În urma deciziei de a retrage autorizația de funcționare a societății Carpatica Asig și de a cere în instanță falimentul acesteia, ASF a publicat un ghid oficial pentru clienții asigurătorului. Acesta include, în principal, informații despre când, cum și de la cine vor putea consumatorii să-și recupereze o parte din banii plătiți, precum și cine le va rezolva dosarele de daună.
Polițele deja emise rămân valabile
Înainte de toate, clienții Carpatica trebuie să știe că polițele de asigurare pe care le-au încheiat își păstrează valabilitatea fie până la expirare, fie până la denunțarea acestora, se arată în ghidul ASF.
În prima situație, asigurații care vor să ceară despăgubiri pentru evenimente acoperite de polițele încheiate cu Carpatica Asig trebuie să se adreseze direct Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA). În acest sens, sunt necesare o cerere de plată și anumite documente justificative, în funcție de tipul asigurării și/sau de stadiul dosarului.
În cea de-a doua situație, pentru denunțarea unui contract de asigurare (adică încetarea acestuia din inițiativa asiguratului), clienții Carpatica trebuie să transmită o notificare cu privire la această decizie fie societății, fie lichidatorului judiciar. „Contractele pot conține clauze exprese privind denunțarea/rezilierea de către oricare dintre părți. În cazul în care astfel de clauze nu sunt cuprinse în contract, se aplică legislația aferentă. În România, Codul Civil prevede că un contract poate fi denunțat în termen de 20 de zile calculate de la data la care cealaltă parte primește notificarea privind denunțarea contractului”, este explicat în documentul amintit.
În cazul denunțării contractelor, clienții sunt îndreptățiți să ceară restituirea sumelor plătite către Carpatica Asig, însă doar pentru perioada cuprinsă între data denunțării și data expirării polițelor.
Ce despăgubiri poate plăti FGA și când o poate face
Fondul reprezintă o schemă de garantare în domeniul asigurărilor, care protejează clienții în eventualitatea în care o societate nu mai poate efectua plăți și intră în procedura de faliment.
Mai exact, FGA asigură protecția persoanelor asigurate, a celor păgubite, precum și a terțelor persoane care au dreptul la sume de bani (în baza legii sau a contractului de asigurare). Astfel, pot fi achitate indemnizații sau despăgubiri în limita unui plafon legal de garantare în cuantum de cel mult 450.000 de lei/persoană (aproximativ 100.000 de euro). Pentru solicitări ce depășesc această sumă, clienții trebuie să se adreseze unei instanțe.
„În cazul insolvenței unei societăți de asigurare autorizată și aflată sub reglementarea și supravegherea ASF, creditorii de asigurare beneficiază de suportul FGA în vederea plății indemnizaţilor și/sau despăgubirilor datorate conform contractelor de asigurare încheiate cu societatea de asigurare. Practic, creditorii de asigurare nu mai trebuie să se adreseze instanțelor judecătorești, decât dacă doresc acest demers sau dacă suma pe care o solicită depășește plafonul de garantare legal”, scrie în ghidul ASF.
În ceea ce privește momentul de la care FGA poate face plăți către clienții Carpatica Asig, reglementările aflate în vigoare stabilesc în mod clar că acesta este reprezentat de data la care decizia judecătorească de intrare în faliment rămâne definitivă. Pentru ca asigurații să înțeleagă mai ușor, trebuie precizat că o hotărâre judecătorească devine definitivă:
- dacă nu este atacată cu apel, în termenul legal;
- dacă este dată în apel, fără drept de recurs;
- dacă nu este atacată cu recurs, în termenul legal.
În situația în care se ajunge chiar și la recurs, plata despăgubirilor poate începe cu întârzieri de câteva luni bune. De exemplu, în cazul falimentului Astra, FGA a anunțat că a început să facă plățile abia la începutul lunii mai a anului curent, după ce solicitarea intrării în faliment fusese cerută de ASF în august 2015. Plata indemnizațiilor/despăgubirilor se va face în lei, fie prin mandat poștal, fie prin transfer bancar.
Important! FGA plătește indemnizațiile sau despăgubirile rezultate atât din contractele obligatorii de asigurare, cât și din cele facultative (cum sunt cele de tipul CASCO, de exemplu).
Toate cererile trebuie transmise la FGA
Clienții Carpatica Asig care vor să recupereze creanțe (indemnizații, despăgubiri etc.) de la Fondul de Garantare vor trebui să depună la FGA următoarele documente:
- pentru despăgubire/indemnizație: o cerere motivată de plată, însoțită de documente justificative;
- pentru recuperarea primelor plătite în avans, proporțional cu timpul rămas până la expirarea asigurării facultative: o cerere de plată, însoțită de documente justificative.
„După transmiterea cererii, veți fi contactat de FGA în vederea deschiderii dosarului de daună și a constatării pagubelor. FGA va comunica în scris părţii prejudiciate documentele ce trebuie depuse pentru soluţionarea pretenţiilor de despăgubire (poliţa/contractul de asigurare, documentele care atestă producerea evenimentului asigurat, emise de autorităţile publice competente sau alte documente din care să reiasă cauzele și împrejurările evenimentului, întinderea daunei, acte privind interesul patrimonial, documente justificative privind cuantumul despăgubirii etc.)”, se arată în ghidul întocmit de reprezentanții Autorității de Supraveghere.
Cererea completată și semnată trebuie să fie formulată în scris și apoi transmisă la sediul FGA, prin poștă (cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire), prin e-mail sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea și confirmarea primirii. „Conținutul cererii trebuie să reflecte natura creanței, momentul nașterii sale, cuantumul sumei pretinse, dacă există vreun privilegiu ori o garanție reală în ceea ce privește creanța, care sunt bunurile acoperite de asigurare”, potrivit documentului citat.
Referitor la documentele justificative, în ghidul clienților Carpatica este specificat că FGA va informa exact ce acte sunt necesare, din moment ce acestea diferă în funcție de tipul contractului de asigurare și/sau de stadiul dosarului.
Notă: Ghidul oficial întocmit de ASF este anexat la articol. Informații suplimentare pot fi găsite pe site-ul FGA.
Comentarii articol (1)