Hotărârea Guvernului nr. 719/2016 pentru aprobarea Programului „Construcţia de locuinţe de serviciu”, prin care vor fi repartizate case funcționarilor publici, pe bază de cerere, a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 786 din 6 octombrie şi a intrat în vigoare la data publicării.
Concret, actul normativ citat stabileşte construcţia de locuinţe de serviciu pentru personalul propriu al instituțiilor care solicită realizarea acestora. În cazul în care vor exista mai multe cereri, autorităţile administraţiei publice locale/ centrale vor stabili o ordine de repartizare și o serie de modalități de diferențiere.
Noile reglementări stabilesc că beneficiarii programului vor putea fi numai funcționarii publici și angajații din instituții publice centrale și locale sau structuri aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea acestora, care nu dețin sau nu au deținut în proprietate, individual sau în comun, împreună cu soții lor, o locuință în localitatea în care își desfășoară activitatea, indiferent de modul în care a fost dobândită, cu excepţia cotelor-părţi din locuinţe dobândite prin moştenire.
Totuşi, angajaţii din ministere, consilii județene, primării și alte instituții centrale și locale nu vor avea voie să achiziționeze, după data repartizării unei locuințe de serviciu, o altă locuinţă în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea, indiferent de modul de dobândire.
Noua hotărâre de Guvern stabilește că blocurile de locuințe vor fi ridicate pe terenuri aflate în proprietatea publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, puse la dispoziția Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe (ANL) de către autoritățile publice locale/centrale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Totodată, în cadrul acestui program vor putea fi incluse și construcții aflate în diverse stadii de execuție sau finalizate și neexploatate.
"Programul se realizează pe terenuri proprietate publică a statului ori a unităților administrativ-teritoriale, puse la dispoziția ANL de către autorităţile administraţiei publice locale/ centrale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Terenurile proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale se preiau de ANL în folosinţă gratuită, în condiţiile legii, pe perioada realizării investiţiilor", scrie în actul normativ publicat ieri în Monitor.
Cât priveşte imobilele aflate în curs de ridicare sau construite şi nefolosite, autorităţile locale vor fi obligate să realizeze evaluarea construcţiilor, inclusiv prin expertize tehnice şi energetice.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ lansat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, necesitatea dezvoltării construcţiei de locuinţe la nivel naţional, cu asigurarea de surse de finanţare la bugetul de stat, este justificată de numărul mare de solicitări pentru obţinerea unei locuinţe în regim de închiriere, dar şi de faptul că autorităţile publice locale nu dispun de suficiente resurse financiare, la nivel local, pe care să le distribuie către construirea de noi locuinţe.
De exemplu, în documentul citat se precizează că, numai anul trecut, Ministerul Apărării a transmis că are nevoie de 14.929 de locuințe de serviciu în 53 de localități pentru aproximativ 20.000 de cadre militare în activitate, soldați și gradați profesioniști. De asemenea, solicitări similare au venit din partea următoarelor instituții publice: Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, Consiliul Județean Călărași, Consiliul Județean Olt, din partea Primăriilor localităților Zărnești, Costinești, Vălenii de Munte, dar și din partea Administrației Naționale Apele Române.
Câte locuințe vor fi construite în următorii cinci ani
Legea locuinței nr. 114/1996 prevede că locuinţele de serviciu se finanţează, în condiţiile legii, din bugetul de stat şi bugetele locale, în limitele prevederilor bugetare aprobate anual cu această destinaţie.
Astfel, conform HG nr. 719/2016, finanțarea programului va fi asigurată din surse de la bugetul de stat, surse din bugetele locale, precum și din credite interne/externe, din surse ale investitorilor privaţi, precum şi din alte surse legal constituite.
Per total, până în anul 2021, Guvernul plănuiește să scoată din bugetul de stat aproximativ un miliard de lei pentru contractarea a 8.500 de locuințe de serviciu pentru funcționari, dintre care un număr de 6.500 de case urmează să fie şi finalizate în această perioadă.
Locuințele incluse în programul amintit vor fi construite pe baza propunerilor pe care ANL le va primi de la instituțiile administrației publice centrale și locale centrale. Potrivit documentului citat, apartamentele construite pentru a fi închiriate funcționarilor vor avea o suprafață de 81 de metri pătrați și un cost unitar de aproximativ 500 de euro/metrul pătrat, inclusiv TVA.
Funcționarii nu vor putea să cumpere imobilele
Locuințele de serviciu construite în cadrul programului inclus în actul normativ menţionat nu vor putea fi vândute, ci numai închiriate angajaților statului.
„Durata contractelor de închiriere va fi stipulată în contractul de închiriere, încheiat între părţile contractante, accesoriu la contractul de muncă sau raportul de serviciu”, se arată în documentul publicat în Monitor.
Totodată, se mai precizează că chiriaşul are obligaţia de a preda locuinţa în termen de 30 de zile de la data la care încetează a-şi mai desfăşura activitatea în considerarea căreia locuinţa a fost închiriată în localitatea respectivă.
Mai mult, în cazul în care locuințele de serviciu construite prin Program vor deveni vacante, acestea vor putea fi repartizate şi închiriate ca locuințe de serviciu pentru alte persoane care își vor desfășura activitatea în instituții publice pe o perioadă determinată, până la apariţia unor noi cereri din partea personalului instituției care administrează locuințele de serviciu.
Comentarii articol (2)