinerea ºi virarea de o altã persoanã, se deduce din impozitul
pe profit ce se determinã potrivit prevederilor prezentului titlu.
(2) Deducerea pentru impozitele plãtite cãtre un stat strãin într-un an fiscal
nu poate depãºi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de impozit pe
profit prevãzute la art. 17 alin. (1) la profitul impozabil obþinut în statul
strãin, determinat în conformitate cu regulile prevãzute în prezentul titlu sau
la venitul obþinut din statul strãin.
(3) Impozitul plãtit unui stat strãin este dedus, numai dacã persoana juridicã
românã prezintã documentaþia corespunzãtoare, conform prevederilor legale, din
care sã rezulte faptul cã impozitul a fost plãtit statului strãin.
Norme metodologice:
90. În aplicarea prevederilor art. 31 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de
vedere fiscal, la sfârºitul anului fiscal, operaþiunile efectuate prin
intermediul unor sedii permanente din strãinãtate ale persoanelor juridice
române, înregistrate în cursul perioadei în devize, respectiv veniturile,
cheltuielile, alte sume impozabile sau deductibile, cât ºi impozitul plãtit se
convertesc în lei prin utilizarea unei medii a cursurilor de schimb valutar,
comunicatã de Banca Naþionalã a României.
91. O persoanã juridicã românã care desfãºoarã activitãþi printr-un sediu
permanent într-un alt stat calculeazã profitul impozabil la nivelul întregii
societãþi, potrivit dispoziþiilor capitolului II, titlul II din Codul fiscal. În
scopul acordãrii creditului fiscal aferent unui sediu permanent contribuabilul
calculeazã profitul impozabil ºi impozitul pe profit aferente acelui sediu
permanent, în conformitate cu reglementãrile fiscale din România.
92. Documentul pe baza cãruia se calculeazã deducerea din impozitul pe profit
datorat în România, potrivit dispoziþiilor acestui articol, este cel care atestã
plata, confirmat de autoritatea fiscalã strãinã.
93. Limitarea prevãzutã în art. 31 alin. (2) din Codul fiscal va fi calculatã
separat pentru fiecare sursã de venit. În scopul aplicãrii acestei prevederi,
toate veniturile persoanei juridice române a cãror sursã se aflã în aceeaºi þarã
strãinã vor fi considerate ca având aceeaºi sursã. Exemplu: un contribuabil
desfãºoarã activitãþi atât în România, cât ºi în þara strãinã X unde realizeazã
venituri atât printr-un sediu permanent, cât ºi din alte surse, în mod
independent de sediul permanent.
Pentru activitatea desfãºuratã în þara strãinã X situaþia este urmãtoarea:
Pentru sediul permanent:
- profitul impozabil aferent anului 2004, conform regulilor din þara strãinã X,
100 milioane lei (în baza mediei cursurilor de schimb valutar, comunicatã de
Banca Naþionalã a României);
- impozitul pe profit pentru anul 2004, conform regulilor din þara strãinã X
(cotã de 30%), 30 milioane lei (în baza mediei cursurilor de schimb valutar,
comunicatã de Banca Naþionalã a României);
- profitul impozabil aferent anului 2004, conform regulilor din legea românã, 80
milioane lei (legislaþia românã privind impozitul pe profit permite deducerea
unor cheltuieli care nu sunt deductibile în þara strãinã X);
- impozitul pe profit pentru anul 2004, conform prevederilor din legea românã
(cotã de 25%), 20 milioane lei.
Alte venituri realizate din þara X:
- venituri din dobânzi: 100 milioane lei;
- impozit de 10% cu reþinere la sursã pentru veniturile din dobânzi: 10 milioane
lei (în baza mediei cursurilor de schimb valutar, comunicatã de Banca Naþionalã
a României).
Pentru activitatea desfãºuratã atât în România, cât ºi în þara strãinã X
situaþia este urmãtoarea:
- profit impozabil aferent anului 2004, conform regulilor din legea românã,
1.000 milioane lei (80 milioane profit impozabil al sediului permanent ºi 920
milioane profit impozabil pentru activitatea din România);
- impozit pe profit pentru anul 2004, conform regulilor din legea românã (cotã
de 25%), 250 milioane lei.
