De-acum, cetăţenii pot să compare preţurile produselor din coşul zilnic de cumpărături şi să identifice astfel magazinele cu ofertele cele mai avantajoase, prin intermediul unei platforme online de monitorizare a preţurilor, implementată de Consiliul Concurenţei.
Concret, este vorba despre Monitorul Preţurilor, o aplicaţie disponibilă la această adresă, momentan doar pentru marile magazine din Municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov. Mai precis, este vorba despre 128 de produse din 64 de categorii, practicate de următorii retaileri: Carrefour, Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Penny şi Profi.
După cum se poate observa, de pe lista marilor lanţuri de magazine prezente în proiect lipsesc Metro, Cora (care a refuzat colaborarea) şi, cel puţin pentru moment, Auchan, retailer ce "lipseşte deoarece are probleme de conectivitate şi când va rezolva aceste probleme va participa", conform directorului general al Consiliului Concurenţei, Daniela Bădilă, citată de agenția de presă News.ro.
Pentru a afla cele mai mici preţuri de pe piaţă, clienţii trebuie să selecteze sectorul (pentru Municipiul Bucureşti) ori localitatea (pentru judeţul Ilfov) şi una dintre următoarele forme de comerţ: supermarket şi discounter, hipermarket, cash&carry. Ulterior, vor fi selectate cel puţin cinci produse din lista celor 128 disponibile momentan şi se va apăsa butonul de căutare.
“Scopul acestui instrument este ca, în loc să mergi din magazin în magazin să compari preţurile, să faci acest lucru de la birou. Este un avantaj pentru consumatori. Acest lucru va genera o concurenţă mai mare între retaileri”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, conform aceleiaşi surse.
Totodată, potrivit informaţiilor din presa centrală, proiectul ar putea fi extins la nivel naţional din 2017, în funcţie de cum vor decurge lucrurile în Bucureşti.
Platforma ar fi trebuit să apară de la finalul lui 2015
Iniţiativa lansării unei platforme online de monitorizare a preţurilor a fost anunţată de reprezentanţii Consiliului Concurenţei încă din vara anului trecut şi se dorea a fi funcţională cel târziu la final de 2015. Totuşi, autoritatea s-a lovit de reticenţa marilor lanţuri de magazine de a se implica în proiect, reprezentanţii acestora susţinând că o astfel de monitorizare ar fi greu de realizat, întrucât modificările de preţ pot apărea zilnic şi chiar de mai multe ori pe zi, iar preţurile variază de la un magazin la altul sau de la o localitate la alta.
"Retailerii consideră că este complicat să furnizeze preţurile produselor pe care le comercializează. În cele din urmă, după mai multe multe întâlniri şi discuţii cu reprezentanţii fiecărui lanţ de magazine, aceştia au fost de acord cu realizarea proiectului", explica la acel moment Bogdan Chiriţoiu.
În altă ordine de idei, din iunie 2015, odată cu reducerea TVA la 9% la toate produsele alimentare, băuturile nealcoolice şi serviciile de alimentaţie publică, Consiliul Concurenţei a desfăşurat o acţiune de monitorizare a preţurilor a 18 produse din aproximativ 600 de magazine. Între acestea s-au regăsit şi nouă retaileri: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny si Profi.
Notă: În 2010, Ministerul Economiei anunţa lansarea unui proiect asemănător, intitulat Observatorul Preţurilor, prin care se dorea crearea unei competiţii reale între lanţurile de magazine. AvocatNet.ro a scris aici despre proiectul rămas la stadiul de iniţiativă şi care nu a mai fost implementat.
Comentarii articol (2)