“Anul 2016 a decurs fără prea multe probleme financiare pentru companiile românești, situația generală fiind oarecum stabilă. Totuși, nu ar trebui uitați anii 2009-2010, când multe companii s-au confruntat cu probleme de «cash flow», nu neapărat din cauza crizei, ci din cauza indisciplinei financiare și a nerespectării unor reguli elementare de management”, consideră Bogdan Roșu, director general Next Capital.
Sfaturile de mai jos pot ajuta companiile -- mai ales pe cele mici și mijlocii -- să își îmbunătăţească managementul financiar în 2017.
1. Solicitați de la contabilitate situația tuturor contractelor și actelor adiționale pentru facturile emise în ultimul an
Pe lângă faptul că aceasta este o operațiune care va pune ordine între contracte din punct de vedere legal, puteți reverifica și alte informații, cum ar fi termenele de plată stabilite contractual. Dacă se va pune problema renegocierii unor contracte cu clienții pentru anul următor, încercați să obțineți măcar micșorarea termenelor de plată, dacă valorile contractuale sau alte condiții comerciale nu vor putea fi renegociate. “Pentru 2017, ar trebui să vă programați acest exercițiu de informare asupra situației contractelor măcar o dată la şase luni, dacă timpul nu vă permite să o faceți trimestrial”, precizează Bogdan Roșu.
2. Analizaţi urgent situaţia facturilor emise şi neîncasate, chiar până la finele anului
Dacă sunt clienți cu întârzieri de peste 30 de zile, aceștia trebuie contactați și înștiințați asupra întârzierilor, astfel încât să puteți agrea și un termen de plată ferm. “După perioada de sărbători, firma dumneavoastră va trebui să fie inclusă pe lista de priorități la plată. Nu lăsați aceste situații să se rezolve de la sine, chiar dacă aveți încredere că clientul cu care colaborați de mulți ani își va onora în cele din urmă obligațiile. Este posibil să aibă o situație financiară care se înrăutățește, iar la un moment dat să îi fie prea dificil să mai plătească aceste facturi. În plus, perpetuarea situațiilor de acest tip se poate transforma într-o cutumă, iar clientul poate ajunge să considere că e firesc și acceptabil să întârzie plățile către dumneavoastră, din moment ce nu actionaţi”, explică directorul general de la Next Capital.
Pentru 2017, programați-vă să solicitați lunar de la departamentul financiar-contabilitate-credit control fișe privind situația plăților clienților din portofoliu.
3. Atunci când semnaţi contracte noi, aveţi grijă să includeţi şi penalităţi consistente pentru întârzierile la plată
Viitorii clienţi vor înţelege mai bine importanţa acestui aspect, pe care trebuie să îl comunicaţi din punct de vedere formal prin actul care pune bazele colaborării.
4. Atenţie la cheltuieli
Dacă anul 2016 a fost unul care nu a generat probleme majore în ceea ce privește „cash flow”-ul companiilor, anul 2017 poate fi imprevizibil. Din acest motiv, cheltuielile ar trebui adaptate în funcție de nivelul încasărilor lunare, fără a depăși un anumit barem.
“Managementul rațional al cheltuielilor poate fi o resursă foarte bună pentru menținerea unui «cash flow» constant pozitiv. Și asta nu înseamnă tăierea cheltuielilor, ci doar o administrare mai atentă a acestora. Din acest motiv, managementul cheltuielilor este o activitate delicată, care nu trebuie să afecteze activitatea sau dezvoltarea companiei”, consideră Bogdan Roșu.
5. Căutaţi în permanenţă surse noi de finanţare pentru proiectele care implică dezvoltarea companiei
Chiar dacă situația economică națională și internațională poate merge într-o direcție sau alta, asta nu înseamnă că nu există nenumărate oportunități de dezvoltare. Investițiile bine calculate realizate din surse sigure vor fi cărțile câștigatoare ale economiei din anii următori. “Oricum ați face aceste investiții, calculați-le astfel încât să nu vă afecteze «cash flow»-ul actual, adică să nu finanțați proiecte pe termen lung, cu surse de bani pe termen scurt („cash”). Pentru capital circulant căutați soluții financiare pe termen scurt, iar pentru investiții semnificative căutați soluții de creditare pentru investitii”, este de părere aceeaşi sursă.
6. Monitorizaţi-vă permanent portofoliul de clienţi
Oricând pot apărea probleme, dacă unii dintre clienți intră în situații financiare dificile. La rândul lor, clienții dumneavoastră pot avea și ei probleme de „cash flow”, putând fi, la un moment dat, în situația în care să nu poată plăti sau chiar să intre în incidență de plată. Asigurați-vă prin banca dumneavoastră că primiți periodic și în timp util orice informație privind intrarea clienților în Centrala Incidentelor de Plăți. Acesta poate fi un semn foarte serios că mai pot urma și alte evoluții negative, deci trebuie să vă încasați facturile cât mai repede și să vă reduceți limitele de credit pe care le oferiți acestora, ca măsuri de precauție.
Comentarii articol (0)