Potrivit situaþiei prezentate mai sus, suma maximã reprezentând creditul fiscal
extern ce i se poate acorda contribuabilului este de 30 milioane lei, respectiv
20 milioane lei impozit pe profit plus 10 milioane lei impozit cu reþinere la
sursã (dobânzi).
Deoarece impozitul plãtit în strãinãtate în sumã de 40 milioane lei este mai
mare decât limita maximã de 30 milioane lei care poate fi acordatã sub forma
creditului fiscal extern, contribuabilul va putea scãdea din impozitul pe
profitul întregii activitãþi (250 milioane lei) doar suma de 30 milioane lei.
Codul fiscal:
Pierderi fiscale externe
Art. 32. - (1) Orice pierdere realizatã printr-un sediu permanent din
strãinãtate este deductibilã doar din veniturile obþinute din strãinãtate.
(2) Pierderile realizate printr-un sediu permanent din strãinãtate se deduc
numai din aceste venituri, separat, pe fiecare sursã de venit. Pierderile
neacoperite se reporteazã ºi se recupereazã în urmãtorii 5 ani fiscali
consecutivi.
Norme metodologice:
94. Potrivit art. 32 din Codul fiscal, pierderile realizate din activitatea
desfãºuratã în strãinãtate printr-un sediu permanent se recupereazã numai din
veniturile impozabile realizate în strãinãtate pe fiecare sursã de venit. În
sensul aplicãrii acestei prevederi, prin sursã de venit se înþelege þara din
care s-au realizat veniturile. Recuperarea pierderii se va realiza conform
normelor prevãzute pentru aplicarea art. 26 din Codul fiscal.
Codul fiscal:
CAPITOLUL IV
Reguli speciale aplicabile vânzãrii-cesionãrii proprietãþilor
imobiliare ºi titlurilor de participare
Reguli speciale aplicabile vânzãrii-cesionãrii proprietãþilor imobiliare ºi
titlurilor de participare
Art. 33. - (1) Prevederile prezentului articol se aplicã persoanelor juridice
române ºi strãine care vând-cesioneazã proprietãþi imobiliare situate în România
sau titluri de participare deþinute la o persoanã juridicã românã.
(2) Dacã câºtigurile rezultate din vânzarea-cesionarea proprietãþilor imobiliare
situate în România ºi a titlurilor de participare deþinute la o persoanã
juridicã românã depãºesc pierderile rezultate dintr-o astfel de
vânzare-cesionare, atunci impozitul pe profit se stabileºte prin aplicarea unei
cote de 10% la diferenþa rezultatã.
(3) Pierderea rezultatã din vânzarea-cesionarea proprietãþilor imobiliare
situate în România ºi a titlurilor de participare deþinute la o persoanã
juridicã românã se recupereazã din profiturile impozabile rezultate din
operaþiuni de aceeaºi naturã, în urmãtorii 5 ani fiscali consecutivi.
(4) Câºtigul rezultat din vânzarea-cesionarea proprietãþilor imobiliare sau
titlurilor de participare este diferenþa pozitivã între:
a) valoarea realizatã din vânzarea-cesionarea unor asemenea proprietãþi
imobiliare sau titluri de participare; ºi
b) valoarea fiscalã a unor asemenea proprietãþi imobiliare sau titluri de
participare.
(5) Pierderea rezultatã dintr-o vânzare-cesionare a proprietãþilor imobiliare
sau titlurilor de participare este diferenþa negativã între:
a) valoarea realizatã din vânzare-cesionare a unor asemenea proprietãþi
imobiliare sau titluri de participare; ºi
b) valoarea fiscalã a unor asemenea proprietãþi imobiliare sau titluri de
participare.
(6) În înþelesul prevederilor alin. (4) ºi (5), valoarea realizatã din
vânzare-cesionare se reduce cu comisioanele, taxele sau alte sume plãtite,
aferente vânzãrii-cesionãrii.
