Am sintetizat special pentru tine, abonatul nostru la serviciile AvocatNet.ro Premium, cele mai importante 20 de noutăți legislative de la acest început de an cu impact asupra afacerii tale. Ce obligații noi ai în 2016 dacă angajezi pe cineva, care sunt finanțările pe care le poți atrage pentru a-ți dezvolta afacerea, dar și ce reguli noi trebuie să respecți în relația cu autoritățile fiscale sunt doar o parte dintre datele pe care le-am cuprins în acest ghid informativ. Când ai timp, lasă-ne un comentariu și spune-ne dacă te ajută astfel de sinteze sau ce anume ai dori să îmbunătățim la ele. Spor la citit și la afaceri(t)! Echipa AvocatNet.ro |
Resurse umane
1. Cum trebuie să arate contractul de muncă în 2016
Potrivit reglementărilor cuprinse în Codul Muncii, contractul individual de muncă poate fi încheiat numai în baza consimțământului părților, în limba română, forma scrisă fiind obligatorie pentru a respecta valabilitatea actului.
De asemenea, contractul de muncă trebuie încheiat în mod obligatoriu într-o formă scrisă și trebuie să fie înregistrat în registrul general de evidență al salariaților, care este transmis inspectoratului teritorial de muncă, cu cel puțin o zi lucrătoare anterior începerii activității noului salariat.
AvocatNet.ro a scris despre elementele obligatorii pe care trebuie să le cuprindă un contract individual de muncă în 2016, precum și despre posibilitatea de a modifica anumite elemente dintr-un astfel de contract, în acest articol.
2. Adeverința de vechime în muncă- ce obligații ai, ca angajator, în 2016
De cinci ani, de când nu se mai emit carnete de muncă, salariații au la îndemână un alt instrument care să ateste cât au lucrat: adeverința de vechime în muncă. Ei au dreptul de a solicita acest document angajatorilor, care au obligația să-l elibereze în termen de 15 zile de la data solicitării, în caz contrar riscând amenzi de până la 1000 lei. Adeverința se eliberează în original sau în copie certificată.
AvocatNet.ro a scris în acest articol despre cum trebuie să arate adeverința de vechime și ce obligații au angajatorii când o emit.
3. Contribuții sociale 2016: Cât plătim în acest an pentru CAS, CASS și șomaj?
Găsiți toate informațiile referitoare la cotele de contributie de asigurări sociale pentru 2016, precum și despre contribuțiile la șomaj și CASS în acest articol.
4. Angajatorii sunt obligaţi să notifice când prelucrează anumite date ale salariaţilor
Începând din acest an, angajatorii sunt obligați să notifice autoritățile înainte de a începe prelucrarea anumitor date ale salariaților, printre care se numără cele legate de originea rasială sau etnică, de convingerile politice, religioase, filozofice, de apartenența sindicală, precum și a datelor privind starea de sănătate și viața sexuală, a celor genetice și biometrice.
În cazul contrar, ei riscă amenzi de mii de lei, se arată într-un act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Despre toate cazurile în care angajatorii sunt obligați să transmită notificări către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, înainte de începerea efectivă a prelucrării datelor, AvocatNet.ro a scris AICI.
Utile pentru afacerea ta
5. Faptele care sunt înscrise în cazierul fiscal
De la 1 ianuarie, în cazierul fiscal al contribuabilului pot fi înscrise 318 fapte sancționate de legile financiare, spre deosebire de cele 117 câte se puteau înscrie până acum. Mai precis, 82 dintre aceste fapte sunt infracțiuni, în timp ce 236 sunt considerate contravenții. Puteți consulta lista completă AICI.
6. Analiza de risc la securitatea fizică nu mai este obligatorie anul acesta
La sfârșitul anului trecut, Executivul a prorogat termenul de la care trebuia să intre în vigoare obligativitatea unei analize de risc la securitatea fizică. Inițial, firmele ar fi trebuit să aibă o astfel de analiză până la data de 1 ianuarie 2016, dată de la care ar fi urmat să curgă amenzile în caz de neconformare.
Potrivit HG nr. 1002/2015, obligația elaborării unei analize de risc la securitatea fizică de către firmele înființate până la data de 16 iunie 2012 va intra în vigoare la data de 1 iulie 2017. Mai multe amănunte, AICI.
7. Ce înregistrări fiscale sunt obligatorii la început de an?
La începutul anului, firmele trebuie să raporteze la Fisc mai multe informații și să depună, în acest sens, mai multe formulare.
