Stabilirea zilelor de 6 și 7 ianuarie drept libere naționale se regăsește în două propuneri legislative care se află în prezent la Camera Deputaților, cameră decizională a Parlamentului. Deși sunt mulți care speră că în 2023 se vor bucura de încă o nouă minivacanță, adevărul este că șansele pentru ca oricare dintre aceste propuneri să intre în vigoare până atunci sunt extrem de reduse.
Prima dintre propuneri, care a fost înregistrată la Senat în luna martie a acestui an, urmărește ca ziua de Bobotează, care pică în data de 6 ianuarie, să se alăture listei existente a zilelor de sărbătoare legale în care nu se lucrează. Propunerea a trecut de votul Senatului încă din luna mai, a primit în septembrie un aviz favorabil pentru adoptarea de către deputați, dar încă nu a intrat pe ordinea de zi a unei ședințe de plen.
Cea de-
a doua propunere legislativă a fost înregistrată la Senat la începutul lui septembrie și a trecut, la începutul lui decembrie, de această cameră a Parlamentului prin adoptare tacită, deoarece nu a fost dezbătută și votată în termenul legal. Această propunere vizează ca zilele de 6 și 7 ianuarie, cea în care calendarul ortodox îl sărbătorește pe Sfântul Ioan, să fie libere naționale. Totuși, această propunere încă se află la comisiile Camerei Deputaților.
Deși ambele propuneri legislative sunt aproape de adoptare, niciuna nu va avea șanse să se aplice până anul viitor. Explicăm pe larg de ce:
Conform
agendei deputaților, până la debutul vacanței parlamentare din 23 decembrie nu va mai avea loc o ședință de vot. Chiar și în ipoteza puțin probabilă în care deputații se vor reuni în timpul vacanței parlamentare (dintre 23 decembrie 2022 și 1 februarie 2023) -- existând posibilitatea convocării unei sesiuni extraordine de vot, însă doar pentru proiecte de lege de anvengură -- și ar vota oricare dintre cele două propuneri, tot nu va avea timp să se aplice pân pe 6 ianuarie 2023.
Mai exact, circuitul legislativ al oricărei propuneri presupune ca, după adoptarea de către camera parlamentară decizională (în cazurile de față Camera Deputaților), să fie depusă la Secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalității legii, unde trebuie să stea între două zile (cel legat de ziua de 6 ianuarie, deoarece a fost stabilită procedura de adoptare de urgență) și cinci zile (cel ce privește zilele de 6 și 7 ianuarie, deoarece nu s-a solicitat procedura de urgență).
După această perioadă, și dacă nu apar sesizări de neconstituționalitate, proiectul adoptat se va îndrepta spre președintele Klaus Iohannis pentru promulgare. După ce primește semnătura președintelui, orice proiect de lege trebuie să fie publicat în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare în cea de-a treia zi de la publicare.
Dacă ținem cont de faptul că până la data de 6 ianuarie mai sunt doar 16 zile, dintre care 6 nelucrătoare (weekend + zilele libere de Crăciun și Anul nou), iar o lege intră în vigoare la trei zile de la publicare, asta ar însemna că cel puțin până pe 3 ianuarie oricare dintre cele două propuneri legislative ar trebui publicată în Monitorul Oficial. Iar posibilitatea ca oricare dintre ele să fie adoptată, depusă pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constituționalității și promulgată în următoarele 6 zie lucrătoare este aproape inexistentă.
Vacanța parlamentară se va termina în data de 1 februarie 2023, ceea ce înseamnă că începând de atunci ar putea fi supuse votului propunerile.
Concluzia este că 6 și 7 ianuarie nu vor fi libere pentru salariați în anul care vine, însă ar putea fi pentru anii de după 2023.
Comentarii articol (4)