Activitățile de producție a mărțișoarelor pot fi desfășurate prin înregistrarea la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) a codului CAEN 3213 – “Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare”. În acest cod sunt incluse fabricarea bijuteriilor de fantezie sau imitațiilor de bijuterii, precum inele, brățări, coliere și articole de bijuterii similare confecționate din metale comune.
Activitățile de producție a mărțișoarelor pot fi finanțate prin intermediul a numeroase linii de finanțare din fonduri nerambursabile, europene și naționale, fiind prezentate în articolul acesta doar cele care acordă o finanțare de 100% din valoarea eligibilă a proiectului.
Producția de mărțișoare în spațiul rural
Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) finanțează, prin intermediul submăsurii 6.2 înființarea activităților non-agricole în spațiul rural, acordând punctaj superior, printre alte tipuri de activități, și celor artizanale și meșteșugărești.
Astfel, demararea unei afaceri în domeniul producției de mărțișoare poate fi finanțată cu 70.000 de euro, fără a fi necesară o contribuție proprie la bugetul proiectului din partea beneficiarului. Banii pot fi folosiți pentru realizarea investiției, dar și pentru susținerea tuturor cheltuielilor ce apar în derularea activității într-o periodă de până la cinci ani de zile.
Cine este eligibil în cadrul acestei linii de finanțare
Ajutorul financiar nerambursabil poate fi solicitat de către persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (ÎI), întreprinderile familiale (IF), dar și de către societățile cu răspundere limitată (SRL) sau socitățile debutante (SRL-D).
Societățile cu istoric pot depune proiecte doar în cazul în care nu au mai desfășurat această activitate până în prezent, dar nici alte activități similare. Astfel, prin intermediul PNDR 6.2 se acordă sprijin nerambursabil în scopul demarării unor activități noi în spațiul rural.
În cadrul PNDR 6.2, ajutorul nerambursabil este acordat în două tranșe, în felul următor:
- după semnarea contractului de finanțare, beneficiarul încasează un avans în valoare de 70% din valoarea ajutorului nerambusabil;
- antreprenorul are la dispoziție nouă luni pentru începerea proiectului;
- sunt eligibile cheltuielile de realizare a investiției, precum: realizarea construcțiilor, achiziția utilajelor, a mobilierului și dotărilor;
- avansul poate fi, de asemenea, utilizat pentru orice altă cheltuială considerată de către antreprenor ca fiind necesară implementării proiectului, precum plata salariilor și a contribuțiilor sociale, achiziția de materii prime, plata utilităților, participarea la târguri și expoziții;
- beneficiarul este obligat să obțină, până la finalizarea proiectului, venituri de cel puțin 30% din valoarea primei tranșe încasate;
- proiectul trebuie să se finalizeze în cel mult cinci ani de la momentul semnării contractului de finanțare;
- tranșa finală de 30% din valoarea ajutorului financiar va fi acordată la finalizarea implementării, însă doar dacă proiectul a fost implementat corect, cu respectarea tuturor obiectivelor asumate;
- în cazul în care proiectul nu este implementat corect, iar obligațiile asumate nu au fost atinse, finanțatorul va retrage total sau parțial ajutorul financiar acordat.
Fonduri prin programul Romania Start-Up Nation pentru producția de mărțișoare
În cadrul programului de finanțare Start-up Nation Romania, întreprinderile nou-înființate vor putea solicita un ajutor de până la 44.000 de euro pentru plata chiriei, achiziția de utilaje și instalații, dar și pentru mașini de transport și echipamente IT, întreaga sumă fiind nerambursabilă. Vor fi eligibile proiectele implementate în mediul urban și în regiunile mai puțin dezvoltate, cu excepția regiunii București-Ilfov. Pentru ca programul Start-up Nation să poată fi pus în aplicare, mai este nevoie, totuși, de norme de aplicare, iar acestea au apărut recent în dezbatere publică.
Ajutorul financiar nerambusabil este de aproximativ 44.000 de euro, reprezentând 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului. Beneficiarii vor asigura doar resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor neeligibile ale proiectului.
În cadrul acestei linii de finanțare nu sunt eligibile PFA-urile, ÎI-urile, sau ÎF-urile. Astfel, pentru obținerea unei finanțări nerambursabile prin intermediul acestui program, întreprinzătorii își vor înființa doar societăți comerciale sau societăți cooperative, cele mai frecvenet forme de organizare fiind SRL și SRL-D.
Atenție! Nu sunt eligibile societățile cu istoric, ci doar întreprinderile înființate după data de 30 ianuarie 2017, momentul publicării în Monitorul Oficial a ordinului de aprobare al acestui program de finanațare.
Ajutorul nerambusabil este de cel mult 200.000 de lei (aproximativ 44.000 de euro) și poate fi folosit pentru acoperirea unor cheltuieli precum:
- echipamente;
- autoutilitare, cu excepția autovehiculelor de teren;
- echipamente IT și aplicațiile software necesare;
- chiriile pentru spațiile de lucru, pentru desfășurarea activității;
- mobilier, aparatură birotică;
- realizarea unei pagini web pentru prezentarea activităţii;
- active necorporale;
- curs de dezvoltare a abilităților antreprenoriale, în limita a 4.500 de lei, fără TVA;
- consultanță pentru întocmirea documentației necesare obținerii finanțării, dar nu mai mult de 8.000 de lei fără TVA.
Conform normelor metodologice de aplicare ce au fost publicate în dezbatere publică, acest program de finanțare nu va acorda avans, ci va deconta cheltuielile deja efectuate de către beneficiar din surse proprii.