(7) Valoarea fiscalã pentru proprietãþile imobiliare sau pentru titlurile de
participare se stabileºte dupã cum urmeazã:
a) în cazul proprietãþilor imobiliare, valoarea fiscalã este costul de
cumpãrare, construire sau îmbunãtãþire a proprietãþii, redus cu amortizarea
fiscalã aferentã unei astfel de proprietãþi;
b) în cazul titlurilor de participare, valoarea fiscalã este costul de achiziþie
al titlurilor de participare, inclusiv orice comisioane, taxe sau alte sume
plãtite, aferente achiziþionãrii unor astfel de titluri de participare.
(8) Prezentul articol se aplicã în cazul proprietãþilor imobiliare sau
titlurilor de participare, numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiþii:
a) contribuabilul a deþinut proprietatea imobiliarã sau titlurile de participare
pe o perioadã mai mare de doi ani;
b) persoana care achiziþioneazã proprietatea imobiliarã sau titlurile de
participare nu este persoanã afiliatã contribuabilului;
c) contribuabilul a achiziþionat proprietatea imobiliarã sau titlurile de
participare dupã 31 decembrie 2003.
Norme metodologice:
95. În vederea aplicãrii art. 33 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii
justificã perioada de deþinere a proprietãþilor imobiliare sau a titlurilor de
participare, astfel încât sã poatã determina perioada mai mare de 2 ani.
96. Persoanele juridice înscriu în registrul de evidenþã fiscalã modul de calcul
al câºtigului/pierderii rezultate din tranzacþiile efectuate cu proprietãþi
imobiliare. La fiecare termen de platã a impozitului pe profit, persoanele
juridice vor determina profitul/pierderea rezultatã, cumulat de la începutul
anului fiscal. Profitul rezultat se impune cu cota de 10%, pierderea urmând a fi
recuperatã din profiturile determinate în urmãtorii 5 ani fiscali din
câºtigurile rezultate din aceleaºi tranzacþii.
97. Bãncii Naþionale a României nu i se aplicã prevederile art. 33 din Codul
fiscal, în conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) din Codul fiscal.
Codul fiscal:
CAPITOLUL V
Plata impozitului ºi depunerea declaraþiilor fiscale
Plata impozitului
Art. 34. [...]
(3) Organizaþiile nonprofit au obligaþia de a plãti impozitul pe profit anual,
pânã la data de 15 februarie inclusiv a anului urmãtor celui pentru care se
calculeazã impozitul.
(4) Contribuabilii care obþin venituri majoritare din cultura cerealelor ºi
plantelor tehnice, pomiculturã ºi viticulturã au obligaþia de a plãti impozitul
pe profit anual, pânã la data de 15 februarie inclusiv a anului urmãtor celui
pentru care se calculeazã impozitul. [...]
(8) Persoanele juridice care înceteazã sã existe au obligaþia sã depunã
declaraþia de impunere ºi sã plãteascã impozitul pe profit cu 10 zile înainte de
data înregistrãrii încetãrii existenþei persoanei juridice la registrul
comerþului.
Norme metodologice:
98. Contribuabilii prevãzuþi la art. 34 alin. (3) ºi (4) din Codul fiscal nu
depun declaraþii trimestriale.
99. Încadrarea în activitãþile prevãzute la art. 34 alin. (4) din Codul fiscal
este cea stabilitã de Clasificarea activitãþilor din economia naþionalã - CAEN.
100. În situaþia contribuabilului care înceteazã sã existe ca persoanã juridicã
în urma efectuãrii unei operaþiuni de fuziune prin absorbþie, divizare sau
lichidare, termenul de depunere a declaraþiei privind impozitul pe profit
reprezintã ºi termen de platã a obligaþiei faþã de bugetul de stat, potrivit
prevederilor legale în vigoare.
Codul fiscal:
CAPITOLUL VII
Dispoziþii tranzitorii ºi finale
Dispoziþii tranzitorii
Art. 38. - (1) În cazul persoanelor juridice care au obþinut, înainte de 1 iulie
2003, certificatul permanent de investitor în zona defavorizatã, scutirea de
impozit pe profitul aferent investiþiilor noi se aplicã în continuare pe
perioada existenþei zonei defavorizate.
Norme metodologice:
101. În cazul contribuabililor care desfãºoarã activitãþi în zonele
defavorizate, scutirea de la plata impozitului pe profit se acordã pe baza
certificatului de investitor în zona defavorizatã, eliberat înainte de data de 1
iulie 2002 de cãtre agenþia pentru dezvoltare regionalã în a cãrei razã de
competenþã teritorialã se aflã sediul agentului economic, conform prevederilor
legale în vigoare.
