Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) deruleaza un proiect pentru prevenirea si combaterea muncii nedeclarate si/sau subdeclarate, in conformitate cu Strategia de conformare fiscala pe baza evaluarii riscurilor la nivelul Agentiei si in contextul asumarii angajamentelor convenite cu Uniunea Europeana si Fondul Monetar International, se mentioneaza intr-un comunicat al agentiei remis recent redactiei noastre.
Mai exact, Fiscul a inceput din 1 mai sa controleze firmele care utilizeaza munca la negru, iar primii contribuabilii verificati, sunt cei din Ploiesti si Brasov. AvocatNet.ro a scris pe larg despre riscurile care se supun atat angajatorii, cat si angajatii AICI si AICI.
"ANAF solicita angajatorilor ca in termen de 90 de zile de la demararea proiectului sa ia masuri in vederea conformarii voluntare la obligatiile ce le revin conform prevederilor Codului muncii, Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Precizam ca se vor efectua inspectii si controale la nivelul contribuabililor care prezinta risc in ceea ce priveste evaziunea in domeniul contributiilor sociale, de sanatate si al impozitului pe venit. In activitatea de control vor fi formate si angrenate echipe mixte, in baza acordurilor de cooperare interinstitutionala cu autoritati ale statului, care au competenta in domeniu", se arata in documentul de presa.
Conform unui anunt recent al ANAF, publicat pe pagina sa de internet, contribuabilii din Ploiesti si Brasov care au primit scrisori referitoare la munca nedeclarata/subdeclarata se pot adresa compartimentului servicii pentru contribuabili din cadrul celor doua regiuni, astfel:
- pentru DGRFP Brasov - persoana de contact: Dancescu Rodica, tel. 0268/308.443;
- pentru DGRFP Ploiesti - persoana de contact: Ionita Aurora, tel.0244/407.710/int.558.
Pe baza rezultatelor obtinute in urma controalelor, Fiscul va proiecta un model de conformare si va stabili un program riguros de control si de inspectie axat pe identificarea muncii nedeclarate si subdeclarate, proiect ce va fi extins la nivel national incepand cu 1 ianuarie 2015 si pe intreaga perioada de prescriptie a obligatiilor fiscale.
Cum pot fi verificate firmele?
ANAF a anuntat ca efectueaza din 1 mai o serie de inspectii si controale in cazul contribuabililor care prezinta risc in ceea ce priveste evaziunea in domeniul contributiilor sociale de sanatate si al impozitului pe venit.
Inspectia fiscala
Conform Codului de procedura fiscala, inspectia fiscala are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor de catre contribuabili, respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, verificarea sau stabilirea, dupa caz, a bazelor de impunere, stabilirea diferentelor obligatiilor de plata si a accesoriilor aferente acestora.
Important! Inainte de a veni in inspectie, ANAF trebuie sa anunte firmele printr-un aviz care este transmis contribuabililor mici cu 15 zile inainte de inspectie, iar firmelor mari cu 30 de zile inainte.
In plus, in Codul de procedura fiscala, se mentioneaza ca formele de inspectie fiscala sunt:
- inspectia fiscala generala, care reprezinta activitatea de verificare a tuturor obligatiilor fiscale ale unui contribuabil, pentru o perioada de timp determinata;
- inspectia fiscala partiala, care reprezinta activitatea de verificare a uneia sau mai multor obligatii fiscale, pentru o perioada de timp determinata.
De asemenea, in cadrul unei inspectii fiscale, se aplica doua proceduri de control:
- controlul inopinat reprezinta verificarea faptica si documentara, in principal, ca urmare a unei sesizari cu privire la existenta unor fapte de incalcare a legislatiei fiscale, fara anuntarea in prealabil a contribuabilului;
- controlul incrucisat consta in verificarea documentelor si operatiunilor impozabile ale contribuabilului, in corelatie cu cele detinute de alte persoane; controlul incrucisat poate fi si inopinat.
