Așa cum își anunțaseră ieri intenția, controlorii de trafic aerian din cadrul ROMATSA au intrat astăzi în grevă generală pe termen nelimitat, potrivit news.ro, declanșată din pricina unor neînțelegeri cu privire la semnarea unui contract colectiv de muncă, printre altele. Ca urmare a acestei greve, toate cursele programate astăzi după ora 9:00 pentru decolare sau aterizare sunt afectate. ROMATSA a contestat însă în instanță legalitatea grevei începute azi.
”Există şanse destul de mari ca această grevă generală, pe care am anunţat-o pe durată determinată, să se poată opri într-un interval de timp relativ scurt. Este imposibil de a aprecia în acest moment exact că va fi vorba despre două ore, trei ore, o oră şi ceva", spunea liderul sindical, Gabriel Tudorache, potrivit sursei citate.
Dreptul la grevă este recunoscut ca unul dintre cele mai importante drepturi salariale, potrivit Legii dialogului social nr. 62/2011. De asemenea, în Codul muncii se prevede că participarea salariaților la grevă este liberă și că niciun salariat nu poate fi constrâns să ia parte sau să nu participe la o grevă. Cu atât mai puțin, salariatul grevist nu poate fi sancționat disciplinar sau chiar concediat pentru că și-a exercitat dreptul la grevă.
Numai că dreptul la grevă nu poate fi exercitat oricum și pentru a funcționa așa cum trebuie, există anumite limitări impuse de legislație, pe care salariații trebuie neapărat să le ia în considerare. Dacă greva generală este ultimul mod în care se mai poate rezolva conflictul colectiv de muncă, ea poate fi legal organizată numai dacă s-a făcut înainte o grevă de avertisment (cel mult două ore) și dacă momentul declanșării grevei a fost adus la cunoștința angajatorilor cu cel puțin două zile lucrătoare înainte.
Prin urmare, o grevă generală spontană este ilegală, dacă nu sunt îndeplinite aceste două condiții de mai sus, respectiv efectuarea grevei de avertisment și anunțarea angajatorului din timp.
„Hotărârea de a declara greva se ia de către organizațiile sindicale reprezentative participante la conflictul colectiv de muncă, cu acordul scris a cel puțin jumătate din numărul membrilor sindicatelor respective. Pentru angajații unităților în care nu sunt organizate sindicate reprezentative, hotărârea de declarare a grevei se ia de către reprezentanții angajaților, cu acordul scris a cel puțin unei pătrimi din numărul angajaților unității sau, după caz, ai subunității ori compartimentului”, se prevede în Legea dialogului social.
Pe de altă parte, în unele cazuri, nu se poate ca activitatea să înceteze cu totul. "Angajații din unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu pot declara grevă cu condiția asigurării a cel puțin unei treimi din activitate, astfel încât să nu pună în pericol viața și sănătatea oamenilor și să asigure funcționarea instalațiilor în deplină siguranță", se mai prevede în actul normativ.
Prin urmare, în cazul grevei controlorilor de la ROMATSA, cel puțin 33,3% din zborurile programate trebuie asigurate. Greva controlorilor ar putea fi declarată ilegală dacă această limită minimă nu este îndeplinită și dacă liderii sindicali organizatori nu au anunțat-o așa cum prevede legea, respectiv cu cel puțin două zile lucrătoare înainte.
În data de 12 mai, controlorii au declanșat greva de avertisment, potrivit sursei citate, şi au anunţat că vor continua negocierile pentru a găsi soluţii la cele aproximativ 50 de solicitări şi a încheia contractul colectiv de muncă, astfel încât să nu se ajungă la grevă generală, care ar perturba pe termen nelimitat traficul aerian. Negocierile nu au decurs însă cum se așteptau sindicaliștii.
Ce riscă salariații care iau parte la greve spontane?
"Participarea la grevă sau organizarea acesteia, cu respectarea dispozițiilor prezentei legi, nu reprezintă o încălcare a obligațiilor de serviciu ale angajaților și nu atrage posibilitatea sancționării în niciun fel a acestora", potrivit Legii dialogului social. Totuși, această prevedere nu se aplică dacă greva este declarată ilegală. În cazul de față, dacă Tribunalul București, căruia ROMATSA i-a cerut să se pronunțe cu privire la legalitatea grevei, va considera că nu sunt respectate prevederile legale, va dispune prin hotărâre că protestul salariaților este ilegal și trebuie să înceteze.
"În cazul în care dispune încetarea grevei ca fiind ilegală, instanța, la cererea celor interesați, poate obliga organizatorii grevei și angajații participanți la greva ilegală la plata despăgubirilor", mai scrie în actul normativ. Prin urmare, de la momentul în care este declarată ilegală, dacă greva continuă, atunci salariații greviști pot fi sancționați de angajator pe motive disciplinare și pot fi acuzați că nu-și îndeplinesc sarcinile de serviciu - participarea la greva declarată ilegală ar echivala cu absența nejustificată de la locul de muncă. Pentru asta, Codul muncii prevede că pot fi cercetați disciplinar și sancționați cu scăderea salariului, spre exemplu, dar și cu concedierea, dacă s-ar fi perturbat activitatea la locul de muncă într-o asemenea măsură.
De asemenea, dacă greva a fost organizată și nu s-a ținut cont de faptul că în respectiva unitate trebuie asigurată cel puțin o treime din activitate, organizatorii grevei pot fi pedepsiți cu închisoarea de la o lună la un an sau cu amenda (dacă fapta nu constituie infracțiune mai gravă).
În altă ordine de idei, călătorii care sunt afectați de astfel de greve au dreptul la anumite compensări și despăgubiri. Despre acest subiect puteți afla mai multe de aici.
Comentarii articol (0)