În baza legislaţiei actuale, atât salariaţii din mediul privat, cât şi cei din sectorul bugetar pot primi vouchere de vacanţă în limita a şase salarii minim brute, care pot fi folosite doar în turismul românesc. Cum în prezent salariul minim pe economie este de 1.050 de lei, rezultă că salariaţii pot primi vouchere de vacanţă în valoare de maximum 6.300 lei.
Recent au fost publicate inclusiv modificări la normele metodologice de acordare a voucherelor de vacanţă, acele bonuri de valoare emise de unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor Publice şi acordate persoanelor angajate cu contract individual de muncă.
Mai mult, angajaţii din instituţiile şi autorităţile publice pot primi doar vouchere de vacanţă, fără posibilitatea de a li se acorda bani sau prime.
Totuşi, acest lucru nu se va întâmpla nici în 2016, la fel cum nu s-a întâmplat nici anul acesta. Concret, un proiect de act normativ adoptat miercuri de Guvern stabileşte că personalul din instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu va beneficia de tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanţă şi premii în anul 2016.
În motivarea acestei decizii, de prelungire a situaţiei din 2015, Executivul a explicat că o astfel de măsură este necesară pentru încadrarea în ţinta de deficit bugetar pentru anul 2016.
"În anul 2015, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2014, cu modificările şi completările ulterioare, a fost suspendată aplicarea prevederilor legale care reglementau acordarea anumitor drepturi personalului din sectorul bugetar (ore suplimentare, premii, tichete de masă, tichete cadou, vouchere de vacanţă, indemnizaţii la ieşirea la pensie, trecerea în rezervă sau retragere). În vederea încadrării în ţinta deficitului bugetar pentru anul 2016, se propune continuarea măsurii de neacordare a acestor drepturi şi în anul 2016", este precizat în nota de fundamentare a proiectului.
Mai mult, iniţiatorii subliniază că, prin prelungirea măsurii, în anul 2016 se va face o economie de 14,4 miliarde de lei.
În concluzie, voucherele de vacanţă nu vor ajunge la bugetari nici în 2016. Această măsură vine în contextul în care oricum voucherele de vacanţă se acordă în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale. Cu alte cuvinte, acordarea nu este obligatorie.
Cât priveşte angajatorii din mediul privat, aceştia pot acorda angajaţilor proprii prime sau vouchere de vacanţă, cu ocazia plecării în concediul de odihnă, în funcţie de sumele prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate. Acordarea primelor sau voucherelor de vacanţă este stabilită de comun acord cu sindicatele şi este menţionată în mod obligatoriu în contractele colective de muncă aplicabile la nivel de unitate.
Voi ce credeţi? Măsura adoptată de Guvern este una normală, ţinând cont că exista riscul ca România să depăşească ţinta de deficit bugetar? Sau Executivul putea găsi şi alte soluţii pentru a face economii?
Comentarii articol (7)