In temeiul dispozitiilor art. 3 lit. b) pct. 3 si 4, art. 4 alin. (2) lit. b), art. 6 alin. (2) lit. c), art. 10 alin. (2) pct. 5, 10 si 29, art. 11 alin. (1) si art. 12 alin. (1) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, aprobata prin Legea nr. 113/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 40, art. 41 alin. (3) lit. a), art. 51 alin. (10) si art. 60 alin. (1)-(6) si (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 6 alin. (3) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii priv ate in sectorul comunicatiilor electronice, cu modificarile si completarile ulterioare, avand in vedere dispozitiile art. 21 din Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii nr. 144/EN/2006 privind implementarea portabilitatii numerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii emite prezenta decizie.
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta decizie stabileste informatiile referitoare la accesul si conditiile de utilizare a serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului, inclusiv cele referitoare la preturile si tarifele aplicabile si sumele percepute la momentul incetarii contractului, modalitatile prin care aceste informatii vor fi puse la dispozitia publicului de furnizorii de retele publice de comunicatii electronice si de furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, in conformitate cu legislatia speciala din domeniul comunicatiilor electronice, precum si formatul si modalitatile de transmitere a notificarii privind intentia furnizorilor de a modifica unilateral contractul.
(2) Obligatiile stabilite prin prezenta decizie incumba furnizorilor de retele publice de comunicatii electronice si furnizorilor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului (denumiti in continuare furnizorii).
Art. 2. - (1) In intelesul prezentei decizii, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) punct de lucru - orice sediu principal sau secundar al furnizorului sau al partenerilor autorizati ai acestuia, accesibil publicului in scopul vanzarii produselor si serviciilor si unde se ofera servicii de comunicatii electronice pe baza de abonament;
b) oferta comerciala - ansamblul ofertelor privind furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, cu exceptia ofertelor individuale propuse in cadrul negocierilor directe.
(2) In cuprinsul prezentei decizii sunt, de asemenea, aplicabile definitiile relevante prevazute la art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
CAPITOLUL II Informarea prin mijloacele proprii ale furnizorilor
Art. 3. - (1) Oferta comerciala a furnizorilor va contine cel putin informatiile prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) si in anexa nr. 1, puse la dispozitia publicului in conditiile prevazute de prezenta decizie.
(2) Conditiile si/sau termenele care afecteaza oferta comerciala vor fi prezentate in acelasi format, cu aceeasi culoare, cu caractere de acelasi tip si de cel putin aceeasi dimensiune ca si cele utilizate pentru redactarea acesteia.
Art. 4. - (1) Informatiile pe care furnizorii au obligatia sa le puna la dispozitia publicului potrivit prevederilor prezentului capitol trebuie sa fie accesibile, detaliate, corecte, inteligibile, relevante si prezentate intr-o maniera care sa permita utilizatorilor parcurgerea cu usurinta a acestora. Informatiile vor fi actualizate ori de cate ori intervine modificarea lor, precizandu-se data ultimei actualizari.
(2) Fara a aduce atingere prevederilor alin. (1), informatiile pe care furnizorii au obligatia de a le publica pe propria pagina de internet potrivit prezentei decizii trebuie sa fie redactate cu caractere lizibile, iar culoarea fontului utilizat trebuie sa contrasteze cu cea a fondului.
Art. 5. - (1) Furnizorii care au pagini proprii de internet au obligatia de a publica in cadrul sectiunii sau, dupa caz, sectiunilor dedicate planurilor tarifare de pe propria pagina de internet toate planurile tarifare existente in oferta comerciala care pot fi contractate de utilizatorii finali.
