Guvernul a adoptat in sedinta sa de ieri proiectul de Lege privind unele
mãsuri pentru asigurarea protecþiei victimelor infracþiunilor. Asa cum va
informam inca din artiocolul din 27 ianuarie a.c., acest proiect elaborat de
Ministerul Justitiei isi propune sa informeze, cinsilieze, asiste si sa
compenseze financiar victimele infractiunilor.
Proiectul instituie patru categorii de mãsuri care se adreseazã în mod direct
nevoilor victimei, ºi anume:
· informarea victimelor infracþiunilor cu privire la drepturile lor,
· consilierea psihologicã,
· asistenþa juridicã gratuitã,
· compensarea financiarã de cãtre stat a victimelor unor infracþiuni,
fiecare dintre aceste mãsuri fiind dezvoltate în dispoziþiile unor capitole
distincte.
Ministerul Justiþiei, prin Institutul Naþional al Magistraturii ºi Ministerul
Administraþiei ºi Internelor au obligaþia de a asigura specializarea
personalului care, în exercitarea atribuþiilor prevãzute de lege, stabileºte
legãturi directe cu victimele infracþiunilor, pentru a putea identifica nevoile
victimei, în special a copiilor victime.
Informarea victimelor se asigurã: de cãtre procurorul sau ofiþerul
de poliþie la care victima se prezintã ori de cãtre judecãtor, în cazul
infracþiunilor pentru care plângerea prealabilã se adreseazã instanþei de
judecatã, precum ºi prin intermediul unei linii telefonice disponibile permanent
pentru informarea victimelor infracþiunilor.
Informaþiile pe care le primesc victimele infracþiunilor se referã la:
· serviciile ºi organizaþiile care asigurã consiliere psihologicã sau orice alte
forme de asistenþã a victimei, în funcþie de necesitãþile acesteia;
· organul de urmãrire penalã la care poate face plângere;
· dreptul la asistenþã juridicã ºi unde se pot adresa pentru exercitarea acestui
drept;
· condiþiile ºi procedura pentru acordarea asistenþei juridice gratuite,
drepturile procesuale ale persoanei vãtãmate, ale pãrþii vãtãmate ºi ale pãrþii
civile;
· condiþiile ºi procedura pentru a beneficia de dispoziþiile art. 861, art. 862,
art. 864 ºi art. 865 din Codul de procedurã penalã, precum ºi dispoziþiile legii
nr. 682/2002 privind protecþia martorilor;
· condiþiile ºi procedura pentru acordarea compensãrii financiare de cãtre stat.
Consilierea psihologicã se asigurã victimelor acelor infracþiuni
care, fiind sãvârºite cu violenþã sau aducând atingere libertãþii sexuale a
persoanei, produc nu numai o traumã fizicã, ci ºi o traumã psihologicã.
Aceste infracþiuni sunt tentativa la infracþiunile de omor, omor calificat ºi
omor deosebit de grav, lovirea sau alte violenþe ºi vãtãmarea corporalã
sãvârºite asupra membrilor familiei, vãtãmarea corporalã gravã ºi infracþiunile
intenþionate care au avut ca urmare vãtãmarea corporalã gravã a victimei,
infracþiunile de viol, act sexual cu un minor, perversiune sexualã sãvârºitã
asupra unui minor sau sãvârºitã cu violenþã, corupþie sexualã ºi rele tratamente
aplicate minorului, precum ºi infracþiunile prevãzute în Legea nr. 678/201
privind prevenirea ºi combaterea traficului de persoane.
Consilierea psihologicã se asigurã, în mod gratuit, pentru o perioada de cel
mult 3 luni, iar în cazul victimelor care nu a împlinit vârsta de 18 ani, pe o
perioadã de cel mult 6 luni.
Serviciile de probaþiune ºi protecþia victimelor se constituie prin
reorganizarea serviciilor de reintegrare socialã ºi supraveghere de pe lângã
tribunale.
Organizaþiile neguvernamentale, independent sau în parteneriat cu autoritãþile
administraþiei publice pot asigura servicii pentru consilierea psihologicã a
victimelor infracþiunilor ºi alte forme de asistenþã a acestora. În acest scop,
organizaþiile neguvernamentale pot beneficia, în condiþiile legii, de subvenþii
din bugetul de stat.
Asistenþa juridicã gratuitã se acordã, la cerere, mai multor
categorii de victime.
Astfel, aceasta se acordã victimelor directe ale infracþiunilor grave sãvârºite
cu violenþã (tentativa la infracþiunile de omor, omor calificat ºi omor deosebit
de grav, vãtãmarea corporalã gravã ºi infracþiunile intenþionate care au avut ca
urmare vãtãmarea corporalã gravã a victimei) sau ale infracþiunilor grave
privitoare la viaþa sexualã (infracþiunile de viol, act sexual cu un minor ºi
perversiune sexualã sãvârºitã asupra unui minor sau sãvârºitã cu violenþã).
