Ordonanţa Guvernului nr. 8/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere a fost publicată vineri în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 66 şi a intrat în vigoare astăzi.
Concret, potrivit documentului adoptat la mijlocul săptămânii trecute de Executiv, cei care practică profesia de taximetrist vor fi nevoiți să aibă un cazier judiciar în care să nu fie înscrise anumite menţiuni. Mai exact, din certificatul de cazier judiciar al conducătorului auto care practică profesia de taximetrist și al managerului de transport în regim de taxi și închiriere va trebui să rezulte că aceștia nu au fost condamnaţi pentru:
- infracţiuni contra siguranţei pe drumurile publice;
- infracţiuni privind traficul şi consumul de droguri;
- infracţiuni contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale;
- infracţiuni privind traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile;
- infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale;
- infracţiuni contra patrimoniului.
Până acum, Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, stabilea la articolul 26 că, pentru a putea practica transportul de persoane în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere, conducătorul auto trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
- să aibă permis de conducere categoria B valabil, cu o vechime de cel puţin doi ani;
- să deţină certificat de atestare profesională valabil;
- să fie apt din punct de vedere medical şi psihologic;
- să aibă vârsta minimă de 21 de ani.
De astăzi însă, odată cu intrarea în vigoare a OG nr. 8/2016, celor patru condiţii prezentate anterior, ce trebuie îndeplinite, cumulativ, pentru a putea profesa ca taximetrist, li s-a mai adăugat una, potrivit căreia şoferul de taxi nu va trebui să aibă înscrise, în certificatul de cazier judiciar, menţiunile prezentate anterior.
În expunerea de motive anexată documentului, iniţiatorii proiectului au arătat că o astfel de prevedere, prin care cei care practică profesia de taximetrist să aibă un cazier cât mai "curat", vine în sensul asigurării siguranței cetățeanului și a practicării profesiei în mod onorabil și legal.
De asemenea, potrivit documentului citat, conducătorii auto care vor dori să urmeze cursurile de pregătire profesională, în vederea obţinerii certificatului de atestare profesională, necesar practicării activităţii de transport de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere, vor trebui să prezinte următoarele documente:
- cerere-tip;
- copie de pe permisul de conducere valabil;
- certificat de cazier judiciar în care să nu fie înscrise mențiuni;
- copie de pe carnetul de muncă, dacă există;
- copie de pe actul de identitate;
- dovada că sunt apţi medical şi psihologic pentru transportul de persoane.
Astfel, noutatea adusă de actul normativ este legată de certificatul de cazier judiciar, în care nu vor putea fi înscrise menţiuni. Până acum, şoferii solicitanţi trebuiau să prezinte doar cazierul judiciar, fără a fi precizată nicio condiție suplimentară. Prin urmare, iniţiatorii proiectului de act normativ au arătat că, în aceste condiţii, oricine putea prezenta un cazier judiciar.
Noutăţi şi în ceea ce priveşte documentaţia necesară obţinerii autorizaţiei în regim de taxi
De asemenea, documentul adoptat de Guvern creează temeiul legal pentru Ministerul Transporturilor să reglementeze prin norme aprobate prin ordin de ministru existența și modul de dobândire a unui certificat de competență profesională pentru managerii de transport în regim de taxi și în regim de închiriere.
Mai precis, potrivit unui comunicat remis redacției noastre din partea Guvernului, certificatul de competență profesională va avea o valabilitate de 10 ani, iar pentru a-l obține vor trebuie îndeplinite o serie de condiții, între care: absolvirea liceului, cu sau fără diplomă de bacalaureat, participarea la curs și promovarea unui examen, conform normelor ce vor fi aprobate prin ordinul ministrului transporturilor.
Un alt articol modificat prin intermediul ordonanţei de Guvern este articolul 9 din Legea nr. 38/2003, acolo unde este precizat că autorizaţia de transport în regim de taxi sau autorizaţia de transport în regim de închiriere se eliberează pe baza unei documentaţii care trebuie să includă următoarele:
- cererea transportatorului pentru eliberarea tipului de autorizaţie de transport;
- copie de pe certificatul de înregistrare la registrul comerţului ca transportator, respectiv persoană fizică autorizată, asociaţie familială autorizată sau persoană juridică, după caz;
- dovada îndeplinirii condiţiei de capacitate profesională;
- dovada îndeplinirii condiţiei de onorabilitate.
Anterior intrării în vigoare a OG nr. 8/2016, potrivit Legii nr. 38/2003, dovada îndeplinirii condiţiei de capacitate profesională se putea face prin prezentarea unei copii de pe certificatul de competenţă profesională a persoanei desemnate, pentru transportatorul persoană juridică sau asociaţie familială sau prin prezentarea unei copii de pe atestatul profesional al taximetristului care este transportator persoană fizică autorizată.
Actul normativ apărut vineri modifică regulile aplicabile solicitanţilor persoane juridice sau asociaţii familiale, în sensul că aceştia vor fi obligaţi să prezinte o copie de pe certificatul de competenţă profesională pentru managerul de transport în regim de taxi și închiriere, eliberat conform normelor aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
În expunerea de motive care însoţeşte proiectul de act normativ este explicat faptul că, în prezent, managerilor companiilor de taximetrie li se solicită în vederea eliberării autorizației de transport în regim de taxi, prezentarea unor certificate de competență profesională specifice transporturilor interne sau internaționale cu autobuze și autocare.
"Gama de cunoștințe dobândite în urma cursului de pregătire profesională a managerilor de transport conform OG nr. 27/2011 privind transporturile rutiere corespunde parțial necesităților de cunoaștere ale managerului companiei de transport în regim de taxi. Există subiecte comune ambelor profesii (drept fiscal, dreptul muncii, gestiunea economică a companiei de transport etc) însă aspectele specifice transporturilor în regim de taxi rămân fundamental diferite de cele privind transportul cu autobuze și autocare", scrie în documentul citat.
Practic, prin adoptarea unor astfel de măsuri, va fi creat temeiul legal pentru MT de a reglementa, prin norme aprobate prin ordin al ministrului, existența și modul de dobândire a unui certificat de competență profesională pentru managerii de transport în regim de taxi și în regim de închiriere.
Notă: În termen de 90 de zile, MT va elabora și supune spre aprobare Guvernului un proiect de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea normelor privind pregătirea și atestarea profesională a managerilor de transport în regim de taxi și închiriere.
Comentarii articol (10)