(2) Pentru fiecare plan tarifar publicat pe pagina proprie de internet vor fi puse la dispozitia publicului, la prima accesare si in cadrul primei descrieri a planului tarifar respectiv, urmatoarele informatii:
a) denumirea si caracteristicile fiecarui plan tarifar, cu mentionarea cel putin a serviciilor de comunicatii electronice si a creditului sau a resurselor (minute, SMS-uri, volum de trafic etc.) incluse in planul tarifar respectiv, precum si a echipamentului inclus, daca este cazul; extraoptiunile, bonusurile si discounturile incluse in acel plan tarifar, daca este cazul;
b) contravaloarea planului tarifar, intervalul de tarifare, precum si, daca este cazul, pretul care trebuie platit pentru echipamentul inclus in pachet si/sau tariful de inchiriere a echipamentului;
c) in cazul serviciilor de acces la internet, valoarea maxima a vitezei de download si de upload, precum si valoarea vitezei minime garantate, daca o astfel de viteza este oferita; in cazul in care viteza minima nu este garantata, se va preciza acest lucru;
d) informatii privind existenta anumitor praguri stabilite de furnizor dincolo de care este limitata sau conditionata utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final, precum si consecintele depasirii acestor limite, daca este cazul;
e) precizarea daca exista limitari, blocari sau tratamente preferentiale aplicate anumitor tipuri de trafic sau accesului ori utilizarii anumitor servicii, aplicatii sau continut, acolo unde astfel de practici sunt permise de lege; in cazul in care exista astfel de practici, un link direct, cu o denumire sugestiva, catre informatiile prevazute la pct. 12 din anexa nr. 1 lit. A pct. II;
f) durata contractuala sau, dupa caz, variantele de durate minime contractuale propuse pentru planul tarifar descris, cu trimitere la detaliile referitoare la diferentele de oferta pentru fiecare varianta de perioada minima prevazuta in anexa nr. 1 lit. A, daca este cazul; daca nu exista o durata minima, se va preciza acest lucru.
(3) Furnizorii prevazuti la alin. (1) au obligatia de a crea si de a mentine pe propria pagina de internet o sectiune dedicata, care sa cuprinda urmatoarele informatii:
a) descrierea detaliata a procedurilor de masurare si gestionare a traficului utilizate cu caracter temporar si/sau permanent, pentru a evita congestionarea unor segmente de retea sau utilizarea acestora la capacitate maxima, a impactului acestor proceduri si/ori limitari asupra calitatii serviciului;
b) politica de utilizare a serviciilor, daca este cazul.
(4) Informatiile mentionate la alin. (2) vor fi completate, pentru fiecare plan tarifar, in acelasi loc sau la cel mult un click distanta, cu o denumire sugestiva, cu informatiile mentionate in anexa nr. 1 lit. A, grupate in cuprinsul unei singure sectiuni.
Art. 6. - Fara a aduce atingere dispozitiilor art. 5, furnizorii care au pagini proprii de internet au obligatia de a pune la dispozitia utilizatorilor finali pe aceste pagini, intr-un loc usor accesibil si intr-un mod vizibil si structurat, informatiile mentionate in cuprinsul anexei nr. 1 lit. B.
Art. 7. - (1) Punerea la dispozitia publicului a informatiilor prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) si in anexa nr. 1 de catre furnizori se va realiza, cumulativ, prin urmatoarele mijloace:
a) afisarea informatiilor pe paginile proprii de internet;
b) furnizarea in mod gratuit, la cerere, a unor informatii punctuale solicitate de o persoana interesata de ofertele de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, verbal sau, daca se solicita astfel, in forma tiparita ori in forma electronica;
c) furnizarea, la cerere, a unor informatii punctuale solicitate de o persoana interesata de ofertele de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, prin intermediul serviciului de relatii cu clientii, disponibil cel putin 56 de ore pe saptamana la un numar de telefon indicat de furnizor.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), furnizorii care nu au pagina proprie de internet vor pune la dispozitia publicului, la cerere, informatiile prevazute la art. 5 alin. (2) si (3) si in anexa nr. 1 lit. A in format tiparit sau, daca utilizatorul este de acord, pe suport durabil.