Principalele cheltuieli neeligibile, pe care întreprinderea le va suporta din surse proprii și care nu se vor deconta sunt:
- salariile și contribuțiile sociale pentru angajații întreprinderii;
- achiziția sau construcția de spații de producție;
- cheltuiala cu TVA aferentă investiției făcute.
Condițiile privind desfășurarea acestui program de finanțare sunt prezentate aici.
În data de 28 februarie au fost efectuate modificări ale normelor de implementare, despre care am scris aici.
Procedura de implementare a acestui program de finanțare se află în dezbatere publică până la data de 3 martie, ulterior fiind așteptată publicarea normelor metodologice finale și anunțarea sesiunii de depunere a proiectelor.
Care sunt pașii prin care poți obține o astfel de finanțare
1. Înregistrarea la Oficiul Registrului Comerțului
Aceste programe nu finanțează persoanele fizice, ci doar întreprinderile cu statut minim de PFA sau superior, așa cum au fost detaliate mai sus în acest articol.
Având în vedere specificul activității, forma de organizare recomandată este PFA, aceasta având o serie de avantaje, printre care amintim contabilitatea mai simplă și accesul facil la banii generați de afacere.
Activitatea societății trebuie să fie cea desfășurată prin intermediul codului CAEN 3213 - “Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare”. Această activitate se va înregistra la Registrul Comerțului, însă nu va fi autorizată decât după aprobarea proiectului, înainte de începerea efectivă a producției.
2. Analiza ghidului solicitantului
Fiecare program de finanțare dintre cele prezentate mai sus are condiții distincte privind eligibilitatea, etapele de parcurs, documentele necesare, cheltuielile eligibile și perioada de implementare. Astfel că, înainte de pregătirea proiectului, întreprinzătorul va trebui să descarce ghidul solicitantului și să îl citească cu atenție. Documentația va fi pregătită cu respectarea condițiilor prevăzute în ghid.
Ghidul pentru PNDR 6.2 poate fi descărcat de aici.
Ghidul pentru România Start-Up Nation poate fi descărcat de aici.
3. Pregătirea planului de afaceri
Fiind o activitate sezonieră, producția de mărțișoare va fi realizată pe o perioadă de câteva luni pe an, înainte de 1 martie. Prin urmare, în restul anului, întreprinderea trebuie să obțină și să comercializeze alte produse similare.
În cadrul planului de afaceri, întreprinzătorul va prezenta oportunitatea acestei investiții, oferind suficiente informații din care să reiasă potențialul de creștere al afacerii în perioada următoare.
Se vor prezenta informații privind piața potențială, principalii clienți ai acestor produse, modalitatea de comercializare, prețul de vânzare și cifra de afaceri estimată pentru o perioadă de cinci ani de zile.
4. Obținerea documentelor necesare pentru pregătirea proiectului
Principalele documente solicitate la depunerea proiectului sunt:
- certificatul de înmatriculare al societății;
- copia actului de identitate al responsabilului de proiect;
- certificat constatator emis de ORC;
- declarații pe proprie răspundere privind respectarea condițiilor de eligibilitate pregăzute în ghidul solicitantului;
- oferte pentru echipamentele ce vor fi achiziționate (dacă se vor folosi echipamente);
- contract de proprietate sau folosință pentru spațiul în care proiectul se va implementa.
5. Completarea cererii de finanțare
Cererea de finanțare este un document specific fiecărei linii de finanțare, astfel că va trebui completat formularul impus prin ghidul solicitantului cu informații privind proiectul și solicitantul. Cererea de finanțare este un rezumat al planului de afaceri, astfel că este ultimul document care se redactează înaintea depunerii efective a proiectului.
6. Depunerea proiectului
Depunerea proiectelor va putea fi efectuată doar în momentul în care apelul de proiecte va fi activ. În prezent, programele prezentate mai sus nu au termene anunțate, așteptându-se, însă, deschiderea sesiunilor după data de 1 Mai 2017.
Ambele linii de finanțare solicită depunerea proiectelor în variantă online, în cadrul aplicațiilor proprii existente pe cele două site-uri, respectiv aici și aici.
Pentru depunerea on-line a proiectului va trebui creat un cont de utilizator și încărcarea documentelor în aplicație. După transmiterea proiectului, editarea documentelor nu mai este posibilă.
7. Evaluarea proiectelor
În cadrul fiecărui ghid al solicitantului sunt prezentate criteriile de selecție de care finanțatorii vor ține cont în atribuirea contractelor de finanțare.
Proiectele trebuie să parcurgă două etape de verificare
- etapa de verificare a eligibilității, în care se vor verifica documentele atașate și perioada de valabilitate a acestora;
- verificarea tehnico-economică, în care se va verifica planul de afaceri, coerența ideii de proiect, detalierea necesității și oportunității. În această etapă fiecare proiect va primi un punctaj.
8. Semnarea contractelor de finanțare
După evaluarea proiectului, solicitanții declarați câștigători vor fi invitați să semneze contractele de finanțare, proiectele intrând, din acest moment, în perioda de implementare.
Se vor respecta prevederile privind desfășurarea achizițiilor, publicitatea și informarea, efectuarea plăților în cadrul proiectului, încasarea ajutorului nerambursabil.
9. Perioada de monitorizare
Chiar și după finalizarea investiției, antreprenorii vor trebui să respecte condițiile asumate pentru o perioadă de până la trei ani:
- nu este posibilă înstrăinarea dotărilor, utilajelor achiziționate prin proiect;
- nu este posibilă utilizarea echipamentelor în alte scopuri decât cele declarate în proiect;
- atunci când se vor crea locuri de muncă, ele vor fi menținute în toată perioada de monitorizare;
- se poate schimba locul de implementare al proiectului, doar dacă finanțatorul acceptă modificarea contractului de finanțare prin act adițional.