102. Investiþiile noi sunt reprezentate de mijloacele fixe amortizabile create
sau achiziþionate de la terþe pãrþi, utilizate efectiv în activitatea proprie,
desfãºuratã în domeniile de interes economic, clasificate expres în anexa la
Normele metodologice pentru aplicarea Ordonanþei de urgenþã a Guvernului nr.
24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicatã, cu modificãrile
ulterioare, aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr. 728/2001, care determinã
angajarea de forþã de muncã.
103. Scutirea de la plata impozitului pe profit opereazã pe toatã durata
existenþei zonei defavorizate.
104. Profitul realizat în zonele defavorizate, rezultat din efectuarea
operaþiunilor de lichidare a investiþiei, conform legii, din vânzarea de active
corporale ºi necorporale, din câºtigurile realizate din investiþii financiare,
din desfãºurarea de activitãþi în afara zonei defavorizate, precum ºi cel
rezultat din desfãºurarea de activitãþi în alte domenii decât cele de interes
pentru zonele defavorizate sunt supuse impunerii. Partea din profitul impozabil
aferentã fiecãrei operaþiuni/activitãþi este cea care corespunde ponderii
veniturilor obþinute din aceste operaþiuni/activitãþi în volumul total al
veniturilor.
Codul fiscal:
(4) Cu excepþia prevederilor alin. (3), contribuabilii care obþin venituri din
activitãþi desfãºurate pe bazã de licenþã într-o zonã liberã au obligaþia de a
plãti impozit pe profit în cotã de 5% pentru profitul impozabil care corespunde
acestor venituri, pânã la data de 31 decembrie 2004.
Norme metodologice:
105. Pentru contribuabilii care desfãºoarã activitãþi în zonele libere pe bazã
de licenþe eliberate potrivit Legii nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere,
cu modificãrile ulterioare, profitul obþinut din aceste activitãþi este
impozitat cu cota de 5% pânã la data de 31 decembrie 2004, cu excepþia cazului
în care aceºtia intrã sub incidenþa prevederilor art. 38 alin. (3) din Codul
fiscal.
106. În cazul în care contribuabilul îºi desfãºoarã activitatea în zona liberã
prin unitãþi fãrã personalitate juridicã, acesta este obligat sã þinã evidenþã
contabilã distinctã pentru veniturile ºi cheltuielile aferente acestei
activitãþi. La determinarea profitului aferent activitãþii se iau în calcul ºi
cheltuielile de conducere ºi administrare, precum ºi alte asemenea cheltuieli,
proporþional cu veniturile obþinute în zona liberã faþã de veniturile totale
realizate de persoana juridicã.
107. Pierderea rezultatã din operaþiunile realizate în zona liberã nu se
recupereazã din profitul impozabil realizat în afara zonei, aceasta urmând sã
fie recuperatã din profiturile obþinute din aceeaºi zonã.
Codul fiscal:
(12) La calculul profitului impozabil, urmãtoarele venituri sunt neimpozabile
pânã la data de 31 decembrie 2006: [...]