Art. 8. - (1) Furnizorii care au pagini proprii de internet au obligatia de a afisa pe pagina principala a propriului site, la loc usor vizibil si accesibil, un link direct, cu o denumire sugestiva, catre contractul-cadru si conditiile de furnizare a serviciilor a caror plata se realizeaza in avans, denumite in continuare conditiile de furnizare a serviciilor.
(2) Furnizorii au obligatia sa remita oricarei persoane, la cerere, in mod gratuit, in forma tiparita sau, daca utilizatorul este de acord, pe suport durabil, o copie a contractului-cadru si a conditiilor de furnizare a serviciilor.
Art. 9. - (1) Furnizorii care au pagini proprii de internet au obligatia de a realiza si de a mentine pe propria pagina, intr-un loc usor accesibil si cu o denumire sugestiva, o arhiva cu planurile tarifare care nu mai sunt in vigoare, dar care inca sunt utilizate de abonati, cu indicarea perioadei de valabilitate a acestora si a informatiilor prevazute in anexa nr. 2.
(2) Furnizorii care au pagini proprii de internet au obligatia de a realiza si de a mentine pe propria pagina, in aceeasi sectiune unde se regasesc contractul-cadru si conditiile de furnizare a serviciilor in vigoare, o arhiva, cu o denumire sugestiva, care sa contina contractele-cadru si conditiile de furnizare a serviciilor care nu mai sunt in vigoare, cu indicarea perioadei de valabilitate a acestora.
(3) Furnizorii care nu au pagini proprii de internet au obligatia de a oferi, la cerere, pe hartie sau, daca utilizatorul final este de acord, pe suport durabil, informatiile mentionate la alin. (1) referitoare la planurile tarifare care nu mai sunt in vigoare si care mai sunt utilizate de abonati.
Art. 10. - Furnizorii care au pagini proprii de internet au obligatia de a crea, intr-un loc usor accesibil, o sectiune pe site-ul propriu prin intermediul careia sa detalieze cel putin acoperirea geografica de tip outdoor a serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului pe care le furnizeaza, pe categorii de servicii de comunicatii electronice si de tehnologii utilizate, cu precizarea localitatilor unde exista acoperire.
Art. 11. - (1) Inainte de contractarea unuia sau mai multor servicii de comunicatii electronice destinate publicului, furnizorii au obligatia sa se asigure ca personalul de vanzari de la punctele de lucru comunica cel putin urmatoarele informatii:
a) denumirea si caracteristicile planului tarifar ales, cu mentionarea serviciilor si resurselor (minute, SMS-uri, volum de trafic etc.) incluse in planul tarifar respectiv si, daca este cazul, echipamentele achizitionate impreuna cu serviciile, precum si discounturile, bonusurile si extraoptiunile de care beneficiaza utilizatorul final la contractarea planului tarifar respectiv; data intrarii in vigoare a planului tarifar care urmeaza sa fie contractat si, daca este cazul, informatii privind alocarea proportionala a resurselor din abonament in anumite situatii;
b) contravaloarea planului tarifar, pretul echipamentelor inchiriate sau achizitionate impreuna cu serviciul, daca este cazul, precum si eventuale alte taxe pe care trebuie sa le plateasca utilizatorul final;
c) termenul maxim si conditiile de conectare/instalare a serviciilor, inclusiv tariful aferent, daca este cazul;
d) durata minima a contractului, daca este cazul, precum si conditiile de incetare a contractului inainte de termen si penalitatile aplicabile, daca este cazul;
e) in cazul contractarii unui serviciu de acces la internet, informatii privind valoarea vitezei maxime de download si de upload, a vitezei minime garantate, daca o astfel de valoare este oferita; daca o astfel de viteza minima nu este garantata, se va preciza acest lucru;
f) specificarea serviciilor, aplicatiilor, traficului si/sau a continutului limitate, blocate sau carora li se aplica tratament preferential, acolo unde astfel de practici sunt permise de lege, precum si mentionarea efectelor acestora asupra experientei utilizarii serviciului si/ori a aplicatiilor, daca este cazul;
