Prin soluția definitivă pronunțată de Curtea de Apel București în Dosarul 8427/301/2013, s-a constatat caracterul abuziv al clauzei referitoare la comisionul de administrare și dobânda curentă dintr-un contract de credit ipotecar încheiat cu BCR.
În respectivul contract de credit, banca a impus consumatorului (cel împrumutat) o clauză privind variația dobânzii curente în funcție de dobânda de referință variabilă care se afișează la sediile băncii respective. În urma soluției pronunțate de Curtea de Apel București, respectiva clauză a fost declarată abuzivă, potrivit prevederilor Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive, și lipsită de efecte juridice.
Cu alte cuvinte, respectivul contract urmează să își producă efectele juridice fără ca acea clauză să mai fie luată în considerare. Soluția este, așadar, în beneficiul celui care s-a împrumutat, întrucât îl eliberează pe acesta de povara unor costuri destul de mari - respectiv comisionul de administrare și dobânda curentă variabilă, care până acum se calcula în mod discreționar.
Soluția pronunțată în această cauză nu reprezintă o noutate, însă continuă în același spirit o serie de hotărâri prin care s-a constatat caracterul abuziv și au fost anulate clauze cu privire la comisionul de administrare sau dobânda curentă dintr-un contract de credit.
„Soluția constatării ca abuzive și declarării nulității absolute a clauzelor cu privire la comisionul de administrare sau dobânda curentă dintr-un contract de credit nu este unică în jurisprudența instanțelor din România, însă confirmarea unor soluții anterioare generează un solid precedent judiciar, care, deși nu constituie izvor de drept, reprezintă un îndrumar pentru soluțiile viitoare pronuntate în cauze similare”, a declarat Bogdan Ilie, avocatul de la Nicolescu Attorneys at law care s-a ocupat de caz.
Reamintim, cu acest prilej, faptul că o clauză abuzivă este o prevedere dintr-un contract încheiat între un consumator și un profesionist și care nu a fost negociată direct cu consumatorul. Respectiva prevedere creează, prin ea însăși sau împreună cu alte clauze contractuale, un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților, în detrimentul consumatorului și contrar cerințelor bunei-credințe. Mai multe detalii în legătură cu acest subiect puteți găsi aici și aici.
Comentarii articol (1)