Specialiștii de la Viboal FindEx au realizat, pentru AvocatNet.ro, o sinteză a obligațiilor declarative de care nu trebuie să uitați. În articol, pe care îl puteți citi AICI, apar informații precise despre ce formulare se depun în funcție de fiecare situație în parte, dintre care amintim schimbarea perioadei fiscale, aplicarea sistemului de TVA la încasare, renunțarea la aplicarea acestuia și schimbarea formei de impozitare a unei afaceri.
8. Finanţări nerambursabile în 2016
O serie variată de finanțări nerambursabile, cuprinse între 10.000 și 200.000 de euro pentru înființarea sau dezvoltarea unor activități economice diverse, este valabilă în anul 2016. Cofinanțarea proprie din partea beneficiarului nu este întotdeauna solicitată, astfel că vă puteți realiza proiectul doar cu ajutorul fondurilor nerambursabile.
Anul acesta va aduce deschiderea unor Programe Operaționale noi, atractive prin prisma sumelor acordate și a condițiilor de eligibilitate cerute.
Puteți citi AICI despre finanțările disponibile în anul 2016.
Microîntreprinderea în 2016
9. Regimul fiscal al microîntreprinderilor a fost modificat de la 1 ianuarie
Începând cu 1 ianuarie au fost modificate condițiile de încadrare a firmelor în actegoria microîntreprinderilor. Prevederile noului Cod fiscal stabilesc că plafonul până la care o persoană juridică poate să se înscrie ca microîntreprindere a fost majorat.
Concret, din 2016, o microîntreprindere poate realiza venituri de până la 100.000 de euro (echivalentul în lei), spre deosebire de 65.000 de euro, cât a fost limita maximă stabilită anul trecut.
AvocatNet.ro a analizat noul sistem de cote de impozitare diferențiat, între 1% și 3%, aplicat microîntreprinderilor începând cu 1 ianuarie, în acest articol.
10. Cât este de avantajos să angajezi încă o persoană pentru a beneficia de procentul redus la impozitul pe micro?
Având în vedere noile prevederi, care stabilesc că pe baza numărului de angajați sunt calculate cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderile, expertul contabil Luiza Daneliuc a realizat un calcul valabil în 2016 pentru a arăta dacă angajarea unei persoane în plus, pentru a beneficia de procent redus la impozitul pe microîntreprinderi, este sau nu avantajoasă.
Potrivit specialistului, angajarea unui om în plus nu garantează economii, prin aplicarea cu 1% mai puțin la impozitul pe venit. Mai multe detalii despre calculul realizat de Luiza Daneliuc găsiți AICI.
11. PFA sau microîntreprindere: ce e mai avantajos să ai în 2016? Analiză comparativă
Din 2016, crește povara fiscală a PFA, astfel că ele vor plăti obligatoriu și CAS (10,5% sau 26,3%, conform opțiunii acestora) calculat la venitul net obținut, pe lângă CASS de 5,5% și impozit pe venit de 16%. În acest context se pune problema dacă suspendarea sau încetarea activității ca PFA și înființarea unei microîntreprinderi reprezintă o soluție de luat în seamă. Toate detaliile, AICI.
12. Accesarea fondurilor nerambursabile: ce bani poți obține ca microîntreprindere?
În contextul modificărilor fiscale pentru 2016, acest articol realizat Marian Dumitrache, specialistul AvocatNet.ro în fonduri europene, prezintă o analiză a principalelor surse de finanțare disponibile în următoarea perioadă pentru firmele micro.
Relația cu Fiscul
13. Toți proprietarii cu firmă în casă trebuie să depună la Fisc o declarație pentru calculul impozitului pe locuințe
Anul acesta, impozitul pe clădiri se calculează în funcție de destinația clădirii, și nu în funcție de deținătorul acesteia. În acest sens, Fiscul a adoptat noi formulare cu ajutorul cărora va fi stabilit impozitul pe clădiri.
Concret, până la data de 31 martie 2016, trebuie depusă la Fisc declarația de impunere, prin care contribuabilul își asumă sau nu desfășurarea unei activități economice. Acest termen vizează atât persoanele fizice care utilizează o clădire în activități nerezidențiale (economice) în totalitate sau în parte, aflate în proprietatea acestora la data de 31 decembrie 2015, cât și societățile și celelalte persoane juridice care dețin la data de 31 decembrie 2015 clădiri în proprietate. Găsiți mai multe detalii despre modul de calcul al impozitului pentru locuințele deținute atât în scop de locuit, cât și economic, AICI.
De asemenea, în acest articol puteți citi mai multe despre modalitatea de completare a declarației pentru calculul impozitului pe locuințe.