g) informatii privind existenta anumitor praguri dincolo de care este limitata sau conditionata utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final, precum si privind consecintele depasirii acestor praguri, daca este cazul;
h) informatii privind eventuale restrictii legate de utilizarea echipamentului terminal, precum si despre modul in care acestea pot fi inlaturate, daca este cazul;
i) in cazul serviciului de telefonie ce utilizeaza tehnologia voice over IP (VOIP), precizari asupra eventualelor diferente sau limitari, datorate solutiei tehnice prin care este furnizat acest serviciu, la care se pot astepta abonatii, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea de a apela numarul unic pentru urgente 112;
j) numarul minim de canale incluse in abonamentul ales, in cazul in care serviciul contractat este un serviciu de retransmisie a programelor media audiovizuale liniare, precum si lista cu programele retransmise, in format tiparit sau pe suport durabil;
k) in cazul furnizarii mai multor servicii de comunicatii electronice furnizate pe aceeasi legatura fizica, mentionarea efectelor pe care utilizarea acestora le poate avea asupra calitatii utilizarii serviciului de acces la internet, daca este cazul.
(2) La cererea utilizatorului final, informatiile prevazute la alin. (1) se vor inmana si in scris sau, daca utilizatorul este de acord, pe suport durabil.
Art. 12. - (1) Furnizorii au obligatia de a pune la dispozitia publicului „Procedura privind solutionarea reclamatiilor utilizatorilor finali”, denumita in continuare Procedura, in mod cumulativ, prin urmatoarele mijloace:
a) furnizarea in mod gratuit, la cerere, la toate punctele de lucru, a unui exemplar tiparit al Procedurii;
b) afisarea Procedurii pe propriul site, in cazul furnizorilor care detin o pagina proprie de internet;
c) la momentul incheierii contractului pentru furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, utilizatorului final ii va fi inmanat un exemplar tiparit al Procedurii.
(2) Procedura va cuprinde cel putin urmatoarele informatii:
a) modalitatile prin care utilizatorul final poate inainta o reclamatie (telefon, fax, posta electronica, serviciu postal) cu indicarea numerelor de telefon/fax, cel putin a unei adrese stabilite in acest scop, insotite, daca este cazul, de adresa paginii de internet a furnizorului unde se regaseste lista cu celelalte locatii unde se pot depune reclamatii, precum si termenul in care aceasta va fi inregistrata;
b) denumirea, adresa si programul de lucru pentru primirea si inregistrarea reclamatiilor;
c) termenul maxim pentru depunerea reclamatiei, daca este cazul;
d) termenul maxim de solutionare a reclamatiilor sau, daca este cazul, pentru fiecare categorie de reclamatii, precum si data de la care se calculeaza acest termen, indiferent de mijloacele de transmitere a acestora;
e) despagubirile aplicabile in cazul nerespectarii termenului de solutionare a reclamatiei;
f) termenul maxim de remediere a deranjamentelor, data de la care acesta se calculeaza, precum si despagubirile aplicabile in cazul nerespectarii termenului de remediere a deranjamentelor;
g) termenul si modalitatile prin care utilizatorul final este informat cu privire la rezultatul demersurilor efectuate de furnizor pentru solutionarea reclamatiei sale;
h) informatia privind posibilitatea ca utilizatorul final sa se adreseze Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) sau sa apeleze la alte proceduri extrajudiciare de solutionare a litigiilor, in cazul in care litigiul nu este solutionat pe cale amiabila cu furnizorul; de asemenea, se va indica posibilitatea ca utilizatorul final sa se adreseze instantei competente.
Art. 13. - (1) Notificarea prin care furnizorii informeaza abonatii despre intentia de a modifica unilateral contractul avand ca obiect furnizarea de servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii electronice ori de servicii de comunicatii electronice destinate publicului trebuie sa fie redactata cu caractere lizibile.
