Legea care interzice complet fumatul în spaţiile publice închise a fost promulgată astăzi de preşedintele ţării, la doar două zile după ce Curtea Constituţională a României (CCR) a decis că aceasta respectă prevederile Legii fundamentale.
Potrivit documentului adoptat recent de Parlament, fumatul va fi interzis complet în toate spaţiile publice închise, inclusiv în baruri, discoteci şi restaurante, precum şi în spaţiile închise de la locul de muncă şi în locurile de joacă pentru copii.
Astfel, mai rămâne doar ca legea să fie publicată în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare în 45 de zile de la apariţia ei.
Mai multe detalii despre acest subiect găsiţi aici.
Actul normativ care modifică legea care reglementează activitatea taximetriştilor a fost publicat recent în Monitorul Oficial, urmând să intre în vigoare luni.
Potrivit documentului, cei care practică profesia de taximetrist vor fi nevoiţi să aibă un cazier judiciar în care să nu fie înscrise anumite menţiuni, cu scopul asigurării siguranţei cetăţeanului şi a practicării profesiei în mod onorabil şi legal. Printre infracţiunile pe care taximetriştii nu au voie să le comită se numără cele contra siguranţei pe drumurile publice, cele privind traficul şi consumul de droguri sau infracţiunile contra libertăţii şi integrităţii sexuale.
Ca urmare a acestei măsuri, şi conducătorii auto care vor dori să urmeze cursurile de pregătire profesională necesare practicării activităţii de taximetrist, vor fi obligaţi să prezinte, pe lângă documentele deja prevăzute în legislaţie, şi un certificat de cazier judiciar în care să nu fie înscrise respectivele menţiuni.
Detalii suplimentare, aici.
Ordinul MFP nr. 2634/2015, în vigoare de la 1 ianuarie 2016, este actul normative care stabileşte regulile privind arhivarea și păstrarea registrelor de contabilitate și a celorlalte documente financiar-contabile.
Potrivit normelor legislative, societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperatiste și celelalte persoane juridice sunt entităţile care au obligația să păstreze în arhiva lor registrele de contabilitate, precum și documentele justificative care stau la baza înregistrării în contabilitate.
Din 2016, arhiva pe suport hârtie nu mai este obligatorie. Totuși, există și o condiție în cazul în care evidenţa contabilă este ținută cu ajutorul programelor informatice: documentele să poată fi listate în orice moment, fie atunci când entitatea are nevoie, fie la cererea organelor de control.
Potrivit actului normativ menţionat, sunt 20 de documente financiar-contabile care trebuie păstrate timp de cinci ani. În schimb, registrele și celelalte documente financiar-contabile se arhivează pe o perioadă de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite.
Excepție de la această regulă fac statele de salarii, al căror termen de păstrare este de 50 de ani.
Toate detaliile, aici.
Anul acesta, în baza prevederilor noului Cod fiscal, consiliile locale pot majora impozitul pe proprietăţi cu până la 500% pentru clădirile şi terenurile neîngrijite, situate în intravilan.
În aceste condiţii, multe dintre primăriile din ţară au decis, prin intermediul unor hotărâri la nivel local, să adopte această măsură, astfel încât proprietarii sunt obligaţi acum să investească în renovări, pentru ca proprietăţile lor să nu fie încadrate în categoria celor neîngrijite sau degradate.
De asemenea, tot autorităţile locale sunt cele care vor stabili criteriile de încadrare în categoria clădirilor şi terenurilor aflate într-o stare de degradare, astfel încât prevederea să nu fie aplicată discriminatoriu.
Şi cei care nu îşi lucrează terenurile agricole situate în afara oraşului, timp de doi ani consecutiv, riscă să plătească impozite majorate cu până la 500%.
Mai multe informaţii citiţi aici.
Potrivit OG nr. 9/2016, act normativ apărut vineri în Monitorul Oficial, garanţia legală şi cea comercială vor fi prelungite automat cu perioadele de nefuncţionare ale produselor.
De asemenea, de la sfârşitul lunii februarie, atunci când documentul citat va intra în vigoare, repararea sau înlocuirea produselor se va face într-o perioadă de timp stabilită de comun acord, însă nu mai mare de 15 zile calendaristice de la data aducerii la cunoştinţă a lipsei de conformitate sau data predării produsului pe baza unui document de predare-preluare.
Mai multe despre acest subiect puteţi citi în acest articol.
Certificatul de performanţă energetică va trebui să fie afişat, la loc accesibil şi vizibil publicului, şi în cazul clădirilor de birouri, clădirilor de comerţ, hotelurilor şi restaurantelor, conform unui proiect de act normativ adoptat la mijlocul săptămânii de Guvern.
În momentul de faţă, această obligaţie revine doar proprietarilor şi administratorilor clădirilor de interes sau de utilitate publică. Amenda pentru nerespectarea obligaţiei va putea ajunge până la 2.500 de lei.
Pentru a-şi produce efectele, e nevoie ca actul normativ să fie publicat în Monitorul Oficial.
Detalii, aici.
Conform prevederilor legale în vigoare, persoanele fizice care fie economisesc în mod intenționat bani în depozite bancare sau conturi curente care generează dobândă, fie încasează dobânzi în contul unor sume neridicate reprezentând salarii, pensii, alocații obțin venituri din dobânzi, pentru care datorează impozitul pe venituri din investiții.
Totuşi, anul acesta, pentru veniturile din dobânzi, anumite categorii de persoane, respectiv persoanele care în anul fiscal nu obţin venituri din salarii sau asimilate acestora vor datora, pe lângă impozitul pe venituri din investiţii, şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate (CASS).
În schimb, începând cu 2017, CASS pentru veniturile din investiţii (inclusiv venituri din dobânzi) va fi datorată indiferent dacă contribuabililul obţine sau nu alte tipuri de venituri.
Din acest articol puteţi afla mai multe informaţii despre impozitul pe venituri din dobânzi.
Majoritatea reglementărilor care vizează acordarea diurnei s-au păstrat și în noua legislație fiscală, aplicabilă de la începutul acestui an. Totuși, noul Cod fiscal a modificat câteva prevederi la acest capitol.
Ca noutate, actul normativ a introdus posibilitatea acordării indemnizațiilor și oricăror altor sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, și pentru administratori, directori, manageri și membrii ai directoratului.
Aflaţi de aici care sunt cele patru situații de acordare a indemnizațiilor și a altor sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, prevăzute de noul Cod fiscal.
Noul Cod de procedură fiscal introduce noi tipuri de penalităţi, inexistente până acum în legislaţia românească.
Concret, din 2016, sistemul fiscal reglementează penalitatea de nedeclarare, măsură care vizează contribuabilii care acţionează cu rea-credinţă, adică aceia care declară mai puţin decât câştigă sau cei care nu-şi raportează deloc obligaţiile fiscale.
Astfel, cei care nu îşi declară corect obligaţiile fiscale anul acesta pot plăti penalităţi de nedeclarare de 0,08% pe zi, echivalentul a aproape 30% pe an.
Mai multe informaţii găsiţi aici.
Tarifele şi majorările de tarife pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) trebuie corelate de-acum de asigurători cu daunalitatea, conform unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial.
Potrivit aceluiaşi document, societăţile de asigurare pot emite poliţa RCA fără componenta de Carte Verde, atunci când este vorba de vehicule care n-au cum să circule în afara teritoriului ţării.
Cu toate că aceste prevederi abia au intrat în vigoare, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) intenţionează să mai facă şi alte schimbări la normele referitoare la poliţele RCA.
Toate detaliile, aici.
Comentarii articol (0)