Pentru a-si duce la indeplinire atributiile, organul de inspectie fiscala va proceda la:
- examinarea documentelor aflate in dosarul fiscal al contribuabilului;
- verificarea concordantei dintre datele din declaratiile fiscale cu cele din evidenta contabila a contribuabilului;
- discutarea constatarilor si solicitarea de explicatii scrise de la reprezentantii legali ai contribuabililor sau imputernicitii acestora, dupa caz;
- solicitarea de informatii de la terti;
- stabilirea corecta a bazei de impunere, a diferentelor datorate in plus sau in minus, dupa caz, fata de creanta fiscala declarata si/sau stabilita, dupa caz, la momentul inceperii inspectiei fiscale;
- stabilirea de diferente de obligatii fiscale de plata, precum si a obligatiilor fiscale accesorii aferente acestora;
- verificarea locurilor unde se realizeaza activitati generatoare de venituri impozabile;
- dispunerea masurilor asiguratorii in conditiile legii;
- efectuarea de investigatii fiscale potrivit examinarea documentelor aflate in dosarul fiscal al contribuabilului;
- aplicarea de sanctiuni potrivit prevederilor legale;
- aplicarea de sigilii asupra bunurilor, intocmind in acest sens proces-verbal.
Controlul antifrauda
Potrivit legislatiei fiscale, controlul antifrauda este operativ si inopinat si se poate efectua si in scopul realizarii de operatiuni de control tematic, care reprezinta activitatea de verificare prin care se urmareste constatarea, analizarea si evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activitati economice determinate.
Emanuel Bancila, director executiv pentru Practica de Litigii si Controverse Fiscale, EY Romania, a declarat intr-un articol publicat recent de AvocatNet.ro, ca inspectorii antifrauda fiscala din cadrul Directiei Generale Antifrauda Fiscala sunt cei care efectueaza controlul antifrauda.
Conform HG nr. 520/2014 privind organizarea si functionarea ANAF, controlul antifrauda poate fi curent si tematic.
"Controlul tematic vizeaza operatiuni/activitati determinate. Controlul curent se efectueaza operativ si inopinat si are o acoperire mai larga – vizeaza legalitatea ansamblului activitatilor desfasurate de contribuabili, existenta si autenticitatea documentelor justificative, respectarea reglementarilor legale privind circulatia marfurilor etc", a explicat Sorin Biban, Tax Manager in cadrul Biris Goran, la o solicitare recenta a noastra.
Atunci cand inspectorii antifrauda vin in control nu trebuie sa avizeze firmele supuse controlului, asa cum se intampla in cazul inspectiei fiscale.
Sorin Biban ca modalitatea in care sunt selectati contribuabilii in vederea efectuarii controalelor antifrauda nu este transparenta.
"Controlul curent fiind inopinat, nu face obiectul unei avizari prealabile. De asemenea, la art. 93^3 alin. (2) din Codul de procedura fiscala este prevazuta posibilitatea efectuarii controlului operativ si inopinat si in cazul controalelor tematice – prin urmare, nici in aceasta situatie nu va fi avizat contribuabilul", ne-a precizat Sorin Biban.
Desi controlul antifrauda nu presupune avizarea prealabila a contribuabilului, totusi inspectorii antifrauda trebuie sa se legitimeze atunci cand vin in control.
"Este bine de stiut, insa, ca orice forma ar lua controlul antifrauda, inspectorii au obligatia de a se legitima si de a prezenta ordinul de serviciu – ordin de serviciu permanent sau ordin de control tematic, dupa cum este cazul", a atentionat specialistul de la Biris Goran.
Ordinul de control tematic trebuie sa cuprinda, dupa cum ne-a precizat Sorin Biban, urmatoarele informatii:
- obiectivele de verificat,
- entitatea vizata,
- perioada verificata, respectiv durata si momentul declansarii controlului.
Mai multe detalii despre actele cu care inspectorii antifrauda trebuie sa se legitimeze, precum si despre uniformele pe care acestia le vor purta, puteti citi AICI.