b) veniturile realizate din aplicarea unei invenþii brevetate în România,
inclusiv din fabricarea produsului sau aplicarea procesului, pe o perioadã de 5
ani de la prima aplicare, calculaþi de la data începerii aplicãrii ºi cuprinºi
în perioada de valabilitate a brevetului, potrivit legii;
Norme metodologice:
108. Aplicarea unei invenþii înseamnã fabricarea produsului sau folosirea
procedeului/metodei. Procedeul include ºi utilizarea unui produs sau efectuarea
oricãrui alt act generator de profit, cum ar fi:
a) proiectarea obiectului/obiectelor unei invenþii:
1. proiect de execuþie pentru realizarea unui produs, inclusiv produsul obþinut
în mod direct prin aplicarea unui procedeu brevetat, unei instalaþii sau a
altora asemenea;
2. proiect tehnologic pentru aplicarea unui procedeu/tehnologii sau a unei
metode;
b) executarea ºi/sau experimentarea prototipului/unicatului ori a tehnologiei
care face obiectul unei invenþii;
c) executarea ºi/sau exploatarea seriei "zero" a produsului ori a
instalaþiei-pilot;
d) exploatarea obiectului unei invenþii prin realizarea pe scarã largã a
acestuia, ºi anume:
1. fabricarea produsului, cum ar fi: dispozitivul, utilajul, instalaþia,
compoziþia, respectiv produsul obþinut în mod direct prin aplicarea unui
procedeu brevetat;
2. folosirea unui procedeu, respectiv a unei tehnologii sau a unei metode,
obiect al unei invenþii;
3. folosirea unui mijloc, dispozitiv, aparat, instalaþie, obiect al unei
invenþii exclusiv pentru necesitãþile interne ale unitãþii care aplicã;
e) comercializarea rezultatelor actelor prevãzute la lit. a)-d) de cãtre
deþinãtorul de drepturi care este ºi producãtor, dacã aceste acte au fost
efectuate în þarã.
109. Prima aplicare se ia în considerare în mod distinct pentru titularul de
brevet, precum ºi pentru fiecare dintre licenþiaþii acestuia.
110. Pentru ca titularul brevetului, succesorul sãu în drepturi sau, dupã caz,
licenþiaþii acestuia sã beneficieze de scutire de impozit pe profit trebuie sã
fie îndeplinite în mod cumulativ urmãtoarele condiþii:
a) sã existe o copie, certificatã pentru conformitate, a hotãrârii definitive a
Oficiului de Stat pentru Invenþii ºi Mãrci de acordare a brevetului de invenþie;
în cazul în care solicitantul scutirii de impozit este altã persoanã decât
titularul brevetului, este necesar sã existe documente, certificate pentru
conformitate de cãtre Oficiul de Stat pentru Invenþii ºi Mãrci sau
autentificate, din care sã rezulte una dintre urmãtoarele situaþii:
1. solicitantul este succesorul în drepturi al titularului brevetului;
2. solicitantul este licenþiat al titularului brevetului;
3. solicitantul este licenþiat al succesorului în drepturi al titularului
brevetului;
b) sã existe documente eliberate de Oficiul de Stat pentru Invenþii ºi Mãrci,
din care sã rezulte cã brevetul de invenþie a fost în vigoare pe perioada pentru
care s-a solicitat scutirea de impozit;
c) sã existe evidenþã contabilã de gestiune din care sã rezulte cã în perioada
pentru care se solicitã scutirea de impozit pentru invenþia sau grupul de
invenþii brevetate a fost efectuat cel puþin unul dintre actele prevãzute la
pct. 167 ºi nivelul profitului obþinut în aceastã perioadã.
d) profitul astfel obþinut sã fi fost realizat în limita perioadei de 5 ani de
la prima aplicare ºi cuprinºi în perioada de valabilitate a brevetului.
111. Profitul se stabileºte cu referire strictã la invenþia sau grupul de
invenþii brevetate, pe baza elementelor de noutate, aºa cum acestea rezultã din
revendicãrile brevetului de invenþie. În conformitate cu prevederile art. 33
alin. 3 din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenþie, republicatã,
revendicãrile se interpreteazã în legãturã cu descrierea ºi desenele invenþiei.
112. În cazul în care invenþia sau grupul de invenþii brevetate se referã numai
la o parte a unei instalaþii ori a unei activitãþi tehnologice, procedeu sau
metodã, iar din evidenþele contabile rezultã profitul numai pentru întreaga
instalaþie ori activitate tehnologicã, se procedeazã mai întâi la stabilirea
ponderii invenþiei sau a grupului de invenþii în instalaþia ori activitatea
tehnologicã ºi, pe aceastã bazã, se determinã partea de profit obþinut prin
aplicarea invenþiei brevetate.
113. Profitul include ºi câºtigurile obþinute de titularul brevetului sau de
licenþiaþii acestuia din eventualele taxe sau tarife, percepute drept
contravaloare a serviciului de utilizare a invenþiei brevetate având ca obiect
ºi un produs nou, numai în cazul în care brevetul cuprinde ºi o revendicare de
utilizare sau de folosire a noului produs.
Comentarii articol (0)