(2) Titlul notificarii mentionate la alin. (1) trebuie sa fie sugestiv si sa evidentieze caracterul unilateral al modificarilor care urmeaza a fi propuse de furnizor.
(3) Textul notificarii mentionate la alin. (1) trebuie sa fie usor de inteles, relevant, clar, iar fontul trebuie sa fie in contrast cu fondul utilizat.
(4) Furnizorii pot utiliza ca model structura notificarii prevazute in anexa nr. 3.
(5) Notificarea mentionata la alin. (1) va fi transmisa abonatilor prin scrisoare, prin fax, posta electronica, SMS sau prin contul de client de pe pagina de internet a furnizorului insotit de un SMS si/sau mesaj la adresa de posta electronica de avertizare cu privire la transmiterea notificarii. Mijlocul ales de furnizor pentru transmiterea notificarii trebuie sa asigure transmiterea integrala a textului acesteia, fara a face trimitere la alte surse de informare.
(6) In cazul in care notificarea privind intentia modificarii unilaterale a contractului este transmisa abonatilor pe suport hartie, dimensiunea suportului hartie trebuie sa fie cel putin egala cu standardul {{A5}}, cu caractere de cel putin 10 p, iar notificarea trebuie sa fie separata de orice material publicitar.
(7) In cazul in care notificarea privind intentia modificarii unilaterale a contractului este transmisa prin posta electronica sau prin contul de client, subiectul mesajului transmis trebuie sa reflecte faptul ca este vorba despre o modificare unilaterala a contractului in corpul mesajului.
Art. 14. - (1) In cazul apelurilor sau mesajelor SMS/MMS catre numerele din domeniul 0Z = 09, catre cele de forma 118 xyz, respectiv catre cele de forma 19vx sau 19 vxy, unde v = 5 - 9, din Planul national de numerotatie, adoptat prin Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 375/2013, se aplica, in mod corespunzator, dispozitiile pct. 5 din anexa la Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 1.131/2014 privind adoptarea Codului de conduita pentru utilizarea numerelor nationale scurte interne si a codurilor scurte SMS/MMS.
(2) Titularii obligatiilor prevazute la alin. (1) sunt, in functie de specificul acestora, furnizorii de retele publice de comunicatii electronice destinate publicului si/sau furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, titulari ai dreptului de utilizare a numerelor respective sau care deschid accesul abonatilor proprii la serviciile furnizate prin intermediul acestor numere. De asemenea, titularii dreptului de utilizare a acestor resurse de numerotatie au o obligatie generala de diligenta, trebuind sa se asigure ca furnizorii de continut carora le sunt asignate aceste numere respecta exigentele privind utilizarea acestora.
(3) Obligatia de informare la initierea si pe parcursul furnizarii serviciului, precum si obligatiile aferente procesului de comanda si de dezactivare a serviciilor furnizate prin SMS/MMS sunt aplicabile titularilor dreptului de utilizare a numerelor respective, precum si furnizorilor de continut carora le-au fost asignate, in conditiile prevazute la alin. (2).
(4) In situatia in care mesajul vocal de intampinare sau mesajul SMS/MMS primit de catre utilizator prin care acesta este informat, inainte de livrarea continutului, cu privire la tariful aplicabil si modalitatea de tarifare nu este acelasi in toate retelele si nici nu este posibil, din punct de vedere tehnic, sa fie personalizat la nivelul fiecarei retele, titularii dreptului de utilizare a numerelor respective si furnizorii de continut carora le-au fost asignate au obligatia de a asigura informarea utilizatorului, prin respectivul mesaj, cu privire la faptul ca tariful pentru serviciul solicitat poate fi mai mare decat tariful aferent apelurilor, respectiv {{SMS-urilor/MMS-urilor}} nationale, precizand modalitatea prin care utilizatorul se poate informa cu privire la tariful ce ii este aplicabil potrivit planului tarifar corespunzator retelei in care este abonat. In cazul in care mesajele de informare sunt supuse taxarii, tarifele asociate acestora nu vor depasi tarifele pentru apelurile, respectiv {{SMS-urile/MMS-urile}} nationale, asociate planului tarifar aplicat fiecarui utilizator.
