Funcționarea schemei de minimis, precum și modalitatea de acordare ajutoarelor financiare nerambursabile sunt stabilite în baza Hotărârii de Guvern cu numărul 336 / 2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă.
Obiectivul acestei scheme de ajutor de stat îl reprezintă dezvoltarea regională a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) prin sprijinirea investițiilor și crearea de noi locuri de muncă, acordându-se sume sub formă de granturi, de la bugetul de stat, pentru cheltuieli eligibile de natura costurilor salariale.
Astfel, IMM-urile și înreprinderile mari nou înființate sau cu istoric economic pot solicita acordarea unui ajutor financiar nerambursabil ce acoperă, în anumite condiții, până la 50% din totalul cheltuielilor salariale ale societății în cazul noilor angajați, pentru o perioadă de până la doi ani de zile de la data aprobării proiectului.
Cererile de acord pentru finanțare, însoțite de documentele justificative necesare în prima etapă de evaluare, se transmit prin poștă sau servicii de curierat, cu confirmare de primire, sau se depun personal la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice. Înregistrarea cererilor la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice se realizeazã în perioada 12 - 23 iunie 2017, astfel că azi este ultima zi în care proiectele pot fi depuse. Cererile de acord pentru finanțare înregistrate dupa data de 23 iunie 2017 se restituie întreprinderilor și nu sunt luate în considerare în procesul de analizã.
Ajutorul poate acoperi jumătate din costurile salariale ale firmei
În cadrul acestei scheme de finanțare, cheltuielile eligibile sunt costurile salariale înregistrate pe o perioadă de doi ani consecutivi, ca urmare a creării a cel puțin 20 de noi locuri de muncă.
Intensitatea brută a ajutorului de stat regional, raportată la cheltuielile eligibile, nu poate depăși următoarele procente:
- regiunea București 15%, dar nu mai mult de 11,25 milioane de euro;
- regiunile de Vest și Ilfov 35%, dar nu mai mult de 26,25 milioane de euro;
- restul regiunilor de dezvoltare: 50%, dar nu mai mult de 37,5 milioane de euro.
Investițiile realizate de întreprinderi în cadrul schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
- să fie considerate investiții inițiale;
- să conducă la crearea, pentru fiecare locație a realizării investiției, a cel puțin 20 de locuri de muncă dintre care minimum trei locuri de muncă pentru lucrători defavorizați;
- să fie viabile și să determine eficiența economică a întreprinderii.
După acordarea finanțării, noile locuri de muncă trebuie să fie menținute o perioadă minimă de cinci ani în cazul întreprinderilor mari și de trei ani în cazul întreprinderilor mici și mijlocii.
În cadrul acestei scheme de finanțare sunt eligibile doar locurile de muncă nou-create în cazul în care între angajați și angajator sau întreprinderi asociate acestuia nu există raporturi de muncă în ultimele 12 luni anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanțare.
Sunt eligibile atât întreprinderile nou înființate, cât și cele cu istoric
Întreprinderile în activitate pot beneficia de prevederile acestei scheme de finanțare dacă îndeplinesc următoarele condiții:
- au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare sau egală cu 1% în ultimul exercițiu financiar încheiat;
- au capitalurile proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat.
De asemenea, întreprinderile nou-înființate pot beneficia, la rândul lor, de ajutor de stat pentru crearea de noi locuri de muncă dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare, următoarele criterii de eligibilitate:
- au capital social subscris vărsat în condițiile legii în valoare de minimum 30.000 lei;
- nu aparțin unor acționari care dețin sau au deținut în ultimii 2 ani anteriori datei înregistrării cererii de acord pentru finanțare o altă întreprindere și care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare.
În plus, atât întreprinderile existente cât și cele nou înființate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare, următoarele criterii de eligibilitate:
- sunt înregistrate potrivit Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale;
- realizează o investiție în România;
- nu înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
- nu sunt considerate „întreprinderi în dificultate”;
- nu se află în procedură de executare silită, insolvență, etc faliment;
- nu au beneficiat de alte ajutoare de stat regionale pentru costuri eligibile de natura activelor corporale și necorporale în cadrul aceluiași proiect unic de investiții;
- nu au închis o activitate identică sau similară în spațiul economic european în ultimii 2 ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanțare.
Documentația necesară solicitării ajutorului nerambursabil
În cadrul sesiunii de înregistrare, întreprinderea solicitantă transmite la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice, prin poștă cu confirmare de primire, următoarele documente necesare primei etape de evaluare:
- cerere de acord pentru finanțare;
- declarație privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;
- certificat constatator, în original;
- situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, dacă este cazul;
- plan de creare a locurilor de muncă;
- certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul de stat, fără debite restante;
- act de identitate al persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea.
Etapa de evaluare durează 30 de zile
Etapa de evaluare a cererilor de acord pentru finanțare se va desfășura într-un termen de maximum 30 de zile lucrãtoare de la data încheierii sesiunii de depunere, iar rezultatul procesului de selecție va fi anunțat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.
Ordinea înregistrãrii cererilor la Registratura generalã a Ministerului Finanțelor Publice nu are nicio relevanțã în procesul de selecție. Astfel, în vederea încadrării în bugetul alocat schemei, selectarea întreprinderilor se face în ordinea descrescătoare a punctajului obținut de fiecare cerere de finanțare.
Angajatorul trebuie să păstreze timp de zece ani de la data primirii acordului pentru finanțare toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei.
Toate informațiile privind condițiile ce trebuie îndeplinite în vederea obținerii finanțãrii și modul de completare a documentelor necesare se regăsesc încadrul secțiunii Ajutor de stat din H.G. nr. 332/2014 ce poate fi descărcată de la finalul acestui articol.
Comentarii articol (0)