Ofertele de “Black Friday” ("Vinerea Neagra") se fac, in mod normal, in ultimul weekend al lunii noiembrie, insa comerciantii romani au inceput sa vina cu reduceri la produse chiar si cu o saptamana inainte.
In principiu, consumatorii trebuie sa se informeze cu privire la caracteristicile produselor, preturile afisate, costurile de livrare, informatiile despre comerciant sau modalitatile de plata disponibile. Iar daca li se incalca drepturile, acestia se pot adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
"Reducerile mari de pret, intr-o anumita perioada, sunt binevenite atat pentru consumatori, cat si pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fara sa le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze, sa fie extrem de vigilenti si sa acorde maxima atentie tuturor detaliilor", a afirmat Marius Alexandru Dunca, presedintele ANPC, potrivit unui comunicat de presa recent.
Reprezentantii ANPC mai recomanda si compararea preturilor pe site-urile care ofera aceasta posibilitate, pentru a afla unde se poate gasi cea mai avantajoasa oferta.
Comertul online si contractele intre consumatori si comercianti
Guvernul a emis in acest an Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, care se aplica inclusiv atunci cand vine vorba de comertul online.
Prin acest act normativ sunt reglementate, printre altele, contractele la distanta si contractele in afara spatiilor comerciale.
Potrivit documentului citat, contractul la distanta este orice contract incheiat intre profesionist si consumator in cadrul unui sistem de vanzari sau de prestare de servicii la distanta organizat, fara prezenta fizica simultana a profesionistului si a consumatorului, cu utilizarea exclusiva a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanta, pana la si inclusiv in momentul in care este incheiat contractul.
Totodata, contractul in afara spatiilor comerciale este definit drept orice contract dintre un profesionist si un consumator, intr-una dintre urmatoarele situatii:
a) incheiat in prezenta fizica simultana a profesionistului si a consumatorului, intr-un loc care nu este spatiul comercial al profesionistului;
b) incheiat ca urmare a unei oferte din partea consumatorului in aceleasi circumstante ca cele mentionate la lit. a);
c) incheiat in spatiile comerciale ale profesionistului sau prin orice mijloace de comunicare la distanta, imediat dupa ce consumatorul a fost abordat in mod personal si individual, intr-un loc care nu este spatiul comercial al profesionistului, in prezenta fizica simultana a acestuia si a consumatorului;
d) incheiat in cursul unei deplasari organizate de profesionist cu scopul sau efectul de a promova si a vinde consumatorului produse sau servicii.
Ce informatii trebuie puse la dispozitia consumatorului
Ordonanta de urgenta stabileste ca, inainte ca un contract la distanta sau in afara spatiilor comerciale sa produca efecte asupra consumatorului, comerciantul trebuie sa puna la dispozitia acestuia anumite informatii.
In cazul de fata, informatiile respective trebuie sa se regaseasca pe site-ul magazinului online si trebuie sa includa, in principal:
- caracteristicile produselor/serviciilor;
- identitatea comerciantului;
- adresa postala, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale comerciantului;
- pretul total al produselor si serviciilor cu toate taxele incluse si toate costurile suplimentare de transport, de livrare, taxele postale sau de orice alta natura;
- modalitatile de plata, livrare, executare, data pana la care comerciantul va livra produsele sau va presta serviciile si, daca e cazul, procedura prin care se pot solutiona reclamatiile;
- in cazul dreptului de retragere, conditiile, termenele si procedurile prin care se poate exercita acest drept, dar si formularul de retragere;
- daca e cazul, informatia potrivit careia consumatorul va trebui sa suporte costul returnarii produselor in caz de retragere si, pentru contractele la distanta, daca produsele, prin insasi natura lor, nu pot fi, in mod normal, returnate prin posta, costul aferent returnarii produselor;
- in cazul in care consumatorul isi exercita dreptul de retragere dupa formularea unei cereri, informatia potrivit careia consumatorul este obligat sa achite profesionistului costuri rezonabile;
- daca e cazul, informatia conform careia consumatorul nu va beneficia de un drept de retragere sau circumstantele in care consumatorul isi pierde dreptul de retragere;
- o mentiune referitoare la existenta unei garantii legale privind conformitatea produselor;
- daca e cazul, existenta si conditiile de asistenta dupa vanzare acordata consumatorului, serviciile prestate dupa vanzare si garantiile comerciale;
- durata contractului, dupa caz, sau, daca contractul este incheiat pe durata nedeterminata sau urmeaza sa fie prelungit in mod automat, conditiile de incetare a contractului, inclusiv penalitatile aplicabile, daca este cazul;
- daca e cazul, durata minima de valabilitate a obligatiilor care ii revin consumatorului;
- daca e cazul, existenta si conditiile aferente avansurilor sau altor garantii financiare care trebuie platite sau oferite de consumator la cererea comerciantului.
Consumatorii au dreptul de a returna produsele cumparate
Consumatorii beneficiaza de o perioada de 14 zile pentru a returna produsele cumparate, daca nu sunt multumiti de ele, fara sa fie nevoiti sa-si justifice decizia, se mai arata in OUG 34/2014.
Insa daca un comerciant nu informeaza consumatorii privind dreptul de retragere, perioada de retragere va expira la 12 luni de la sfarsitul perioadei initiale de 14 zile.
Comerciantii trebuie sa ramburseze toate sumele primite de la consumator in cel mult 14 zile de la momentul la care consumatorul a anuntat ca vrea sa returneze produsele, iar rambursarea se face prin aceeasi modalitate de plata pe care a folosit-o consumatorul la cumparare.
De asemenea, daca este cazul, consumatorii au dreptul sa le fie reparate sau inlocuite produsele, dupa cum precizeaza reprezentantii Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor in Romania (ANPCPPS).
"Atunci cand cumperi prin internet, ai aceleasi drepturi privind garantia ca atunci cand cumperi dintr-un magazin obisnuit. Poti beneficia de repararea sau inlocuirea produsului, in principiu la alegerea ta, cu exceptia cazului in care costurile legate de masura aleasa sunt mult mai mari decat costurile pentru cealalta masura – de exemplu, tu alegi inlocuirea, dar costurile acesteia sunt mai mari decat cele pentru reparare. Toate costurile legate de reparare sau inlocuire sunt suportate de catre vanzator", este precizat intr-un comunicat de presa recent al asociatiei.
In aceste cazuri, important este ca etichetele si sigiliile sa ramana intacte, altfel consumatorilor li se poate refuza repararea/inlocuirea. In plus, mai atentioneaza sursa citata, pentru a face dovada datei si achizitionarii produselor, consumatorii trebuie sa pastreze bonul fiscal/factura.
Comentarii articol (10)