CAPITOLUL III Informarea prin intermediul ANCOM
Art. 15. - (1) ANCOM administreaza si pune la dispozitia publicului o pagina de internet care ofera informatii comparative privind tarifele si conditiile oferite de furnizori, prin intermediul unei aplicatii interactive care efectueaza, pe baza unui set de optiuni introduse de utilizator, analize comparative ale planurilor tarifare existente pe piata pentru trei categorii de servicii de comunicatii {{electronice:}} telefonie mobila, telefonie fixa si acces la internet, urmand sa returneze un clasament al celor mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al pretului, care corespund optiunilor exprimate de utilizator.
(2) Aplicatia interactiva prevazuta la alin. (1) furnizeaza utilizatorului final urmatoarele informatii:
I. In cazul serviciilor de telefonie: a) denumirea si logoul furnizorului, numele planului tarifar si pagina de internet a furnizorului unde se regasesc informatii detaliate privind acest plan;
b) tipul de contract (cu plata in avans sau ulterior furnizarii serviciilor);
c) durata minima a contractului, precum si penalitatile aplicabile pentru incetarea contractului inainte de termen;
d) tariful abonamentului lunar sau valoarea cartelei de reincarcare, dupa caz, precum si minutele incluse sau creditul initial inclus in pret, daca este cazul;
e) tariful de conectare la retea sau tariful de instalare a serviciului, daca este cazul;
f) tarifele percepute pentru fiecare categorie de {{apeluri:}} pentru apelurile nationale se vor indica tarifele in functie de destinatie/reteaua apelata (in aceeasi retea sau catre alte retele/tipuri de retele, precizandu-se retelele/tipurile de retele care pot fi apelate), precum si in functie de perioada din zi/saptamana in care se efectueaza apelul (in orele de varf/in afara orelor de varf, cu indicarea intervalelor orare corespunzatoare) sau in functie de tipurile de numere apelate (de exemplu, numere dintr-un grup definit), daca este cazul; pentru apelurile internationale se vor indica tarifele in functie de zonele/tarile de destinatie; de asemenea, se va indica faptul ca pentru unele categorii de numere se pot aplica tarife mai mari decat in mod obisnuit (de exemplu, numere cu tarif special);
g) in cazul serviciilor de telefonie mobila, tarifele pentru serviciile utilizate in roaming (apeluri primite, apeluri efectuate, SMS, MMS) in functie de reteaua selectata, intervalul orar (daca este cazul), precum si in functie de destinatie (in interiorul tarii vizitate, catre tara de origine sau catre o alta tara decat cea de destinatie ori cea de origine);
h) aria de acoperire a serviciilor (localitatile in care sunt disponibile serviciile, in cazul telefoniei fixe, respectiv procentul populatiei si procentul din teritoriu, in cazul telefoniei mobile);
i) modalitatile de plata a facturii; j) ofertele promotionale in curs, inclusiv reduceri sau gratuitati la echipamente.
II. In cazul serviciului de acces la internet:
a) denumirea si logoul furnizorului, numele planului tarifar si pagina de internet a furnizorului unde se regasesc informatii detaliate privind acest plan, daca este cazul;
b) tipul de contract (cu plata in avans sau ulterior furnizarii serviciilor);
c) tariful abonamentului lunar si traficul/creditul initial inclus in pret, daca este cazul;
d) tariful de conectare la retea sau tariful de instalare a serviciului, daca este cazul;
e) tarifele percepute pentru inchiriere/furnizare echipamente, daca este cazul;
f) tariful perceput pentru traficul suplimentar, daca este cazul;
g) aria de acoperire a serviciilor (localitatile in care sunt disponibile serviciile);
h) viteza maxima de download/upload, inclusiv valorile vitezelor maxime de download/upload diferentiate pe paliere orare, in cazul ofertelor care contin o astfel de diferentiere, cu precizarea inclusiv a palierelor orare;
i) modalitatile de plata a facturii;
j) ofertele promotionale in curs, inclusiv reduceri sau gratuitati la echipamente.
