Subvențiile pe care angajatorii le primesc pentru că încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, absolvenți și anumite categorii de șomeri au fost majorate începând cu 3 decembrie 2016. Concret, angajatorii pot primi lunar, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii, câte 900 de lei, timp de un an (respectiv 18 luni pentru absolvenții cu handicap).
Totuși, pentru ca noile prevederi să fie aplicabile, era nevoie și de actualizarea normelor Legii nr. 76/2002. Astfel, marți au fost modificate normele de punere în aplicare a legislației în materia șomajului și stimulării ocupării forței de muncă, prin Hotărârea Guvernului nr. 885/2016 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, şi pentru modificarea şi completarea Procedurilor privind accesul la măsurile pentru stimularea ocupării forţei de muncă, modalităţile de finanţare şi instrucţiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 377/2002, în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 979 din 6 decembrie 2016.
Ce trebuie să știe cei care angajează absolvenți
Potrivit noilor norme, angajatorii care încadrează în muncă absolvenți ai instituțiilor de învățământ trebuie să încheie cu agențiile teritoriale de ocupare a forței de muncă o convenție în acest sens, în termenul de decădere de 12 luni de la data absolvirii studiilor de către respectiva persoană, însoțită de extrasul în copie certificată după pontaj şi după statul de plată. Pentru încheierea acestei convenții, angajatorul trebuie să depună la agenție următoarele documente:
- un tabel nominal cu absolvenții încadrați în muncă;
- copii ale actului de indentitate al absolventului, actului în baza căruia au fost încadrați în muncă, actului de absolvire;
- o declaraţie pe propria răspundere a absolventului că la data absolvirii studiilor nu avea raporturi de muncă sau de serviciu;
- o declaraţie pe propria răspundere a angajatorului, din care să rezulte că posturile pe care au fost încadraţi absolvenţi în condițiile legii nu sunt posturi de muncă reînființate după șase luni de la desființarea acestora;
- o declarație pe propria răspundere a angajatorului, din care să rezulte că absolvenții încadrați în muncă nu efectuează rezidențiatul.
Noile prevederi aduc angajatorului posibilitatea de a transmite documentele și pe cale electronică, în baza unei semnături electronice obținute în conformitate cu legea. De asemenea, acestea mai prevăd pentru acești angajatori o obligație ca respectivele documente să fie lizibile. În caz contrar, aceștia vor fi nevoiți să redepună documentele, într-un termen de cinci zile de la solicitarea agenției.
În orice caz, angajatorii trebuie să se încadreze într-un termen-limită dacă vor să mai beneficieze de subvenția prevăzută de lege. Mai exact, documentele trebuie depuse cel târziu "până la data de 1 ale lunii următoare expirării termenului prevăzut de lege pentru depunerea declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate aferente lunii respective", după cum prevede hotărârea.
Deși angajatorul, în condițiile menționate mai sus, nu mai beneficiază pentru luna respectivă de subvenție, el este în continuare obligat să-i plătească angajatului respectiv suma de bani pe care acesta din urmă are dreptul să o primească, conform Legii nr. 76/2002.
Important! Potrivit normelor în vigoare, nu pot beneficia de subvenții cei care angajează, pe perioadă nedeterminată, absolvenți ai învățământului superior care nu au promovat examenul de licență sau de diplomă.
Actele de care are nevoie angajatorul pentru încadrarea șomerilor
Pentru a beneficia de stimulentele financiare, angajatorul mai poate angaja, pe perioadă nedeterminată, şomeri în vârstă de peste 45 de ani, şomeri care sunt părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale, şomeri de lungă durată sau tineri cu vârste cuprinse între 16 şi 24 de ani, care n-au un loc de muncă, nu urmează o formă de învăţământ şi nu participă la activităţi de formare profesională ("tineri NEET", așa cum sunt denumiți în actul normativ).
Astfel, pentru fiecare dintre aceste persoane, angajatorul trebuie să încheie cu agenția teritorială de ocupare a forței de muncă o convenție pentru acordarea subvenției. Pentru aceasta, angajatorul dă o declarație pe propria răspundere, prin intermediul reprezentantului legal, din care să rezulte că nu se află într-una dintre situațiile în care nu are dreptul, prin lege, de a beneficia de aceste subvenții. Spre exemplu, nu mai pot beneficia de subvenție nici angajatorii aflați în insolvență, ori cei care beneficiază deja, pentru angajatul respectiv, de alte stimulente financiare.
În plus față de această convenție, angajatorul care dorește să beneficieze efectiv de acele stimulente trebuie să mai depună și următoarele documente:
- pentru șomerii în vârstă de peste 45 de ani: actul de identitate și actul în baza căruia au fost încadrați în muncă, în copie;
- pentru șomerii părinți unici susținători ai familiilor monoparentale: actul de identitate, actul în baza căruia au fost încadrați în muncă, actele prevăzute de lege în cazul familiilor monoparentale, prin care se face dovada privind componența familiei, filiația copiilor și situația lor juridică față de reprezentantul legal, toate în copie, precum și declaratia pe propria răspundere a părintelui că membrii familiei monoparentale locuiesc împreună;
- pentru şomerii de lungă durată: actul de identitate și actul în baza căruia au fost încadrați în muncă, ambele în copie și certificate pentru conformitate de către angajator (noțiunea de "șomer de lungă durată" se referă la "şomerii de lungă durată care sunt înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă pe o perioadă mai mare de 12 luni, în cazul persoanelor cu vârsta de minimum 25 de ani, şi pe o perioadă de 6 luni, în cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 ani şi până la împlinirea vârstei de 25 de ani");
- pentru tinerii NEET: actul de identitate și actul în baza căruia au fost încadrați în muncă, ambele în copie și certificate pentru conformitate de către angajator, precum și o declaraţie pe propria răspundere a persoanei tinere că la data încadrării în muncă la angajator nu avea loc de muncă, nu urmează o formă de învățământ și nu participă la activități de formare profesională.
Și în acest caz, documentele pot fi trimise în format electronic, iar angajatorul va avea un termen de cinci zile ca să redepună documentele, dacă acestea nu au fost lizibile și agenția a solicitat retrimiterea lor. Dacă angajatorul nu va respecta acest termen, el va pierde dreptul de a mai beneficia de stimulentul financiar pentru angajatul respectiv.
Notă: Hotărârea vine cu o precizare în privința noțiunii de "mijloace electronice de transmitere la distanță". Astfel, dacă angajatorul nu deține un certificat de semnătură electronică, așa cum prevede legea, și nu poate trimite prin e-mail documentele respective, el va mai avea posibilitatea de a le trimite prin serviciul online oferit în acest sens de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, începând cu data de la care acest serviciu va deveni operativ (dată pe care Agenția o va face publică pe pagina de internet a instituției).