Textul proiectului de lege adoptat de Senat menționează că va fi interzisă „publicitatea explicită pentru produsele medicamentoase difuzată în cadrul programelor de televiziune și radiodifuziune”.
Inițiativa legislativă îi aparține unui senator UDMR, care a susținut în expunerea de motive că soluția, deși pare drastică, „va fi una eficientă și își va atinge scopul, anume acela de a reduce influența reclamelor înșelătoare și comparative de natură să modifice comportamentul pacienților, inducându-i în eroare cu bună știință”.
Proiectul de lege mai stabilește că „pot face obiectul publicității destinate publicului larg, pe altă cale decât prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compoziția și obiectivul lor sunt destinate și concepute a fi utilizate fără intervenția unui medic în ceea ce privește diagnosticul, prescrierea sau urmărirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului”.
Concret, amploarea pe care a luat-o publicitatea mascată la medicamente și influența negativă pe care o are asupra populației, după cum se arată în expunerea de motive, a determinat redactarea acestei propuneri legislative.
Pe de altă parte, dacă această lege va fi promulgată de președintele Klaus Iohannis, farmaciile vor fi afectate, întrucât textul actului normativ adoptat de Senat prevede interzicerea publicității care „induce ideea că farmacia respectivă reprezintă un model sau un etalon pentru celelalte farmacii, precum și publicitatea la farmacii care reprezintă publicitate mascată pentru medicamente”.
De asemenea, și industria media ar fi lovită de această propunere de lege. Potrivit hotnews.ro, unul dintre principalii investitori în publicitate de la noi din țară este chiar industria farmaceutică. Mai mult, și medicii sunt nemulțumiți de această lege, având în vedere că ei și-ar fi dorit o reglementare și ceea ce privește suplimentele alimentare, scrie Digi24.
Ajunsă în Senat, propunerea a fost respinsă de comisiile de specialitate, care au menționat într-un raport că prevederile sale impun „restricții excesive și nejustificate care încalcă dispozițiile constituționale”. Propunerea legislativă nu s-a bucurat nici de susținerea Guvernului, acesta considerând că propunerile de interzicere a publicității pentru produsele medicamentoase nu țin seama de unele aspecte din directivele europene pe care România și-a asumat răspunderea să le transpună în legislația internă.
Președintele Klaus Iohannis are la dispoziție 20 de zile pentru promulgarea acestei legi.
Voi ce credeți? Posturile de radio și TV ar trebui să poată difuza reclame la medicamente? Va promulga președintele această lege sau o va trimite înapoi în Parlament, pentru a fi modificată?
Comentarii articol (4)