Recent, Baroul Bihor a interzis avocaților membri folosirea anumitor tipuri de publicitate online. Potrivit hotărârii consiliului, avocații înscriși în acest barou nu mai au voie să folosească, pentru atragerea clienților, anunțurile simple sau publicitare și nici serviciile precum cele oferite de site-uri ca adworks.ro.
Consiliul baroului a stabilit că astfel de fapte aduc atingere principiului concurenței profesionale loiale, întrucât paginile de internet beneficiare a unor astfel de servicii sunt selectate preferențial de diverse motoare de căutare. Avocații care se folosesc în prezent de astfel de servicii vor avea la dispoziție un interval de trei luni pentru dezactivarea lor, începând cu 1 noiembrie. În caz contrar, ei vor săvârși o abatere disciplinară.
Regulile de publicitate pentru avocați
"Avocatul are obligaţia să folosească atât în mod direct, cât şi indirect numai procedee oneste în scopul dobândirii clientelei", dispune Statutul profesiei de avocat. În mod concret, Statutul face distincție între două tipuri de publicitate, în funcție de subiect.
Există, pe de-o parte, publicitatea formelor de exercitare a profesiei, care se referă la orice formă de comunicare publică, indiferent de mijloace, care urmărește să aducă la cunoștința publicului informații asupra naturii ori calității practicii profesionale. În acest caz, mijloacele de publicitate care nu sunt altceva decât o reclamă pentru a atrage clientela sunt interzise. Cel de-al doilea tip este publicitatea profesională, care vizează promovarea profesiei de avocat. Ea este realizată în exclusivitate de către organele profesiei sau la cererea și sub supravegherea lor.
Potrivit Statutului, avocații au la dispoziție mai multe mijloace de publicitate permise: domeniul de Internet, adresele de email, pagina web, publicarea de articole în reviste sau alte publicații de specialitate ori care nu sunt destinate publicului larg, plasarea unei firme, în condițiile Statutului, anunțurile de publicitate, anunțurile și mențiunile în anuare și cărți de telefon, invitații, broșuri și anunțuri de participare la conferințe, colocvii profesionale și de specialitate, corespondența profesională și cărți de vizită profesionale.
Cu toate acestea, în materie de publicitate, avocații nu au voie să întreprindă activități de racolare a clientelei într-unul din următoarele moduri: prin oferirea de servicii (în mod direct sau indirect, la domiciliul sau reședința unei persoane, ori într-un loc public sau în propunerea personalizată de prestări de servicii efectuată de o formă de exercitare a profesiei), fără ca aceasta să fi fost în prealabil solicitată în acest sens. Se consideră, de asemenea, racolare adresarea personală sau prin terți către victimele accidentelor sau către moștenitorii acestora, aflați în imposibilitate de a alege un avocat.
Avocaților le este interzisă, de asemenea, utilizarea, în scopul realizării corespondentei prin email sau al postării unei pagini web, a unui domeniu de internet rezervat de un comerciant. În aceste condiții, avocații nu pot folosi adrese de e-mail furnizate de operatori precum Google sau Yahoo și nici să își facă pagini de prezentare sub formă de blog-uri, oferite gratuit de platforme precum Wordpress sau Blogger.
În plus, avocații nu se pot prevala de funcțiile publice deținute anterior în cadrul unei autorități pentru a atrage clientela.