Statul face preţul pe piaţa locuinţelor, ne spune capital.ro.
Programul de creditare Prima Casă, eliminarea impozitului la tranzacţiile imobiliare de până în 100.000 euro şi TVA zero la achiziţia de locuinţe au modificat sau urmează să modifice substanţial piaţa locuinţelor. Cât de benefică este, totuşi, implicarea statului pe piaţa liberă?
De departe, programul prin care statul a intervenit cel mai decisiv pe piaţa rezidenţială este Prima Casă. În cei şapte ani de când funcţionează s-au acordat aproape 200.000 de credite garantate de stat şi a ajuns să susţină pe timp de criză circa 60% din împrumuturile noi pentru achiziţia de locuinţe. Populaţia, sistemul bancar şi dezvoltatorii imobiliari au devenit dependenţi de acest program. În primul rând, Prima Casă a reuşit să oprească prăbuşirea preţurilor. Proprietarii şi dezvoltatorii şi-au mulat oferta după plafoanele de creditare setate de stat. În al doilea rând, programul a reuşit ceea ce guvernatorul Băncii Naţionale a României încercase fără succes în trecut şi anume să determine populaţia să se împrumute în moneda naţională, pentru a evita riscul valutar.
Autostrada Craiova - Piteşti, doar studiu şi proiect până în 2020, ne informează curierulnational.ro.
Într-un răspuns transmis Gazetei de Sud (GdS), Ministerul Finanţelor Publice (MFP) susţine că ar exista în bugetul pe anul 2017 bani pentru demararea proiectului privind autostrada Craiova - Piteşti, dar că aceştia nu sunt prevăzuţi explicit pentru acest obiectiv, ci ca o sumă globală pentru mai multe investiţii. Cum autostrada se află în faza de licitaţie pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate şi Elaborarea Proiectului Tehnic, ministerul spune că banii s-ar regăsi la capitolul „Alte cheltuieli de investiţii - cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate şi alte studii“, unde apare suma de 184.618.000 de lei, credite bugetare. Până în 2020 însă, autostrada ar rămâne doar cu studiul şi proiectul, MFP precizând că „pentru acest obiectiv de investiţii nu sunt prevăzute sume ca şi estimări pentru perioada 2018-2020“.
După ce Ministerul Transporturilor (MT) nu a reuşit să lămurească problema finanţării obiectivului „Autostrada Craiova - Piteşti“, înaintând mai multe sume care reprezentau, de fapt, propuneri din partea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru bugetul de stat pentru anul 2017, nici Ministerul Finanţelor Publice (MFP) nu a elucidat pe deplin situaţia acestei investiţii.
Comentarii articol (0)