Concursurile pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în unitățile de învățământ preuniversitar se desfășoară, începând din această toamnă, potrivit Ordinului Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS) nr. 5080/2016. Primul concurs care s-a desfășurat potrivit noii metodologii a început pe 12 octombrie, cu proba scrisă și a continuat cu încă trei probe, la nivel local.
Rezultatele finale ale concursului se regăsesc, în prezent, pe paginile de internet ale fiecărui inspectorat școlar și pot fi consultate aici. În continuare, pe 16 decembrie va avea loc, potrivit actului normativ, validarea rezultatelor în comisiile de administrației ale inspectoratelor școlare și transmiterea rezultatelor către minister.
Concursul din toamna aceasta a fost primul, din 2008 până astăzi, care s-a desfășurat într-un cadru unitar și având un caracter public. Potrivit unui comunicat de presă, ministrul educației Mircea Dumitru a declarat: „Am urmărit profesionalizarea managementului școlar prin organizarea concursului național pentru ocuparea funcțiilor de directori și directori adjuncți în unitățile de învățământ preuniversitar și totodată ruperea unei tradiții care nu este benefică pentru dezvoltarea școlilor din România, tradiția prin care de ani de zile directorii au fost desemnați prin numire directă în loc să fie selectați prin concurs public. În ciuda unor dificultăți de desfășurare, rezultatele acestui concurs sunt de natură să ne inspire un optimism rezonabil”
Potrivit informațiilor furnizate de minister, au fost scoase la concurs 6.549 de posturi vacante de director și 2.505 de director adjunct.
Cum s-a desfășurat concursul?
Odată cu intrarea în vigoare a ordinului, s-a stabilit faptul că, pe viitor, aceste concursuri se vor organiza în perioadele stabilite de MENCS. Așa cum reiese din prevederile metodologiei, aceasta se aplică, în egală măsură, atât unităților de învățământ de stat, cât și celor particulare acreditate/autorizate, iar funcțiile pentru care se organizează concurs trebuie să fie anunțate de inspectoratele școlare în presa locală și centrală, precum și pe site-ul propriu, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de prima zi a sesiunii de concurs.
După cum a fost stabilit, concursul are o componentă națională și una locală. Prima componentă presupune susţinerea unei probe scrise, care constă în rezolvarea unui test-grilă cu subiecte elaborate de MENCS. Ulterior, la nivelul comisiilor judeţene, dar și în prezența unor observatori trimiși de minister, candidaţii trebuie să susțină alte două probe: analiza CV-ului, respectiv un interviu în fața comisiei de concurs, în care se apreciază scrisoarea de intenție, calitatea și susținerea de către candidați a ofertei manageriale și a unui plan operațional pentru un an. De asemenea, fiecare candidat din concurs trebuie să știe că toate probele sunt obligatorii.
Pentru fiecare probă de concurs, punctajul maxim este de 50 de puncte, iar punctajul minim de promovare a probei este de 35 de puncte. Sunt declarați „admiși” candidații care au realizat un punctaj de cel puțin 35 de puncte pentru fiecare probă și, din cumularea punctajelor celor trei probe de concurs, un punctaj total de cel puțin 105 puncte.
Pentru proba scrisă, inspectoratele școlare au avut obligația de a amenaja centre speciale pentru desfășurarea acesteia, care să fie dotate cu infrastructura și logistica necesare, precum și cu camere de supraveghere audio-video funcționale, în care să poată susține proba scrisă toți candidații, inclusiv cei care candidează pentru școlile și grădinițele particulare.
Comentarii articol (13)