Articol scris de Andrei Ene, managing partner - Accountable.
Cadrul legal și terminologia
În România, sistemul de franciză este reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei. Conform acestei ordonanțe, franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continuă între persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoană, denumită francizor, acordă unei alte persoane, denumită beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.
Francizorul este un comerciant care:
- este titularul drepturilor asupra unei mărci înregistrate;
- conferă dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
- asigură beneficiarului o pregătire iniţială pentru exploatarea mărcii înregistrate;
- utilizează personal şi mijloace financiare pentru promovarea mărcii sale, cercetării şi inovaţiei, asigurând dezvoltarea şi viabilitatea produsului.
Beneficiarul este un comerciant, persoană fizică sau juridică, selecţionat de francizor, care aderă la principiul omogenităţii reţelei de franciză, aşa cum este ea definită de către francizor.
Costurile unei francize
Redevenţa iniţială sau taxa de intrare în reţea – este suma de bani care se achită o singură dată, la achiziționarea francizei.
Redevențe periodice – sumele de bani care sunt achitate regulat de către beneficiarul francizei către francizor și care sunt calculate în diferite moduri, de cele mai multe ori ca procent din vânzări.
Redevenţele din publicitate – sume de bani care se achită pentru acoperirea costurilor cu promovarea afacerii.
Avantajele unei francize
În ceea ce privește avantajele achiziționării unei francize, iată ce ar trebui știut:
- produsele și serviciile francizate sunt deja cunoscute și au o anumită cotă de piață;
- numele și marca comercială folosite sunt deja cunoscute și recognoscibile, întreprinzătorul beneficiază de toate eforturile de promovare anterioare făcute de francizor;
- riscul de faliment este redus deoarece afacerea se bazează pe o idee deja funcțională, există și informații disponibile cu privire la succesul celorlalți francizați;
- francizorul oferă sprijin, de obicei instructaje complete, ajutor pentru demararea afacerii, manuale și consiliere permanentă;
- nu se solicită experiență anterioară, întreprinzătorul va dobândi abilitățile necesare cu ajutorul instruirilor puse la dispoziție de francizor;
- franciza dă posibilitatea unui întreprinzător de a concura cu firme mari, mult mai mult decât o afacere mică independentă;
- întreprinzătorul este protejat teritorial chiar de către francizor, acesta din urmă nu va vinde altor întreprinzători franciza în același teritoriu;
- comunicarea și întâlnirile cu alți francizați pot aduce plus de valoare și beneficii, întreprinzătorul nu este singur;
- există deja furnizori consacrați de la care se obțin condiții și prețuri bune în baza relației istorice cu francizorul;
- finanțările se pot obține mai ușor, creditorii sunt mult mai deschiși față de francizele care au un renume bun;
- francizele au o rată de succes mai mare decât start-up-urile obișnuite;
- banii necesari pentru achiziționarea unei francize sunt de multe ori mai puțini decât cei necesari pentru finanțarea unui start-up obișnuit.
Dezavantajele unei francize
Referitor la dezavantaje, precizăm că:
- sistemul francizei presupune întotdeauna reguli si restricții clare cu privire la modul în care poate fi condusă afacerea și este posibil ca întreprinzătorul să nu poată face toate modificările necesare pentru a se adapta local;
- francizorul poate și el, ca în orice afacere, să intre în faliment;
- întreprinzătorul depinde de reputația pe care au creat-o francizații deja existenți - este posibil să apară probleme la recrutare, de exemplu;
- costurile pot fi mai mari decât s-a preconizat inițial și afacerea să nu atingă rentabilitatea sperată;
- francizorul are sisteme de monitorizare care pot deveni deranjante sau obositoare (prea multe rapoarte de completat, camerele video, etc.);
- câștigurile afacerii sunt împărțite cu francizorul;
- dacă se dorește renunțarea, cesionarea francizei va fi dificil de realizat deoarece cumpărătorul trebuie să fie pe placul francizorului;
- lipsa de flexibilitate a francizei afectează creativitatea întreprinzătorului și capacitatea lui de a răspunde rapid la modificările pieței;
- întreprinzătorul nu este complet independent.
Concluzii
Ca atunci când vorbim despre alte afaceri, avantajele și dezavantajele unei francize trebuie puse pe hârtie și analizate înainte de a da drumul la treabă. Cel mai mare avantaj al francizei este, desigur, siguranța mai mare că afacerea va avea succes, dar acest avantaj poate fi anulat de împărțirea profitului și cedarea controlului. Realitatea ne arată că cei mai mulți oameni aleg să înființeze propria afacere independentă și nu să achiziționeze o franciză, dar acest lucru nu înseamnă că opțiunea nu merită să fie luată în considerare.
Util de știut: Accountable și AvocatNet.ro pun la dispoziția întreprinzătorilor un serviciu dedicat în mod special celor aflați la început de drum, care au nevoie de suport și consultanță. Prin acest serviciu puteți beneficia de ÎNFIINȚAREA FIRMEI GRATUIT dacă alegeți să semnați un contract de prestări servicii cu Accountable. Pentru cei interesați, studierea detaliiilor și solicitările se pot face aici.
Comentarii articol (0)