Asistenþa juridicã gratuitã se acordã ºi victimelor indirecte ale unor
infracþiuni grave (soþul, copiii ºi cei aflaþi în întreþinerea victimelor
directe decedate prin sãvârºirea infracþiunilor).
Victimelor altor infracþiuni decât cele menþionate, indiferent de natura
infracþiunii, li se acordã asistenþa juridicã dacã venitul lunar pe membru de
familie la victimei este cel mult egal cu salariul de bazã minim brut pe þarã,
stabilit pentru anul în care victima a formulat cererea de asistenþã juridicã
gratuitã.
Proiectul de lege stabileºte condiþionãri precum acelea ca infracþiunile sã fi
fost sãvârºite pe teritoriul României sau, în cazul infracþiunilor sãvârºite în
afara teritoriului României, victima sã fie cetãþean român sau strãin care
locuieºte legal în România ºi procesul penal sã se desfãºoare în România.
Asistenþa juridicã gratuitã se acordã numai dacã victima a sesizat organele de
urmãrire penalã în termen de 60 de zile de la data sãvârºirii infracþiunii.
Calcularea acestui termen calcul este reglementatã prin dispoziþiile legale.
Victimelor care nu au îndeplinit vârsta de 18 ani ºi cele puse sub interdicþie
nu au, însã, obligaþia de a sesiza organele de urmãrire penalã cu privire la
sãvârºirea infracþiunii.
Sistemul de compensare financiarã de cãtre stat a victimelor
infracþiunilor sãvârºite cu violenþã are ca fundament principiul echitãþii ºi al
solidaritãþii sociale ºi realitatea cã, în prezent, ori de câte ori fãptuitorul
rãmâne necunoscut, este insolvabil sau dispãrut, „costurile” infracþiunii sunt
suportate exclusiv de victimã.
Proiectul, prin dispoziþiile care reglementeazã sistemul de compensare
financiarã a victimelor, permite ratificarea de cãtre România a Convenþiei
europene privind compensarea victimelor infracþiunilor violente. Acest proiect
aliniazã legislaþia internã la standardele care vor fi prevãzute ºi în
viitoarea Directivã privind compensarea victimelor infracþiunilor, standarde
care se regãsesc în prezent atât în legislaþia majoritãþii statelor membre ale
UE.
Compensarea financiarã se acordã, la cerere, victimelor directe ale
infracþiunilor grave sãvârºite cu violenþã sau ale infracþiunilor grave
privitoare la viaþa sexualã ºi victimelor indirecte ale infracþiunilor de omor
ºi ale infracþiunilor intenþionate care au avut ca urmare moartea persoanei
(soþ, copii ºi persoane aflate în întreþinere).
Ca ºi în cazul asistenþei juridice gratuite, proiectul stabileºte condiþii
pentru acordarea compensãrii financiare.
Astfel, fapta trebuie sã fie sãvârºitã pe teritoriul României, victima trebuie
sã fie cetãþean român sau strãin care locuieºte legal în România), sesizarea
organelor de urmãrire penalã cu privire la sãvârºirea infracþiunii, sã fi fost
fãcutã în termen de un an, termen care se calculeazã în funcþie de anumite
situaþii juridice descrise explicit în lege. De asemenea, existã condiþii care
diferã, dupã cum fãptuitorul este sau nu cunoscut.
Compensarea financiarã nu poate fi acordatã în situaþiile în care se constatã
cã fapta nu existã sau nu este prevãzutã de legea penalã ºi nici în acele
situaþii în care victima a determinat prin atitudinea sa sãvârºirea infracþiunii
(se stabileºte cã fapta a fost sãvârºitã în stare de legitimã apãrare împotriva
actului victimei în condiþiile art. 44 din Codul penal sau instanþa reþine în
favoarea fãptuitorului circumstanþa atenuatã a depãºirii limitelor legitimei
apãrãri împotriva atacului victimei sau circumstanþa atenuantã a provocãrii) sau
în situaþiile în care victima este condamnatã definitiv pentru participarea la
un grup infracþional organizat sau pentru una dintre infracþiunile care dau
dreptul la compensare financiarã.
Cererea de compensare financiarã se depune la tribunalul în a cãrui
circumscripþiei domiciliazã victima ºi se soluþioneazã de doi judecãtori din
cadrul Comisiei pentru compensarea financiarã a victimelor infracþiunilor,
constituite în fiecare tribunal.
Aceste Comisii sunt alcãtuite din cel mult doi judecãtori, desemnaþi pe o
perioadã de 3 ani de la adunarea generalã a judecãtorilor tribunalului, dupã cum
se propune în proiectul legislativ.
Dispoziþiile legale se vor aplica de la 1 ianuarie 2005.
Proiectul de Lege va fi transmis Parlamentului spre dezbatere ºi adoptare.
Comentarii articol (0)