14. O nouă procedură pentru modificarea domiciliului fiscal
Agenția Națională de Administrare Fiscală a aprobat o nouă procedură de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal.
În același timp, au fost aprobate modelele valabile în 2016 ale formularelor Decizie de înregistrare/modificare a domiciliului fiscal, Decizie de înregistrare/modificare din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului și Notificare privind înregistrarea/modificarea din oficiu a domiciliului fiscal al contribuabilului, despre care puteți citi mai multe AICI.
15. Cum poate fi obținut un certificat de atestare fiscală în 2016
Documentul, care reflectă modul de îndeplinire a obligațiilor de plată a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri datorate, poate fi eliberat fie la solicitarea contribuabililor/plătitorilor, la solicitarea instituțiilor/autorităților publice, din oficiu, în momentul când are loc schimbarea competenței de administrare a creanțelor fiscale, ca urmare a schimbării domiciliului fiscal sau la solicitarea deținătorilor de titluri de participare la o societate.
Un certificat de atestare emis în 2016 poate fi utilizat timp de 30 de zile de la data eliberării, de către persoanele juridice, sau 90 de zile, de către persoanele fizice.
Din acest articol puteți afla ce elemente trebuie să conțină, în mod obligatoriu, documentul emis de autoritatea contractantă.
16. Noi informații vor trebui declarate în formularul 394
Declarația 394 privind livrările și achizițiile pe teritoriul național în anul 2016 va fi mai greu de completat în acest an. Potrivit consultantului fiscal Adrian Bența, în noua variantă a formularului, care se depune începând cu luna aprilie 2016, tranzacțiile societății sunt defalcate în funcție de toate posibilitățile prevăzute de Codul fiscal.
„De exemplu, pentru livrările supuse taxării inverse sunt 12 casete, în funcție de fiecare bun supus taxării inverse (cereale și plante tehnice, deșeuri, material lemnos, telefoane mobile, microprocesoare, console și jocuri etc.).”, a completat Bența.
AvocatNet.ro a explicat în acest articol ce este nou la modul de completare a declarației 394, precum și ce trebuie să declare persoana impozabilă în noul formular.
17. Ce declarații trebuie să depuneți în luna ianuarie la Fisc?
Calendarul obligațiilor fiscale pentru luna ianuarie a fost publicat de către Fisc pe site-ul propriu. Potrivit documentul, contribuabilii treuie să depună o serie de formulare în plus față de o lună obișnuită. Consultați lista lor, AICI.
18. Noi reguli pentru inspecția fiscală la firme
Începând cu data de 1 ianuarie 2016, în cadrul procedurilor de realizate a unei inspecții fiscale a apărut o nouă metodă de control, a fost modificată perioada supusă inspecției, iar inspectorii pot emite decizia de impunere provizorie, despre care AvocatNet.ro a scris pe larg AICI.
TVA în 2016
19. Ce cote de TVA sunt valabile începând de la 1 ianuarie
Noul Cod fiscal a modificat major reglementările în ceea ce privește zonele importante ale fiscalității, inclusiv sistemul de cote de taxă pe valoarea adăugată (TVA).
În acest an, cota standard de TVA a scăzut de la 24% la 20%, în timp ce pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii se aplică o cotă de TVA redusă, de 9% sau chiar 5% în anumite cazuri. AvocatNet.ro a explicact cele mai importante noutăți fiscale din sfera cotelor de TVA, aplicabile în 2016, AICI.
TVA de la 24% la 20%: Cum se facturează? Regula generală este că toate facturile emise în 2015 sunt cu TVA 24%. Totuși, în funcție de situație, unele facturi emise în 2015 pot fi stornate și refăcute, în 2016, cu TVA de 20%. Contexpert a analizat, pentru AvocatNet.ro, regulile generale, dar și câteva cazuri particulare pentru a înțelege ce obligații apar odată cu trecerea de la actuala cotă de TVA la cea de 20%.
Din acest articol puteţi afla cum să vă pregătiţi firma pentru aceste reduceri.
20. Corectarea erorilor din deconturile de TVA în 2016
Fiscul a adoptat recent, noi reguli pentru corectarea greșelilor apărute în deconturile de TVA depuse de contribuabili. În vederea corectării acestui tip de date, contribuabilii trebuie să respecte termenul de prescripție a dreptului de a stabili creanțe fiscale (dreptul organului fiscal de a stabili creanțe fiscale se prescrie în termen de 5 ani). Concret, din 2016, termenul de prescripție de 5 ani începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui pentru care se datorează obligația fiscală.
Găsiți mai multe informații despre tipurile de erori materiale care pot fi corectate într-un decont TVA, AICI.