(3) Pagina de internet prevazuta la alin. (1) poate contine si alte informatii de interes pentru utilizatorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului.
Art. 16. - (1) In cazul in care furnizorii lanseaza o oferta comerciala, o modifica pe cea existenta sau lanseaza o oferta promotionala cu termen scurt de valabilitate, au obligatia, in termen de maximum doua zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a ofertelor ori a modificarii acestora, sa introduca in mod complet si corect in baza de date a aplicatiei prevazute la art. 15, prin intermediul unei interfete web puse la dispozitie in acest scop de ANCOM, informatiile corespunzatoare pentru fiecare categorie de servicii (telefonie fixa, telefonie mobila si acces la internet), prevazute la art. 5 alin. (2) si in anexa nr. 1.
(2) Informatiilor prevazute la alin. (1) li se vor incorpora, atasa ori asocia logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la data transmiterii si generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice, prin utilizarea mijloacelor electronice de transmitere la distanta.
(3) Informatiile introduse potrivit alin. (1) si (2) vor fi verificate de ANCOM si publicate pe pagina de internet prevazuta la art. 15.
Art. 17. - Furnizorii sunt obligati sa precizeze perioada de valabilitate si orice conditii ce afecteaza ofertele lor comerciale, cu respectarea formatului stabilit de ANCOM.
CAPITOLUL IV Informatiile cuprinse in facturile detaliate
Art. 18. - Facturile detaliate se elibereaza la cererea abonatilor, indiferent de calitatea de persoana fizica sau juridica a abonatului si de modalitatea de plata a serviciilor.
Art. 19. - Facturile detaliate emise de furnizori vor include cel putin urmatoarele categorii de informatii:
I) In cazul serviciilor de telefonie: a) perioada de tarifare;
b) tariful lunar perceput pentru abonament, daca este cazul;
c) tarifele percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare, daca este cazul;
d) tarifele percepute pentru inchiriere/furnizare echipamente, daca este cazul;
e) alte servicii furnizate si tarifele aferente acestora, daca este cazul;
f) gratuitatile/reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat, daca este cazul;
g) lista completa a apelurilor voce/video initiate si a SMS-urilor/MMS-urilor expediate, precum si a apelurilor voce/SMS-urilor/MMS-urilor/apelurilor video receptionate pentru care se percepe un tarif, dupa caz; in cuprinsul acestei liste vor fi specificate urmatoarele informatii:
1. numarul apelat pentru fiecare apel voce/video initiat si numarul catre care s-a expediat un SMS/MMS sau de la care a fost primit un apel voce/SMS/MMS/apel video pentru care se percepe un tarif, dupa caz, in masura in care furnizorul poate identifica aceste informatii;
2. data si ora la care s-a initiat fiecare apel voce/video, la care s-a expediat un SMS/MMS sau la care a fost primit un apel voce/SMS/MMS/apel video pentru care se percepe un tarif, dupa caz;
3. durata fiecarei convorbiri telefonice;
4. tariful pentru fiecare convorbire efectuata si pentru fiecare mesaj expediat sau primit, pentru care se percepe un tarif;
5. valorile totale ale apelurilor voce/video initiate si a SMS-urilor/MMS-urilor expediate, precum si a apelurilor voce/SMS-urilor/MMS-urilor/apelurilor video receptionate pentru care se percepe un tarif, diferentiate pe categorii de apeluri/mesaje, dupa caz: in aceeasi retea, catre alte retele pe tipuri de retele - catre (alte) retele fixe, catre (alte) retele mobile, catre anumite retele, catre numere dintr-un grup definit, internationale, in roaming, numere cu tarif special, apeluri dial-up pentru acces la internet;
6. numarul de minute/SMS-uri/MMS-uri consumate si, daca este cazul, reportate, din fiecare categorie de resurse incluse in abonament;
h) suma totala tarifata, inclusiv TVA;
i) modalitatea de contorizare a timpului de conversatie tarifat; de asemenea, va fi specificata modalitatea de tarifare utilizata de furnizor, mentionandu-se cel putin unitatea de timp utilizata pentru tarifare (de exemplu, secunda, minut etc.) si modalitatea de tratare a fiecarei unitati de timp; j) un numar de telefon la care utilizatorul final poate solicita informatii suplimentare referitoare la factura detaliata;
k) cursul de schimb valutar aplicat, daca este cazul..
