Articol scris de Andrei Ene, managing partner - Accountable.
Presupunând că ar ști cum să facă acest lucru, micul întreprinzător obișnuit tot nu ar putea conduce un proces profesionist de recrutare și selecție din lipsa timpului și a altor resurse. Ceea ce poate face însă, este să urmărească un fir roșu al procesului și să bifeze măcar câteva aspecte de o deosebită importanță, care îl vor ajuta să atragă și să păstreze angajați cât mai buni. Iată care sunt, în opinia noastră, aceste aspecte:
1. Creează un anunț de calitate. Pune pe hârtie în mod corespunzător descrierea firmei tale, descrierea postului disponibil, trăsăturile candidatului ideal, obligațiile și beneficiile viitorului angajat. Acest lucru te va ajuta în primul rând pe tine, pentru că vei ști ce să cauți și pentru că vei crește șansele să aplice persoane corespunzătoare. Chiar dacă vei căuta și printre cunoscuții tăi pe noul angajat, asigură-te că ai un anunț pe care îl expediezi și la care comunici că aștepți răspuns.
2. Recrutează din cât mai multe surse. A fi comod și a căuta, de exemplu, doar cu ajutorul prietenilor un nou angajat este un lucru foarte des întâlnit. Numai că o singură sursă de recrutare va furniza, cel mai probabil, candidaturi atât puține cât și de slabă calitate. Atunci când căutăm un nou angajat folosind puține surse există foarte mari șanse să ajungem să modelăm postul după candidaturile primite în loc să păstrăm caracteristicile postului neschimbate și să căutăm până găsim persoana potrivită. Acest lucru nu se poate face decât atât atunci când avem un volum suficient de mare de candidaturi și avem de unde alege. Recomandarea noastră ar fi cel puțin un anunț pe internet pe un site foarte popular, referințele de la prieteni și referințele de la angajații existenți.
3. Testează candidații în scris și în mod practic. Nu te expune riscului de a fi fermecat de prezența carismatică a unui candidat care însă alt atu nu mai are. Candidații trebuie să poate face efectiv ceea ce descriu în cuvinte și acest lucru nu se poate verifica decât prin teste scrise sau practice. Fiecare candidat ar trebui testat în scris/practic cu privire la abilitățile generale și cu privire la cele specifice ale postului. Testarea generală ar trebui să conțină teste pentru personalitate, abilități de comunicare și logică matematică. Aceste teste se pot găsi în mod gratuit pe internet sau pot fi solicitate unui specialist. Pentru testarea specifică, fiecare întreprinzător poate crea propriile teste sau probe practice.
4. Ține cel puțin două interviuri cu fiecare candidat. Fiecare candidat ar trebui văzut de minimum două ori și chiar de către cel puțin două persoane din cadrul firmei. Dacă acest lucru este dificil de realizat se poate organiza prima întâlnire sub formă de interviu colectiv. În felul acesta se pot vedea mai mulți candidați folosind același buget de timp ca pentru o singură înâlnire. În acest caz, ideal ar fi să se facă testarea scrisă și/sau practică chiar în cadrul acestei întâlniri colective. De asemenea, când candidații sunt văzuți de minim două persoane din firmă, acestea pot surprinde fațete diferite ale personalității și abilităților candidaților și pot discuta împreună pe marginea lor.
5. Discuțiile să fie transparente și clare. Nu te amăgi crezând că dacă vei crea firmei tale o imagine mai frumoasă decât realitatea o să ai de câștigat. Firma ta și echipa ta sunt ceea ce sunt și mai devreme decât mai târziu noul coleg va ști exact unde s-a angajat. Dacă ceea ce i s-a spus la interviu este ceea ce găsește, atunci nu va avea nici o problemă, asta și căuta. Dacă, însă, realitatea din teren va fi alta, foarte rapid va fi dezamăgit și vei fi nevoit să reiei procesul de recrutare și selecție pentru că el va pleca.
6. Solicită semnarea documentelor de angajare cât mai repede. Documentele de angajare pot fi semnate cu mult timp înainte de prima zi de muncă. Odată ce ai găsit un candidat corespunzător actele se pot semna specificându-se care va fi prima zi de muncă, fie ea și peste o lună sau două. În acest fel, cerând din timp semnarea, candidatul este obligat să se pună în situația de fapt să-și rezolve eventualele probleme, cum ar fi de exemplu să-și ia rămas bun de la angajatorul prezent.
7. Asigură-te că ai menționat o perioadă de probă în contract. Chiar dacă atât tu cât și candidatul v-ați făcut treaba bine, testul final al potrivirii va fi în activitatea de zi cu zi. De aceea este bine, chiar și după angajare, să se mai poată interveni cu ușurință asupra deciziei luate. Iar acest lucru nu se poate face fără bătăi de cap decât dacă în contract s-a prevăzut o perioadă de probă.
Pe final, un mic secret. Cu cât procesul de recrutare și selecție este mai riguros și mai bine organizat, cu atât vor fi mai impresionați candidații tăi și vor dori să lucreze pentru tine. O selecție organizată în mai multe etape va ajuta candidatul să-și aprecieze progresul, va înțelege că poate rămâne cu ceva în schimbul muncii sale și va avea sentimentul propriei valori confirmată de parcurgerea mai multor etape. O selecție simplă și neglijentă va lăsa candidaților impresia că ești dispus să angajezi pe oricine iar candidații tăi sigur nu se vor regăsi în această formulă.
Util de știut: Accountable și AvocatNet.ro pun la dispoziția întreprinzătorilor un serviciu dedicat în mod special celor aflați la început de drum, care au nevoie de suport și consultanță. Prin acest serviciu puteți beneficia de ÎNFIINȚAREA FIRMEI GRATUIT dacă alegeți să semnați un contract de prestări servicii cu Accountable. Pentru cei interesați, studierea detaliiilor și solicitările se pot face aici.
Comentarii articol (0)