Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind evidenta persoanelor, actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si actele de rezidenta ale cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European rezidenti in Romania a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 838, din 12 decembrie 2012 si a intrat in vigoare la data publicarii.
Conform actului normativ, incepand cu 1 iulie 2013 se vor elibera carti electronice de identitate, acestea devenind unul dintre documentele de calatorie pe baza caruia cetatenii romani pot calatori in statele membre ale Uniunii Europene.
Desi in vigoare de jumatate de an, pentru a avea efecte pe termen nedefinit, OUG nr. 82/2012 trebuie, potrivit normelor de tehnica legislativa, sa fie aprobata prin lege de Parlamentul Romaniei. In acest context, proiectul de lege pentru aprobarea OUG nr. 82/2012 a fost aprobat de Senat, prima camera sesizata, in luna februarie 2013, iar in momentul de fata se afla se afla in dezbatere la Comisiile de specialitate ale Camerei Deputatilor.
Avand in vedere stadiul in care se afla documentul, adica inca neadoptat de forul decizional - Camera Deputatilor, Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne a dat recent publicitatii un document de presa in care anunta ca exista posibilitatea ca noile buletine de identitate sa nu mai fie eliberate incepand din 1 iulie. (puteti consulta AICI documentul de presa al DEPABD, n.red.)
Concret, conform comunicatului, comisiile de specialitate au adus o serie de amendamente proiectului de lege pentru aprobarea OUG nr. 82/2012, amendamente ce vizeaza inclusiv modificarea normelor referitoare la termene. Este vorba despre termenul privind realizarea platformei-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a cartii electronice de identitate, precum si termenul de punere in circulatie a cartii electronice de identitate si a cartii de identitate.
De asemenea, potrivit sursei citate, amendamentele vizeaza si procedura preschimbarii a actelor de identitate aflate in circulatie, prevazuta de OUG nr. 82/2012.
"In aceste conditii, Directia pentru Evidenta Persoanelor Administrarea Bazelor de Date va face informarile publice referitoare la momentul punerii in circulatie a cartilor de identitate electronice dupa adoptarea formei finale a actului normativ respectiv", anunta institutia.
Ce modificari propun parlamentarii?
Conform informatiilor prezentate pe site-ul Camerei Deputatilor, printre amendamentele propuse de parlamentari se numara schimbarea termenului de valabilitate a noilor carti de identitate. Mai precis, din motive economice, se propune ca buletinele sa se elibereze cu valabilitate de 20 de ani dupa implinirea varstei de 25 ani, desi in OUG nr. 82/2012 se stipuleaza o valabilitate de 10 ani. De asemenea, daca amendamentele vor fi aprobate, buletinele se vor elibera cu valabilitate de 10 ani dupa implinirea varstei de 18 ani, desi in prezent se prevede o valabilitate de doar 5 ani.
Tot din considerente economice, o alta propunere este valabilitatea nelimitata dupa implinirea varstei de 65 de ani, fata de 55 de ani, cat prevede OUG nr. 82/2012.
Pana in prezent, propunerea legislativa a primit aviz favorabil din partea Consiliului Legislativ (ale carui observatii si propuneri pot fi consultate AICI, n.red.) si din partea unor comisii de specialitate, printre care Comisia pentru buget, finante si banci si Comisia pentru politica externa, in timp ce Comisia pentru drepturile omului a avizat-o negativ.
Puteti consulta AICI traseul legislativ al proiectului de lege pentru aprobarea OUG nr. 82/2012. Momentan, Senatul a adoptat propunerea in forma initiala, fara niciun amendament propus de parlamentari. Vom reveni cu informatii de indata ce apara o forma actualizata.
Comentarii articol (10)