II. In cazul serviciilor de acces la internet: a) perioada de tarifare;
b) tariful lunar perceput pentru abonament si tariful pentru traficul suplimentar, daca este cazul;
c) tarifele percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare, daca este cazul;
d) tarifele percepute pentru inchiriere/furnizare echipamente, daca este cazul;
e) alte tarife pentru servicii suplimentare, daca este cazul;
f) gratuitatile/reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat si modul de aplicare a acestora, daca este cazul;
g) suma totala tarifata, inclusiv TVA;
h) un numar de telefon in cazul in care utilizatorul vrea sa solicite informatii suplimentare cu privire la factura detaliata;
i) cursul de schimb valutar aplicat, daca este cazul;
j) in plus fata de informatiile mentionate mai sus, pentru internetul mobil sau pentru cazurile in care traficul este limitat se vor preciza si:
1. data si ora inceperii fiecarei sesiuni de date, volumul de trafic consumat/sesiune, tariful total aplicat pentru sesiune/grup de sesiuni, in functie de unitatea de tarifare;
2. numarul de ore/volumul de trafic inclus in abonament (limita de trafic), precum si traficul suplimentar generat prin depasirea numarului de ore/volumului de trafic inclus in abonament, diferentiat in functie de perioada din zi/saptamana in care se realizeaza accesul la internet, daca este cazul;
3. unitatea minima de contorizare a traficului, precum si modalitatea de rotunjire a unei sesiuni, daca este cazul;
4. tariful aplicabil pe unitatea minima utilizata pentru contorizarea traficului.
III. In cazul retransmisiei serviciilor de programe audiovizuale destinate publicului:
a) perioada de tarifare;
b) tariful lunar perceput pentru abonament;
c) tarifele percepute pentru conectare/instalare/reconectare/deconectare, daca este cazul;
d) tarifele percepute pentru inchiriere/furnizare echipamente, daca este cazul;
e) alte tarife pentru servicii suplimentare, daca este cazul;
f) gratuitatile/reducerile tarifare de care abonatul a beneficiat si modul de aplicare a acestora, daca este cazul;
g) suma totala tarifata, inclusiv TVA;
h) un numar de telefon in cazul in care utilizatorul vrea sa solicite informatii suplimentare cu privire la factura detaliata;
i) cursul de schimb valutar aplicat, daca este cazul.
CAPITOLUL V Dispozitii finale
Art. 20. - Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta decizie.
Art. 21. - (1) Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare in termen de 120 de zile de la data publicarii.
(2) Prevederile art. 14 intra in vigoare cu respectarea dispozitiilor art. 2 din Decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 1.131/2014.
Art. 22. - La data intrarii in vigoare a prezentei decizii, dispozitiile Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale pentru Comunicatii nr. 77/2009 privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali de catre furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 13 februarie 2009, cu modificarile ulterioare, se abroga.
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, Marius Catalin Marinescu
Bucuresti, 23 februarie 2015.
Nr. 158.
Anexele pot fi consultate integral in fisierele alaturate.
Comentarii articol (0)