Instrucþiunile privind metodologia de calcul a impozitului pe profit sunt
completate cu unele prevederi care se referã la sumele înregistrate în
conturi de rezervã sau surse proprii de finanþare ºi au în vedere
urmãtoarele aspecte:
- detalierea sumelor reprezentând rezerve sau surse proprii de finanþare
constituite ca urmare a unor reglementãri fiscale din anii precedenþi care
sunt considerate facilitãþi fiscale: sumele reprezentând diferenþele nete
rezultate din evaluarea disponibilului în devize, scutirile ºi reducerile de
impozit pe profit aplicate asupra profitului investit potrivit prevederilor
legii, inclusiv suma profitului investit, diferenþa dintre cota redusã de
impozit pentru exportul de bunuri ºi/sau servicii ºi cota standard, precum
ºi cele prevãzute în legi speciale;
- nominalizarea altor scutiri ºi reduceri de impozit pe profit, care nu sunt
considerate facilitãþi fiscale ºi nu intra sub incidenþa prevederilor art. 2
alin.(7) din lege: zonele defavorizate, protecþia speciala ºi încadrarea în
muncã a persoanelor cu handicap, zonele libere, brevetele de invenþie,
reducerea cu 20% pentru crearea a noi locuri de muncã ºi alte asemenea în
condiþiile legii;
Facilitãþile fiscale de natura scutirilor / reducerilor de impozit pe
profit, pentru care nu s-a prevãzut în mod expres cerinþa constituirii de
rezerve sau surse proprii de finanþare, precum cele cuprinse în
reglementãrile privind zonele defavorizate, protecþia specialã ºi încadrarea
în muncã a persoanelor cu handicap, zonele libere, brevetele de invenþie,
reducerea cu 20% pentru crearea de noi locuri de muncã etc, nu suporta
modificãri.
- s-a reformulat temeiul legal de constituire a rezervei legale în corelare
cu prevederile referitoare la constituirea ºi funcþionarea diverselor
entitãþi juridice, precum ºi explicitarea veniturilor ºi cheltuielilor luate
în considerare la determinarea bazei de calcul pentru rezervã legalã;
Metodologic, cota de 5% reprezentând rezerva prevãzutã de legile în
vigoare, se aplicã asupra profitului contabil. În veniturile neimpozabile
care se scad la determinarea bazei de calcul pentru rezervã sunt incluse
veniturile prevãzute la art. 8 din Legea nr.414 privind impozitul pe profit,
cu excepþia celor prevãzute la lit.c).
- clarificãri referitoare la contribuabilii exceptaþi de la aplicarea
limitãrii deductibilitãþii cheltuielilor cu dobânzile ºi cu pierderea netã
din diferenþe de curs valutar, în special pentru societãþile de leasing ºi
utilizatori în cazul contractelor de leasing.
Începând cu 1 ianuarie 2003, în vederea determinãrii valorii deductibile
a cheltuielilor cu dobânzile aferente împrumuturilor în valutã obþinute de
la alte entitãþi, cu excepþia celor obþinute de la bãnci, sucursalele
acestora ºi cooperativelor de credit, române sau strãine, de la societãþi de
leasing ºi/sau de la societãþi de credit ipotecar, nivelul ratei dobânzii
anuale este de 9%, respectiv 2,25 trimestrial. În cazul leasingului
financiar, utilizatorul nu aplicã limita prevãzutã la art. 10(5).
Normele de aplicare a Legii nr.345/2002 privind taxa pe valoarea adãugatã,
aprobate prin Hotãrârea Guvernului nr.598/2002, se completeazã cu precizãri
care se referã la:
- stabilirea drepturilor ºi obligaþiilor ce le revin persoanelor care aplicã
de la data de 1 martie 2003 regimul de scutire pentru operaþiunile de
arendare, concesionare ºi închiriere de bunuri imobile, precum ºi a
condiþiilor în care se poate opta pentru aplicarea regimului de taxare în
cazul acestor operaþiuni.
Pentru aplicarea unitarã a acestor prevederi ºi eliminarea riscurilor unor
interpretãri diferite au fost date exemple practice în cadrul normelor;
· condiþiile pe care trebuie sã le îndeplineascã persoanele impozabile
pentru a beneficia de rambursarea cu control ulterior.
S-a eliminat grila de analizã de risc, urmând ca într-o primã etapã sa
fie efectuate rambursãri cu control ulterior numai cãtre marii contribuabili
ºi persoanele care aplicã standardele internaþionale de contabilitate;
· s-a prevãzut în sarcina Ministerului Finanþelor Publice obligaþia de a
stabili prin ordin persoanele competente sã aprobe compensarea ºi
rambursarea taxei pe valoarea adãugatã, precum ºi procedura de realizare a
acestor operaþiuni;
· au fost modificate prevederile incidente din norme ca urmare a faptului cã
pentru operaþiuni de leasing extern ºi prestãri de servicii efectuate de
prestatori din strãinãtate pentru care locul prestãrii este considerat a fi
în România, taxa pe valoarea adãugatã nu mai este achitatã efectiv de
beneficiarii acestora care sunt înregistraþi ca plãtitori de taxa pe
valoarea adãugatã, ci este evidenþiatã în decontul lunar.
Comentarii articol (0)