Verificarea dosarului personal reprezinta de fapt verificarea respectarii legii cu privire la:
- incadrarea in munca si incetarea activitatii persoanelor care desfasoara orice activitate in temeiul unui contract individual de munca – asadar se urmareste respectarea Titlului I, cap. I si V din Codul muncii);
- stabilirea si respectarea duratei timpului de lucru (a se vedea in acest sens Titlul III din Codul muncii);
- stabilirea si acordarea drepturilor salariale, precum si a celorlalte drepturi decurgand din munca prestata (a se vedea Titlul IV, cap. I-III din Codul muncii);
- accesul fara nici o discriminare (in sensul Legii 200/2002) pe piata muncii al tuturor persoanelor apte de munca, respectarea normelor specifice privind conditiile de munca ale tinerilor, femeilor, precum si ale unor categorii de persoane defavorizate;
Exemplu
Daca inspectorul de munca gaseste in dosarul personal anuntul de angajare prin care s-au solicitat “barman, 25-35 ani”, fiind inlaturate de la selectie alte categorii profesionale (femeile, persoanele care nu se incadreaza in varsta mentionata in anunt), anuntul poate fi socotit discriminatoriu in sensul ce reiese din Legea 202/2002.
- respectarea celorlalte prevederi cuprinse in legislatia muncii
In acest context, dosarul personal prezinta interes deosebit pentru inspectorii de munca si este bine sa fie intocmit si pastrat corespunzator.
In practica, dosarul personal contine date despre intreaga activitate a salariatului, ca spre exemplu:
A. Documente solicitate la incheierea contractului individual de munca
- cererea salariatului privind participarea la selectia in vederea ocuparii unui post
- Curriculum vitae
- fisa de observatie/de evaluare la interviu (intocmire facultativa)
- lucrarea scrisa si/sau evaluarea practica in caz de concurs
Nota. Concursul este optional in cadrul angajatorilor privati, fiind obligatoriu doar la institutiile publice, conform art. 30 alin. 1 din Codul muncii)
- informarea prealabila la intocmirea si/sau modificarea contractului individual de munca (art. 17 din codul muncii) – foarte utila angajatorului care in caz de litigii trebuie sa dovedeasca faptul ca salariatul fusese informat despre coordonatele viitorului contract individual de munca;
- buletin/carte de identitate (copie)
- acte studii
- autorizatii si avize cerute de lege pentru salariati
- cazier (este cerut pentru gestionari – Legea nr. 22/1969; administratori – pentru indeplinirea conditiilor de a fi administrator; pentru medici);
Acest material este un fragment din Ghidul ”Dosarul personal al salariatului - continut si reguli de intocmire”. Cumpara documentul integral din Magazinul AvocatNet.ro pentru 27,26 de lei (inclusiv TVA) sau citeste-l gratuit in Superlege.ro, impreuna cu alte zeci de documente utile, pentru 58 de lei/luna.